OV in de regio

Drechtsteden

Tot en met 2018 verzorgde Arriva de concessie Drechtsteden, toen nog DAV
getiteld. Eind 2018 nam Qbuzz het over. Vijfheerenlanden was tot die tijd onderdeel van de concessie, maar ging in januari 2019 over naar de provincie Utrecht. Hiermee verdween de V uit de concessie en werd een nieuwe naam noodzakelijk: Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG).

Editie 5, 2020  |  Marloes Hofstede 

Zeer moeizame start van Qbuzz met de nieuwe busconcessie
Foto: Martin Oudenaarden

 

Qbuzz kende geen goede start. Vanaf het begin waren er verschillende opstartproblemen, zoals hoge rituitval en problemen met de elektrische bussen. Chauffeurs klaagden al snel over de hoge werkdruk en te weinig verlof, waardoor het ziekteverzuim toenam. Maar vooral het materieel liet te wensen over. De elektrische bussen vielen onverwacht stil of gingen juist uit zichzelf rijden. De problemen werden zelfs zo erg dat in februari 2020 een hoorzitting werd belegd. Rover pleitte hier voor snelle oplossing van de problemen rond het materieel en de rituitval. Daarnaast benadrukte Rover graag investeringen voor de toekomst te zien, aangezien de vervoervraag in de regio de komende jaren zou gaan stijgen. Dit vraagt om zowel korte- als langetermijninvesteringen.

Merwedelingelijn

De spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen, de MerwedeLingelijn genoemd, bestaat al sinds 1885. De populariteit van de lijn was tot begin jaren 2000 niet groot waardoor de exploitatie onrendabel bleek. In 2006 droeg het rijk de lijn over aan de provincie Zuid-Holland, die de concessie aan Arriva gaf. Vanaf 2007 vonden hierdoor grote verbeteringen plaats aan de infrastructuur, de dienstregeling en het materieel. Hierdoor groeide het aantal reizigers met gemiddeld 6% per jaar. Helaas bleek nieuwkomer Qbuzz weinig ervaring te hebben met het rijden van treinen. Door slecht onderhoud ontstonden grote problemen voor het personeel. Ook liep de werkdruk op door korte keertijden en een te strakke dienstregeling.
Maar ook voor de reiziger was de lijn niet aantrekkelijk. Door te kort materieel en daardoor grote drukte in de spits werden op sommige momenten stations overgeslagen. Inmiddels zijn de problemen onder controle en groeit het aantal gebruikers weer. Door beter materieel en een betere dienstregeling geldt de lijn weer als een aantrekkelijke lightrail optie. Rover ziet de toekomst daarom positief in. ‘De MerwerdeLingelijn heeft een goed toekomstperspectief’, zegt Nick Bootsman, één van de nieuwe vrijwilligers van Rover-afdeling Drechtsteden. ‘Dat zie je ook aan het groeiende gebruik van deze lijn. Daarom zal er binnenkort nagedacht moeten worden over nieuwe
infrastructuur.’

De populaire Waterbus bij aankomst uit Rotterdam
Foto: Martin Oudenaarden

 

Waterbus

Een bijzonder stukje OV in deze regio wordt gevormd door de Waterbus. Dit vervoer over het water tussen Rotterdam en de Drechtsteden zorgt voor een snelle, directe en vooral ook leuke vorm van mobiliteit. De reizigerswaardering ligt dan ook hoog. Toch waren er niet veel gegadigden toen de concessie in 2019 opnieuw werd aanbesteed. Ook de bestaande vervoerder Aquabus (een samenwerking tussen Arriva en rederij Doeksen) schreef zich in eerste instantie niet opnieuw in. Daarop besloot de provincie om het Programma van Eisen aan te passen
en de exploitatiebijdrage te verhogen. Dit leidde tot twee inschrijvingen in februari van dit jaar, van zowel Aquabus als een samenwerking tussen Aqualiner en rederij Swets. In maart is de beslissing over de gunning genomen, maar deze werd aangevochten door de verliezende partij. Daarom is op dit moment nog niet bekend wie de concessie kan gaan uitvoeren en welk dienstregelingsaanbod er ligt. De Roverafdeling Drechtsteden houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en hoopt snel te weten welk aanbod er ligt. De concessie moet ingaan in december 2021.

De Rover-afdeling

De Rover-afdeling Drechtsteden heeft jarenlang een stabiele vertegenwoordiging gehad. Ook in het Rocov waren drie vertegenwoordigers van Rover actief. Om uiteenlopende redenen zijn al deze vrijwilligers in 2019 gestopt, waardoor vertegenwoordiging enige tijd in handen van de landelijke beleidsassistent is geweest. Hier kwam in 2019 een vrijwilliger uit Dordrecht bij. Sinds afgelopen maand zijn er weer drie vertegenwoordigers aan de slag. Met deze nieuwe groep en bijbehorende nieuwe energie wordt het OV in de regio Drechtsteden goed in de gaten gehouden. De vertegenwoordigers wonen zelf in Dordrecht en Gorinchem. Uiteraard hebben ze wensen voor hun eigen woonplaats. Zo geeft Nick Bootsman aan dat zijn grootste wens voor Dordrecht is om buslijn 5 naar Sterrenburg frequenter te laten rijden. ‘Door de ingekrompen dienstregeling is het stapelen geblazen, wat in de huidige coronatijd geen veilig gevoel geeft.’ Daarnaast is station Dordrecht Zuid bij de vrijwilligers een doorn in het oog op het gebied van toegankelijkheid. Door de vele trappen is het perron niet toegankelijk voor reizigers die slecht ter been zijn. ‘Momenteel lopen hierover open gesprekken, waar gelukkig ook Rover bij betrokken wordt.’ Ook voor Gorinchem heeft Rover wel ideeën en verbeterpunten. Vooral de busdienst in de stad wordt niet aantrekkelijk gevonden, omdat er gebieden of bijvoorbeeld het zwembad onbediend blijven. ‘Daarom kiezen inwoners steeds meer voor de fiets en minder voor het OV.’ Op zichzelf is meer fietsgebruik niet verkeerd, maar het is lang niet voor iedereen een optie. Daarom wil Rover in de komende tijd een aantal concrete verbeterpunten voor de busdienst in Gorinchem bespreken in het Rocov en met de gemeente.


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons