Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Uitgelopen werkzaamheden

thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017Bouwwerkzaamheden lopen soms uit. Dat verschijnsel kent iedereen die met aannemers te maken heeft. Ervaren opdrachtgevers bepalen van te voren dat de aannemer een boete moet betalen als hij de werkzaamheden laat uitlopen. Dat stimuleert de aannemer om op tijd zijn werk af te ronden. Op het spoor komt het nog al eens voor dat op maandagmorgen bekend wordt dat de aannemer zijn klus niet heeft afgekregen in het weekend. NS en de reizigers zijn dan de klos. De aannemer komt er mee weg omdat ProRail geen schade claimt.

Vorige week liep de bouw van een nieuwe spoorbrug over de A1 bij Weesp geheel uit de hand. Geleverde stalen onderdelen bleken niet te passen en er was iets mis met de funderingen. Na het weekend was er tot donderdag geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam en Almere, waardoor elke dag tienduizenden reizigers gedupeerd weerden. De opdrachtgever was in dit geval Rijkswaterstaat, die er wel voor zorgde dat het autoverkeer geen hinder ondervond.

Rijkswaterstaat is als opdrachtgever evident aansprakelijk voor de overlast. Zijn ProRail en NS nu zo alert om schade te gaan claimen bij Rijkswaterstaat? Zij zijn de enige organisaties die het in dit soort situaties voor de reizigers kunnen opnemen.  Of moet ook hier de Staatssecretaris zelf in actie komen?


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT