Jacolien Schuren

Beroep: ‘Voorheen was ik groepsleidster bij Stichting Schippersjeugd en buurthuisleidster bij Sociaal Cultureel Werk, daarna had ik mijn eigen ‘Modevakschool Jacolien’. Nu ik met pensioen ben, ben ik zoals veel leeftijdsgenoten vrijwilliger geworden. Onder andere als secretaris van de cliëntenraad van zorgcentrum ‘De Blide’ in Terneuzen, computerdocent voor ouderen en OV-ambassadeur bij de provincie Zeeland.
Als OV-ambassadeurs geven we voorlichting en organiseren we proefreizen. In Zeeuws- Vlaanderen hebben we al zo’n 1.600 mensen in groepjes letterlijk mee op reis genomen, als vervolg op een 60-tal voorlichtingsbijeenkomsten. Helaas is dit anders tijdens de coronapandemie. Momenteel bieden we telefonische hulp, bijvoorbeeld bij het aanschaffen van een OV-chipkaart.’

OV-gebruik: ‘Vooral met de bus, omdat er in Zeeuws-Vlaanderen helaas geen treinen rijden.’

Beste OV-ervaring: ‘Dat zijn absoluut de proefreizen, die ik met veel plezier met een collega verzorg. Samen met een groepje mensen ontdekken we dan hoe het openbaar vervoer in het echt werkt. Zo maken we bijvoorbeeld een proefreis vanuit Axel, via het Westerschelde-busstation, Oostburg, met het voet-fietsveer van Breskens naar Vlissingen. Eenmaal in Vlissingen pakken we trein naar Middelburg. Onderweg geven we uitleg over haltes, bussen, treinen, kaartjes kopen, inchecken enzovoorts. Nadat iedereen heerlijk Middelburg heeft verkend, keren we met de bus door Westerscheldetunnel weer terug naar ons vertrekpunt.  Het is mooi werk, want we zien altijd blije en tevreden gezichten van mensen die daarna met een vertrouwd gevoel zelfstandig op pad durven. We horen regelmatig “Wat hebben we veel geleerd vandaag”. Iemand die ik eerder dit jaar geholpen had stak zijn duim en OV-chipkaart omhoog en zei: “Perfect, mevrouw!”.’

Slechtste OV-ervaring: ‘Dat was in Vlissingen toen de trein plotseling voor ons wegreed, terwijl er nog mensen van plan waren om in te stappen.’

Wat kan beter: ‘Het zou mooi zijn om de mensen weer terug in de bussen en de treinen te krijgen door betere verbindingen te organiseren. Tijdens deze pandemie wordt geadviseerd om zo min mogelijk met het OV te reizen. Hierdoor zijn er weinig reizigers, waardoor lijnen en diensten mogelijk gaan inkrimpen. Mijn advies is dus: promoot het OV en houd de prijs aantrekkelijk. Haal zo reizigers weer terug in het OV. En stoot ze vooral niet af door in te krimpen!’

Rover kan: ‘Haar expertise inzetten door goede adviezen en informatie te geven over behoud en de ontwikkeling van openbaar vervoer.’


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons