Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Reizen met papier: ook niet altijd makkelijk

ikzelfWe horen regelmatig dat het maken van een OV-reis sinds de OV-chipkaart veel moeilijker is geworden. Dat het papieren kaartje niet altijd makkelijker is, bewijst Connexxion met de Buzzer. Met deze papieren dagkaart reizen twee personen een hele dag voor €14 met alle Connexxion-bussen, zolang dit niet in Zeeland en/of Zuid-Holland is. Dat kan nog steeds de moeite lonen, voor een tripje naar Walibi bijvoorbeeld zouden mijn reispartner en ik voor het voor- en natransport bij Connexxion samen zo’n €30 kwijt zijn met de OV-chipkaart.  

Dus stonden wij op een zonnige zaterdagmorgen bij de bushalte. Maar toen werd het moeilijk: de chauffeur van onze streekbus had helemaal geen dagkaartjes. “Je kunt de volgende bus proberen” was zijn oplossing, waarbij hij wees naar een tamelijk lege DRIS waarop de volgende bus voor over 30 minuten stond aangekondigd. Omdat er ook nog een Rover-vergadering op de planning stond, was een half uur wachten geen optie. Dus werd het € 3,50 per persoon neertellen en hopen dat de rest van de reis alsnog met Buzzer kon worden afgelegd. Maar toen werd het nog moeilijker. De volgende Connexxion-bus op de planning zou namelijk uit Harderwijk vertrekken en hier rijdt Connexxion onder de vlag van OV Regio IJsselmond. Deze dochteronderneming accepteert dan wel papieren dagkaartjes, maar verkoopt ze zelf niet. Oplossing: “even” uitstappen in Amersfoort en daar uiteindelijk drie bussen in om het dagkaartje te bemachtigen, want de Buzzer wordt hier niet meer verkocht op stadsbussen, alleen nog op streekbussen.

Uiteindelijk is het dan toch gelukt aan de Buzzer te komen. Maar toen werd het pas echt moeilijk. Eenmaal in Harderwijk aangekomen bleek de chauffeur daar bij nader inzien deze dagkaartjes niet meer te accepteren, dit zou voortaan worden beperkt tot de Polder. Desgevraagd liet hij weten dat wij wel mee zouden mogen indien we aan het andere eindpunt van zijn bus, Lelystad, zouden opstappen. Maar aan dit uiteinde op het Vasteland waren de kaartjes echter niet geldig, daarvoor moest dan eerst met een andere bus naar de Polder gereisd worden en dan mocht alsnog op deze bus worden overgestapt. Begrijpt u het nog?

Kortom, de lol van de Buzzer is er wel een beetje af. Helaas is dit niet de enige dagkaart die voor verwarring zorgt. Neem bijvoorbeeld de Meermanskaart in de provincies Gelderland, Overijssel en (een deel van) Flevoland. Volgens de voorwaarden op de bijbehorende website is deze kaart geldig voor twee volwassen en maximaal 4 kinderen, maar bij Arriva mag je er met maximaal 5 personen op reizen. Zo maken vervoerders het de reiziger wel moeilijk!

Toch eropuit met een dagkaart? Er zijn inmiddels talloze dagkaart(product)en beschikbaar, van papier of voor de chipkaart. Meestal beperkt geldig per vervoerder of concessiegebied. In de huidige versnipperde OV-wereld kan van zoiets als een landelijke dagkaart uiteraard geen sprake zijn. Met één positieve uitzondering: de Kruidvat OV-dagkaart, die vanaf 16 juni weer te koop is en tot 5 oktober op één weekenddag bij álle vervoerders te gebruiken is. Buiten deze periode om moeten wij het dan weer doen met een woud aan producten. Gelukkig heeft Rover ze allemaal op een rij gezet.


Sanne van Galen
Woordvoerder Rover

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT