Skip to main content
Rover in de Regio

Rover-Haarlem e.o.

Rover afdeling Haarlem en omstreken komt op voor openbaar vervoer reizigers in Aerdenhout, Bennebroek, Bentveld, Beverwijk, Bloemendaal, Driehuis, Haarlem, Haarlemmerliede, Heemskerk, Heemstede, Overveen, Santpoort, Spaarndam, Spaarnwoude, Uitgeest, Velsen, IJmuiden, Zandvoort en Wijk aan Zee. Doordat wij ons lokaal concentreren, zijn we snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de regio. We zitten ons in op een beter openbaar vervoer en de belangen van OV-reiziger staan bij ons voorop. Gevraagd of ongevraagd leveren wij advies aan de vervoerders en verschillende overheidsinstanties. Wij zijn allemaal vrijwilligers, actieve leden runnen samen met het bestuur de afdeling.

Rover Haarlem bestaat uit een voorzitter en de werkgroepen lijnennet, spoor en infra. Regelmatig komen de leden van een werkgroep bij elkaar om het openbaar vervoer in de regio te bespreken, waarbij het ook gaat over de actuele ontwikkelingen en welke klachten er binnenkomen. Een aantal leden van een werkgroep zitten ook in het Rocov (Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer). Het Rocov is het adviesorgaan van Noord-Holland voor het openbaar vervoer. In het Rocov zitten naast een aantal leden van Rover ook mensen van andere organisaties.

Speerpunten

Haarlem elektrische busEr wordt in onze regio nauwelijks in OV geinvesteerd, al het (rijks)geld gaat vooral naar de oostkant van Amsterdam (OV-SAAL). Het verbaast dan ook niet dat bereikbaarheid en luchtkwaliteit in onze regio onder grote druk zullen blijven staan.

Rover Haarlem roept alle politieke partijen in de regio op om deze rem op economische groei aan te pakken.

Onze speerpunten:

  • OV moet maal twee richting Amsterdam ivm leefbaarheid, files en het klimaat. Tienduizenden woningen in Haarlem erbij kan niet zonder een schaalsprong in het OV. 

  • Zoals een tram vanaf station Haarlem langs de A9 naar Amsterdam Zuid en Schiphol Noord. Een tram biedt kwaliteit, is geruisloos en schoon en trekt 15% meer reizigers. 

  • Sprintertreinen die vanuit Heemstede, Uitgeest en Haarlem rechtstreeks doorrijden naar de werkgebieden Amstel, Bijlmer en Schiphol.

  • Open kleine stations zoals in Haarlem Zuid-West (“Karwei”) en Vogelenzang. En upgrade Bloemendaal en Spaarnwoude. Andere regio's openen wel regelmatig kleine stations.

  • Maak van alle belangrijke buslijnen echte HOV lijnen. Bv door direct groen bij stoplichten, goede fietsrekken, fijne haltes.

    Daarnaast moeten basale zaken op orde zijn zoals voldoende zitplaatsen in treinen, prettige knooppunten (bv Houtplein), één busnetwerk met één busvervoerder, en aantrekkelijke haltes.

Tenslotte vind Rover dat er veel meer aan promotie en reclame gedaan moet worden, want onbekend maakt onbemind. Andere sectoren zoals de telecom, doen dit al jaren wel, waarom het OV niet

Doe mee

Onze enthousiaste afdeling zoekt dringend nieuwe mensen: Wil je ons helpen? Vind je het leuk je in te zetten voor de verbetering van het OV?

Werkgroep lijnen

Voor de werkgroepen voor het buslijnennet en de spoorwegen zoeken we mensen die klachten, ideeën en wijzigingen van dienstregelingen en andere OV-zaken zoals haltes en stations willen bespreken. En actie willen ondernemen zoals overleg, brieven, inspreken, persberichten, etc.

Ogen en oren

Wilt u onze ogen en oren zijn, en problemen en ideeën melden? In Haarlem lukt ons dat aardig, maar in bijvoorbeeld Heemskerk, Beverwijk, Zandvoort en Heemskerk zoeken we nog mensen!

Interesse of meer weten? Neem contact met ons op.

@ROVER_Haarlem
  • RT @Arn023: Gefeliciteerd @ProRail @NS_online ! Een spoorbrug open gooien terwijl het 40 graden is. Iedereen...

  • RT @Connexxion_NH: Vanwege de herinrichting van het #Houtplein in #Haarlem vervallen van vrijdag 15/7...

  • RT @grescoe: "A developed country is not a place where the poor have cars. It's where the rich use...

  • RT @walteretty: Goed betoog van @ArieBleijenberg. Hij vergeet alleen de belangrijkste bijdrage die @Rijkswaterstaat...

  • RT @fietsprofessor: While the Dutch government spends 19.000.000.000 Euros to add 1.000 kilometers of...

Contact met Rover-Haarlem

  • Utrechtseweg 59
    3818 EA Amersfoort
    (landelijk kantoor)

  • Voorzitter:

    Wilfred Hakkenberg

  • Lijnen-werkgroep:

    Hans Claus

  • Spoor-werkgroep:

    Ton van der Burg

  • Infra-werkgroep:

    Léon Tebbens