Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Bende bij ProRail

arriengroot

Het rapport van de Algemene Rekenkamer biedt een onthutsend beeld van ProRail. De financiële huishouding is niet op orde, de afhankelijkheid van externe inhuur is veel te groot, projecten zijn te laat klaar, het projectmanagement is zwak en de technische kennis is onvoldoende. Tussen de regels wordt forse kritiek geuit op de bedrijfscultuur, op de spectaculaire toename van personeel en valt ook te lezen dat veel uit de periode 1953-1968 geïnstalleerde seinsystemen in 2018 verouderd zullen zijn. Het Europese beveiligingssysteem ERTMS komt maar niet van de grond. Het departement krijgt terecht een veeg uit de pan omdat er onvoldoende is aangestuurd. Het rapport telt 153 bladzijden en is te vinden op de website van de Algemene Rekenkamer.

Wat in het rapport geheel ontbreekt, is het perspectief van de reiziger. Er staat niets over de top vier aan ergernissen van de reiziger: de toenemende buitendienststellingen, de chronische seinstoringen, de slechte informatievoorzieningen en de blunders van de verkeersleiding.

Er staat ook niets in over de omgang van ProRail met aannemers. Een mij bekende consultant heeft een onderzoek gedaan naar de omgang van ProRail en Rijkswaterstaat met aannemers. De aannemers beschreven Rijkswaterstaat als responsief en ProRail als autistisch. Vrijwel iedereen die met ProRail te maken heeft gebruikt termen als: “bureaucratisch”, “een medewerker die iets te zeggen heeft, houdt zijn mond, anders wordt zijn hoofd eraf gehakt”, “niet mee te werken”.

Evenmin beschrijft het rapport het treurige feit, dat er ondanks alle beloften tussen Amsterdam en Utrecht nog steeds geen 160 kilometer per uur wordt gereden. Ook de Hanzelijn wordt straks een knus Nederlands boemeltje met een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. De DB rijdt al veertig jaar 200 kilometer op bestaand spoor. ProRail kan het gewoon niet: Nederland is op spoorweggebied technologisch een ontwikkelingsland geworden.

De nieuwe Voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail staat voor een gigantische opgave. Het is in het belang van de reiziger dat zij er in slagen zal om van ProRail een goedwerkende organisatie te maken, waar Nederland trots op kan zijn.

Arriën Kruyt

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT