Grote foto met reizigers

Inloggen Registreren

Log in op je profiel

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Herinner mij

Maak een profiel aan

Velden met een ster (*) zijn verplicht.
Naam *
Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Bevestig wachtwoord *
Email *
Bevestig email *
Hoeveel is 20 + 15?

Navigatie


De fiets mee met het OV naar het buitenland

fietstrein

Vakantie houden in het buitenland op je fiets is nog steeds populair. Op je vakantiebestemming komen met de trein ook. Soms worden beide mogelijkheden gecombineerd. Een reis met trein en fiets naar het buitenland kent echter nogal wat haken en ogen. Rover is de vakantieganger al een aantal jaren behulpzaam door de mogelijkheden en onmogelijkheden op een rij te zetten. Zo ook voor 2014.

De laatste jaren was het voor de reiziger niet gemakkelijk om de fiets in de trein mee te nemen naar het buitenland. Nog niet overal is de combinatie fiets en trein gebruikelijk. Weliswaar heeft het Europees Parlement de wens uitgesproken dat fietsvervoer per trein in de EU standaard moet worden; de ontnuchterende praktijk is daar, met name in Oost-Europa, nog niet altijd op ingesteld.
Vanuit Nederland kan de fiets mee op de nachttreinen naar Praag, Warschau, Kopenhagen, München en Zürich. In de ICE en de Thalys daarentegen zijn de mogelijkheden beperkt, omdat in deze hogesnelheidstreinen fietsen alleen zijn toegestaan als ze in een speciale fietshoes worden verpakt. Dit treft vooral de reizigers die geen nachttrein willen gebruiken.

Fietsbus
Er is een keur aan fietsbussen die naar het buitenland rijden, gewoonlijk alleen in het hoogseizoen. Vaak gaat het om georganiseerde reizen, maar zeker niet altijd. Beste startpunt voor een goede verbinding is de Fietsvakantiewinkel (www.fietsvakantiewinkel.nl).

Naar het buitenland

De grens over
Om de fiets de grens over te kunnen nemen is een internationaal fietsbiljet nodig. Dit kost € 12 enkele reis. Een retour kost € 24, (in Duitsland € 20). Het is geldig in: België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Denemarken, Polen, Tsjechië en Slowakije. Het is ook in veel andere Europese landen te koop, daar kost een enkeltje meestal € 10. Voor veel internationale treinen vanuit Nederland moet men vooraf reserveren. Dat kost circa € 3 (inclusief zitplaats). Voor de nachttreinen vanuit Nederland zijn er geen reserveringskosten voor de fiets. Ook voor vele doorgaande treinen in het buitenland is reserveren verplicht.

Duisland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië

Duitsland

Er zijn diverse manieren om met trein en fiets de grens over te steken. Met de trein van Groningen naar Leer is er iedere twee uur een verbinding met Noord-Duitsland. Voor vakantiegangers uit het noorden is het een optie om er mee naar Scandinavië en verder Duitsland mee in te reizen. Via Amersfoort, Hengelo en Bad Bentheim is er zes keer per dag de trein naar Berlijn, met verdere aansluitingen naar Scandinavië, Polen en Tsjechië. De Grensland Express tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim is helaas geschrapt.

De lijn van Enschede naar Münster en Dortmund is een alternatief om naar het Ruhrgebied te komen. Van daaruit rijden veel dag- en nachttreinen naar alle richtingen, waarin de fiets ook weer mee kan.
Dit geldt ook voor de verbinding tussen Venlo en Mönchengladbach/Düsseldorf/Hamm, en die tussen Heerlen en Aachen. Vanuit Venlo is de ruimte voor fietsen beperkt. De grensovergang bij Arnhem is voor fietsers alleen nog interessant vanwege de nachttreinen (maar: vanaf zomer 2017, zo lijkt het, komt er een interessante stoptrein tussen Arnhem en Düsseldorf!). Vooralsnog rijden er op dit traject alleen ICE's.

Duitsland is een zeer fietsvriendelijk land. Behalve in de ICE's kan de fiets bijna in elke trein mee. De regels en prijzen voor het meenemen van fietsen in lokale en regionale treinen (RB, RE en IRE) zijn afhankelijk van de deelstaat of het Verkehrsverbund waarin u reist. In een aantal deelstaten gelden beperkingen in de spits. Normale prijs voor een landelijke kaartje is € 5,-. In bijv. Nordrhein-Westfalen wordt voor het FahrradTicket NRW € 4,50 gerekend, maar er zijn ook deelstaten waar u de fiets, soms met speciale voorwaarden, gratis kunt meenemen in regionale treinen. Het fietskaartje is te combineren met andere speciale kaartjes, zoals de Ländertickets en het Schönes Wochenende Ticket.
Als de reis in Enschede, Heerlen of Venlo begint, is een internationaal fietskaartje overbodig als u binnen het Verkehrsverbund blijft. U kunt het beste een fietskaartje halen uit de speciale buitenlandse automaten op de perrons, of bij de conducteur.

Ook in vele langeafstandstreinen (EC/IC, IR/D, NZ, CNL) kan de fiets mee. Tijdig reserveren is verplicht. Het tarief voor een fietskaartje is € 9,- Een internationaal fietskaartje kost bij de oosterburen €10,-.

Voor wie orde in de chaos van de verschillende regels en tarieven wil hebben kan onder meer terecht bij de Radfahrer-Hotline van de Deutsche Bahn: 0049-180 5996633. Ook is er de folder Bahn & Bike.

Zwitserland
In Zwitserland zijn er heel veel spoorlijnen en heel veel treinen. Slechts in een uitzonderlijk geval kan de fiets niet mee in de trein. Dit geldt dan voor de TGV, de ICE, de EC-trein naar Italië en een paar particuliere spoorlijnen (Privatbahnen), en als u met meer dan 10 personen/fietsen reist.
Of de fiets mee kan staat ook nog eens uitdrukkelijk aangegeven op de vertrekstaten. Reserveren is in de zomermaanden aan te bevelen. Van eind maart tot en met oktober moet in elk geval verplicht voor CHF 5,- (€4,10) gereserveerd worden in de ICN-treinen.
Een dagkaart voor de fiets kost normaal CHF 18,-; met korting CHF 12,-. Er is ook een zesdaagse kaart voor CHF 72,-.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Bazel-Zürich (nachttrein)

  • Hamburg-Bremen-Osnabrück-Münster-Dortmund-Düsseldorf-Basel-Zürich-Chur (dagtrein)

  • Brussel-Basel-Zürich-(Chur) (2 dagtreinen)

Oostenrijk
In veel treinen in Oostenrijk is fietsvervoer mogelijk. Dit geldt in elk geval voor alle lokale en regionale treinen, zolang er ruimte is. Tijdig reserveren in de EC/IC-treinen is vanwege de drukte, en de beperkte ruimte, verplicht. Dit kost €3,-.Een dagfietskaartje voor de trein kost 10% van het gewone kaartje, met een minimum van € 2,-.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Hamburg-Hannover-Passau-Wels-Linz-St. Pölten-Wenen (nachttrein)

  • München-Salzburg-Wenen (dagtrein, met overstap)

Italië

In Italië kan de fiets in regionale-, diretto- en interregiotreinen mee. Op de trein staat aangegeven of en waar de fiets mee kan. Fietsmeename in de Eurostar Italia en de Cisalpino/Pendolino is normaal gesproken niet toegestaan.
Een 24-uursticket kost € 3,50. Een gedemonteerde fiets verpakt in een hoes mag in meer treinen mee, zoals de TrenBiz en de TrenOK, en het vervoer is dan gratis.

Het bedrijf Soetens Transport www.fiets-vervoer.nl transporteert fietsen en bagage (geen reizigers) naar Rome. In een aantal plaatsen onderweg kan ook worden ingeladen of uitgeladen.

De Euro-Express Treincharter vervoert ook fietsen met de autoslaaptrein naar Alessandria (Piemonte) en Livorno (Toscane). Zie voor meer informatie www.autoslaaptrein.nl

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • München-Bolzano-Venezia/Bologna-Firenze-Rome (nachttrein)
  • München-Bolzano-Verona/Venezia/Bologna (dagtreinen)
  • Basel-Milaan (dagtrein)

 

Benelux/ België, Franrijk en verder

Naar België, Frankrijk en verder

De fiets kan voorlopig ook nog mee op de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel-Zuid, via Roosendaal. Vanuit Antwerpen kan naar Lille gereisd worden, waar treinen naar de rest van Frankrijk vertrekken. Maastricht-Luik is geschikt voor reizen naar Luxemburg en verder. De aansluitingen zijn op dit traject echter niet altijd ideaal, en de ruimte voor fietsen is beperkt.

In België en Luxemburg rijdt minstens een keer per uur een trein, behalve op enkele trajecten in de Ardennen. De fiets kan mee, en vaak kan deze, met hulp van de conducteur, in het bagagerijtuig worden gestald. Aangeraden wordt buiten de spits te rijden. Er zijn standaardkaartjes voor het meenemen van de fiets. Koop deze vooraf, bij geopend loket betaalt u in de trein € 3,- extra. Een fiets/tandemkaartje enkele reis kost € 5,-, maar er zijn ook dagkaarten voor € 8,-. U moet zelf voor de geldigheid zorgen, door datum en begin- en eindstation in te vullen.

Het meenemen van de fiets in Luxemburg is gratis. De meeste treinen hebben plaats voor vier tot zes fietsen en het is raadzaam buiten de spits te reizen. Vanaf diverse stations zijn fietsroutes uitgezet.

In Frankrijk kunnen nog steeds geen fietsen mee in de TGV, tenzij u ze verpakt in een hoes van maximaal 0,90 × 1,20 m. Dan mag de fiets gratis mee, en dan ook in alle andere treinen.
Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel: zo kunnen er beperkt en met reservering fietsen mee in een drietal TGV’s tussen Lille en Parijs. Ook rijdt er vanuit Lille één TGV naar Bordeaux, één naar Brive en een TGV naar Rennes/Nantes.

Daarnaast enkele TGV's van TGV Sud-Est en de TGV Mediterranee, de TGV Lyria tussen Parijs en Lausanne/Zürich/Brig, de TGV Est naar Straatsburg en Duitsland, en de Corail Lunea, en de Corail Teoz treinen van Parijs naar Clermont Ferrand, Brive en Straatsburg en die tussen Bordeaux en Nice.

Of er in de door u gekozen TGV ruimte is in de trein, kunt u ook nakijken in de dienstregeling. Fietsvriendelijke treinen worden daar aangegeven door een fietssymbool.
Voor Zuid-Oost Frankrijk is ook de nachttrein naar Basel, met vervolgens een overstap richting Geneve, een optie. Vanuit daar kunt met een overstap Lyon, Avignon, Montpellier, Nice of Mulhouse bereiken. U kunt dan kiezen voor regionale treinen, maar eventueel ook voor een TGV.

In lokale en regionale treinen is fietsvervoer gratis. Wel betaald moet worden voor vervoer van de fiets in de nachttreinen en een aantal TGV's. Dit kost € 10,- per fiets. Reserveren is ook verplicht. Ook in lange-afstandstreinen kan de fiets voor € 10,- mee. Zowel op de trein als in de dienstregeling is dit aangegeven met een fietssymbool.
Bij een route over Parijs kan van station naar station gefietst worden. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de nieuwe fietsroutes in de Lichtstad.

VEENSPOORWEG (VENNBAHN) EN TRAMBAAN MAASTRICHT – VAALS
 
Reis naar Maastricht. Fiets van Maastricht naar Aken. Langs het traject van de stoomtram Maastricht Vaals (opgeheven in 1938) is een fietsroute uitgezet. Zie www.raymondoostwegel.nl/trambaan.htm  .  Fiets in Aken naar het station Rothe Erde. Vanaf dit station is een fietspad aanwezig dat eindigt in Troisvierge in Luxemburg, ongeveer 135 kilometer lang. Het tracé slingert door het grensgebied van Duitsland en de Belgische oostkantons. Een gebied met veel spoorweg- en oorlogshistorie. In Troisvierge rijdt de trein met fietsvervoer naar Luik en Luxemburg stad. Er rijdt in de weekenden een fietsbus tussen Aken en Kalterherberg. Zie www.avv.de fahrradbus Eifel. Verder is er een taxi die ook fietsen mee neemt. Zie www.taxi-feyen.com . Zie voor de overige informatie www.eastbelgium.com en www.vennbahn.eu .
Reis naar Luxemburg stad en gebruik deze stad voor een standplaatsvakantie. Over tal van voormalige railtrajecten in Luxemburg zijn fietspaden aangelegd. Vaak eindigt zo’n traject in een grensplaats. De Luxemburgse spoorwegen CFL nemen gratis fietsen mee. Voor € 2,00 kan de reiziger een netkaart met een geldigheid van twee uur kopen om weer in Luxemburg stad te komen.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Leer-Rheine-Münster-Duisburg-Düsseldorf-Luxemburg (dagtrein)

  • Brussel - Luxemburg - Metz - Straatsburg - Mulhouse - Basel (twee treinen per dag)

  • Paris Austerlitz - Nice (nachttrein)

  • Paris Austerlitz- Port Bou/Cerbere (nachttrein)

  • Luxemburg - Avignon - Marseille - Nice (nachttrein, buiten hoogseizoen vrijdag/zaterdag/zondag)

  • Paris Austerlitz - Limoges - Brive - Toulouse (dagtrein)

  • Paris Bercy - Vichy- Clermont Ferrand

  • Paris Bercy - Dijon - Lyon

  • Paris Austerlitz – Lourdes/Biarritz/Hendaye/Irun (nachttrein)

  • Luxemburg-Port Bou/Cerbere (nachttrein, buiten hoogseizoen vrijdag/zaterdag/zondag)

In Spanje kan de fiets gratis mee in lokale, regionale en Regional Exprés treinen, zolang u niet meer aflegt dan 100 kilometer. Daarboven betaalt u €3,-. De ruimte in de trein voor fietsen is gebonden aan een maximum. Ook mag er geen overlast zijn voor andere reizigers. Voor Catalonië gelden weer andere regels. De drukke tijden rondom de grote steden zijn vaak uitgesloten; dat verschilt van lijn tot lijn. In de TRD-treinen en op de lijn Málaga - Fuengirola kan geen fiets mee. Op allerlei trajecten rijden slechts weinig treinen per dag.
Op lange-afstandstrajecten zijn alleen nachttreinen een optie. De fiets (maximaal twee) kan gratis mee, maar moet dan wel worden verpakt (voorwiel eruit), en reist dan bijvoorbeeld mee onder het benedenbed. Reserveren is verplicht.

Er zijn twee belangrijk spoorweggrensovergangen van en naar Spanje (en Portugal). Via Port Bou/Cerbere, kunt u via Barcelona, met regionale dagtreinen naar Zaragoza en Valencia. Via Irun/hendaye bereikt u Madrid met een overstap in Vitoria.

Wie naar Santiago de Compostella wil heeft daar een kluif aan. Het kost veel overstappen en twee dagen om er te komen. Alternatief is uw fiets op transport zetten. Het bedrijf Soetens Transport www.fiets-vervoer.nl transporteert fietsen (geen reizigers). In een aantal plaatsen onderweg kan ook worden ingeladen of uitgeladen.

In Portugal kan de fiets gratis mee in de lokale en regionale treinen, maar u bent wel zelf verantwoordelijk voor het transport. De conducteur bepaalt ook of er nog plek is: als de trein vol is en het maximum aantal fietsen bereikt, vist u achter het net.

Op sommige regionale treinen is er op bepaalde dagen en tijden geen fietsvervoer mogelijk. Dit geldt permanent voor de Minho en de Douro lijn.

 

In lange-afstandstreinen kunt u uw fiets niet meenemen. Voor nachttreinen van en naar Spanje gelden dezelfde voorwaarden als in het buurland.

Fietsvriendelijke verbindingen (lokaal/regionaal)

  • Port Bou/Cerbère - Barcelona

  • La Tour de Carol - Barcelona

  • Irún - San Sebastián - Vitoria-Gasteiz - Miranda de Ebro (met doorverbindingen naar het omliggend deel van noord-Spanje tot aan Madrid, echter niet Bilbao)

  • Irun-Vitoria (overstap)-Madrid

  • Hendaye - San Sebastián - Bilbao en Bilbao - Santander - Oviedo - Ferrol (het noordwestelijk smalspoornet van EuskoTren en FEVE; met enige beperkingen)

Groot-Brittannië en Ierland

Groot-Brittannië en Ierland
Beide landen zijn alleen bereikbaar met de boot of met de Eurostar vanuit Brussel. Vanuit Hoek van Holland kan de fiets mee op de boot naar Harwich. Dit kost voor mens en fiets € 48,- enkele reis (€ 43,- zonder fiets). Ook op de boot van IJmuiden naar Newcastle kan de fiets mee.
De fiets kan ook mee in de Eurostar door de Kanaaltunnel vanuit Brussel-Zuid. De fiets kan mee in het bagagerijtuig, maar moet dan voor uw eigen reis worden opgestuurd. Hiervoor is voor € 25,- een kaartje in Brussel-Zuid, Lille of Londen te koop. Officieus kan de fiets ook als bagage mee de coupé in, vooropgesteld dat deze zo verpakt is dat de fiets niet groter is dan een normale koffer.

In Groot-Brittannië is het fietsbeleid onoverzichtelijk. Er zijn inmiddels 27 verschillende spoorwegmaatschappijen, met elk hun eigen regels voor fietsvervoer. In de meeste gevallen kan de fiets mee, meestal buiten de spits en zelfs gratis, maar opgevouwen en/of verpakte fietsen maken meer kans. Op de lange afstanden is reserveren aan te raden, of zelfs verplicht. Op de veerboten naar de diverse eilanden kan de fiets in de regel mee. De kosten zijn gering en soms is het gratis. Er is een speciale folder van The National Rail Guide, Cycling by train.
Een overzicht is hier te vinden.

Op de veerboten naar Ierland kan de fiets mee. In de treinen tussen Dublin, Cork en Belfast is er een speciale ruimte, de Guards Van, waar de fiets mee kan. In overige Intercity’s is de ruimte beperkt. Reserveren is handig en ieder geval betaalt u € 6,- enkele reis voor het vervoer van uw tweewieler. In de lokale (stop)treinen is vervoer van fietsen toegestaan buiten de spits.

Fietsvriendelijke verbindingen

  • Hoek van Holland-Harwich (boot)

  • Europoort-Hull (boot)

  • IJmuiden-Newcastle (boot)

  • Zeebrugge - Rosyth (Edinburgh) (boot)

  • Cherbourg-Rosslare (Ierland) (boot)

  • Fishguard-Rosslare (boot)

  • Holyhead-Dublin (boot)

Noord-Europa

Noord-Europa

In de meeste treinen in Denemarken kan de fiets mee. In het spoorboekje van de DSB en op de stations staat aangegeven of de fiets mee kan. De prijs van een fietskaartje (cykelklippekort) varieert van 13 tot 65 kronen afhankelijk van het aantal zones.

In de zomer wordt geadviseerd voor een plek voor uw fiets in de IC of IC-Lin te reserveren. Dit kost 30 Dkr. oftewel € 4,-.

Het meenemen van de fiets in de trein in Zweden blijft erg lastig, alleen gedemonteerd en verpakt lijkt een optie. Lichtpunt is dat vooral regionaal de laatste jaren de omstandigheden gunstiger geworden zijn. Ook konden in doorgaande treinen de afgelopen jaren ‘s zomers soms fietsen meegenomen worden. Of dat dit jaar weer zo is, wordt in de loop van het jaar bekend gemaakt op de site van Zweedse Spoorwegen (SJ).

De fiets mag mee in een aantal regionale treinen van privé-maatschappijen, vooral in de zomer en vooral in Zuid- en West-Zweden. De ruimte is echter meestal beperkt. Voorbeeld zijn de treinen van de Tågkompaniet. Het gaat dan vooral om treinen in Midden Zweden. De capaciteit bedraagt ten minste twee fietsen per treinstel. Zie www.tagkompaniet.se. Ander voorbeeld is ’s zomers de Inlandsbanen (Mora-Ostersund-Galliväre).

De fiets kan ook mee op de regionale trajecten Alvesta-Kalmar, Varberg-Uddevalla en de treinen tussen Göteborg en Skane.

Fietsen kunnen ook mee op (veer)boten, bijvoorbeeld naar Gotland of op het Mälarmeer Ook rijden er fietsbussen of kan de fiets mee in de streekbus.
Vanuit Kopenhagen vertrekken Deense treinen via Malmö naar Göteborg, Alvesta en Karlskrona, die ook fietsen vervoeren. Vanaf Kalmar rijdt een fietsbus naar het eiland Öland in de Oostzee. Vanaf dit eiland vaart een boot naar Gotland en vandaar weer een andere boot naar Nynäshamn ten zuiden van Stockholm.

De fietsvakantieganger kan van Nynäshamn naar Stockholm fietsen. Vanaf Stockholm vaart een boot over het Mälarmeer naar het westen, bijvoorbeeld naar Västerås (een afstand van ongeveer 100 kilometer).
Vanaf de ontschepingsplaats kan bijvoorbeeld worden gefietst naar een opstappunt van de Duitse fietsbus, bijvoorbeeld Stömne of Laxsjön voor de reis naar Bremen of Münster.
 
Deze Duitse fietsbus rijdt tot Idre in Dalarna. Wie noordelijker in Zweden wil fietsen kan met de Noorse trein vanaf Trondheim naar Rognan en Bodö. Uit deze plaatsen vertrekt een bus met beperkt fietsenvervoer naar Jokkmokk aan de Inlandsban in Zweden. Met de trein kan men de fiets transporteren naar Gällivare en Mora. Vanaf Mora rijdt de trein van Tagkompaniet met fietsenvervoer naar het oosten.
Of reis naar Stralsund in noordoost Duitsland. Fiets naar het eiland Rügen. Vanaf Rügen vaart een boot naar Bornholm dat tot Denemarken behoort. Op Bornholm kan men fietsen over de voormalige treintrajecten op dit eiland. Vanaf dit eiland vaart een boot naar Kopenhagen en naar Ystad (Wallander!) in Zweden. Fiets van Ystad naar Karlskrona, Kalmar of Trelleborg. Voor een fietsroute, zie www.cyklabanvall.nu Vanaf Karlskrona en Kalmar rijdt de Deense trein met fietsvervoer naar Kopenhagen. Vanaf Trelleborg vaart een boot naar Travemünde in Duitsland.
 
Neem vanuit Oslo de Noorse trein naar Kongsvinger. Fiets naar Torsby in Zweden. Neem de trein met fietsvervoer van Värmlandstrafik naar Karlstad en eventueel door naar Säffle. Fiets naar Laxsjön. Vanaf deze plaats rijdt de Duitse fietsbus naar Bremen en Münster.


Fietsvervoer op treinen die Noorwegen in of uit gaan is alleen mogelijk op de (Noorse) trein van Oslo naar Göteborg. Vandaar kunt u met de Deense trein naar Kopenhagen. De boot is een alternatief voor andere verbindingen.

In Noorwegen kunnen fietsen mee in alle treinen voorzien van een fietssymbool in de dienstregeling. De fiets moet u wel zelf in- en uitladen en bent zelf verantwoordelijk voor het wel en wee tijdens de reis. Reserveren van een fietsplek wordt aangeraden, vooral voor regionale, Express-, nacht- en langeafstandstreinen. Dit kunt u telefonisch doen: +47 815 00 888. In de zomer is er een speciale trein voor fietsers van Haugastøl-Finse-Myrdal-Flåm (Rallarvegen).

Een fietskaartje kost de helft van een gewoon treinkaartje met een maximum van 183 Nkr (ca. €21,50).

In Finland kan de fiets mee in IC-treinen. De ruimte in IC-treinen is beperkt, en dus is reserveren verplicht. Tandems kunnen daardoor niet mee. Tijdens de reis kunt u de fiets voor en borg van 0,50 op slot zetten.

Op de hogesnelheidstrein kan geen fiets mee.

Wie met Finnlines aankomt in Helsinki kan beter fietsen naar het dichtstbijzijnde station van de ondergrondse die ook fietsen meeneemt. Met de ondergrondse trein kan men dan op het centraal station van Helsinki komen. De parallelle fietsroute door Helsinki is voor fietsers verre van aangenaam door het drukke (vracht-)autoverkeer.
 
Huurfietsen zijn in Finland nog wel eens beschikbaar in winkels van Intersport. Vraag er zo nodig naar bij Turistinformation.

De fiets kan in Finland in sommige regionale en nachttreinen mee, let daarvoor op het koffersymbooltje.
Meenemen van de fiets kost € 5,- op IC-treinen, expresstreinen en regionale treinen. Een tandem betaalt het dubbele. In lokale treinen in de regio Helsinki kan de fiets mee voor € 4,20 maar daar is de fietsmeename beperkt tot buiten de spits.
Zie voor meer informatie over fietsen mee in de trein in Finland »www.vr.fi (ook in het Engels).

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Osnabrück-Hamburg-Kopenhagen (dagtrein, overstappen in Hamburg)
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Padborg-Kolding-Odense-Kopenhagen (nachttrein)
  • Kiel-Göteborg of Sassnitz-Trelleborg, Travemünde-Trelleborg/Malmö (boot)
  • Kiel-Oslo, Frederikshavn-Oslo, Hirtshals-Kristiansand/Stavanger/Bergen (boot)

Oost-Europa en Balkan

Oost-Europa en Balkan

In Polen kan de fiets mee in alle treinen. Voorwaarde is wel dat de fiets in de speciale ruimte voor fietsen wordt geplaatst, en andere reizigers niet hindert. Is die er niet dan kan de fiets mee in de bagagerijtuig (aangegeven met een B) of voor of achterin de trein.

In InterCity, Express en EC-treinen kan de fiets niet mee, als er geen speciale ruimte voor fietsen is. Voor andere gevallen is reserveren verplicht.
Voor de fiets is een speciaal kaartje nodig. Dit standaardkaartje kost ongeacht de afstand 9,10 zl. (ca. € 2,25), in regionale treinen 5,50 zl.

Tot nu toe was de fiets in Estland, Letland en Litouwen een vreemd verschijnsel in de trein. De aandacht voor het stalen ros in combinatie met de trein wordt echter groter. Het in- en uitstappen kan problemen geven vanwege het niveauverschil met het perron.

In Estland kan de fiets mee in de treinen van de nationale en regionale vervoerders. Meestal is er voorin of achterin de trein ruimte voor de fiets. Vervoer van uw tweewieler is gratis. 

In Letland  kan de fiets mee, let ook hier op het fietssymbool. Indien er geen aparte ruimte is, is overleg met de conducteur nodig. In beide gevallen geldt wel vol is vol.

In Litouwen kunnen verpakte en gedemonteerde fietsen gratis worden meegenomen, zolang ze voldoen aan bepaalde eisen wat betreft maat en gewicht. Gewone fietsen mogen ook mee in de bagageruimte of een andere bestemde plek in de trein. U betaalt dan per kilometer, maximaal betaalt u 16 litas (ca. € 4,50)

In Rusland is het meenemen van een fiets in een lokale boemel geen probleem. Af en toe moet alleen wel wat creatief omgegaan worden met de ruimte. In de langeafstandstreinen kunt u uw fiets meenemen, gedemonteerd, in een hoes onder de bank. Reizen in de 3e klas (platskartny) geeft de beste kansen, er is daar een speciale ruimte voor flink wat van uw bagage, waar ook de fiets onder valt. Eventueel is een (bagage)kaartje vereist.

Dit alles geldt ook voor de overige staten van de voormalige Sovjet-Unie.

In Tsjechië kan de fiets in heel veel treinen mee. Met diverse symbolen in de dienstregeling en op de trein wordt aangegeven of en hoe uw fiets meekan en of u moet reserveren. In de meeste gevallen wordt uw fiets als bagage, of als uit de kluiten gewassen koffer behandeld.

Een fietskaartje kost CZK 25 (ca. €1,-), voor het bagagerijtuig 30 CZK per trein. Een dagkaart kost in beide gevallen het dubbele. Er zijn ook meerdaagse tickets verkrijgbaar.

Reservering is verplicht in SC’s, EC's en IC's. Dit kost maximaal CZK200, met kortingen aanzienlijk minder.

 

Slowakije is te bereiken vanuit Wenen of met enkele treinen vanuit Praag. Momenteel is het meenemen van een fiets geen probleem meer, maar voor IC-treinen moet u wel apart reserveren. De (bagage)ruimte voor fietsen bevindt zich meestal voor of achteraan de trein. De fietser is zelf verantwoordelijk voor het in- en uitladen van de fiets.
Een fietskaartje kost  € 1,50. Er is ook een dagkaart van €2,50, en een weekkaart van €6,-. Voor de fietsreservering in de IC-trein betaalt u €2,50.

In Hongarije kan de fiets mee op de meeste treinen, en een enkele internationale trein. In de dienstregeling staat aangegeven of de fiets meekan. Vaak kan deze voorin of achterin de betreffende trein worden gestald. Het meenemen van de fiets vereist een speciaal fietskaartje. Deze kosten afhankelijk van de afstand, een kwart van een normaal kaartje. Voor een intercity bestaat er een speciale toeslag. Een fietskaartje is alleen te koop aan het loket.

Rondom het Balatonmeer is het ook mogelijk de fiets op een (veer)boot mee te nemen. In de zomer kan het druk zijn.

Roemenië is onder meer bereikbaar via de trein Budapest-Brasov. In de zomer is hieraan een fietsrijtuig gekoppeld. De fiets meenemen kost vijf euro.

In het land zelf kan de fiets mee in een aantal InterRegio (IR) en in regionale treinen. De fietsvriendelijke InterRegio’s zijn te herkennen aan het fietssymbool.  Meestal wordt de fiets meegenomen in de aparte bagageruimte, waarbij u geacht wordt zelf een oogje in het zeil te houden. Een kaartje voor de IR-treinen kost 10 lei (ca. €2,20), voor de regiotreinen 5 lei. Heeft u geen fietskaartje, of is er geen plek in de trein, dan wordt uw fiets gezien als bagage, wat aanzienlijk duurder is.

In Bulgarije kan de fiets mee in de meeste lokale en sneltreinen, behalve in de treinen van het type Desiros. In exprestreinen is het fietsvervoer beperkt tot de treinen vanuit Sofia naar Varna, Plovdiv, Burgas en Gorna Oryachovitsa.
Vervoer van een fiets kost 2 lev (= 1 euro). In andere gevallen is het mogelijk uw fiets als bagage te vervoeren, de prijzen liggen dan wat hoger, afhankelijk van de afstand tussen 2,80 en 5,40 lev.

In Griekenland is de trein, en ook het personeel niet echt ingesteld op het vervoer van fietsen. U moet er vanuit gaan dat uw fiets als ingeschreven bagage wordt vervoerd. De bus is wellicht een alternatief.

In Servië kan de fiets alleen mee door deze zodanig te verpakken dat deze in de nationale en internationale treinen wordt geaccepteerd als handbagage.

Slovenië is vanaf dit jaar onder meer te bereiken met de autoslaaptrein vanuit Den Bosch (alleen ’s zomers). In het land zelf kan de fiets mee in de trein, vooropgesteld dat er maar een fiets per persoon meegaat, en die persoon hem zelf in en uitlaadt en een oogje in het zeil houdt. In sommige treinen worden alleen 's zomers fietsen vervoerd. Groepen moeten vooraf reserveren. Een fietskaartje kost voor vervoer binnen het land € 3,20. Ook op internationale treinen bent u welkom, dan betaalt u € 5.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Praag (nachttrein)
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Poznan-Warschau (nachttrein)
  • Berlijn-Praag-Wenen-Budapest (dag-/nachttrein)
  • München-Budapest (dagtrein)
  • Berlijn-Wroclaw-(Krakow) (dagtrein)
  • Villach-Ljubljana (dagtrein)
  • Wenen-Maribor-Ljubljana-Rijeka (dagtrein)
  • München-Ljubljana-Zagreb-Belgrado (dagtrein)
  • Budapest-Ljubljana (dagtrein)
  • Ljubljana-Pula (dagtrein; 's zomers)
  • Praag-Belgrado (nachttrein)
  • Budapest – Brasov (april-sept.)

Diversen

Autoslaaptrein

Er kan ook gebruik gemaakt worden van de AutoSlaaptrein naar Alessandria (30 mei t/m 30 augustus) en Livorno (25 april t/m 4 oktober) in Italië en naar Koper (27 juni t/m 30 augustus) in Slovenië. Deze treinen vertrekken op vrijdagen vanuit Den Bosch. Zie: http://www.autoslaaptrein.nl

Overigens rijdt vanuit onder meer Düsseldorf ook de DB-Autoslaaptrein naar Oostenrijk, Italië en Frankrijk.

Fietsend over de grens

Om de soms beperkte grensoverschrijdende dienstregelingen te omzeilen, en de reismogelijkheden te vergroten, kunt u natuurlijk ook fietsend de grens over. De afstanden zijn daarvoor klein genoeg. Dit is bijvoorbeeld het geval tussen Oldenzaal en Bad Bentheim (20 km), Zevenaar en Emmerich (18 km), Nijmegen en Kleef (25 km.) en naar België tussen Weert en Neerpelt en Tilburg en Turnhout (over de oude spoorlijn). Vanuit die plaatsen rijden weer regionale treinen, waar de fiets mee mag.

De regels voor het meenemen van de fiets per treinsoort:

Thalys
Fietsen zijn alleen toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes. Ook een vouwfiets moet verpakt zijn.

Beneluxtrein
In de intercities naar Antwerpen kan de fiets mee.

Eurostar
Het is mogelijk fietsen met Eurostar te laten vervoeren. Deze dienen te worden gedemonteerd en verpakt in een fietshoes welke niet groter mag zijn dan een normale koffer.
Ook is het mogelijk de fiets te laten vervoeren als ingeschreven bagage voor een prijs van € 35,50.
Nadere informatie: http://www.eurostar.com/NL/be/leisure/travel_information/at_the_station/bicycles.jsp

Intercity Berlijn
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in InterCity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12,- per enkele reis. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 3,- per enkele reis. Officieel ontbreekt in de winterperiode het fietsrijtuig. Informeer dus vooraf over de reservering.

City Night Line
Het is toegestaan om fietsen mee te nemen op de City Night Line. U betaalt € 12,- voor een internationaal fietskaartje enkele reis. Reserveren is gratis maar verplicht.

Vouwfietsen

Vouwfietsen gelden als normale bagage en mogen ook op internationale verbindingen worden meegenomen. Uitzondering op de regel is de ICE naar Duitsland. Op het Duitse traject moet de vouwfiets verpakt zijn. Gewone fietsen zijn niet toegestaan in de ICE.

Nadere informatie: http://www.nshispeed.nl/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein

Algemene informatie:

http://www.treinreiswinkel.nl/trein_en_fiets/algemeen

Tijdens uw fietsvakantie kunt u inmiddels kiezen uit tal van routes. Een voorbeeld zijn de Europese fietsroutes, die vaak aansluiten op de Nederlandse LF-routes. Deze beslaan inmiddels een groot deel van Europa. Overzichten staan op: http://europafietsers.nl/index.html en http://www.eurovelo.org/routes/

Leen- en huurfietsen

Uitgelicht: Zwitserland

Reizen in Zwitserland is prijzig, maar aangenaam en prachtig. In Zwitserland kun je folders aantreffen die beginnen met Gerne transportieren wir Ihr Fahrrad im Postauto; waar lees je dat nog?! In Zwitserland kunnen fietsen mee met bijna alle treinen en postauto’s. In toeristische gebieden rijden postauto’s met speciale aanhangwagens voor fietstransport, maar ook in de gewone bussen mag de fiets mee als dit tenminste niet de andere passagiers belemmert. In veel streken in Zwitserland rijden kleine postauto’s, de Publicars, waarin meename van de fiets beperkt is; zoek in dat geval contact met de vervoerder (telefoonnummers en overige informatie in pdf op www.postauto.ch, en vul in het zoekvakje ‘Fahrrad’ in). Als u met een groep bent, dient u te reserveren. Wilt u verzekerd zijn van fietsmeename, reserveer dan in ieder geval, ook al bent u alleen. Via de site van de Zwitserse spoorwegen (www.sbb.ch) kunt u zien welke routes u kunt nemen met de fiets. Vanuit Nederland (www.treinreiswinkel.nl) kunt u gunstige abonnementen kopen.

Wilt u een spectaculaire afdaling? Trein dan in Zwitserland naar de Berninapas (2328 m) en daal over 34 km een kleine 1900 m. Wilt u eens lekker fitnessen maar vindt u dat snelle afdalen maar niets? Klim vanuit St. Moritz (eenvoudig) of vanuit Tirano (zwaar) naar de Berninapas en daal af met de trein. Hetzelfde is mogelijk met de Oberalppas (2044), en als u van de postauto gebruik maakt zijn er nog veel meer mogelijkheden. Op veel Zwitserse passen zijn motorrijders een ware plaag. Tip: sta vroeg op, de meeste motorrijders zijn uitslapers! Verder zijn er zijn diverse passen die uitsluitend met de fiets beklommen mogen worden, of die erg stil zijn doordat er voor andere weggebruikers een knip in zit bovenop de pas.

 

TIPS

TIP: zoeken naar treinen die fietsen meenemen

Op de meeste spoorboekjesites kun je zoeken naar treinroutes waarbij fietsmeename mogelijk is. Meestal moet dan een knop worden aangevinkt met iets als ‘uitgebreid zoeken’. De fameuze spoorboeksite www.bahn.de voor geheel Europa is enigszins onbetrouwbaar voor wat betreft fietsmeename buiten Duitsland. Raadpleeg daartoe liever de diverse websites van de respectievelijke nationale spoorwegen.

TIP: fiets vervoerd als bagage

Als je ergens ver weg bent zonder een trein in de buurt, zijn er ook nog wel andere mogelijkheden van transport. Een mogelijkheid is Soetens Vervoer (www.fiets-vervoer.nl), die zich met name gespecialiseerd heeft in transport van/naar Santiago de Compostella en tussenliggende plaatsen, maar ook naar andere locaties in o.a. Frankrijk en Italië. Meer in het algemeen kan elke transporteur zoals DHL fietsen vervoeren, maar reken er op dat dat niet echt goedkoop zal zijn. Zulk transport is nog het best te organiseren aan het eind van de fietstocht, omdat een traag transport (enkele dagen) goedkoper kan zijn dan snel transport.

TIP: België

België is het land waar de fietsknooppuntenroutes gestart zijn; nu vinden we ze ook overal in Nederland. Op veel routenetborden in België is het nu mogelijk een SMS te sturen naar een op het bord aangegeven nummer, met het aantal kilometers dat je wilt fietsen. Je krijgt dan een routesuggestie die rekening houdt met de huidige windrichting: eerst wind tegen dus!

TIP: zelf routes plannen

Er is uiteraard een vracht aan informatie over allerlei fietsroutes te vinden in de (internet)boekwinkels (bv. www.fietsvakantiewinkel.nl). Een hele aardig site is de fietskaart van openstreetmap (www.openstreetmap.org, selecteer in het vakje rechtsboven ‘cycle map’ (onder het woord ‘registreren’). Deze kaarten zijn gratis te downloaden op sommigen GPS-apparaten van Garmin, waaronder de Etrex-30. Ook Google Maps heeft tegenwoordig in de fietsversie veel fietspaden, maar die zijn niet te downloaden.

TIP: fiets mee in de TGV

In veel TGV’s in Frankrijk kunnen fietsen mee. Formeel moeten de tassen er af, maar er was op dat moment geen andere fiets. Er hangt een beschermer die om de pedaal moet. Reserveren is verplicht (mogelijk via www.treinreiswinkel.nl ). De fietsreizigers krijgen zitplaatsen toegewezen naast de fietsen aan de overzijde van het gangpad. Een fietsplaats incl. reservering én incl. reservering vlakbij de fiets kost € 10. Dit moet toch ook eenvoudig te realiseren zijn in de Thalys en de Fyra.

 

(Bijgewerkt: 14 februari 2014)

© Reizigersvereniging Rover | Colofon website
Ontwerp en techniek door AlexIT