In de regio

Rocov-lid buigt zich over KnOPkaart

Frances is niet alleen actief voor Rover maar ook als vertegenwoordiger van Senver, Seniorenvereniging Hilversum, in het reizigersoverleg     Rocov Gooi en Vechtstreek. Tijdens dit overleg buigen diverse belangenorganisaties zich over plaatselijke ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de OV-reiziger. In februari was dit de KnOPkaart. Ze beschrijft haar ervaring hiermee.

Alleen online  | Maart 2022  |  Frances Carriere 

De KnOPkaart in een dode hoek op station Hilversum
Foto: Frances Carriere

 

Vandaag was ik weer bij een overleg van Rocov Gooi en Vechtstreek, het overlegorgaan voor het regionaal vervoer, dus streekbussen, tussen Weesp, Huizen, Hilversum en Loosdrecht. Ik zit daarin als vertegenwoordiger van Senver, Seniorenvereniging Hilversum.  Ik hoefde niet met de bus: het was in het hoofdkantoor van Transdev, voorheen Connexxion, bij station Hilversum, op een kwartier lopen afstand vanaf mijn woning. Al lopend kon ik mij bedenken: waarom doe ik dit eigenlijk, heeft het wel zin?

Coronacrisis

Het streekvervoer in deze regio loopt al jaren moeizaam: iedereen gaat hier als het enigszins kan op de middellange afstand met de auto. Alleen enkele “sterke” lijnen, zoals de snelbus van Hilversum via Huizen en Muiden naar Amsterdam Amstel, lopen goed. En dan hadden we ook nog de coronacrisis, die hier desastreus was voor het OV.

Transdev heeft wel gepoogd reizigers terug te halen met allerlei kortingsacties, met wisselend succes. Wij zijn als Rocov bij zulk soort zaken een soort klankbord: wij kunnen die reizigers ook niet de bus in krijgen, maar we kunnen wel hier en daar meedenken. Zoals bij de KnOPkaart.

Knooppunten Oriëntatie Punt

De KnOPkaart is geen betaalkaart zoals de OV-chipkaart, maar een daadwerkelijke kaart – een plattegrond als het ware. Voordat de vergadering begon, ben ik net als andere Rocov-leden even gaan kijken naar die KnOPkaart op station Hilversum. Even een uitleg van het begrip KnOP: het KnOP, het  Knooppunten Oriëntatie Punt, bevat een kaart die niet Noord-Zuid, maar op de kijkrichting is ingesteld, waarop de nabij gelegen toeristische attracties en uitgaansgelegenheden zijn weergegeven, evenals de verschillende bussen die daar vertrekken. De KnOPkaart in station Hilversum stond eerst aan de stille  Oostzijde van het station en niet aan de Westzijde, waar het busstation en de meeste winkels en uitgaansgelegenheden zijn. Daarom is de kaart verplaatst naar de Westzijde, maar is daar door allerlei belangetjes op een stille, slecht zichtbare plek terechtgekomen. De voorzitter van het Rocov moest me er echt op wijzen, anders was ik er voorbij gelopen.

Op de schop

Tijdens de vergadering waren we het erover eens: de KnOPkaart moest ergens anders heen! Maar waarheen dan, zonder dat één van de partijen – waaronder NS, ProRail, de gemeente Hilversum en Transdev – weer zoals voorheen zijn been stijf zou houden? Er komt een zgn. schouw, waarbij de locatie met al die partijen wordt bekeken en dan moet er iets zinnigs uit komen, hopen we…

Een hot item is het stationsgebied in Hilversum dat op de schop gaat: er is een grote fietsenstalling gepland, de centrumring wordt verplaatst en er komen woningen. Ook wordt het busstation vernieuwd en verfraaid, helaas niet vergroot. Enkele bewoners van woningen in de buurt van de nieuwe centrumring hebben bezwaar ingediend bij de Raad van State en gewonnen: nu wordt de aanleg van de nieuwe centrumring uitgesteld, net als de aanleg van de nieuwe fietsenstalling. Wel gaat de aanleg van het nieuwe busstation gewoon door. De man van Transdev vertelde dat er veel is onderhandeld met de gemeente over dat nieuwe busstation, of er wel voldoende plek zou zijn voor de bussen, oplaadpunten voor de geplande elektrische bussen, etc. Hij vertelde echter niet wat de einduitkomst van al die onderhandelingen was en dat is voor ons het interessantste. Wij hebben daarnaar gevraagd en na enige aarzeling zegde hij toe die te geven, voor zover de andere partijen dat goed zouden vinden.

Servicebus

Verder vertelde de man van Transdev over de zgn. servicebus die gaat rijden voor ouderen en gehandicapten die bijv. naar het ziekenhuis of andere zorginstellingen moeten. Deze servicebus heeft een lage instap en een begeleider die de passagiers kan helpen met in- en uitstappen. Transdev heeft momenteel geen geld om de geplande kleine busjes aan te schaffen, maar ze gaan in december 2022 wel rijden met grotere bussen. Wij willen als Rocov meer daarover weten, want we moeten onze achterban erover kunnen informeren. De nieuwe marketingdame van Transdev heeft ons die informatie toegezegd.

Soms vraag ik me af waarom ik in het Rocov zit: wat kunnen we nou verbeteren als er te weinig geld is om echt iets te doen? Aan de andere kant houden we Transdev en de verschillende gemeenten scherp en zorgen we dat er niet aan de reiziger voorbij wordt gegaan, ze kunnen tenslotte niet zomaar iets doen zonder ons namens de reiziger te raadplegen. Verder is het ook interessant hoe het OV georganiseerd is en welke partijen daarbij betrokken zijn. Ach, dan blijf ik toch maar…


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons