Reizigers en openbaar vervoer
PERSBERICHT
Consumentenorganisaties

Klanttevredenheid NS herstelt zich na inzinking

De klanttevredenheid van NS-reizigers herstelde zich in het tweede kwartaal van 2010 weer enigszins van de inzinking in de voorafgaande drie maanden. De dip in het eerste kwartaal betrof vooral het klantoordeel over ‘op tijd rijden’ en de reinheid van de treinen en stations. De oorzaken lagen voor de hand: de winterproblemen en de staking van het schoonmaakpersoneel. In het afgelopen kwartaal was het klantoordeel op deze punten nog steeds niet helemaal terug op het niveau van het tweede kwartaal van 2009. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers dat wordt uitgevoerd voor NS, consumentenorganisaties en ministerie.

In het tweede kwartaal gaf 54% van de reizigers het cijfer 7 of meer voor het op tijd rijden van de treinen (een jaar eerder 56%) en 51% deed dit voor de reinheid van treinen en stations (tegen 57% in het tweede kwartaal van 2009). Het algemeen oordeel over het reizen met NS was met 76% tevreden reizigers ook nog niet terug op het niveau van het tweede kwartaal 2009 (79% met cijfer 7 of meer).

De winterervaringen drukten mogelijk nog steeds een beetje hun stempel op het klantoordeel over ‘op tijd rijden’ in het tweede kwartaal, want de metingen van de treinpunctualiteit laten over de afgelopen drie maanden een topscore zien: 90,4% van de treinen was minder dan 3 minuten vertraagd en 95,0% minder dan 5 minuten. Daarbij viel 1,2% van de treinritten uit. De staking van het schoonmaakpersoneel werd pas in de loop van april beëindigd.

Klik pijlhier voor verdere informatie.

De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging ROVER.
Pagina geplaatst: 26 juli 2010
Reacties
Ingezonden reactie(s):
Reactie van: ELMAR [VLISSINGEN]
02 september 2010 14:03
NS pronkt graag met berichten dat het allemaal zoveel beter gaat. Zie mijn ervaringen van zondagavond 29/8/10 j.l.
Om 21.16 uur wilden mijn vrouw en ik de intercity nemen van Den Haag HS naar vlissingen. Helaas... bomen op het spoor bij Mariahoeve en ook richting Rotterdam. Na ongeveer 5 kwartier was het opgelost. Maar wat gebeurde er toen!! Om 23.15 waren we in Roozendaal en moesten ongeveer 200 mensen de trein verlaten. Hij reed niet verder,
ook al was het maar iets later dat de laatste intercity naar Vlissingen vertrokken zou zijn. Bovendien had de machinist bij Mariahoeve meer dan een uur rust gehad!!! En toch verliet hij met een smile op zijn gezicht de trein en ging naar huis.
Pas om ongeveer 00.30 kwamer een stoptrein die ons, na weer 5 kwartier blauwbekken op het perron, naar Vlissingen bracht. Aankomst 01.30 uur!!!!!
Bomen op het spoor is overmacht. O.K. geen probleem daarmee. Maar dat zoveel mensen midden in de nacht op een perron gedropt worden en zolang moeten wachten, terwijl de trein simpelweg door had kunnen rijden!!!!, getuigt van een grote minachting voor de reizigers en een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid van de vervoerder c.q. zijn personeel.
Een dergelijke vertraging midden in de nacht is toch wat anders dan een vertraging van b.v. 14.00 tot 18.00 uur!!
Reactie van: Dirk [Schiedam]
29 augustus 2010 17:49
Sinds begin deze maand maak ik gebruik van een maand-trajectabonnement, Schiedam Nieuwland <-> Maasluis. Het bevalt redelijk moet ik zeggen. Door omstandigheden ben ik veroordeeld tot de trein, kon ik weer met de auto dan zou ik daar geen minuut over twijfelen. Allereerst waar ik mij mateloos aan erger is dat de trein van 7:05 (richting Maassluis) bijna nooit vertrekt om 7:05, eerder 3 minuten later, je kan je klok er op gelijk zetten zal ik maar zeggen. Wat is nou 3 minuten zult u zeggen? Als ik u vertel dat ik bij aankomst naar de veerpont dien te lopen (ongeveer 10 minuten lopen) welke om 07:30 vertrekt, zijn die 3 minuten welke de NS later komt net te veel van het goede ... (de trein doet er 12 minuten over om Maassluis te bereiken). Neem nu maar een trein eerder van 06:50 (en kan dus nu nog vroeger opstaan!), nu kan ik als een slak lopen naar de veerpont. Heb het eens aan zo'n scheidsrechter gevraagd welke zich conducteur noemt. Antwoord: We moeten heel vaak in Rotterdam de Intercity voorrang geven. Wat heeft dan zo'n vertrektijdenbord voor zin als je toch 7:05 niet kan halen? De schouders werden opgetilt door de conducteur. Verder vind ik de banken in de trein ronduit smerig (vuil en vieze haren!), ze hadden beter lederen bekleding kunnen nemen. Heb de inrichting van Schiedam Nieuwland eens bekeken. De trappen, geen enkele tegel ligt recht, af en toe flinke verhogingen, leuk als je bejaard, invalide bent of met een kinderwagen op pad bent. Ook als het straks wat minder weer gaat worden heb ik gezien dat je je als een mummie moet kleden. Werkelijk nergens kan je schuilen tegen een winterse bui of harde wind. Even concreet, ik snap niet dat de NS een beter cijfer heeft gekregen! Het hele systeem rammelt aan vele kanten! O ja en in de afgesloten wachtruimte op station Maassluis breek je je nek over de Metrokrantjes en stinkt het behoorlijk naar de urine ...
Reactie van: George [Almere]
02 augustus 2010 13:42
Vanaf vorig jaar oktober ben ik, op verzoek van mijn werkgever, gaan reizen met de NS. Ik werd in de gelegenheid gesteld om 1e klas te reizen als ik een jaartrajectkaart Almere-Zaandam zou nemen. Nu, dat heb ik geweten. Links en rechts hoorde ik al wat klachten over dit vervoersbedrijf maar het zelf ondergaan is (dikwijls) een beproeving. Ik viel al snel met mijn neus in de boter tijdens de winterse perikelen. Rijdt hij wel of rijdt hij niet was het dagelijks devies. Gezien de omstandigheden wellicht voor een deel verklaarbaar maar die informatievoorziening....absoluut beneden peil.
Daarnaast is de controlefrequentie ronduit laag. 's Morgens vroeg is deze frequentie redelijk acceptabel (altijd door 2 conducteurs) maar in de middagspits wordt ik gemiddeld 1 keer per 20 ritten gecontroleerd door 1 conducteur. Gevolg is dat veel reizigers zich niets aantrekken van de 1e klas (in een sprinter niets anders dan een andere kleur bank) en mocht er controle komen worden deze "overtreders" vriendelijk verzocht een plaatsje te zoeken in de overvolle 2e klas. Van een PV geen sprake dus waarom zou men die mogelijkheid niet proberen met alleen de kans hebbende dat er naar de 2e klas verwezen wordt. Ook het NS-personeel is veelvuldig in de 1e klas aanwezig en voeren gesprekken over het slechte beleid bij de NS. Het zijn er zelfs soms zoveel dat ik een keer geen zitplaats had doordat NS-personeel bijna de helft van de coupé in beslag namen. Echt te gek voor woorden vond ik dit.
Dan lees ik die "tevredenheidsonderzoeken" en voel ik toch een onpasselijk gevoel in mijn buik. Dagelijks ben ik het slachtoffer van de slechte NS-service en ook medereizigers klagen over het algemeen steen en been. Toch blijkt uit het onderzoek dat men de NS een "7" toebedeeld. Voor mij onvoorstelbaar dat een gemiddelde van een "7" naar dit vervoersbedrijf gaat. Een "5-" komt eerder in de richting. Ik heb nog een scala aan opmerkingen echter bovenstaande is wat bij mij irritaties oproept.
Mijn trajectkaart loopt tot in november van dit jaar. Wat ik na november ga doen weet ik nog niet. Eigenlijk sta ik liever in de file, comfortabel met klimaatbeheersing en eigen muziek, zonder "ongure types" om me heen die kwalijk riekende geuren verspreiden, zonder schreeuwende koters, zonder luid telefonerende personen, zonder een schietgebedje of de 16.18 uur wel vertrekt, zonder de kans te lopen mijn nek te breken als ik van spoor 4A naar spoor 15B moet rennen, zonder dit alles.....wat een weelde.
Kan natuurlijk ook een 2e klas jaarkaart nemen en gewoon 1e klas gaan zitten. Maar ja, daarmee zijn de bovenstaande perikelen niet weg en.....het zit niet in me om "treinboefje" te worden. Daarom maar een klaagzang.....lucht ook op.
Reactie van: Anoniem [Den Haag]
02 augustus 2010 11:32
@ Nico [Den Helder]
Goed dat u zich verdiept heeft in het vervoerplan. Dat discussieert wat makkelijker. Maar ik weet niet zeker of we hetzelfde stuk gelezen hebben. U leest op pag. 39 dat de enquête wordt gehouden BUITEN de spitsuren. Ik lees op dezelfde pagina: "Concreet betekent het dat in de steekproef alle dagen van de week, alle tijdblokken (uitgezonderd de uren voor 7:00 en na 23:00), alle regio’s, en vrijwel alle treinseries vertegenwoordigd zijn." Volgens staat hier dat er ook tijdens de spits wordt geënquêteerd. Toch?
Reactie van: Nico [Den Helder]
01 augustus 2010 17:12
@Anoniem/Nick [Nijmegen]
Over vervuiling en een beetje fatsoen is al genoeg aan bod geweest tijdens de staking van schoonmakers denk ik maar zo, dit kun je NS en de schoonmakers niet in hun schoenen schuiven.

Het gespreid instappen is ook zo'n gewaarwording, op Amsterdam Amstel iedere dag pret met personen die vooral midden in de trein moeten (en het liefst eerst naar binnen voordat anderen uit kunnen stappen) , loop je naar achteren dan zijn de wagons gewoon compleet leeg en maar zeuren in het gangpad.
Geen zit maar ligplaatsen daar.

Natuurlijk heb ik ook -punten die me dwars liggen, echter niet elk -punt is nalatigheid van vervoerders.
Reactie van: Nick [Nijmegen]
01 augustus 2010 14:03
@anoniem:
je merkt inderdaad een aantal goede punten op.

VUIL:
Qua vuilheid zit er naar mijn eigen ervaring ook een verschil tussen de vervoerders. NS heeft vaak smerige treinen met veel rotzooi dat reizigers achterlaten op de grond, stoelen of tafels, die ervaring deel ik.

Bij Syntus is het niets minder, terwijl ik het hier kan snappen. In de gehele trein (we hebben het dan over de LINT'41) zitten slechts 2 prullenbakken. Namelijk bij de deur en laag bij de grond, daar kijken reizigers nogal snel overheen. Bij mij duurde het ook lang voordat ik merkte dat de trein wel een prullenbak had. Dat werkt natuurlijk in de hand dat reizigers hun afval gewoon op stoelen of op de grond laten staan (zonder dat ik het goed praat!)

Bij Veolia is het echter veel beter geregeld, bij elke stoel is een vuilnisbak ter grote van een vuilnisbak zoals in de Mat'64 (die gele NS-treinen met een ronde neus), maar als dat niet groot genoeg is hebben ze ook nog extra grote prullenbakken bij de deuren. Dat wordt ook op de informatieborden uitgelegd aan de reizigers. De treinen van Veolia zijn dan ook vaak erg schoon en er ligt meestal weinig rondslingerend afval.

Ook bij Connexxion (Valleilijn) zijn de treinen relatief schoon. Ook hier is er weinig rondslingerend vuil, terwijl de afvalbakken net zoals bij de NS geregeld zijn en ook ongeveer even groot.

Wat doet NS dan fout? Ik vermoed dat er gewoon veel te weinig schoongemaakt worden, waardoor de afvalbakken te weinig worden geleegd en dus vol zitten.

NIET-GESPREID INSTAPPEN:
In veel gevallen wordt dit ook niet echt door de NS in de hand gewerkt, doordat op aardig wat grote stations en zeer veel kleinere stations slechts aan één uiterste zijde van het perron het perron bereikt kan worden. Zie bijvoorbeeld station Ede-Wageningen. De enige opgang zit aan de west-zijde van het eilandperron en slechts tot halverwege zit een overkapping van het perron, daarbij zit de verwarmde wachtruimte met de kiosk ook nog eens helemaal aan de westzijde. Hierdoor stappen veruit de meeste reizigers ri. Utrecht voorin de trein en vrijwel niemand achterin (die staat immers bijna 300 meter van de uitgang en ruim 100 meter buiten de overkapping), voor reizigers ri. Nijmegen precies omgekeerd, daar stappen reizigers vooral achterin in, omdat dat deel bij de trappen staat. Vaak rijdt deze trein ook nog eens erg ver door, waardoor wachtende reizigers achter de trein aan moeten hollen en dus allemaal bij de achterste deur instappen (doorlopen naar de volgende deur kan zelfs niet, want daar is geen ruimte voor doordat het perron daar helemaal vol staat).

En zo zijn daar meer voorbeelden van te verzinnen. Nijmegen bijvoorbeeld met spoor 4a (intercity ri. Roosendaal en sprinter ri. Zutphen), spoor 1a (intercity ri. Schiphol), spoor 1b (stoptrein ri. Roermond), spoor 4b (stoptrein ri. 's-Hertogenbosch) en spoor 35 (stoptrein ri. Venray). Enschede met sporen 1 t/m 3 + 5 (alle stoptreinen), Den Haag Centraal met alle sporen, Delft met sporen 2 en 3 (treinen ri. Rotterdam), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ook bij nieuwe stations wordt daar totaal niet aan gedacht. Stations Gaanderen, Mook-Molenhoek, Maarheeze, Hoevelaken (gereed 2011), Westervoort (gereed 2012) precies zo. Je weet bij voorbaat dan al dat dat dit soort problemen zal opleveren. Waarom doet men dit dan? Het is gewoon veel goedkoper en dat vindt men (helaas) veel belangrijker.
Reactie van: Anoniem
01 augustus 2010 13:29
wat het ook is van de reinheid van de treinen, een deel van de mensen die kranten en oa bekers koffie enz meenemen de trein in en vervolgens hun afval op de tafels of stoelen neerleggen en vervolgens het daar laten liggen.
het is ook een stuk fatsoen wat mensen moeten hebben om hun afval op te ruimen door het in de prullenbak te gooien in de trein of op het perron.
ik vraag me wel eens af of die mensen die zijn afval zo achterlaten in de trein (op stoelen/tafels) of ze dat thuis ook doen.
het is toch ook onfatsoenlijk om een ander persoon in jou rotzooi te laten gaan zitten.
ik geef een dikke compliment aan de mensen die zijn afval wel netjes opruimen.
als de mensen die zijn kranten en rotzooi laten liggen nu ook eens zijn rotzooi op gaan ruimen en in de prullenbakken gaan doen zullen de treinen er een heel stuk netter uitzien.
het is ook een stuk fatsoen wat je hebt als mens zelf om je spullen op te ruimen, want je kan het ook mee de trein in nemen.
wat mij als reiziger ook opvalt is dat mensen bij mekaar gaan staan bij 1 deur terwijl een trein meerdere deuren heeft. voorkomt ook dat de trein te laat vertrekt als alle deuren netjes worden gebruikt.
veel mensen zitten graag bijmekaar opeengestapelt in de trein terwijl als je verder loopt in de trein of op het perron al wat doorloopt vaak al meer plek is in een ander gedeelte in de trein.
we kunnen altijd wel zeiken op de ns en prorail en overal tegenaan schoppen, waar we wel aan gewend zijn in dit land, maar je kunt ook eerst bij jezelf te raden gaan.
Reactie van: Nico [Den Helder]
31 juli 2010 07:55
@Anoniem [Den Haag]
Ik ben even (uurtje zoet geweest) wezen lezen op Uw google aanbeveling en wil Uw pag.39 er toch wel uit lichten.
De enquête word gehouden BUITEN de spitsuren, dat staat daar letterlijk.
Dan vraag ik me af wie representatief is, de reiziger met een duur abonnement of de eendagstoerist.
Deze word ook nog intern gehouden, dus kun je met deze cijfers alle kanten uit.

Reactie van: Anoniem
26 juli 2010 11:59
Altijd weer lachen die statistieken van de NS. Wij van WC eend adviseren....................

@R.Visser [Amsterdam]
Ten dele met U eens, als je al bij het 2e station een zitplaats moet reserveren doordat de trein al overvol raakt is er toch iets mis met de capaciteit/frequentie.
----------------
Ander voorbeeld, een voetbalwedstrijd i.c.m. combikaart/vervoersplicht
waarom dan wel langere treinen, waarom zitten er stoelen in, deze worden toch gesloopt.
Reactie van: R. Visser [Amsterdam]
30 juli 2010 12:37
@ Nico-Den Helder
Je koopt een vervoerbewijs, geen zitbewijs. Juist. Echter niemand die een behoorlijke reisafstand aflegt, wil blijven staan. Daarom zou het zo moeten zijn dat je kaartjes met stoelnummers kunt reserveren. Voor een lokale stoptrein is dat niet nodig lijkt me, voor bijv. een intercity Amsterdam-Maastricht wel. Dat zou nog eens service zijn (in veel west-Europese landen allang gebruikelijk trouwens). in bijv. de trein Amsterdam - Bad Bentheim (en verder naar Berlijn) kun je zitplaatsen reserveren. Dus óók naar de Duitse stations vlak over de grens. Waarom zou dit niet kunnen met binnenlandse langere-afstandstreinen. Dan laat je reizigers de keuze: of reserveren, of risico lopen op geen zitplek. Voor de kortere reisafstanden ligt het al of niet hebben van een zitplaats natuurlijk geheel aan de frequentie en inzet van materieel. Ik weet in ieder geval wel dat veel mensen die ik ken 's ochtends in de auto stappen naar hun werk en niet in de trein, omdat ze in hun auto tenminste zeker weten te kunnen zitten..... Dan maar een tijdje in de file ! Er ligt waarschijnlijk nog een markt open... maar de NS moet dan wel het basis voorzieningenniveau kunnen verhogen. Of de prijs verlagen.
Reactie van: Anoniem [Den Haag]
28 juli 2010 16:57
Iedereen die hier een stevige mening geeft, baseert zich natuurlijk op de feiten, heeft al lang gegoogled op "Vervoerplan 2010" en weet dus dat daar in "Bijlage 1 Specificatie meetsystemen" (pag. 39) wordt beschreven hoe het klanttevredenheidsonderzoek in elkaar zit. Of was dat toch weer te veel moeite en zijn feiten en nuances alleen maar lastig voor wie op basis van superieur inzicht (of op basis van en eigen, individuele maar daarom niet minder representatieve en betrouwbare steekproef) toch al lang weet hoe het zit?
Reactie van: Gerrit [Den Haag]
28 juli 2010 14:51
Reactie van: Sander 28 juli 2010 12:10
Helemaal mee eens! En daar wil ik nog aan toevoegen dat Pro Rail en de NS een mooie constructie hebben bedacht:

De een geeft consequent de ander de schuld van vertraging en het schrappen van treinen (of natuurlijk de overheid wat nog makkelijker is). Zo hoeven ze nooit verantwoordelijkheid te nemen en ontnemen ze je als reiziger ook nog de mogelijkheid tot kritiek

Volgens mij ben je toch aardig je kritiek aan het spuien,dus er wordt je niks ontnomen.


Is dit muggenziften ?
Nu zomerdienstregeling, kortere treinen.
Ik ben de gelukkige dat ik op het begin station instap EN een zitplaats heb
Anna Paulowna word het al voller, Schagen word absoluut staan voor de reizigers
Gaan we verder naar Heerhugowaard, Alkmaar en zo verder een opgestapelde kudde.
Absoluut een wanprestatie,
je hebt eerste en tweede klasse, maak dan het kaartje voor een staanplaats dan ook 50% goedkoper dan geef je de kwaliteit waar je als NS over praat.
NS heeft verantwoording over hoe er vervoerd word, Pro Rail over de dienstregeling daar zit een behoorlijk verschil in.

Je kan ook gegarandeerde zitplaatskaartjes in het leven roepen en die 50% duurder maken.
Reactie van: Sander
28 juli 2010 12:10
Helemaal mee eens! En daar wil ik nog aan toevoegen dat Pro Rail en de NS een mooie constructie hebben bedacht:

De een geeft consequent de ander de schuld van vertraging en het schrappen van treinen (of natuurlijk de overheid wat nog makkelijker is). Zo hoeven ze nooit verantwoordelijkheid te nemen en ontnemen ze je als reiziger ook nog de mogelijkheid tot kritiek.
Reactie van: Nico [Den Helder]
27 juli 2010 22:39
Reactie van: Gerrit [Den Haag]
27 juli 2010 12:45
Bij 6% van alle vertragingen ligt de schuld bij NS.De rest van de vertragingen ( let wel 94%) komt op conto van Pro Rail,lastige reizigers,zelfdodingen enz enz.
Ik wil tegen de onderstaande muggenzifters ff kwijt,als je nou mugggenzift doe het dan tegen het juiste bedrijf cq overheid.
En om nog even te reageren op Peter uit Zoetermeer,uw gekochte kaartje is een vervoerbewijs,geen zitbewijs.
NS,top gepresteerd,het afgelopen kwartaal,een dikke pluim.

Is dit muggenziften ?
Nu zomerdienstregeling, kortere treinen.
Ik ben de gelukkige dat ik op het begin station instap EN een zitplaats heb
Anna Paulowna word het al voller, Schagen word absoluut staan voor de reizigers
Gaan we verder naar Heerhugowaard, Alkmaar en zo verder een opgestapelde kudde.
Absoluut een wanprestatie,
je hebt eerste en tweede klasse, maak dan het kaartje voor een staanplaats dan ook 50% goedkoper dan geef je de kwaliteit waar je als NS over praat.
NS heeft verantwoording over hoe er vervoerd word, Pro Rail over de dienstregeling daar zit een behoorlijk verschil in.
Reactie van: Anoniem
27 juli 2010 21:42
Ik vraag me toch echt af hoe dit onderzoek tot stand is gekomen. Degene die echt veel met de NS reizen weten dat de uitkomsten van dit onderzoek met een hoog fantasy gehalte gekleurd zijn.

Te walgelijk voor woorden deze misplaatste zelfgenoegzaamheid van de NS.
Reactie van: Kees van Sambeek [Utrecht]
27 juli 2010 20:44
In plaats van te kijken naar de klanttevredenheid is het beter om te kijken naar het aantal vervoerde reizigers. Bij NS al een aantal jaren nagenoeg gelijk (terwijl de totale mobiliteit jaar in jaar uit stijgt). Bij de andere spoorbedrijven (Arriva, Veolia, Connexxion, Syntus) stijgt het aantal reizigers met tientallen procenten. Nota bene op de door NS als 'onrendabel' betitelde lijnen. Enige bescheidenheid zou NS dan ook sieren bij het hun contunue wanprestaties verhullende marketinggejuich. Intussen ben ik blij met elke spoorlijn die NS kwijtraakt, zoals binnenkort Zwolle - Emmen, waar dan ook ineens veel meer treinen zullen gaan rijden. Zoiets levert niet alleen nog blijere klanten op, maar vooral veel meer klanten!
Reactie van: sander
27 juli 2010 15:18
"Bij 6% van alle vertragingen ligt de schuld bij NS.De rest van de vertragingen ( let wel 94%) komt op conto van Pro Rail,lastige reizigers,zelfdodingen enz enz."

Enz enz?! Hoe kom je aan die cijjfers?! En hoe bepaal je waar de schuld ligt?! En ik bepaal zelf wel waar ik "mugggenzift"!
Reactie van: Gerrit [Den Haag]
27 juli 2010 12:45
Bij 6% van alle vertragingen ligt de schuld bij NS.De rest van de vertragingen ( let wel 94%) komt op conto van Pro Rail,lastige reizigers,zelfdodingen enz enz.
Ik wil tegen de onderstaande muggenzifters ff kwijt,als je nou mugggenzift doe het dan tegen het juiste bedrijf cq overheid.
En om nog even te reageren op Peter uit Zoetermeer,uw gekochte kaartje is een vervoerbewijs,geen zitbewijs.
NS,top gepresteerd,het afgelopen kwartaal,een dikke pluim.
Reactie van: jan [eindhoven]
26 juli 2010 19:09
ik ben wel te spreken over de kwlaiteit..... ga zo door !
Reactie van: Anoniem
26 juli 2010 18:54
Het reizigersonderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van: ministerie van V&W, consumentenorganisaties [dus ook Rover!!) en NS. Dus ga gauw bij Rover klagen dat hun onderzoek niet klopt
Reactie van: Sander [Leiden]
26 juli 2010 16:41
Helemaal eens met de negatieve reacties!

Ik lees zojuist over de verbeterde resultaten van de NS. Naar mijn mening gaat het slechter. Zeker als je nu kijkt of eind februari/begin januari.

Weet iemand hoe de NS naar zijn resultaten kijkt?

Om een voorbeeld te noemen:
Ik heb het idee dat ze vaak treinen uit hun dienstregeling schrappen (zoals nu 2 op 3 op het traject Leiden-Duivendrecht, wat veel wordt gebruikt). En deze vertraging dan niet meerekenen in hun resultaten. Een grove misvatting naar mijn mening, aangezien vele duizenden reizegers niet kunnen rekenen op treinen die hun wel beloofd waren toen ze hun contract afsloten en vele uren vertraging oplopen door het schrappen van deze verbindingen (ik spreek uit ervaring).

De absurde vertraging op het moment op het spoor is tot daaraantoe, maar dat de NS doet of ze goed werk leveren gaat mij iets te ver!

NS ga je schamen is iets waar ik me zeker bij aansluit!!!!!
Reactie van: Hans [Breda]
26 juli 2010 16:31
In reactie op Peter uit Zoetermeer: dat verschijnsel dat mensen hun afval niet even in de afvalbak doen, is ook iets typisch Nederlands. Kan hen het wat schelen. De schoonmakers ruimen wel op, toch? Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel afvakbakjes in treinen echt véél te klein vindt, en dus snel vol.
Reactie van: Hans [Breda]
26 juli 2010 16:25
Naar mijn mening is de NS niet klantvriendelijk. Maak het vaak mee dat treinen die 3 minuten te laat zijn, geen aansluiting meer geven (aansluitende trein rijdt voor je neus weg). Verder geeft de NS me niet het gevoel me serieus te nemen als klant. In het buitenland is men veel servicegerichter (Duitsland en de Alpenlanden bijv, daar voel je je als gast behandeld en welkom in de (vrijwel) altijd schone trein, plus nog eens de mogelijkheid van catering in de trein, bistrorijtuig/snackwinkeltje in binnenlandse IC's, conducteurs die zich standaard laten zien en na elke halte controleren op nieuw ingestapte reizigers, etc.... Ik vergelijk het altijd weer als ik terug ben in Nederland, en altijd scoort de NS veel lager. De stations worden nauwelijks omgeroepen, soms hoor ik een snauwerig "Breda!!" en dat was het dan. Professionaliteit? Voeten op de bank, ik zie en hoor soms luid spelende radio's bij een groep jeugd in de coupés, waarvan de meeste conducteurs niets zeggen. Rokende conducteurs die lachend met elkaar bijeenstaan op het perron. Voorbeeldfunctie? Rookverbod op station? Geen wonder dat Nederland luilekkerland is , bijna alles wordt "getolereerd". Als de mensen maar van A naar B komen en daarvoor betalen, verder doet het er niets toe, lijkt het wel eens.
Reactie van: Peter [Zoetermeer]
26 juli 2010 16:14
Op zaterdag ga ik meestal met de stoptrein naar Utrecht. Na Woerden stroomt de trein vol. Hierna moeten velen genoegen nemen met een staanplaats. Je hebt een kaartje gekocht in de hoop een zitplaats te krijgen. NSR is een slechte winkelier. Tijdens de staking van schoonmaakpersoneel was het zwijnenstal in de trein. Buiten deze staking om nemen vele reizigers niet de moeite om verpkakkingsmateriaal van eten en drinken in de dichtbijzinde afvalbak te stoppen.
Reactie van: Peter sr. [Eindhoven]
26 juli 2010 14:18
En opnieuw steekt N.S. in alle openbaarheid een pluim op eigen hoed. Hoe ongepast kun je zijn ! Ik zie b.v. ook ná de staking van schoonmakers nog steeds smerige treinen en van de vloeren kun je ook niet bepaald eten om maar te duiden. Het lijken wel urinekringen en e.o.a. plakkerig zooitje wat er op die vloeren ligt. De ruiten flink bekrast met scherpe voorwerpen . Grafiti en zo kan ik alles moeiteloos aanvullen . Gedroogde kringen op de stoelen. Volle prullebakken . Meestal slecht verstaanbare omroep in de treinen. Via teveel perrons over z.g. overloop als in Den bosch vanuit Eindhoven komende naar spoor 1 hard lopen met volle bagage , om de trein naar Nijmegen te halen. Je zal maar bejaard en of slecht ter been zijn . Maar laat ik maar ophouden met de opsomming waar het allemaal nog aan schort. Wel heb ik diep spijt , dat ik geen auto of rijbewijs heb , anders wist ik het wel....Om over het prijskaartje van de rit met het O.V. in byzonder de trein maar helemaal het zwijgen toe te doen . Hoezo , "openbaar " vervoer ? En is er nu niet één commissie van onderzoek , neutraal , die zich nu eens buigt over de prijs / kwaliteit -verhouding van het railvervoer ? Want N.S. komt mij met haar zelfprijzendheid wel erg ongeloofwaardig over. Die pluim op eigen hoed dus. Intussen gaan de dienstverstoringen maar verder en steeds uitbreidend . N.S. maakt mij en niemand ook maar wijs , dat ze niet dagelijks bedolven wordt onder negatieve reacties van ervaringen van hun klanten , die ze wel erg veronachtzaamt.
Doen of je neus bloedt - Noemt men dat.
Reactie van: R. Schilp [Almere]
26 juli 2010 13:59
Grappig ik doe regelmatig mee aan online onderzoeken naar tevredenheid en punctualiteit van de NS, zelden geef ik een voldoende. Zie dat niet echt terug in de cijfers. Wanneer ik zo de reacties bekijk op de cijfers van de NS en ProRail, alsmede het volgen van tweets van treinreizigers over hun NS reis dan begrijp ik niet waar die hoge cijfers vandaan komen.
Reactie van: Nico [Den Helder]
26 juli 2010 13:37
Wat heeft een staking van schoonmaak personeel te maken met de dienstregeling?
Mag ik hier uit concluderen dat NS nu wel volgens het spoorboekje kon rijden om de reden dat er geen oponthoud was met schoonmaakwerkzaamheden ?

Dik geklets dus in dit rapport.
N.S. ga je schamen
Reactie van: Jos Smeets [Alkmaar]
26 juli 2010 13:05
Dat op tijd rijden is misschien waar voor binnenlandse treinen. ICE's Frankfurt, Thalys Parijs en IC's Brussel presteren onder de maat. Chronische vertragingen en omleidingen. Als je een keer ergens op tijd bent, schrik je er van.
Reactie van: O.J. Steensma [Dronten]
26 juli 2010 12:58
Nou ik weet niet waar jullie die cijfers vandaan hebben. Ik ben helemaal niet tevreden over de NS. Er worden nog steeds herstelwerkzaamheden uitgevoerd op diverse trajecten met als gevolg dat er diverse treinen uitvallen op drukke trajecten en in de spits, terwijl er al een zomerdienstregeling van kracht is. Ik kan zo langzamerjand mijn bed op het station neerzetten. En dan de sprinters waar iedereen zoveel lof over heeft. Dit sprinters zijn te klein. Iedere dag neem ik de sprinter vanaf Weesp richting Almere en iedere dag moet ik staan. Nu vind ik staan nog geeneens zo erg maar dan wil ik wel voor een staanplaats betalen. NS moet in de spitsuren dubbeldekkers inzetten. Die sprinters zijn hopeloos ouderwets. Er vallen nog steeds regelmatig treinen uit en daar hoor of zie je niets van op het station. Wat je wel hoort is om de 10 minuten een mededeling dat de OV chipkaart voor studenten tijdens de zomermaanden een beperkte geldigheid heeft. Na drie keer weet ik het wel hoor. Bah, ik reis noodgedwongen met het de trein.
Reactie van: Frans [Den Bosch]
26 juli 2010 12:56
Het zou prettig zijn als NS nu eindelijk de graffiti overlast eens gaat aanpakken.
De meeste treinen zien eruit alsof ze te vies zijn om met een tang aan te pakken.
Reactie van: Eva [Nieuwegein]
26 juli 2010 12:29
Makkelijk om op tijd te rijden als er voor elke bijzonderheid een aangepaste dienstregeling wordt opgetuigd.
Geen vroege treinen ivm wk-huldiging bijvoorbeeld. De reizigers die gewoon op tijd naar hun werk wilden hadden het nakijken. Er wordt dan wel op tijd gereden maar op de tijden die NS zelf goed uitkomen de rest wordt gewoon geschrapt. Dit geldt ook bij werkzaamheden.
Reactie van: Anoniem
26 juli 2010 11:59
Altijd weer lachen die statistieken van de NS. Wij van WC eend adviseren....................
Reageer
Reageren? Gebruik dit formulier:
Uw naam:
 
Uw woonplaats:
Uw reactie:
Let op: door een reactie te plaatsen ga je akkoord met de spelregels. Reacties die in overtreding zijn van deze regels kunnen door de moderator worden verwijderd
Beginpagina overzicht nieuwsberichten
Nieuwsoverzicht