Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


“Plan Amstelveenlijn een historische vergissing”

thumb AmsterdammetroHet opknippen van sneltram 51 tussen Amstelveen Zuid en Amsterdam CS is een enorme vergissing en verkwisting van gemeenschapsgeld. Dit schrijven Rover-afdelingen Amsterdam en Amstelland-Meerlanden in een brief aan de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam. Rover wil dat de ‘Amstelveenlijn’ in zijn geheel wordt gehandhaafd.

Gemeentes Amsterdam en Amstelveen willen sneltram 51 opknippen in een verkorte tramlijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Zuid, aangevuld met een nieuwe metrolijn op het resterende traject tot in ieder geval station Amstel. Het gevolg is extra overstappen voor passagiers en extra loop-, wacht-, en reistijd. “Een grotere stap achteruit is de afgelopen decennia in het openbaar vervoer niet gezet”, volgens Rover.

Extra schrijnend accent: het nieuwe trammaterieel naar Amstelveen Zuid krijgt circa de helft van de reizigerscapaciteit van de huidige gekoppelde stellen op lijn 51. Bovendien ziet Rover een enorme verspilling van gemeenschapsgeld: om de negatieve reistijdeffecten weg te poetsen wordt 300 miljoen euro geïnvesteerd in onder meer het opheffen van haltes en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen.

“Een historische vergissing die u als raad wordt aangeboden als een hoogwaardig systeem terwijl dat nu bestaat wordt afgebroken!” schrijven de Rover-afdelingen aan de Regioraad. “Al met al is hier in een tijd van grote bezuinigingen sprake van een staaltje ongeremd verspillen van gemeenschapsgeld dat zijn weerga niet kent.” Rover wil met de gemeenten in gesprek over een andere oplossing.

Reacties   

 
0 #10 Floris 19-04-2013 19:34
Ben het geheel eens met het standpunt van Rover. Huidige plan is pure geldverspilling , brengt geen enkel voordeel, behalve dan dat er op de zuidAs meer ruimte komt voor projectontwikke laars... Lokale en regionale bestuurders lijken niet in te zien dat alleen investeren in een echte metro toekomstvast is. Hoop dat ROVER dit Kafka-eske proces nog kan veranderen.
Citeer
 
 
0 #9 ReindeR Rustema 09-03-2013 18:12
Experts raden aan om lijnen te 'ontvlechten'. Maar dat zou goed uitgelegd kunnen worden als het doortrekken van de Noordzuid-lijn tot aan Amstelveen en dan Schiphol.
Citeer
 
 
+1 #8 Joop Smits 07-03-2013 22:54
Kan ROVER of een andere instantie niet een volksraadplegin g op poten zetten, waarbij bewoners van Amstelveen en Amsterdam Zuid
door een handtekeningena ktie zich tegen het opknippen van van lijn 51, en tegen vernieuwen metro-voertuige n waarin geen fietsen meer in mogen, en tegen opheffen haltes, kunnen uitspreken?
Citeer
 
 
0 #7 Ernst 07-03-2013 13:02
Als zu nu eerst eens wachten tot die geldslurpende miljoenenput onder Damrak Rokin en Vijzelstraat afgebouwd is, dan kan de huidige lijn 51 vanaf Zuid WTC via NZ Lijn doorgetrokken worden naar Buikslotermeerp lein en evt. in de toekomst naar Purmerend, Volendam, Edam en evt. Zaandam.
Citeer
 
 
-11 #6 Frans2 04-03-2013 18:55
Het opknippen lijkt me een goed idee. De aanleg van een tramlijn in Amstelveen i.p.v. een normale metro is destijds een historische vergissing geweest.
Citeer
 
 
0 #5 boer 04-03-2013 18:04
Dit opknippen is een volslagen idioterie men heeft dit ook gezien bij diverse busverbindingen maar om bij de Amstelveenlijn te blijven velen zullen toch wel herinneren dat deze destijds met een nipte meerderheid in de 80er jaren tot stand kwam,men zag het overigens bij de trein dat een doorknip averecht uitwerkt een voorbeeld was in Kleef was destijds ook de doodsteek van Kleef - Nijmegen terwijl dat traject jaar in jaar uit rechtstreekse trein had met Frankfurt en zelfs München;de oostelijke Betuwelijn had ook jarenlang een rechtstreekse trein met Utrecht,in Oosterbeek en Wolfheze wil men vandaag of morgen als het met Utrecht niet gaat dan met Amersfoort;dest ijds is de knip in Doetinchem ook hersteld en momenteel is Roosendaal - Vlissingen niet meer opgeknipt zoals ieder wel weet;afgelopen tijd vond ik het ook prettig dat ik van Leiden en zelfs Den Haag tot aan Hollandsche Rading kan blijven zitten.
Citeer
 
 
+5 #4 Marc Schram 04-03-2013 16:52
Blijft dan een flut verbindingslijn tje over tussen Zuid en Amstel. Men wil reizigers blijkbaar dwingen de Noord-
Zuid metro te nemen. Reizigers blijven anders liever zitten tot in het hartje Amsterdam. Waar heb ik dat al eerder gezien? reizigers dwingen de Fyra te nemen door de alternatieven onaantrekkelijk te maken.
Citeer
 
 
+5 #3 mirjam 04-03-2013 12:19
Juist waar twee haltes naast elkaar gaan verdwijnen wordt een woonwijk bijgebouwd, staan scholen en kantoren. Er is nauwelijks alternatief OV op die plek. Maar de beleidsmakers wonen zelf helemaal niet in de regio... Schrijnend.
Citeer
 
 
+8 #2 Tineke Plooij 04-03-2013 11:23
Ik woon niet meer in de regio.
Ik heb er lang genoeg gewoond om te weten:
Deze splitsing is een IDIOOT idee.
Citeer
 
 
+5 #1 Peter R 04-03-2013 10:54
In de eerste plaats het geheel handhaven.
In de tweede plaats op lange termijn lijn 51 doortrekken naar Uithoorn busstation. In de derde plaats kijken naar RandstadRail. HTM RR3 loopt van Loosduinen naar Zoetermeer ventrum West via de Krakeling; RR4 van Den Haag Uithof naar Zoetermeer via de Oosterheemlijn naar de Javalaan. De RET exploiteert metrolijn E van de Slinge naar Den Haag Centraal over de Erasmuslijn (vroegere Hofpleinlijn). Alle drie lijnen trekken veel meer reizigers dan ten tijde van de NS exploitatie.
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT