Column

Neem adviesrecht serieus

Door Martin Oudenaarden

 

Veel vrijwilligers van Rover zetten zich in regionale consumentenplatforms in voor de belangen van reizigers. Ze praten mee over de toekomst van het regionale OV: hoe kan dat beter, aantrekkelijker en toegankelijker worden? De consumentenplatforms hebben het wettelijke recht om mee te praten, te adviseren, over de dienstregelingen van de regionale bussen, tram, metro’s en treinen. Dit is bij uitstek een mogelijkheid voor Rover om haar kennis en kunde in te zetten.

Onze regering en parlement hebben het adviesrecht over o.a. de dienstregeling vastgelegd in de Wet personenvervoer. Het is dan ook de bedoeling dat het adviesrecht echt wat voorstelt, dat het geen formaliteit is. Gelukkig hebben ik en heel veel andere vrijwilligers van Rover goede ervaringen met dit adviesrecht; er wordt echt wel geluisterd. Het is wél lastig om met de achterban van Rover het hoe en wat te delen. Plannen zijn vertrouwelijk en vaak wordt alleen het advies zelf gepubliceerd, niet de adviesaanvraag. Dat is jammer.

Vervelend wordt het als de adviesprocedure nog bezig is en de vervoerder plotsklaps de nieuwe dienstregeling op haar website publiceert. Dit gebeurde onlangs in Zeeland. Het Overleg Platform Openbaar Vervoer (OPOV) dacht nog na over de bezuinigingsplannen van Connexxion; het advies was nog niet besproken in het OPOV en uitgebracht. Andere organisaties in het consumentenplatform kunnen anders denken over de voorstellen dan degenen die het advies hebben voorbereid. Het is daarom goed, zorgvuldig en noodzakelijk om de hele procedure te doorlopen zodat iedereen in het OPOV de kans krijgt om zijn visie te geven. Er was in kleinere OPOV-kring wel per email overleg geweest met Connexxion over eerdere, veel verdergaande bezuinigingsplannen. Deze plannen zijn gelukkig voor een groot deel teruggedraaid.

Het voortijdig publiceren van deze nieuwe dienstregeling geeft te denken. Worden de consumentenorganisaties niet serieus genomen? Hebben Connexxion en provincie het op een akkoordje gegooid en vindt Connexxion het wel goed zo? Ik denk het niet, gezien mijn eerdere goede ervaringen. Maar het zou wel van respect voor de consumentenorganisaties en de wetgever getuigen als Connexxion eerst de adviesprocedure helemaal afrondt en pas daarna gaat publiceren. Zo moeilijk is dat niet!

Was er dan haast geboden met het publiceren van de dienstregeling? Welnee. Vanaf het moment van publiceren op de website duurt het nog bijna drie maanden voordat hij ingaat. Drie maanden! Op 21 februari 2021.


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons