Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Een leaseauto voor de directeur van ProRail?

thumb Arrien treinDe afgelopen dagen hebben weer bewezen dat een goede directeur van ProRail een harde noodzaak is. Donderdag ging de treindienst plat vanwege een “stroomstoring bij Utrecht”. Het was geen stroomstoring in de betekenis van het woord. Een storing van het ene ICT- systeem van ProRail sloeg over op het andere en toen viel de hele treindienst rond Utrecht Centraal uit inclusief alle communicatiesystemen en de reizigersinformatie. Dat dit mogelijk is duidt op verregaande onbekwaamheid. Er is aan de Tweede Kamer en de reizigers beloofd dat in zulke gevallen het OCCR de functie van de Verkeersleiding Utrecht kan overnemen. Nee dus. Weer een valse belofte. Rover heeft één en ander maal betoogd dat het voortdurend concentreren van ICT-systemen de kwetsbaarheid vergroot. De feiten bewijzen ons gelijk. Helaas. Een storing van drie kwartier midden op de dag rond Utrecht ontregelt de hele dag tot diep in Nederland de treindienst. Rover vraagt al jaren om betere treindienstleiders. Ook daarop blijft het antwoord uit.

Zaterdag was er ijzel. IJzel gaat aan de bovenleiding hangen, waardoor de trein geen stroom krijgt. Dit probleem bestaat sinds 1908, toen de eerste elektrische treinen in Nederland gingen rijden. De oplossing is ook sinds 1908 bekend. Door ’s nachts als er geen treinen rijden de spanning op de bovenleiding te verhogen dooit de ijzel. Een andere oplossing is tijdig een locomotief met een ouderwetse stroomafnemer de bovenleiding te laten schoon schrapen. De ijzel was een dag van te voren bekend en toch moest NS de reizigers zaterdag, toen de zon alweer scheen, de reizigers oproepen om thuis te blijven. Wederom duurde het eindeloos voor de treindienst normaal werd.

Zondag reisde ik terug uit Stuttgart naar Nederland. Het had de nacht ervoor stevig gesneeuwd in Duitsland. De treindienst verliep vlekkeloos. Hoe erg is het als de Nederlandse spoorwegen in buitenlandse handen vallen?

Er is wat gedoe over het salaris van de nieuwe President-directeur van ProRail. De reizigers hebben belang bij een goede directeur die de problemen oplost. Zo iemand mag wat kosten, mits hij presteert. Ik heb mij aanvankelijk ook verbaasd over het feit dat hij een leaseauto vergoed krijgt. Bij nader inzien begrijp ik dat wel. Hoe kan hij anders zijn kantoor bereiken?


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT