Column

Fiets in trein

Door Jaap Rodenburg

 

Sinds we weer welkom zijn in het OV ben ik weer vaker per trein gaan reizen. Meestal met m’n trouwe Brompton vouwfiets, soms fietsloos. Maar ook een paar keer nam ik ’n ‘grote’ stadsfiets mee en, en recent zelfs een 29-inch Cannondale mountainbike maatje XL. Lekker over de Veluwe fietsen met een aardige collega die in Epe woont. Dat werd dus de trein naar ’t Harde. En: verplicht een fietsplek reserveren. Natuurlijk in de intercity, die prettig genoeg in ’t Harde zou stoppen. Tijdens de werkzaamheden rond Zwolle fungeerde ’t Harde namelijk als keerpunt voor de treinen van en naar Utrecht.

Alleen: een fietsplek reserveren in die IC kon niet, zei de NS-app. Een reden werd niet gegeven. Puur omdat er werkzaamheden waren en de trein niet zijn hele route reed? Geen idee. Het was een doordeweekse dag vroeg in juli, dus zo druk leek het verkeer me nog niet. Ik kreeg alleen de suggestie om maar een sprinter te pakken.

Dat zou me echter zoveel meer tijd kosten dat ik er geen zin in had. Bovendien: als je mij iets verplicht en het me vervolgens onmogelijk maakt, word ik daar een beetje recalcitrant van. Dus meldde ik me vol goede moed op Utrecht CS, bij het enkele koploperstel dat naar ’t Harde zou vertrekken. Een snelle check bij het krappe ‘fietsenhokje’ in de kop van de trein wees uit dat dit met twee toerfietsen al helemaal vol was. Gelukkig kon de fiets op een ander balkon prima langs drie klapstoeltjes staan, zonder iets te blokkeren. Nog even gecheckt bij de conducteur en die vond het prima.

Een paar mooie tochtjes later – we zagen van vrij dichtbij een complete wilde zwijnencrêche naar voedsel zoeken – was het tijd voor de IC terug naar Utrecht. Daarin kon de mtb wel op zijn officiële plek staan. Wederom zonder reservering.

Conclusie: in de praktijk blijkt een stuk meer te kunnen dan in theorie. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een conducteur om een fietsreservering vroeg. Maar intussen is de reserveringsplicht voor mij als reiziger wel irritant. Hij levert mij niets op: een reservering is immers geen garantie op een fietsplek. En bij werkzaamheden ontbreekt ook nog eens elk inzicht in de verwachte ‘fietsdrukte’. In ruil lever ik flexibiliteit in en moet ik extra moeite doen. Om nog maar te zwijgen van ontbrekend fietsvervoer waar treinen worden vervangen door bussen. Kortom: teken de petitie van Rover en de Fietsersbond voor meer fietsplekken: https://fietsmeeintrein.petities.nl !


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons