Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


Rover positief over spoorplannen minister

treinreizigers2Rover is positief over de plannen voor het hoofdrailnet die Minister Schultz vandaag bekend heeft gemaakt. Rover heeft al eerder de wens uitgesproken het overgrote deel van het spoornet onderhands aan NS te gunnen, mits er in de nieuwe concessie strengere eisen worden gesteld aan de prestaties van NS. Het voornemen om buiten de Randstad enkele stoptreinen aan te besteden kunnen volgens Rover ook goed uitpakken, als er keiharde toezeggingen komen dat de reiziger geen overlast zal ondervinden van ruziënde vervoerders en een woud aan OV-chipkaartpaaltjes.

Rover stemt in met de beslissing van de Minister om de intercity-diensten en het overgrote deel van de stoptreinen onder strengere concessie-eisen ondershands aan de NS te gunnen. Het reizigersvervoer is gebaat bij continuïteit en stabiliteit om te kunnen groeien. Rover staat in principe positief tegenover aanbesteding van enkele stoptreinenbuiten de Randstad, daar waar dit tot verbetering voor de reizigers leidt. Het verleden heeft al bewezen dat regionale  aanbestedingen van stoptreinen goed kunnen uitpakken  (ondermeer in Groningen, Friesland en Limburg).  De treinen zijn vaak frequenter gaan rijden en trekken meer reizigers. Aanbesteden is voor Rover echter volstrekt onbespreekbaar zo lang er geen keiharde toezeggingen komen over de omgang met de OV-chipkaart: de reiziger moet niet nog méér last krijgen van  dubbele opstaptarieven en apart in- en uitchecken per vervoerder.

Rover is gelukkig met het besluit om de Hogesnelheidslijn en het Hoofdrailnet samen te voegen. Dat opent de mogelijkheid om er één geheel van te maken dat beter tegemoetkomt aan de behoeften van de reizigers. Rover wil dat de HSL beter benut wordt, zo mogelijk ook door reguliere intercity’s waarvoor de reiziger niet apart een dure toeslag moet betalen. Meer reizigers hebben dan profijt van de investeringen en door intensiever gebruik van de HSL verbetert de mobiliteit in de Randstad.

Rover is aangenaam verrast dat de Minister het belang onderstreept van het treinvervoer naar het buitenland. Rover rekent dan ook op de volle steun van de Minister om de populaire Beneluxtrein te behouden. Komende dinsdag biedt Rover ruim 11.000 handtekeningen aan de Kamercommissie I&M aan tegen het verdwijnen van deze intercity tussen Amsterdam en België.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT