Andy Ram (21)

Beroep: Kassier bij de Albert Heijn

Wil: meer internationale verbindingen

OV-gebruik: ‘Ik reis met alle soorten OV en voor allerlei doelen: om naar mijn werk te gaan, voor ontspanning of een bezoekje aan mijn vrienden. Ik kijk graag naar bijzondere treinen, bijvoorbeeld speciale ritten met oude treinen. Niet de lelijke Spaanse sprinters van tegenwoordig, haha! Ik houd veel van hogesnelheidstreinen. Ik ben daarom vaak in de Thalys te vinden. Gewoon voor de lol, niet omdat ik specifiek ergens heen moet. Ik ga dan bijvoorbeeld een dagje op en neer naar Parijs. Dan heb ik daar net genoeg tijd voor een bezoekje aan de Eiffeltoren. Of om TGV’s te gaan bekijken.’

Beste reiservaring: ‘De mooie reizen, zoals de TGV van Parijs naar Marseille of Nice. Of de TGV naar Barcelona. Daar kan ik uren uit het raam kijken en het landschap zien veranderen. Dat maakt een treinreis mooier dan het vliegtuig. Daar zou ik een vergrootglas nodig hebben om iets van een landschap te zien.’

Slechtste ervaring: ‘Wanneer het bomvol is in het OV, zoals in de IC Direct. Niet alleen voor mezelf, ik vind het ook naar als anderen niet mee kunnen. In de Thalys heb ik eens van Parijs tot Brussel op een kratje gezeten in de bar nadat er meerdere treinen waren uitgevallen. De bus tussen Oosterhout en Breda is bij Teteringen vaak ook zo vol. Vorig jaar kwam er eindelijk een extra spitsbus op dit traject. Maar ik heb hem nog niet kunnen meemaken, want vlak daarna brak corona uit.’

Wat moet nu beter: ‘De hogesnelheidstrein zou veel meer bestemmingen moeten bereiken. Binnen Nederland, zodat het ook interessant is om buiten de Randstad op te stappen. Maar ook buiten Nederland, er is meer dan Londen en Parijs. Bijvoorbeeld de TGV’s van Straatsburg of Bordeaux naar Brussel, waarom rijden die niet gewoon door naar Amsterdam? En de Thalys naar Marne-la-Vallée zou verder kunnen naar Lyon. En nachttreinen, die moeten er ook meer komen. Je kunt een stuk verder reizen als je toch een deel van de reis ligt te slapen. Misschien is een treinreis vanuit Nederland naar Barcelona dan zelfs haalbaar.’

Rover kan: ‘Meer laten zien wat Rover doet voor internationale reizigers. Ik hoor wel dat Rover meer verbindingen wil, maar zelf heb ik er bijvoorbeeld ook last van hoe onhandig het is om tickets te kopen. Als ik met twee treinen reis en de overstap gaat mis, krijg ik niet eens mijn geld terug. Voor mijn gevoel hoor ik Rover hier weinig over.’


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons