Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


FAQ internationale reizen

Op deze pagina vind u een lijst van veelgestelde vragen over reizen in het buitenland. Klik op een vraag om ons antwoord te lezen.

Hoeveel kost mijn reis?

De prijs van een internationale treinreis is afhankelijk van de reisdatum, de tijd tussen heen- en terugreis of de termijn waarbinnen u reserveert. Voor veel langeafstandstreinen (zoals hogesnelheidstreinen) geldt een toeslag of hoger tarief. Vroeg reserveren levert over het algemeen voordeel op. Reizen met een groepje kan aanzienlijk goedkoper uitvallen dan alleen op pad gaan. In sommige landen is het vaak goedkoper om met de lokale treinen te reizen, maar de reistijd kan dan aanzienlijk langer worden.

Maar let op: hoe lager de prijs, hoe minder flexibiliteit. Let dan ook goed op de voorwaarden van goedkopere kaartjes.

Wilt u zoveel mogelijk vrijheid, bijvoorbeeld in reisdata, dan betaalt u vaak meer dan wanneer u alles van tevoren vastlegt.

(Bijgewerkt 19-1-2014)

Waar kan ik het beste treinkaartjes kopen?

Website NS Hispeed
De website van de internationale tak van de Nederlandse Spoorwegen, NS Hispeed, heeft een online boekingsmodule. Te koop zijn kaartjes vanaf elk Nederlands station naar een aantal grote en minder grote stations in het buitenland. In sommige landen zijn alleen de rechtstreeks bereikbare stations te boeken. De site heeft de mogelijkheid om rekening te houden met bezit van een voordeelurenkaart of een vrij-reizen kaart. Ook Railpluskorting kan worden aangegeven. Betaling kan met creditcard of iDEAL; soms automatische reservering, ook als dat niet verplicht is.

Telefonisch
Het is ook mogelijk om telefonisch bij NS Hispeed kaartjes te kopen en te reserveren (0900 - 9296, € 0,35/min.). De terugbelservice bestaat niet meer. Voor een telefonische boeking worden € 10 boekingskosten in rekening gebracht.

Balie NS Hispeed
Er zijn steeds minder internationale balies op de stations. U kunt nog terecht op de stations Amsterdam Centraal, Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol, Utrecht Centraal. Houd op drukke tijdstippen rekening met fikse wachttijden, vooral in Amsterdam. Bij boekingen aan deze balies worden boekingskosten in rekening gebracht, afhankelijk van de bestemming variërend van € 3,50 tot € 7,50 per persoon. In Eindhoven, Groningen en Maastricht zijn de internationale balies gesloten, maar kunnen kaartjes bij de plaatselijke vestiging van D-reizen worden gekocht.

Kaartautomaat
Eenvoudige kaarten zonder reservering zijn te koop uit de automaat op ieder Nederlands treinstation. Ten opzichte van het loket binnenland heeft de automaat beperkingen: minder keuze in grensovergangen, geen Railplus-korting op het Nederlandse traject (bij reizen buiten de voordeeluren); geen retours met een andere terugweg; geen kaartjes met vertrek vanuit het buitenland; geen kaartjes naar de Nederlandse grens (wel vanaf de grens). Een weekendretour Brugge kent de automaat wel, maar voor bijvoorbeeld Keulen wordt de hoofdprijs gevraagd. Met name handig voor een spontane trip.
Houders van een netkaart (NS/OV-dag/maand/jaarkaart, OV-studentenkaart, enz.) hebben in principe alleen een kaartje voor het buitenlandse traject nodig en kunnen de optie ‘NS-traject gratis’ kiezen: de automaat geeft dan een kaartje af vanaf de Nederlandse grens. Aan het loket geldt altijd een toeslag van € 3,50, ook als het gewenste kaartje niet bij de automaat te koop is.

Treinreiswinkel
De Treinreiswinkel (www.treinreiswinkel.nl, tel. 071-513 70 08) verkoopt een zeer uitgebreid assortiment bestemmingen en rondreiskaarten én kent alle kortingsregelingen goed. Ze hebben een balie in Leiden en een in Amsterdam.

Bij steeds meer spoorwegen kunt je kaartjes via Internet bestellen. Steeds vaker kun je ook zelf je ticket printen of zelfs helemaal zonder ticket reizen. Zie ook de landeninfo en "Waar kan ik mijn kaartje via internet kopen?":Enkele voorbeelden:

Website Deutsche Bahn
De website van de Duitse spoorwegen kent een zeer uitgebreide reisplanner waarin nagenoeg alle treinen van Europa in verwerkt zijn. Kaartjes kopen kan voor reizen van of naar Duitsland.

Website NMBS
De website van de Belgische spoorwegen kent een reisplanner die van pas komt bij reizen van, via of naar België. Ook reizen met de TGV vanaf Brussel-Zuid naar Zuid-Frankrijk kan goed met deze reisplanner. Kaartjes moet u zelf afdrukken, of kunnen opgehaald worden bij een afhaalautomaat van de NMBS, maar ook bij die van NS Hispeed.

Website SNCF
Deze (Nederlandstalige) site kent zijn beperkingen in de gebruiksvriendelijkheid, maar biedt ook (TGV-)verbindingen naar middelgrote stations in Frankrijk. Vreemd genoeg worden de rechtstreekse TGV's vanaf Brussel niet vaak aangeboden, maar een treinverbinding via Parijs wel.

Overig
U kunt ook kaartjes in het buitenland zelf kopen. In veel landen en gebieden bestaan goedkope aanbiedingen, bijvoorbeeld voor rondreizen (zie ook Let op aantrekkelijke OV-tarieven in het buitenland). De prijzen kunnen afwijken van die bij verkoop in Nederland; ook de beschikbaarheid varieert. Daarnaast worden treinkaartjes verkocht door reisbureaus in Nederland (zie overzicht op www.nshispeed.nl) en in het buitenland, soms ook telefonisch of via internet. (Zie ook Kaartjes via internet.)

Waarschuwing
Vaak gelden voor zelf uitgeprinte tickets extra voorwaarden en soms kunnen ze niet omgewisseld of geannuleerd worden. Verder moet soms de houder van de voor de betaling gebruikte creditcard (dat is op buitenlandse sites vaak de enige betaalmogelijkheid) zelf (mee)reizen. Let op deze voorwaarden voordat je definitief bestelt.

Tips

  • Anders dan NS Hispeed berekent Deutsche Bahn geen boekingskosten bij verkoop van tickets aan het loket, alhoewel sommige binnenlandse tickets aan het loket wel duurder zijn dan via internet of automaat. Een zitplaatsreservering voor één aansluitende trein is bij DB gratis.

  • De Treinreiswinkel in Leiden en Amsterdam heeft een zeer uitgebreid assortiment bestemmingen en rondreiskaarten en verkoopt alle tickets die ook verkrijgbaar zijn bij een Duits (DB) of Frans (SNCF) loket. (Zie www.treinreiswinkel.nl)

  • Voor reizigers die dicht bij de grens wonen is er een mogelijk alternatief: internationale kaartjes aanschaffen bij een Belgisch station, bv. Antwerpen of Luik. Of bij een Duits station, bv. Leer, Gronau, Meppen, Emmerich of Aken.

(Bijgewerkt: 19-1-2014)

Wat is de goedkoopste route naar Keulen?

Er zijn goede aanbiedingen met de ICE die vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Keulen en verder rijdt. Prijzen beginnen bij 19 euro enkele reis tweede klasse of 14,25 met een BahnCard 25. Dit is een tarief met treinbinding. Vroeg boeken is aanbevolen. Boeken kan via NS Hispeed en DB.

Reizigers in het zuiden van het land kunnen overwegen de grensovergang bij Venlo te gebruiken. Hier rijdt elk uur een trein de grens over naar Mönchengladbach, Düsseldorf en verder. In Mönchengladbach kan overgestapt worden op een trein naar Keulen en Koblenz.

Vanuit Heerlen rijdt een keer per uur een trein naar Aken. Van daaruit rijden sneltreinen naar Keulen. Reistijd vanaf Heerlen: 1h44. Ook voor NS-jaarkaarthouders kan deze optie interessant zijn omdat een groot deel van de reis in Nederland, en dus gratis, plaats heeft.

De tarieven die geheven worden bij de grensovergangen Venlo en Heerlen kennen geen treinbinding. Vanaf de grens zijn Duitse kaartjes geldig zoals het voordelige Schönes-Wochenende-Ticket (44 euro, onbeperkt reizen in regionale treinen voor maximaal vijf personen); zorg in dat geval voor een geldig kaartje tot aan Venlo Grens. Tot Keulen is overigens een SchönerTagTicket NRW voldoende, dat al vanaf Venlo geldt (€ 28,50 voor 1 persoon, 41 € voor 5 personen).

Busmaatschappij Eurolines rijdt ook naar Keulen. Vanuit bijvoorbeeld Utrecht duurt de rit vier uur; prijzen beginnen bij 14 euro.

(Bijgewerkt 19-1-2014)


Wat is de goedkoopste route naar Parijs?

Voor de meeste reizigers uit Nederland is de hogesnelheidtrein Thalys van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam naar Parijs de beste verbinding. Niet alle reizigers uit Nederland kunnen deze treinverbinding echter gebruiken. Voor de reizigers komende uit Zuid- en Zuidoost-Nederland is de opstapplaats van de Thalystrein naar Parijs gelegen in België (Brussel, Antwerpen of Luik) en dienen reizigers over te stappen. Indien de bestemmingen in de oostelijke voorstad van Parijs (Eurodisney) kan het gunstiger zijn om over te stappen in Brussel op de rechtstreekse TGV’s van Brussel naar het zuiden van Frankrijk.

De Thalys-treinen zijn enkel toegankelijk met kaartjes inclusief reservering (treinbinding). Nederlandse kortingen of abonnementenzijn niet van toepassing, railplus ook niet. Er zijn aanbiedingen vanaf 35 euro enkele reis. Vroeg boeken is aanbevolen.

Het is mogelijk om met diverse kortingsmogelijkheden goedkoop met andere treinen naar Brussel te reizen om vandaar over te stappen op de Thalys naar Parijs. Daar de Thalys-tarieven echter sterk degressief zijn (Brussel – Parijs is relatief duur) leveren deze reiscombinaties meestal geen winst op wel reisongemak. Als alle goedkopere plaatsen op de Thalys Amsterdam - Parijs volgeboekt zijn, zijn er vaak nog wel goedkope zitplaatsen beschikbaar op het traject Brussel - Parijs. Een andere reismogelijkheid is om langs Rijsel (Lille) te reizen. Voor Parijs is dat een aanzienlijke reisverlenging, maar wel handig als men de dure Thalys-toeslag voor interrail en andere internationale passen wil vermijden.

Er zijn ook verschillende busdiensten naar Parijs, zie daarvoor internationale langeafstandsbussen.

(Bijgewerkt:19-1-2014)

Hoe zit dat met nationale en internationale tarieven?

Algemeen:
Vrijwel alle Europese spoorwegmaatschappijen hanteren twee tariefsystemen: een systeem voor binnenlandse reizen en een systeem voor internationale reizen. Koopt u in een bepaald land een kaartje voor een binnenlandse reis, dan betaalt u het binnenlandtarief; koopt u een kaartje voor een internationale reis of voor een reis in een ander land, dan betaalt u in de regel het hogere internationale tarief. Informatie over het internationale tarief krijgt u bij NS Hispeed; informatie over het nationale tarief in het buitenland bij de betreffende buitenlandse spoorwegmaatschappij. Bij een groot verschil tussen de twee tarieven is het de moeite waard om tegen internationaal tarief te reizen tot het eerste station in een land en daar een binnenlands kaartje te kopen voor het vervolg van uw reis. Voor een aantal landen kunt u kaartjes bestellen via Internet: kijk op de website van de betreffende spoorwegmaatschappij en let op de voorwaarden.

Ook in Nederland kan het voordelig zijn om de reis op te splitsen met een binnenlands vervoerbewijs en internationaal vervoerbewijs. Voor reizen via Roosendaal, Emmerich en Bad Bentheim wordt de reis voor de tariefberekening in twee delen opgeknipt: Het aanreisdeel tot de opstapplaats van de internationale trein en het internationale deel. Hierdoor verliest men het voordeel van de degressiviteit (Bij meer kilometers wordt het relatief goedkoper) over het hele traject.

Bijzonderheden:

  • Bij het NS-loket (met lokettoeslag 50 cent) in Roosendaal en Maastricht en bij de Maastrichte VVV zijn er speciale goedkopere Belgische binnenlandse vervoersbewijzen te koop. (Niet bij de automaten en alleen van en naar Maastricht en Roosendaal. Ook online via de NMBS.)
  • Bij sommige lokale Nederland-Duitse grensoverschrijdende spoorlijnen zijn er regelingen waarbij het lokaal grensoverschrijdend vervoer wordt opgenomen in de regionale Duitse OV tariefsysteem. Bijvoorbeeld: Aken – Heerlen.
  • Op de spoorlijn Groningen – Leer, uitgebaat door Arriva, is de OV-chipkaart te gebruiken tot Leer, waar in- en uitgecheckt kan worden. Reizigers die verder reizen dan Leer dienen of bij NS (niet bij Arriva) een internationaal vervoerbewijs te kopen of verder te reizen met een Duits vervoersbewijs.

(Bijgewerkt 19-1-2014)

Is de OV-Chipkaart ook geldig in het buitenland?

Nu de OV-chipkaart steeds meer gebruikt wordt, is het belangrijk te weten hoe de OV-chipkaart gebruikt kan worden voor internationale reizen.

Bij internationale treinreizen kun je geen “reizen op saldo” gebruiken, behalve voor reizen naar Leer (bij Nieuweschans). In dat geval kun je kiezen tussen een gewoon treinkaartje en de OV-chipkaart.

Voor alle andere grensoverschrijdende trajecten is reizen op saldo niet mogelijk en heb je een nog steeds gewoon kaartje nodig. Er moet niet worden in- of uitgecheckt, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Uitzondering daarop is de verchipte Keuzedag voor 60+, die pas geldig wordt na de eerste keer inchecken. Uitchecken is daarmee echter ook niet nodig.

Eventuele abonnementen die op de OV-chipkaart staan zijn wel geldig. Een reiziger met bijvoorbeeld een abonnement “Altijd Vrij” heeft alleen een aansluitend treinkaartje vanaf de grens nodig.

Een reiziger met recht op korting heeft een internationaal kaartje met korting nodig – voor de nieuwe abonnementen altijd 40%. Voor internationale kaartjes geldt als spits alleen tussen 4 en 9 uur ’s morgens op werkdagen, zoals voor het oude Voordeelurenabonnement. Zie ook de informatiepagina van NS Hispeed.

Helaas is relatief veel NS-personeel niet op de hoogte van de regeling voor internationale reizen en beweert het ten onrechte dat u altijd moet in- en uitchecken, of zelfs dat u de doorgaande trein even moet verlaten (!) om in- of uit te checken.

Over het algemeen kan de OV-chipkaart worden gebruikt in de bussen van Nederlandse vervoerders, ook voor internationale reizen, al zijn er wel enkele uitzonderingen. Bij buitenlandse vervoerders kun je de OV-chipkaart in de regel niet gebruiken, al zijn ook hier enkele uitzonderingen op.

(Bijgewerkt: 19-1-2014)

 

Kan ik korting krijgen op reizen?

  • Railplus is een aanvulling op de Voordeelurenkaart en andere NS-jaarabonnementen, die recht geeft op 25% korting op grensoverschrijdende treinreizen in Europa; enkele reis en retour. Reist u tijdens de voordeeluren, dan krijgt u met uw Voordeelurenkaart op het Nederlandse traject van uw internationale reis 40% korting (niet op de Thalys-treinen naar Frankrijk). De Railplus-korting geldt ook buíten de voordeeluren. Railplus kost € 15 per jaar; voor senioren (vanaf 60 jaar) is Railplus gratis. Let op: voor sommige landen zijn er beperkingen. Railplus geldt ook voor grensoverschrijdende reizen waarbij het niet de Nederlandse grens is die u passeert. En: Railplus geeft over het algemeen alleen korting op grensoverschrijdende kaartjes van het normale tarief, dus niet op allerlei aanbiedingen.

  • Daarnaast zijn er kortingen voor internationale reizen die ook voor reizigers zonder Voordeelurenkaart of Railplus gelden: zie onder de landenkopjes op deze pagina's. Met name de informatie over het tariefsysteem in Duitsland is interessant, ook voor reizen waarbij Duitsland alleen doorgangsland is.
  • Reis je buiten de ochtendspits, dan krijgt je met je kortingskaart op het Nederlandse traject van je internationale reis 40% korting (niet op de Thalys). Voor internationale kaartjes geldt als spits alleen tussen 4 en 9 uur ’s morgens op werkdagen.

  • Daarnaast zijn er specifieke kortingen: zie onder de landenkopjes op deze pagina’s. Met name de kortingen in Duitsland zijn interessant, ook voor reizen waarbij Duitsland alleen doorgangsland is.

  • In Nederland varieert de beschikbaarheid van kortingen per soort verkooppunt: loket, automaat, internet, Treinreiswinkel.

  • Let op leeftijdsgrenzen. In het buitenland liggen die vaak anders dan in Nederland. In sommige landen krijgt u bijvoorbeeld aanzienlijke korting op reizen (en musea e.d.) als u 60 jaar of ouder bent, in andere pas bij 65. Ook voor kinder- en jongerenkortingen variëren de leeftijdsgrenzen.

Kortingstarieven voor treinreizen in en door Duitsland

Al deze tarieven zijn beperkt beschikbaar en hebben treinbinding. Prijzen voor tweede klas.

 Nederland (aankoop bij NS)  Duitsland (aankoop bij DB)
 Discount
  • enkele reis of retour
  • min. 3 dagen tevoren boeken
  • 1 reservering verplicht en inclusief
  • omboeken: 1 keer, tot 1 uur na gepland vertrek uit Nederland (€ 5); restitutie niet mogelijk
  • geen korting voor medereizigers
  • van € 29 tot € 99 (afhankelijk van afstand)
 Europa-Spezial
  • enkele reis of retour
  • min. 3 dagen van tevoren boeken
  • reserveren mogelijk
  • omboeken/restitutie voor vertrek: € 15
  • geen korting voor medereizigers
  • van € 19 tot € 99, afhankelijk van afstand en beschikbaarheid.
  • 25% korting met BahnCard 25
 Superdiscount
  • enkele reis of retour
  • min. 7 dagen tevoren boeken
  • 1 reservering verplicht en inclusief
  • omboeken/restitutie niet mogelijk
  • geen korting voor medereizigers
  • van € 19 tot € 79 (afhankelijk van afstand)

 

De Europa-Spezial is verkrijgbaar tussen Duitsland en Nederland, België, Luxemburg, Italië (beperkt aantal bestemmingen), Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden (tot Stockholm en Uppsala), Frankrijk (zonder overstappen tot Parijs of Marseille), Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië.

Opmerking: Er zijn echter geen Europa-Spezial tickets van Nederland naar andere landen met Duitsland als doorreisland. Een Europa-Spezial van Duitsland naar een land zoals Polen is uiteraard te koop bij de DB-website en te combineren met een Europa-Spezial Nederland – Duitsland. Deze combinatie is vaak goedkoper dan wat de NS-Hispeed website aanbiedt.

De Discount en Superdiscount zijn verkrijgbaar naar Duitsland enkele buurlanden van Duitsland.

Sparpreis

  • enkele reis of retour binnen Duitsland
  • min. 3 dagen tevoren boeken
  • reserveren mogelijk
  • omboeken/restitutie voor vertrek: € 15
  • medereizigers (max. 3) vanaf € 20 p.p. enkele reis
  • van € 29 (tot 250 km € 19) tot € 99 enkele reis
  • 25% korting met BahnCard 25
  • aan het loket € 5 toeslag

Aantrekkelijke tarieven
Als u een tijdje in een bepaalde regio of plaats in het buitenland verblijft en van plan bent om daar met het openbaar vervoer te reizen, let dan op speciale tarieven. Vaak zijn er aantrekkelijke kaartjes te koop, bijvoorbeeld goedkope dagkaarten of meerdagenkaarten voor een stad of gebied (voor alleenreizenden, gezinnen of groepen), waarmee u allerlei rondreizen kunt maken. Bijkomend voordeel kan zijn dat u zich niet hoeft te verdiepen in het plaatselijke tarievenaanbod. Vraag informatie op bij uw hotel, pension of camping, bij het vervoerbedrijf of het toeristenbureau. Vooral Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië bieden wat dit betreft talloze mogelijkheden.

(Update 19 januari 2014)

Wat is de Interrail-pas?

Er zijn Interrail-passen die overal geldig zijn en passen voor 1 land, waarbij de Benelux als 1 land wordt gezien. De Interrail voor de Benelux is niet te koop voor inwoners van de Benelux.

Voor de landenpassen zijn de landen in vijf prijsniveaus ingedeeld. Ze zijn verkrijgbaar voor 3, 4, 6 en 8 dagen binnen een maand. Prijsvoorbeelden: drie dagen reizen in Frankrijk, Duitsland of Groot-Brittannië kost € 216, drie dagen reizen in Bulgarije, Macedonië of Servië € 59. De passen voor heel Europa zijn er voor 5 dagen binnen 10 dagen, 10 dagen binnen 22 dagen en daarnaast 15 dagen, 22 dagen of 1 maand opeenvolgend. Er bestaan ook passen in de eerste klas; kinderen, jongeren en senioren betalen minder.

Welke toeslagen inbegrepen zijn, hangt af van de individuele vervoerders. Voor hogesnelheidstreinen moet doorgaans worden bijbetaald, maar de ICE is wel inbegrepen. Uitgebreide informatie daarover is te vinden op www.interrailnet.com en www.treinreiswinkel.nl/passen_en_interrail/interrail/reserveringen_en_toeslagen.

In veel landen, vooral in Oost-Europa, kan het voordeliger zijn om losse binnenlandse kaartjes te kopen als u niet echt veel reist. Voor sommige landen zijn ook andere rondreiskaarten verkrijgbaar.

(Datum update: 19-1-2014)

Kan ik mijn kaartje via internet kopen?

Bij steeds meer spoorwegen kunt u kaartjes via Internet bestellen. Steeds vaker kun je ook zelf je ticket printen of zelfs helemaal zonder ticket reizen. Enkele voorbeelden:

  • NS (www.nshispeed.nl) –Tickets naar de populairste bestemmingen kunt u online bestellen en laten opsturen of zelf afdrukken. Helaas zijn er nog steeds een hoop problemen bij boeken via deze website. NS werkt aan verbetering.
  • NMBS (www.nmbs.be) – Veel Belgische binnenlandse kaartjes zijn online verkrijgbaar, zoals Weekendretour of Seniorenbiljet. Ze moeten geprint worden. Internationale tickets kunnen ook worden geboekt (www.b-europe.com), maar worden niet naar Nederland opgestuurd en moeten worden afgehaald voor zover u ze niet zelf kunt printen. Afhalen kan ook op enkele Nederlandse stations. De internationale boekingsmodule lijdt helaas aan dezelfde soort kwalen als die van NS, dus goed opletten wat wordt aangeboden. Tickets vanaf Maastricht en Roosendaal (tegen bijzonder tarief) kunnen hier ook worden geboekt.
  • DB (www.bahn.de) – Voor Duitse binnenlandse reizen vanaf 51 km die niet binnen een Verkehrsverbund vallen kunt u tickets online bestellen en vaak zelf afdrukken. Hetzelfde geldt voor veel bestemmingen buiten Duitsland. Tickets kunt u ook laten opsturen, maar dat kost wel € 3,50.
  • SNCF (www.voyages-sncf.com) – Bij de Franse spoorwegen kunnen veel binnenlandse en bepaalde internationale tickets online worden besteld en door u zelf worden geprint, bij een SNCF-automaat worden afgehaald. De SNCF verstuurt ook zonder extra kosten naar Nederland als je aangeeft in Nederland te wonen, maar bepaaalde tarieven worden alleen aangeboden als je Frankrijk aangeeft. De planner die de SNCF hiervoor als basis gebruikt heeft helaas ook beperkingen dus succes is niet altijd gegarandeerd.
  • ÖBB (www.oebb.at) en SBB (www.sbb.ch) – Veel binnenlandse tickets in Oostenrijk en Zwitserland kunt u online bestellen en zelf afdrukken; internationaal zijn o.a. tickets van en naar Duitsland, Italië en Frankrijk verkrijgbaar, waaronder goedkope aanbiedingen.
  • FS (www.treinitalia.com) – Veel binnenlandse en sommige internationale tickets, ook met vooruitboekkortingen, kunnen online geboekt worden, met afhalen aan een automaat, of ticketless met een bevestiging via e-mail.
  • CD (www.cd.cz/eshop) – Binnenlandse tickets en tickets naar buurlanden kunnen worden geboekt en zelf worden afgedrukt. Ook in het Engels beschikbaar.
  • ZSSK (www.slovakrail.sk) – Binnenlandse tickets kunnen online worden gekocht, met en zonder reservering of alleen een reservering. De website is ook beschikbaar in het Engels.
  • In Groot-Brittannië kun je binnenlandse tickets kopen bij een van de spoorwegmaatschappijen, bv. www.eastcoast.co.uk, maar ook bij onafhankelijke websites zoals www.mytrainticket.co.uk, www.raileasy.co.uk of www.thetrainline.com (bij de laatste ook naar Ierland en Noord-Ierland).

Vaak gelden voor zelf uitgeprinte tickets extra voorwaarden en soms kunnen ze niet omgewisseld of geannuleerd worden. Verder moet soms de houder van de voor de betaling gebruikte creditcard (dat is op buitenlandse sites vaak de enige betaalmogelijkheid) de reiziger zelf (of een van de reizigers) zijn. Let op deze voorwaarden voordat u definitief bestelt.

(Bijgewerkt 19 januari 2014))


Hoe reis ik met fiets en trein naar het buitenland?

Zie hiervoor onze speciale pagina met fiets en trein naar het buitenland 

Welke nachttreinen rijden er?

De nachttrein kan een prima alternatief zijn voor de dagtrein. Bijvoorbeeld omdat u dan ’s ochtends op uw bestemming kunt aankomen. Een groot voordeel is dat u de fiets kunt meenemen: dit is met de Thalys en de ICE nog altijd niet mogelijk. En, zeker bij het stoeltarief, kunt u voor een schijntje reizen én overnachten.

Dagelijks zijn er rechtstreekse nachttreinverbindingen vanaf Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem met Kopenhagen, Praag (via Berlijn en Dresden), Warschau, München en Zürich (via Bazel). Vele andere steden zijn goed met nachttreinen te bereiken vanuit diverse Duitse steden (o.a. Keulen, Düsseldorf, Duisburg, Frankfurt, München). Het is bijzonder dat al deze verbindingen allemaal dezelfde prijs kennen. Mogelijkheden zijn er van het goedkoopst, zittend in een stoel (€ 125), tot het meest luxueus, in een 1-persoons luxe cabine (€ 282). Korting kan verkregen worden met Sparnight: een zitplaats kost dan nog maar € 29, en het meest luxe slaaprijtuig € 199. Boek wel tijdig, want het aanbod van deze goedkopere tickets is beperkt, en pas op, annuleren is niet mogelijk met Sparnight. Sparnight is ook geldig voor allerlei nachttreinen die vanuit Duitsland vertrekken.

Tijdens de zomermaanden rijdt vanuit ’s-Hertogenbosch een autoslaaptrein naar naar Alessandria en Livorno in Italië en Koper in Slovenië (www.autoslaaptrein.nl). Deze treinen nemen ook reizigers zonder auto of met alleen fiets mee. Er rijden ook autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf in Duitsland naar Villach, Verona, Narbonne en Triëst. In Villach kunt u overstappen op de autoslaaptrein naar Edirne (Turkije). Vanuit Parijs zijn er autoslaaptreinen naar o.a. Briançon, Biarritz, Narbonne, Toulouse en Nice (www.treinreiswinkel.nl).

Reistip: Uw reis plannen

Omdat er betrekkelijk weinig nachttreinen rechtstreeks vanuit Nederland rijden en de tariefstructuur ingewikkeld is, bevelen we aan eerst informatie in te winnen op de internetsite van de Treinreiswinkel (www.treinreiswinkel.nl) en te plannen via www.bahn.de en vervolgens uw reis te boeken bij de Treinreiswinkel. Tijdig plannen is handig,  niet alleen wegens de beperkt beschikbare plaatsen, maar vooral ook als u uw fiets wilt meenemen! Bij de Treinreiswinkel is men goed op de hoogte van alle mogelijke verbindingen en kortingen. We raden u niet aan om rechtstreeks te boeken via de NS-site (www.nshispeed. nl): deze is weinig gebruikersvriendelijk, kent een beperkt aantal reisdoelen en een zeer beperkt aantal eindbestemmingen, geeft geen alternatieven en staat het boeken van fietsvervoer niet toe.

Nachttreinen en internet

Als je zomaar googlet op internet voor nachttreinen kom je makkelijk op www.treinreiziger.nl of www.nshispeed.nl terecht. Vorig jaar hebben we www.treinreiziger.nl afgeraden omdat het verouderd was. Nu lijkt het wel up-to-date zijn, maar voor boekingen kom je gewoon op www.nshispeed.nl terecht. Het nadeel hiervan is, dat deze alleen die verbindingen laat zien waarvoor deze tickets verkoopt. Op algemenere sites, zoals www.bahn.de, kun je alle mogelijkheden tegen elkaar afwegen. Voor de aanschaf van tickets bevelen we www.treinreiswinkel.nl aan.

Voor de autoslaaptreinen, zie www.autoslaaptrein.nl of www.treinreiswinkel.nl > auto(slaap)treinen > algemeen.

(laatste update: 30 januari 2014)

 


Gemiste aansluiting en andere problemen — wat zijn uw rechten?

Wat te doen bij een gemiste aansluiting? Waar heb je als reiziger recht op? Vooral op de laatste vraag weten weinig reizigers het antwoord en ook het spoorwegpersoneel blijkt lang niet altijd op de hoogte. Toch is er wel degelijk het een en ander vastgelegd in de CIV (Contrat de transport International ferroviaire des Voyageurs — de overeenkomst van internationaal spoorwegvervoer van reizigers) en de reizigersrechtenverordening (1371/2007/EG) van de EU (die ook van toepassing is in Zwitserland en Noorwegen). Veel spoorwegen (waaronder NS) hanteren de daarbij passende standaardversie van de algemene voorwaarden (GCC-CIV/PRR).

In het kort komen deze regelingen hierop neer:

Bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan een uur kan de reiziger

  • zijn reis afbreken en het niet afgelegde deel terugbetaald krijgen,

  • terug naar zijn vertrekpunt reizen en het hele ticket terugbetaald krijgen of

  • zijn reis voortzetten met een vervangende, gelijkwaardige verbinding bij de eerstvolgende gelegenheid, ofwel op een later tijdstip naar keuze van de reiziger. Het voortzetten van de reis met een vervangende verbinding mag niets extra’s kosten en kan ook via een andere route. U kunt bijvoorbeeld via een andere grensovergang reizen als de volgende trein via de geplande overgang nog op zich laat wachten.

De spoorwegmaatschappij moet er (op verzoek) voor zorgen dat het missen van de aansluiting of het opheffen van de trein op het treinkaartje wordt aangetekend. Ook moet, voor zover nodig, het treinkaartje geldig worden gemaakt voor de nieuwe reisroute of voor een andere trein. Die aantekening is niet overal verplicht, maar het personeel in een volgende trein kan dan duidelijk zien dat u het recht heeft om met die trein te reizen. Als u bijvoorbeeld in Keulen de Eurocity naar Basel mist, mag u zonder toeslag te betalen de daaropvolgende ICE nemen. De regeling geldt ook voor treinkaartjes met “treinbinding” (alleen geldig in een bepaalde trein), zoals die er veel zijn in Frankrijk en Duitsland. De oorzaak van de gemiste aansluiting of de treinuitval mag uiteraard niet de schuld van de reiziger zijn. Als u door eigen schuld te laat op het station verschijnt, heeft u deze rechten niet.

Ook is geregeld dat reizigers die door vertraging hun bestemming niet meer op dezelfde dag kunnen bereiken, moeten worden geholpen. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van alternatief vervoer of door te zorgen voor een overnachting.

Alle spoorwegen moeten ook een compensatieregeling hebben waarbij minimaal 25% wordt terugbetaald vanaf 1 uur vertraging en minimaal 50% vanaf 2 uur vertraging op de bestemming, waarbij de reiziger moet kunnen kiezen voor compensatie in geld, als hij geen tegoedbon wil. De teruggavedrempel voor de compensatieregeling mag niet hoger zijn dan 4 euro.

EU-lidstaten hebben helaas wel de mogelijkheid om binnenlandse treindiensten tijdelijk en regionale treindiensten permanent uit te zonderen van de EU-verordening. In o.a. Nederland, België en Duitsland is dat echter niet of nauwelijks gebeurd. In andere landen, zoals veel landen in Oost-Europa maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië zijn er echter wel dergelijke uitzonderingen. Een overzicht van deze uitzonderingen is te vinden op:

ec.europa.eu/transport/passengers/rail/national_exemptions_en.htm

Voorwaarden geldig bij tickets verkocht door NS Hispeed:

www.nshispeed.nl/nl/algemeen/vervoersvoorwaarden

(Datum update: 19-1-2014)


Wat is Eurolines?

Geen treinen maar lange-afstandsbussen (met verstelbare stoelen, airco en toilet), waarvan de prijs meestal aanzienlijk lager is dan van een treinkaartje. Met Eurolines kun je vanaf diverse opstappunten naar 26 landen reizen en meer dan 500 bestemmingen in Europa en Marokko bereiken. Veel steden zijn dagelijks te bereiken, naar Brussel, Parijs en Londen gaan zelfs 3-6 bussen per dag.

Speciale aanbiedingen zijn er voor zo’n 17 bestemmingen. Zo kun je al een retourtje Eindhoven-Boedapest voor € 51 boeken, of een enkele reis Breda- Barcelona voor € 30 en een retour Den Haag-Londen voor € 25. Wie naar meerdere steden wil reizen binnen een periode van 15 of 30 dagen kan voor € 345 of € 455 een Eurolines Pass aanschaffen (jongeren t/m 26 krijgen korting en er zijn ook goedkopere kaarten te krijgen voor het laag- en middenseizoen). Ook is er een kortingskaart beschikbaar (voor € 29 resp. € 39), waarmee je binnen de geldigheidsperiode, 3 of 6 maanden, ongelimiteerd kunt boeken en reizen met 25% korting op de standaardprijzen. Meer informatie: www.eurolines.nl.

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT