Wandelen en reizen in coronatijd

Over het Marskramerpad

Het 372 km lange Marskramerpad verbindt Den Haag met het Duitse Bad Bentheim. Mijn partner en ik zijn enthousiaste wandelaars en reizigers, we hadden dit wandelpad bijna voltooid. Vlak voor de laatste etappes ging de gedeeltelijke lockdown in, wat hier een bijzondere ervaring van maakte.

Editie 1, 2021  |  Arjan Polderman

Gewoon op pad

Reizen of niet?

Reis zo min mogelijk, was het advies tijdens de gedeeltelijke lockdown. Reizen van Woerden naar Twente voor ontspanning in de buitenlucht klinkt niet echt als noodzakelijke reis. Vakantie naar het ‘gele’ Duitsland werd niet ontraden, maar de Duitsers zagen liever geen Nederlanders komen. Het hotel was echter al geboekt en de keuzedagen moesten ook een keer op. Uiteindelijk besloten we de grens toch maar op te zoeken.

Voor ons laatste stuk Marskramerpad, van Deurningen naar Bad Bentheim, trokken we drie dagen uit met een centraal gelegen hotel. Omdat we op de eerste en de derde dag reistijd moesten incalculeren, programmeerden we de langste etappe op de tweede dag. Twee rugzakken bevatten kleding, leesvoer en proviand voor de eerste dag, want horeca onderweg mochten we niet verwachten. Daarvoor waren we aangewezen op winkels in de stations en langs onze route.


Rond Deurningen

De meeste bussen rijden

De treinreis verliep kalm, coronaproof en zonder controle. In Hengelo stapten we in de bus naar Deurningen. Een vorige keer hadden we een fout gemaakt met een bus: dezelfde lijn, dezelfde vertrektijd, maar de verkeerde richting. Daarom nu eerst navragen bij de chauffeur. Die drong meteen aan op het dragen van mondkapjes want “er wordt veel gecontroleerd en het is geen waarschuwing maar meteen een boete”. Die boodschap moest hij onderweg bij enkele instappers nog wel eens herhalen.

Tijdens de wandeling van Deurningen naar Oldenzaal raakten we bij een bankje onderweg in gesprek met een stel dat het Marskramerpad in de tegengestelde richting liep. Onze mededeling dat we in Deurningen uit de bus waren gestapt, riep wat verbazing op: de bussen reden toch niet? Wij legden uit dat de grote lijnen normaal reden maar veel buurtbussen wel geschrapt waren.

Vanuit Oldenzaal namen we de bus naar ons hotel in Beuningen. Volgens advies van 9292, gebaseerd op de postcode, stapten wij uit bij een halte op 13 minuten loopafstand van het hotel. Dat kon beter: er bleek precies voor het hotel ook een halte te zijn.


Worstelen met de kaartautomaat

Bad Bentheim

De volgende dag stond het traject Losser-Bad Bentheim op het programma. De busreis met overstap in Oldenzaal verliep voorspoedig, reizigers waren zeer schaars. In Losser sloegen we proviand in en daar gingen we: eerst twee kilometer om bij de route te komen en daarna Duitsland in. Het centrum van Bad Bentheim bleek een aaneenschakeling van cafés en terrassen. De kans op koffie met gebak bij een Konditorei lieten we niet lopen.

Openbaar vervoer in het buitenland is altijd wennen, zo ook op station Bad Bentheim waar de loketten dicht waren en kaartautomaten afwezig leken. In het stationscafé werd ons gewezen op de blauwgroene automaten van Eurobahn op de perrons. Drie minuten lopen later lazen we op de kaartautomaat bij spoor 2 een briefje “defekt”: probeer het bij spoor 1 of bij het loket. Drie minuten terug dan maar. De automaat bij spoor 1 had een onwillig aanraakscherm. Bovendien was het nogal zoeken om het kaartje naar Oldenzaal te vinden. De klok tikte door. Toen ik het juiste kaartje eenmaal gevonden had, bleek het nog ingewikkeld om hier twee kaartjes van te maken. Ik dacht dat het gelukt was maar er werd slechts het bedrag voor één kaartje afgeschreven. En nog maar drie minuten over, de trein was er zelfs al. Zo snel als ik kon regelde ik een tweede kaartje, dat nu opeens dubbel zo duur bleek te zijn. Tijd om dat uit te zoeken was er niet: nog minder dan een minuut te gaan. Rennen dus, om de trein voor ons te zien wegrijden. Toch goed dat we wat te lezen bij ons hadden om het uur naar de volgende trein te overbruggen. In die volgende trein vroeg de conducteur wie van ons de terugreis zou maken. Dat was er dus misgegaan: ik had per ongeluk een retourtje gekocht. Toen viel mijn blik op de kaartjesautomaat in de trein. Dat had dus ook gekund: in alle rust de mogelijkheden nalopen, misschien zelfs met een aanraakscherm dat wél meewerkt.


De trein in

Afstand houden is moeilijk

Op zondag liepen we de laatste kilometers naar Losser. Daar was het even zoeken naar de bus naar Enschede, die we precies misliepen. Weer een klein uur wachten dus. Eenmaal in de bus zagen we iets nieuws: een reiziger die zijn smartphone op een aangeplakte QR-code richtte en daarna plaatsnam. Daarop vermaande de chauffeur dat hij het nog wel moest laten zien, wat met licht de vertraging tot tevredenheid werd afgehandeld.

Op het station besloten we niet te haasten, maar een trein later te nemen zodat er tijd was voor een kopje koffie dat wij op een bankje op het perron mochten nuttigen. En daarna op naar de Randstad. In de trein werd voortdurend via de omroep op de mondkapjesplicht gewezen. Twee indrukwekkend uitgeruste boa’s kwamen onze vervoerbewijzen controleren en waren niet te beroerd om meteen even een smerige bank schoon te maken.

Bij het uitstappen in Utrecht bleek dat een redelijk volle trein niet leidt tot echt gedrang bij de deuren, maar anderhalve meter afstand houden was er heus niet bij. Ook op de roltrappen werd de drie treden afstand niet gehandhaafd. Er werd net omgeroepen dat er tussen Utrecht en Woerden minder sprinters reden wegens een gestrande trein. Gelukkig reed onze sprinter keurig op tijd naar Woerden, waar we op de schermen konden lezen dat de beperkingen voorbij waren en de vertraging afnam.

Ondanks corona is onze wandel- en OV-trip prima verlopen. Grenzen hoeven niet hinderlijk te zijn. Wel is het aan te raden naast een mondkapje ook te zorgen voor voldoende tijd en koffie.


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons