OV in de regio

Gooi en Vechtstreek

In deze rubriek test ik openbaar vervoer in een stad of regio. Daarbij ga ik met de lokale vrijwilligers in gesprek over hun werk voor Rover en hun ov-wensen voor de toekomst. Door de coronamaatregelen ga ik deze keer niet zelf naar de regio, maar laat ik vooral de vrijwilligers aan het woord.

Editie 4, 2020  |  Marloes Hofstede 

 

Op veler verzoek duiken we deze keer dieper in de Gooi en Vechtstreek. Deze regio omvat alle gemeenten in het Gooi plus de Vechtstreekgemeenten Weesp en Wijdemeren. De regio ligt in de provincie Noord-Holland, maar heeft een nauwe verwantschap met de Utrechtse Vechtstreek. Geografisch gezien maakt die ligging de regio een grijs gebied, zegt Rover-vrijwilliger Hans Rutgers. Vanuit Noord-Holland wordt de regio nog weleens vergeten. ‘Veel reizigers rijden dóór het Gooi op weg naar Amsterdam of Utrecht, maar stoppen er nooit’, zegt ook Aldo Markus. Hij was voor de komst van Hans door het landelijk kantoor gedetacheerd om de belangen van het Gooi te behartigen, waardoor hij het gebied goed kent. Gelukkig wordt het belang van de regio binnen Rover wel herkend en onderhouden de afdelingen Noord-Holland-Noord, het Gooi, Amersfoort en Utrecht goed contact met elkaar.

Knooppunt

Gooi en Vechtstreken kent een belangrijk OVknooppunt: Hilversum. Dit station ligt aan de lijnen Weesp–Utrecht en Weesp–Amersfoort en wordt zowel door intercity’s als sprinters bediend. Daarnaast is het busstation een belangrijk knooppunt voor verbindingen van verschillende concessies. Bussen van Connexxion, R-Net, Syntus Utrecht en U-OV maken het tot een kleurrijk geheel. Het station geeft ook toegang tot de binnenstad van Hilversum – al moet je daarvoor wel een nogal onoverzichtelijk kruispunt bedwingen, waar bussen, auto’s, voetgangers en fietsen een klein gebied delen. Door een geplande vernieuwing moet het stationsgebied een aantrekkelijke en groene entree worden voor de stad, met meer en betere fietsparkeerplaatsen, een prettige omgeving voor OV-reizigers en een betere en veiligere verkeersdoorstroming. Naar schatting zullen de plannen het komend najaar de gemeenteraad passeren, waarna de verbouwing in 2030 klaar moet zijn.

HOV en nachttrein

De komende tijd wordt op OV-gebied belangrijk voor het Gooi, bijvoorbeeld door de aanleg van een HOV-verbinding tussen Hilversum en Huizen die al in volle gang is. Hier moeten R-Net-bussen gaan rijden. Hans Rutgers zet vraagtekens bij deze verbinding en oppert de mogelijkheid van een sneltram. ‘Bus 320 van Connexxion doet het nu niet slecht. Is een vrije busbaan van miljoenen euro’s dan de beste investering? Een sneltramlijn kun je makkelijker doortrekken naar Almere of Utrecht.’ Maar het besluit is genomen; Rover zal nu vooral de ontwikkelingen in de gaten houden. Met de komst van een nieuwe concessiehouder zal het OV-aanbod over deze HOV-verbinding wel beduidend groeien en komt de in 2016 opgeheven verbinding met de Uithof weer terug.

Foto's: Hans Rutgers

Aldo Markus: ‘De Rover-afdelingen Utrecht, ’t Gooi en Flevoland hebben hier voortdurend op aangedrongen. In 2022 komt Transdev met een nieuwe lijn Huizen–De Uithof, waar we als Rover heel blij mee zijn.’
Een andere interessante ontwikkeling is de komst van een nachttrein tussen Utrecht en Amsterdam, die via Hilversum zal rijden. Bij Rover Utrecht merken ze weinig animo voor deze verbinding, zegt Aldo. Juist daarom hadden de afdelingen Utrecht en Amersfoort ingezet op een nachttrein Amsterdam–Hilversum–Amersfoort, die op een later moment was door te trekken richting het oosten van het land. De gemeenteraad in Hilversum heeft nu echter de keuze gemaakt voor een verbinding met Utrecht, waarbij de trein op alle drie de stations in Hilversum stopt. Hans betwijfelt of dit noodzakelijk is en ziet net als Aldo betere mogelijkheden. ‘Gaan er veel reizigers opstappen in Hilversum Sportpark of Mediapark? Laat je deze stations weg, dan heb je daar ook geen beveiliging nodig en kunnen de kosten omlaag. Probeer dan naast deze verbinding ook nog een nachtverbinding binnen te halen richting het oosten van het land.’

Zero emissie

De nieuwe concessie vanaf 2021 is gewonnen door Transdev. De plannen van deze vervoerder bieden volgens Hans goede perspectieven. Vanaf de start van de concessie zullen namelijk alle bussen accu-elektrisch zijn, inclusief de R-Net lijn 320. Dat maakt dat de regio Gooi en Vechtstreken als één van de eerste regio’s in Nederland volledig zero emissie zal zijn. Verder wil Transdev in Hilversum een Servicenet aanbieden. Mensen die minder makkelijk zelfstandig kunnen reizen hoeven dan minder het Wmo-vervoer te gebruiken. Acht gemeenteraden in het Gooi besloten recentelijk om het Wmo-vervoer zelf te regelen, vanwege klachten. Hans: ‘Voor Rover een mooie gelegenheid om deze ontwikkelingen in de gaten te houden. We hopen vooral dat de juridische kant goed wordt geregeld.’

Wensen

De nieuwe plannen voor de concessie 2021-2030 klinken veelbelovend. Maar dat betekent niet dat er niets meer te wensen overblijft. Zo ziet Hans wel kansen voor meer treinen op het traject Utrecht–Almere, via de Gooiboog. Deze verbindingsboog tussen de spoorlijnen Hilversum–Weesp en Weesp–Almere werd in 2003 geopend om de stations rond Amsterdam te ontlasten. “Over een boog die zoveel miljoenen kostte rijden maar twee treinen per uur. In de late avond zelfs maar één in elke richting’, aldus Hans. Hij wil daarom met Rover pleiten voor meer treinen op dit traject, vooral in de avonduren. Daardoor zou de verkeersdruk op de A6 en de A27 kunnen dalen. ‘Om dan nog meer reizigers in de trein te krijgen kun je deze verbinding nog doortrekken richting Lelystad of zelfs Zwolle. Een sneltrein Zwolle–Lelystad–Almere Buiten–Almere CS–Hilversum–Utrecht zou voor velen een ideaal middel zijn om de auto in de Flevopolder te houden.’


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons