De Reiziger editie 1 van 2023
Het kan weer, met de directe nachttrein van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Innsbruck of Wenen. Zorgeloos met de kinderen op reis of niet?
Arjan reisde met zijn vrouw per trein van Woerden naar Valencia en terug. Je moet er zitvlees voor hebben – en sterke zenuwen.
Hoe houden we het land in beweging? Duitsland deed de afgelopen zomer een dappere poging door het OV spotgoedkoop te maken. Een goed voorbeeld?
Het interlokale transport in Peru gaat vooral met bussen en vliegtuigen. Voor korte en middellange afstanden worden taxi’s en taxibusjes gebruikt.
Treinen die meer dan een uur te laat zijn. Opgeheven treinen. Reizen in Duitsland ging in een lang weekend in december 2022 bepaald niet zonder ongemak.
Wie door Europa wil reizen met het ov ervaart veel hindernissen, dat horen we vaker. Eén land in het bijzonder is niet bepaald ov-toegankelijk: Bosnië-Herzegovina.
Wie door Europa wil reizen met het OV ervaart veel hindernissen. Eén land spant daarbij de kroon: Albanië.
Batterij-elektrisch wordt het nieuwe benzine, waterstof het nieuwe diesel. Door OV-Magazine.
Openbaar vervoer en de Verenigde Staten zijn allang geen begrippen
meer die goed bij elkaar passen.
Het kabinet heeft bekendgemaakt hoe het de 7,5 miljard euro wil besteden die het regeerakkoord reserveerde voor extra infrastructuur. Opvallend is dat het overgrote deel naar het OV gaat, meer dan naar asfalt.
Veel banen en voorzieningen zijn met de fiets beter bereikbaar dan met het OV. De auto wint, als je die kunt betalen.
Waren er vroeger alleen maar busboekjes en de vertrekstaten op de haltes, nu zijn er veel meer manieren om te weten te komen wanneer de bus of de trein rijdt.
De bankpas wordt een steeds normaler in- en uitcheckmiddel in het OV. Wat kunnen we nog meer verwachten van OVPay?
Met het nieuws over wat NS met de dienstregeling 2023 van plan is, weten we nu al dat het volgend jaar nog veel meer doorbijten wordt!
Corrie Scheffer-van Schalk uit Capelle aan den IJssel is 83 jaar oud en verplaatst zich ongeveer de helft van haar leven in een rolstoel. In de regio Den Haag-Rotterdam behartigde ze namens Rover de belangen van OV-reizigers.
In het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 beschrijven ProRail, NS en decentrale overheden de vorderingen in toegankelijkheid van het treinverkeer.
Openbaar vervoer of auto? Martin Kroon denkt daar al jaren over na. Hij
is oud-projectleider snelheidslimieten en rijgedrag op het milieuministerie en is sinds zijn pensionering promotor/instructeur van Het Nieuwe Rijden.
Voor het 50-jarig bestaan van Rover vroegen we twee Rover-voorzitters om terug te kijken en een blik in de toekomst te werpen.
In Zeeland werkt men aan nieuwe vormen van openbaar vervoer onder de (werk)titel Slimme Mobiliteit. We spraken erover met Maurice Buuron en Steven Meerburg, de medewerkers van de provincie die de nieuwe opzet vorm moeten geven.
Wandelen we van het stadje Wervik stroomafwaarts langs de rivier de Leie naar Kortrijk, of beginnen we in Kortrijk?
Gestrand met de trein in Den Bosch heeft auteur Gerda Spaander van de nood een deugd gemaakt.
Er zijn verrassend veel fietspaden in Duitsland. Ze zijn alleen niet altijd zo overzichtelijk als in Nederland.
Eropuit met een keuzedag zonder middagspits is wel erg op de klok kijken..
Een fietstochtje kan een leuke uitdaging zijn. De uitdaging van de fiets meenemen in de trein is wat minder...
Van de Inktpot naar de Walvis
Kijk eens uit het treinraam op traject Utrecht - Arnhem
Kijk eens uit het treinraam op traject Breda - Dordrecht
Onderweg laten we het Overijsselse en Drentse landschap aan ons voorbij glijden, met ter afwisseling enkele opmerkelijke vaarwegen, fabrieken en rijksmonumenten.
Artikelen uit eerdere jaargangen van het online blad
Rover vertegenwoordigt de OV-reiziger. Maar wat vindt die reiziger daar eigenlijk zelf van? En hoe kijken verschillende reizigers en relaties naar Rover? Tijd om het ze eens te vragen.
Rover Jong laat zien welke resultaten een creatief idee en een dosis enthousiasme kunnen opleveren.
Dat consumentenorganisaties zo’n beetje overal over mee kunnen praten spreekt niet vanzelf. Hoe begon dat eigenlijk?
Al 63 jaar draagt de buslijn over de Utrechtse Heuvelrug van Utrecht naar Wageningen het lijnnummer 50.
Woonwijken, industrie en haventerreinen. Dat is wat je tegenkomt tussen Middelburg, Terneuzen en Gent.
De meeste kilometers rijdt deze lijn 50 op de autosnelweg. De lijn heeft het moeilijk in coronatijd.
De hoofdsteden van de provincies Drenthe en Groningen worden door een lijn 50 met elkaar verbonden.
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
033-4220450 (10:00 - 16:00 uur)