De Reiziger nummer 2, mei 2023
Stop de vervoersarmoede: geen woorden maar daden!
Stop de vervoersarmoede
Vervoer op aanvraag
Het schoteltje van Toos
Treintrots

Tips voor binnenlandse trips
Het is weer tijd om eropuit te trekken. De Reiziger reikt enkele ideeën aan voor gevarieerde uitstapjes door heel Nederland.

Dagkaarten
Geen zin om op een factuur achteraf te wachten of dreigt de reis erg duur te worden? Dan is een dagkaart wellicht beter.

Met de fiets in de trein in Duitsland
Er zijn verrassend veel fietspaden in Duitsland. Ze zijn alleen niet altijd zo overzichtelijk als in Nederland.

Drenthe in de daluren
Eropuit met een keuzedag zonder middagspits is wel erg op de klok kijken..
Per boot en trein naar Oxford en Glasgow
Een theatervoorstelling in Oxford leek mooi te combineren met een bezoek aan Schotland. Dus: Eurostar naar Londen en dan gewoon verder per trein? Nou nee.
Treinen door Cuba
Het spoor tussen Guane en Pinar del Río is Cuba’s meest westelijke railverbinding. Jeroen Vogel verkende deze lijn enkele jaren terug.
Met de Nightjet naar Wenen
Het kan weer, met de directe nachttrein van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Innsbruck of Wenen. Zorgeloos met de kinderen op reis of niet?
Woerden - Valencia per trein
Arjan reisde met zijn vrouw per trein van Woerden naar Valencia en terug. Je moet er zitvlees voor hebben – en sterke zenuwen.
Reizen met het OV voor negen euro per maand
Hoe houden we het land in beweging? Duitsland deed de afgelopen zomer een dappere poging door het OV spotgoedkoop te maken. Een goed voorbeeld?
Openbaar vervoer in Peru
Het interlokale transport in Peru gaat vooral met bussen en vliegtuigen. Voor korte en middellange afstanden worden taxi’s en taxibusjes gebruikt.

Hoe belangrijk is de sociale kant van het OV?
Wat is de functie van openbaar vervoer? Die vraag is aan de orde van de dag, nu steeds meer buslijnen en -haltes uit buitengebieden verdwijnen.

Wat een klus, naar Sarajevo met trein en bus
Wie door Europa wil reizen met het ov ervaart veel hindernissen. Eén land in het bijzonder is niet bepaald ov-toegankelijk: Bosnië-Herzegovina.

Op zoek naar de laatste trein van Albanië
Wie door Europa wil reizen met het OV ervaart veel hindernissen. Eén land spant daarbij de kroon: Albanië.

Waterstof: massa is kassa
Batterij-elektrisch wordt het nieuwe benzine, waterstof het nieuwe diesel. Door OV-Magazine.

Kortrijk
Wandelen we van het stadje Wervik stroomafwaarts langs de rivier de Leie naar Kortrijk, of beginnen we in Kortrijk?
Gespot
De laatste nieuwtjes uit OV-land
Mei 2023

Contrasten in Chicago
Openbaar vervoer en de Verenigde Staten zijn allang geen begrippen
meer die goed bij elkaar passen.

Inzet van de politie: een oogverslag
‘Wegens inzet van de politie geen treinverkeer’. Reiziger Willem Stegeman bevond zich op één van deze momenten in het heetst van de strijd.

Met de bus door Drenthe
Eropuit met de dal-dagkaart van Qbuzz, kriskras door Drenthe. Een verslag.

Busreizen in Hilversum
Frances was in Hilversum tijdelijk aangewezen op de bus en trok een niet zo verrassende conclusie
Uit het raam

Van de Keistad naar de Koekstad
Dit traject voert je met de intercity in 35 minuten van de historische monumenten in Amersfoort dwars door de Gelderse vallei en de Veluwe naar Deventer.

Van de inktpot naar de walvis
Kijk eens uit het treinraam op traject Utrecht - Arnhem

OV versus auto: een ongelijke strijd
Openbaar vervoer of auto? Martin Kroon denkt daar al jaren over na. Hij
is oud-projectleider snelheidslimieten en rijgedrag en is sinds zijn pensionering promotor van Het Nieuwe Rijden.

‘We moeten goed nadenken over hoe het OV er over 50 jaar uitziet’
Voor het 50-jarig bestaan van Rover vroegen we twee Rover-voorzitters om terug te kijken en een blik in de toekomst te werpen.

Slimme mobiliteit: de reiziger meer centraal?
In Zeeland werkt men aan nieuwe vormen van openbaar vervoer onder de (werk)titel Slimme Mobiliteit. We spraken erover met Maurice Buuron en Steven Meerburg, de medewerkers van de provincie die de nieuwe opzet vorm moeten geven.

Kleurrijke 83-jarige zet zich in voor toegankelijk OV
Corrie Scheffer-van Schalk uit Capelle aan den IJssel is 83 jaar oud en verplaatst zich ongeveer de helft van haar leven in een rolstoel. In de regio Den Haag-Rotterdam behartigde ze namens Rover de belangen van OV-reizigers.

Vervoerders zetten toegankelijkheid op de rails
In het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 beschrijven ProRail, NS en decentrale overheden de vorderingen in toegankelijkheid van het treinverkeer.
Archief
Artikelen uit eerdere jaargangen van het online blad
Hoe kijkt de reiziger naar Rover?
Rover vertegenwoordigt de OV-reiziger. Maar wat vindt die reiziger daar eigenlijk zelf van? En hoe kijken verschillende reizigers en relaties naar Rover? Tijd om het ze eens te vragen.
Blik op Rover Jong
Rover Jong laat zien welke resultaten een creatief idee en een dosis enthousiasme kunnen opleveren.
De stem van de reiziger
Dat consumentenorganisaties zo’n beetje overal over mee kunnen praten spreekt niet vanzelf. Hoe begon dat eigenlijk?

U-linken over de Utrechtse Heuvelrug
Al 63 jaar draagt de buslijn over de Utrechtse Heuvelrug van Utrecht naar Wageningen het lijnnummer 50.

Zes kilometer onder zout water!
Woonwijken, industrie en haventerreinen. Dat is wat je tegenkomt tussen Middelburg, Terneuzen en Gent.

Redt forensenlijn 50 het?
De meeste kilometers rijdt deze lijn 50 op de autosnelweg. De lijn heeft het moeilijk in coronatijd.

Van hoofdstad naar hoofdstad
De hoofdsteden van de provincies Drenthe en Groningen worden door een lijn 50 met elkaar verbonden.