Skip to main content

Editie 2, 2023

Stop de vervoersarmoede

Editie 2, 2023

Vervoer op aanvraag

Willem Stegeman

Het schoteltje van Toos

Arjan Polderman

Treintrots


Editie 2, 2023

Tips voor binnenlandse trips

Het is weer tijd om eropuit te trekken. De Reiziger reikt enkele ideeën aan voor gevarieerde uitstapjes door heel Nederland.

Editie 2, 2023

Dagkaarten

Geen zin om op een factuur achteraf te wachten of dreigt de reis erg duur te worden? Dan is een dagkaart wellicht beter.

Editie 4, 2022

Met de fiets in de trein in Duitsland

Er zijn verrassend veel fietspaden in Duitsland. Ze zijn alleen niet altijd zo overzichtelijk als in Nederland. 

ALLEEN ONLINE

Drenthe in de daluren

Eropuit met een keuzedag zonder middagspits is wel erg op de klok kijken..



Editie 2, 2023

Per boot en trein naar Oxford en Glasgow

Een theatervoorstelling in Oxford leek mooi te combineren met een bezoek aan Schotland. Dus: Eurostar naar Londen en dan gewoon verder per trein? Nou nee.

Editie 2, 2023

Treinen door Cuba

Het spoor tussen Guane en Pinar del Río is Cuba’s meest westelijke railverbinding. Jeroen Vogel verkende deze lijn enkele jaren terug.

Editie 1, 2023

Met de Nightjet naar Wenen

Het kan weer, met de directe nachttrein van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Innsbruck of Wenen. Zorgeloos met de kinderen op reis of niet? 

Editie 1, 2023

Woerden - Valencia per trein

Arjan reisde met zijn vrouw per trein van Woerden naar Valencia en terug. Je moet er zitvlees voor hebben – en sterke zenuwen.

Editie 1,2023

Reizen met het OV voor negen euro per maand

Hoe houden we het land in beweging? Duitsland deed de afgelopen zomer een dappere poging door het OV spotgoedkoop te maken. Een goed voorbeeld?

Editie 1, 2023

Openbaar vervoer in Peru

Het interlokale transport in Peru gaat vooral met bussen en vliegtuigen. Voor korte en middellange afstanden worden taxi’s en taxibusjes gebruikt.


Editie 2, 2023

Hoe belangrijk is de sociale kant van het OV?

Wat is de functie van openbaar vervoer? Die vraag is aan de orde van de dag, nu steeds meer buslijnen en -haltes uit buitengebieden verdwijnen.

Editie 1, 2023

Wat een klus, naar Sarajevo met trein en bus

Wie door Europa wil reizen met het ov ervaart veel hindernissen. Eén land in het bijzonder is niet bepaald ov-toegankelijk: Bosnië-Herzegovina.

Editie 4, 2022

Op zoek naar de laatste trein van Albanië

Wie door Europa wil reizen met het OV ervaart veel hindernissen. Eén land spant daarbij de kroon: Albanië.

ALLEEN ONLINE

Waterstof: massa is kassa

Batterij-elektrisch wordt het nieuwe benzine, waterstof het nieuwe diesel. Door OV-Magazine.


Editie 2, 2023

Van Maastricht naar Beek-Elsloo

Beneden langs de Maas, boven in het bos

Editie 1, 2023

Kortrijk

Wandelen we van het stadje Wervik stroomafwaarts langs de rivier de Leie naar Kortrijk, of beginnen we in Kortrijk?


Rover in Actie


Gespot

De laatste nieuwtjes uit OV-land

Mei 2023


Editie 2, 2023

Mozaïek in Breukelen

Geen bijzonder station, wel een bijzonder mozaïek.

Editie 1, 2023

Contrasten in Chicago

Openbaar vervoer en de Verenigde Staten zijn allang geen begrippen
meer die goed bij elkaar passen.


De Reiziger Digitaal editie 1, 2023

Inzet van de politie: een oogverslag

‘Wegens inzet van de politie geen treinverkeer’. Reiziger Willem Stegeman bevond zich op één van deze momenten in het heetst van de strijd. 

De Reiziger Digitaal editie 1, 2023

Met de bus door Drenthe

Eropuit met de dal-dagkaart van Qbuzz, kriskras door Drenthe. Een verslag.

De Reiziger Digitaal maart 2023

Busreizen in Hilversum

Frances was in Hilversum tijdelijk aangewezen op de bus en trok een niet zo verrassende conclusie


Uit het raam

Amersfoort - Deventer

Van de Keistad naar de Koekstad

Dit traject voert je met de intercity in 35 minuten van de historische monumenten in Amersfoort dwars door de Gelderse vallei en de Veluwe naar Deventer.

Utrecht - Arnhem

Van de inktpot naar de walvis

Kijk eens uit het treinraam op traject Utrecht - Arnhem

Editie 1, 2023

OV versus auto: een ongelijke strijd

Openbaar vervoer of auto? Martin Kroon denkt daar al jaren over na. Hij
is oud-projectleider snelheidslimieten en rijgedrag en is sinds zijn pensionering promotor van Het Nieuwe Rijden.

50 jaar Rover

‘We moeten goed nadenken over hoe het OV er over 50 jaar uitziet’

Voor het 50-jarig bestaan van Rover vroegen we twee Rover-voorzitters om terug te kijken en een blik in de toekomst te werpen.

Interview provincie Zeeland

Slimme mobiliteit: de reiziger meer centraal?

In Zeeland werkt men aan nieuwe vormen van openbaar vervoer onder de (werk)titel Slimme Mobiliteit. We spraken erover met Maurice Buuron en Steven Meerburg, de medewerkers van de provincie die de nieuwe opzet vorm moeten geven.


Editie 1, 2023

Kleurrijke 83-jarige zet zich in voor toegankelijk OV

Corrie Scheffer-van Schalk uit Capelle aan den IJssel is 83 jaar oud en verplaatst zich ongeveer de helft van haar leven in een rolstoel. In de regio Den Haag-Rotterdam behartigde ze namens Rover de belangen van OV-reizigers.

Editie 4, 2022

Vervoerders zetten toegankelijkheid op de rails

In het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 beschrijven ProRail, NS en decentrale overheden de vorderingen in toegankelijkheid van het treinverkeer.



Archief

Artikelen uit eerdere jaargangen van het online blad


Editie 3, 2022

Hoe kijkt de reiziger naar Rover?

Rover vertegenwoordigt de OV-reiziger. Maar wat vindt die reiziger daar eigenlijk zelf van? En hoe kijken verschillende reizigers en relaties naar Rover? Tijd om het ze eens te vragen.

Blik op Rover Jong

Rover Jong laat zien welke resultaten een creatief idee en een dosis enthousiasme kunnen opleveren. 

De stem van de reiziger

Dat consumentenorganisaties zo’n beetje overal over mee kunnen praten spreekt niet vanzelf. Hoe begon dat eigenlijk?


OV en Kunst

Editie 4: de Randstad uit

Editie augustus 2022

OV en Kunst

Editie 3: kunst op het station

Editie mei 2022


Utrecht - Wageningen

U-linken over de Utrechtse Heuvelrug

Al 63 jaar draagt de buslijn over de Utrechtse Heuvelrug van Utrecht naar Wageningen het lijnnummer 50.

Middelburg - Gent

Zes kilometer onder zout water!

Woonwijken, industrie en haventerreinen. Dat is wat je tegenkomt tussen Middelburg, Terneuzen en Gent.

Rijswijk - Zoetermeer

Redt forensenlijn 50 het?

De meeste kilometers rijdt deze lijn 50 op de autosnelweg. De lijn heeft het moeilijk in coronatijd.

Assen - Groningen

Van hoofdstad naar hoofdstad

De hoofdsteden van de provincies Drenthe en Groningen worden door een lijn 50 met elkaar verbonden.