Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


ProRail en NS alweer niet winterklaar

calamiteitVrijdag 3 februari kwam in één klap de winter het land binnen middels een flinke sneeuwbui. Een belangrijke proef voor ProRail en NS, waarvoor de spoorbedrijven helaas wederom flink faalden en voor de derde jaar op een rij niet winterklaar bleken.

Een grote verrassing kan de sneeuw nooit geweest zijn, het werd vooraf door de KNMI aangekondigd en er was vrijdag zelfs een waarschuwing voor extreem weer uitgegeven. Vertraging en treinuitval kwamen dan ook niet als een verrassing, het is tenslotte onvermijdelijk dat grote sneeuwbuien de nodige gevolgen op de mobiliteit hebben. Maar zelfs de reiziger die op vertraging was voorbereid, werd nog onaangenaam verrast door de slechte prestaties van ProRail en NS.

Vanaf 11 uur ’s ochtend werd met een uitgedunde dienstregeling gereden. Helaas werd deze “aangepaste dienstregeling” al snel een sterk ontregelde dienstregeling. Treinen vielen uit, andere treinen reden met absurde vertragingen van regelmatig meer dan 60 minuten. Station Utrecht CS was geheel onbereikbaar, hetzelfde gold later voor Amsterdam CS. Tot laat in de avond blijft het treinverkeer ontregeld. Veel reizigers klagen over het traditionele gebrek aan informatievoorziening. Ook de website van NS was onbereikbaar, zoals vrijwel altijd tijdens calamiteiten.

Nieuw dit jaar was de sms-dienst NS Alert die vandaag de doopproef kreeg. De dienstregeling werd in de ochtend dan al uitgedund, de NS sms-alert volgende in de middag. Via de sms werd de reiziger gewaarschuwd voor vertrek op de website van NS te kijken. Helaas was ook de website niet tegen sneeuw bestand en bleek zowel de mobiele als reguliere versie dus onbereikbaar. 

Ook de website van Connexxion liet het afweten. Toch ontving deze vervoerder opvallend veel complimenten via Twitter; veel reizigers waren blij verrast dat de bussen tijdens hevige sneeuw bleven rijden en de chauffeurs zulke goede service boden. Ook de decentrale spoorvervoerders konden rekenen op positieve reacties via Twitter.

Wat er precies mis ging bij NS en ProRail is nog niet helemaal bekend maar zal nog worden geëvalueerd. Rover is uiteraard zeer teleurgesteld dat het spoorvervoer het wederom liet afweten en het laatste woord is hier dan ook nog niet over gesproken.

Klik op een foto om uit te vergroten:

sneeuw4

Foto: @TheHuntermedia (twitter)


sneeuw3

Lege informatieborden op station Haarlem

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT