Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoudt mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken?

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6088

• MvdS
  • MvdS's Profielfoto
  • Afwezig
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2
:angry:
Sinds een paar maanden heeft mijn schoonvader van 79 een OV-chipkaart aangeschaft en hebben wij samen met hem een dalurenabonnement en keuzedagen aangeschaft.

Nu kan hij voortaan met de trein vanuit Zeeland naar zijn dochters in Brabant en hoeft niet meer 220 km in de auto te rijden. So far so good!

Het begon al met een vekeerd advies van een dame op het afgiftepunt van de OV-chipkaart, waarvoor mijn schoonvader speciaal van Cadzand naar Middelburg moest reizen. Hij meende van haar te hebben gehoord dat hij nu voortaan gezien zijn leeftijd automatisch korting op treinreizen kreeg.

Eerste treinreis voor een weekendje naar Brabant bleek hij dus tegen vol tarief te moeten reizen: 21,40 Euro ipv 12,80 Euro (enkeltje). Geen probleem: dan schaffen we per direct een daluren abonement aan.

Helaas: dit abonnement gaat pas per de eerste van de volgende maand in: dus ook weer een dure rit naar huis!

Volgende keer gelukkig 1x gebruik kunnen maken van een keuzedag, maar dt lukt alleen als je hem op het station helpt: dus alleen met de terugreis. Wat een omslachtige methode! Hij kan dit echt niet zelf aan de automaaat voor elkaar krijgen.

Het derde weekend gaat er weer van alles mis! Omdat hij op Hemelvaart komt en de vrijdag weer terug gaat, kan hij alleen op vrijdag gebruik maken van een keuzedag. Wij boeken dit op het station, maar bij het inchecken blijkt deze keuzedag niet te kunnen worden geselecteerd. Nadien zien wij dat keuzedagen op alle dagen gelden muv de vrijdag, ook al reis je dus in de daluren! Hoe complex kun je het maken?

Komt nog bij dat hij door vertraging twee aansluitingen mist en in Vlissingen ook nog de boot en in Breskens de bus mist ... Lang leve het openbaar vervoer! Goed geregeld NS: daar worden mensen die hun hele leven netjes belasting hebben betaald en nu eindelijk tegen een betaalbaar bedrag met het openbaar vervoer kunnen reizen heel vrolijk van ;-(

Waarom maken we het voor oudere mensen zo moeilijk? Waarom kunnen wij niet gewoon vooraf op de PC het voor hem regelen, zodat hij enkel hoeft in- en uit te checken? Laat staan, dat wij het zelf al moeilijk vinden om in dit oerwoud van procedures en regels (bestellingen, bestellingen ophalen, activeren, ...) de weg te vinden.

NS: shame you!
Laast bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door MvdS.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
De volgende gebruiker(s) zei(den) Bedankt: kees, Léon

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6089

• Tristan
  • Tristan's Profielfoto
  • Afwezig
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 30
Het is van daken afgeschreeuwd dat leeftijdskorting automatisch toegepast wordt vanaf de 65ste verjaardag van de houder van een persoonlijke kaart. Maar ik hoor wel vaker dat leeftijdskorting lang niet altijd automatisch wordt toegepast. Sterker nog: vaker niet dan wel.
Dit riekt naar een slinkse truc van vervoerders die de problemen alleen oplossen van klagers die naar een veel te duur 0900-nummer bellen. Als je er niet over klaagt, bestaat het probleem voor de vervoerders niet en wordt er dus ook niets opgelost. Maar ondertussen betalen de gebruikers wel (onterecht) de volle mep. Kortom: KA$$A voor de betreffende vervoerders.
Je kan weliswaar wel restitutie aanvragen, maar veel vervoerders hebben hiervoor een ontmoedigingsbeleid ingevoerd (bellen naar een duur 0900-nummer, formulieren die lastig te verkrijgen of (te) ingewikkeld om in te vullen zijn of het geduld wordt zeer op de proef gesteld.

Niet alleen voor senioren is reizen met de ov-chipkaart vervelend. Eigenlijk voor best veel categorieën reizigers. Er is, voor iedereen, maar één reis echt goed te maken met de chipkaart: van het kastje naar de muur.

Het staat buiten kijf dat de ov-chipkaart minstens tien (en misschien wel 20+) jaar te vroeg is ingevoerd. De focus lag (en ligt) op het zo snel mogelijk afschaffen van papieren vervoersbewijzen en niet op het zo goed mogelijk invoeren van de chipkaart.
Als de treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia er geen stokje voor gestoken hadden, waren de papieren kortingskaartjes ook al afgeschaft en zou een nog veel grotere groep reizigers problemen ondervinden.

Sinds de invoering van de ov-chipkaart is het 'openbaar' vervoer -met name bus, metro en tram- gigantisch verslechterd. Voor treinreizen zijn er gelukkig nog papieren kaartjes te koop en ik hoop dat dat nog heel lang zal blijven, maar ik vrees het ergste :unsure:
De ov-chipkaart: It's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6090

• Jos
  • Jos's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 122
Tristan schreef :
Het is van daken afgeschreeuwd dat leeftijdskorting automatisch toegepast wordt vanaf de 65ste verjaardag van de houder van een persoonlijke kaart. Maar ik hoor wel vaker dat leeftijdskorting lang niet altijd automatisch wordt toegepast.
Het gaat over de trein en voor de trein is er geen leeftijdskorting, vandaar dat meneer alsnog een dalurenabonnement heeft aangeschaft.
Laast bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door Jos.

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6091

• Jos
  • Jos's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 122
MvdS schreef :
:angry:
Het begon al met een verkeerd advies van een dame op het afgiftepunt van de OV-chipkaart, waarvoor mijn schoonvader speciaal van Cadzand naar Middelburg moest reizen.
Dat afgiftepunt is waarschijnlijk van een busmaatschappij en daar weten ze in het algemeen niet dat er in Nederland ook treinen rijden. Uw schoonvader is waarschijnlijk iets op de mouw gespeld door iemand die van toeten noch blazen weet.
Omdat hij op Hemelvaart komt en de vrijdag weer terug gaat, kan hij alleen op vrijdag gebruik maken van een keuzedag. Wij boeken dit op het station, maar bij het inchecken blijkt deze keuzedag niet te kunnen worden geselecteerd. Nadien zien wij dat keuzedagen op alle dagen gelden muv de vrijdag, ook al reis je dus in de daluren! Hoe complex kun je het maken?
Sorry, maar dit vind ik toch echt uw eigen misser. Dat de vrije reisdagen niet geldig zijn op maandag en vrijdag (i.v.m. het extra weekendverkeer) is al 30 jaar zo en staat in alle folders en op de NS-site.
Waarom maken we het voor oudere mensen zo moeilijk? De procedures rond het laden van die vrij Waarom kunnen wij niet gewoon vooraf op de PC het voor hem regelen, zodat hij enkel hoeft in- en uit te checken? Laat staan, dat wij het zelf al moeilijk vinden om in dit oerwoud van procedures en regels (bestellingen, bestellingen ophalen, activeren, ...) de weg te vinden.
Het geklungel met die vrije reisdagen begrijp ik ook niet zo goed. Het zou handiger zijn om die als wegwerp OV-chipkaart te verstrekken.

Via de PC vrije reisdagen op de kaart zetten kan technisch niet, omdat U via de PC wel toegang hebt tot de NS-computer heeft maar niet tot de chipkaart. De incheckpalen kunnen wel wat op de chipkaart zetten, maar die hebben weer geen verbinding met de NS-computer. Alleen de kaartautomaat kan zowel bij de computer als bij de chipkaart, vandaar dat ophalen bij de automaat.

Het gedoe rond bestellingen is bij NS ook zeer onhandig, te veel gecentraliseerd. Bij Arriva kun je gewoon naar een loket gaan en zetten ze een abonnement ter plekke op je kaart. Dat zou voor de gratis reisdagen ook een alternatief kunnen zijn.
Laast bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door Jos.

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6092

• huibf
  • huibf's Profielfoto
  • Afwezig
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 5
Tristan schreef :
Sinds de invoering van de ov-chipkaart is het 'openbaar' vervoer -met name bus, metro en tram- gigantisch verslechterd. Voor treinreizen zijn er gelukkig nog papieren kaartjes te koop en ik hoop dat dat nog heel lang zal blijven, maar ik vrees het ergste :unsure:

Ik ben van mening dat JUIST de OV chipkaart voor bus,tram en metro positief werkt.
Juist nooit meer dat gesodemiter met de strippenkaart die je niet hebt.
Makkelijk een kaart met wat geld erop. Sterker nog 0,00 euro is voldoende voor je eerste rit.
Mooi in de bus je producten of reistegoed ophalen.
En daarbij, wat ik van veel reizigers hoor, in SRE en Brabant vaak goedkoper dan de strippenkaart. !

JUIST met de trein is het een onding. Die kaartautomaten staan er toch al dus spuug gewoon een kaartje eruit naar waar je wilt.
Geen gezeik met 16 euro instaptarief voor een ritje van 1,50...

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6096

• Tristan
  • Tristan's Profielfoto
  • Afwezig
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 30
huibf schreef :
Makkelijk een kaart met wat geld erop. Sterker nog 0,00 euro is voldoende voor je eerste rit.
Vergeet niet dat je al € 7,50 hebt betaald voor een lege kaart. De eerste rit is dan dus € 7,50 -/- ritprijs betreffende rit. En een busrit dat meer dan € 7,50 kost, wordt zelden gemaakt in het stads- en streekvervoer. Alleen als je, bijvoorbeeld, met lijn 195 van beginpunt Capelsebrug naar eindpunt Utrecht Busstation West reist, kost die reis je € 8,26 (dan kun je overigens beter een ritkaart kopen á € 6,20)
huibf schreef :
Mooi in de bus je producten of reistegoed ophalen.
Negen van de tien keer doen die ophaalpunten het niet (ik spreek uit ervaring), dus die apparaten kunnen net zo goed weggelaten worden.
huibf schreef :
En daarbij, wat ik van veel reizigers hoor, in SRE en Brabant vaak goedkoper dan de strippenkaart. !
Omdat ze daar voor specifieke groepen extreme kortingen hanteren.

Door de komst van de ov-chipkaart was het helaas mogelijk dat de sterabonnementen afgeschaft werden. Dat is de allergrootste fout in de historie van het OV.

Ik reis regelmatig met buslijnen 195 en 295 van Schoonhoven naar Utrecht. Deze lijnen worden sinds 9 december jl. gereden door Connexxion EN Arriva. Hoewel beide vervoerders frequente reizigers adviseren om met Altijd Korting te reizen, doe ik dat bewust niet. Ik reis met Arriva Altijd Vrij, maar het nadeel hiervan is dat ik op deze lijnen alleen met Arriva kan reizen. Helaas weigert men hier om, net als bij buslijnen 27, 29, 42, 85 en 99 in concessies KAN/SAN en Oost-Brabant elkaars producten te accepteren.
Op lijnen 195 en 295 reis ik bij Arriva wit en bij Connexxion zwart. Je zou dus kunnen zeggen dat ik reis met de producten ARRIVA Altijd Vrij en CONNEXXION Altijd Zwart. Met het sterabonnement had het geen bal uitgemaakt welke vervoerder zou verschijnen. Dus vooral wat dat betreft is de komst van de ov-chipkaart absoluut een verslechtering van het OV.

Als ik in 2013 exact dezelfde reizen zou maken als in 2012, zou ik met Altijd Korting zo'n € 780,- duurder uit zijn dan met Arriva Altijd Vrij (en ten opzichte van 2012), maar omdat ik in 2013 juist meer reizen maak, schat ik dat ik in totaal zo'n € 1.000,- duurder uit ben met Altijd Korting ten opzichte van 2012.

Als de sterabonnementen niet afgeschaft waren, was ik in heel 2013 slechts € 50,- duurder uit geweest ten opzichte van 2012. Dat zou een acceptabele prijsstijging zijn geweest.

Bovendien is het abonnement Arriva Altijd Vrij geldig in de gehele concessie Zuid-Holland Noord, behalve in de Q-liners. Dus ik kan ook naar Alphen aan de Rijn, Leiden en zelfs naar Den Haag, maar daar kom ik zelden tot nooit, dus die behoefte heb ik niet. Het sterabonnement was geldig op het vaste reistraject en plaatsen in de directe omgeving daarvan.

Daarnaast valt het me op dat vervoerders steeds arroganter en klantONvriendelijke zijn geworden sinds de invoering van de ov-chipkaart. Vóór de huidige dienstregeling is ingegaan, had ik er een vraag over welke ik bij Connexxion heb ingediend en ik kreeg als antwoord 'dat ik het maar bij 9292 moest uitzoeken'. Het stond er weliswaar iets zakelijker, maar hier kwam het wel op neer.
huibf schreef :
JUIST met de trein is het een onding. Die kaartautomaten staan er toch al dus spuug gewoon een kaartje eruit naar waar je wilt.
Geen gezeik met 16 euro instaptarief voor een ritje van 1,50...
Daar ben ik het helemaal mee eens!
De ov-chipkaart: It's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails
Laast bewerkt: 1 jaar 3 maanden geleden door Tristan.

OV-chipkaart en senioren: hoe moeilijk kun je het maken? 1 jaar 3 maanden geleden #6099

• kees
  • kees's Profielfoto
  • Afwezig
  • Expert Boarder
  • Ontvangen bedankjes 1
Wat een grof schandaal is dat dat men het lef heeft om ouderen het moeilijk te maken,LAF gewoon.
En dat de vrijdag na de Hemelvaart geen keuzedag blijkt te zijn vind ik ook zo absurd gezien nagenoeg tegenwoordig die dag iedereeen vrij is.
Het gaat er steeds meer op lijken dat men tegenwoordig met bus en trein mee MAG.
Nou dat gaat in Duitsland toch wel even anders,tref ik met regelmaat een welkomst- en een afscheidsgroet !
  • Pagina:
  • 1
Tiijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT