Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Wie betaalt de fietsenstalling?

thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017Fietsen is gezond, goed voor het milieu en goedkoop voor de overheid. Autorijden is duur, vetmakend en slecht voor het milieu. Een parkeerplaats in Amersfoort kost de gemeente 15.000 Euro. En dan zwijgen we over de kosten van autowegen, parkeergarages, verkeersongevallen, verkeerspolitie en de milieuschade.

Veel mensen willen per fiets naar het station. Dat leidt tot een fietsentroep bij veel grote en kleine stations. Bij grote stations zoals Utrecht en Breda wordt er nu voortvarend gewerkt aan grotere en betere fietsenstallingen. En dan komt er een echt Hollands probleem: wie betaalt? Gemeenten vinden dat NS of ProRail moeten betalen of het Rijk. Dan zijn zij van de rekening af. Als oud-wethouder herken ik deze reflex. Maar het is kortzichtig redeneren.

Ook een gemeente heeft er veel baat bij als mensen de auto niet gebruiken en de fiets en trein nemen. Gemeenten vinden het vanzelfsprekend dat zij moeten meebetalen aan autowegen, parkeergarages en parkeerwachten. Waarom dan niet ook aan de fietsenstalling bij het station, die de wegen ontlast en het milieu spaart?

Natuurlijk kan het Rijk of de Provincie een handje helpen met een leuke stimuleringsregeling om gemeenten over de streep te trekken. Maar uiteindelijk moeten gemeenten beseffen dat een fietsenstalling bij het station vele malen goedkoper is dan een verbindingsweg naar een Rijksweg.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT