Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Doorgeslagen regelgeving

thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017Drie citaten uit het blad FNV SPOOR van oktober 2014:

“Vroeger maakte de machinist zelf een kapotte ruitenwisser. Of hij vroeg een man van Nedtrain om even te helpen. Nu loopt die man van Nedtrain niet meer op het perron, maar zit hij te wachten op een oproep van het materiaalbureau, waar de machinist zijn kapotte ruitenwisser heeft moeten melden. Duurt dat traject te lang dan wordt de trein opgeheven.”

“Een medeweker Veiligheid & Service heeft een boa -(bijzonder opsporingsambtenaar) én een geweldsbevoegdheid. Dat betekent dat hij in de trein en op het perron mensen met gepast geweld tot de orde mag roepen. Maar drinkt hij in zijn pauze een kopje koffie in de stationshal, dan mag hij niet vanuit zijn functie optreden wanneer hij hier geweld tegen de persoon achter de balie tegenkomt”.

“Een conducteur kan een niet-ingecheckte chipkaart, bijvoorbeeld omdat de paaltjes niet werkten, niet alsnog zelf afstempelen. Wel kan hij een uitstel van betaling uitschrijven met 35 euro verhoging. Want zo zijn de regels”.

Deze drie citaten zijn moeiteloos aan te vullen. Wilde dit kabinet niet dereguleren? Maar wellicht kunnen de hoogmogendheden in de spoorsector zelf beginnen met een dereguleringsproject.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT