In de regio

Roerige tijden in Overijssel

Overijssel is binnen Rover opgedeeld in West-Overijssel en Twente. Het regionaal overlegplatform is wel gefuseerd, dus de twee regio’s moeten steeds nauwer samenwerken. Overijssel heeft een roerig jaar achter de rug met de perikelen rond de IJssel-Vecht concessie die opnieuw moest worden aanbesteed, maar is ook druk bezig met toekomstplannen. Hoe ervaren de vrijwilligers de nieuwe ontwikkelingen?

Editie 1, 2022  |  Marloes Hofstede  

Busstation Enschede
Foto: Martin Oudenaarden

 

Nadat Keolis de aanbesteding van IJssel-Vecht kwijtraakte moest de aanbestedingsprocedure over. Een mooie kans om Rover dit keer wél in een vroeg stadium te raadplegen, maar heeft de provincie die kans gepakt? Helaas niet, zegt Gerrit Bakkenes, sinds dit jaar voorzitter van Rover West-Overijssel. ‘Het programma van eisen is zo goed als klaar, maar het bestek kennen we helaas nog niet. We zouden graag weten aan welke criteria de vervoerders moete voldoen, zodat we misschien nog wat bij kunnen sturen. Maar we blijven er bovenop zitten.’

De periode van Keolis was wel een goede testcase om te zien wat er in een nieuwe concessie beter kan. Zo pleit Rover vooral voor betere bussen. Zoals Gerrit het zegt: ‘Bussen die niet om de haverklap stuk gaan staan wel op ons wensenlijstje!’ In het begin vielen de elektrische bussen regelmatig halverwege de rit stil door defecte accu’s. Hoewel deze problemen nu minder worden gemeld, zijn ze nog niet volledig opgelost.

Verder pleit Rover West-Overijssel ook voor betere omstandigheden voor chauffeurs, die de rusttijden nog steeds te kort vinden. Gerrit: ‘Natuurlijk is het belangrijk dat chauffeurs voldoende rusttijd krijgen, want daarmee wordt de rit voor de reiziger veiliger. Tegelijkertijd constateren we dat de chauffeurs ook vaak te vroeg van de halte vertrekken. Daarom willen we dat er beter naar de dienstuitvoering wordt gekeken, zodat zowel chauffeur als reiziger erop vooruitgaat.’

Ook verbetering van informatievoorziening staat hoog op het Rover-wensenlijstje. ‘De reisplanner van Keolis was zeker in het begin een drama. Wilde je naar Hasselt reizen vanuit Zwolle, dan was je vijf uur onderweg omdat hij alleen een Hasselt in België kende. Nog steeds kent de planner verschillende haltes en plaatsen niet en krijg je niet altijd de meest logische verbinding. Ik heb eens een reisadvies gekregen met een deelauto, fiets en wandeling, maar het OV was nergens te bekennen.’ We komen samen tot de conclusie dat de plannermakers eens een dagje op excursie moeten gaan met onze vrijwilligers. Dus wie weet zien we die actie binnenkort terug!

2e Intercity naar Duitsland: win-win

Op Europees niveau zijn er grootse plannen voor het traject Zwolle–Enschede-Münster. Door het hele traject tot aan Gronau te elektrificeren kan er een hoogwaardige en snelle intercityverbinding met Duitsland komen. Alleen is de demissionaire status van ons kabinet problematisch. Daardoor is het onzeker of Nederland op tijd 70 miljoen aan investeringen kan toezeggen, om zo de benodigde Europese bijdrage te kunnen binnenhalen. Duitsland heeft zijn deel van de investering al toegezegd.

Gerrit is positief over deze plannen. ‘We zouden natuurlijk graag deze tweede Nederlandse IC-verbinding met Duitsland in onze provincie krijgen. Maar daarnaast biedt aanpak va dit stuk ook enorme kansen voor het binnenlandse netwerk. ‘Wierden is nu een knelpunt waar heel veel verbindingen samenkomen op een stukje met twee sporen. De doorstroming komt in gevaar als dit niet aangepakt wordt, en de plannen voor een IC-verbinding eisen eigenlijk een viersporig traject Wierden–Hengelo. We zien deze plannen dus als een win-win: je pakt een groot knelpunt aan en je krijgt een betere doorstroming. Daar profiteert onze hele regio van.’

Zwolle: rijdt de intercity straks door naar Münster?
Foto: Martin Oudenaarden      

Mobiliteitsplannen en OV

De afdeling merkt ook de provincie in haar mobiliteitsplannen weinig oog heeft voor het OV. Een voorbeeld hiervan is het plan om de N35 van Zwolle naar Almelo te verbreden naar 2x2 rijstroken. Gerrit las dit plan met stijgende verbazing en zocht, bijna tevergeefs, naar de woorden ‘openbaar vervoer’. ‘In het hele plan komt het woord OV één keer voor, namelijk om te zeggen dat het geen oplossing is voor de doorstroming. Er wordt dus helemaal niet gekeken naar duurzame oplossingen voor de toekomst. Onbegrijpelijk.’ De afdeling zou graag zien dat het OV vrije busbanen of ten minste voorrang op kruisingen krijgt. Dan kijk je écht naar toekomstbestendige oplossingen voor de doorstroming.  

De afdeling

Zoals genoemd heeft Gerrit afgelopen jaar het stokje als voorzitter overgenomen, van Floris Nijhuis. ‘Floris was onze jongere in het bestuur en heeft zich heel wat jaren actief ingezet. Ik kan hem als voorzitter wel vervangen, maar daarmee zoeken we nog wel een jonger iemand voor ons bestuur.’ Daarbij komt dat de afdeling Twente momenteel uit één vrijwilliger bestaat – maar ook daaraan wordt gewerkt. Er is recent een nieuwsbrief aan alle Twentse leden gestuurd, waarna zich een geïnteresseerde meldde. ‘Zij draait nu bij onze afdeling mee als kennismaking met de vereniging. We we hopen natuurlijk dat we nog meer nieuwe mensen kunnen verwelkomen’, zegt Gerrit. ‘Idealiter hebben we over een tijdje weer twee goedgevulde afdelingen in onze provincie.’ Geïnteresseerden kunnen zich altijd melden via deze link!


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons