Kijk eens uit het treinraam

Van Den Haag naar Rotterdam

De spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam bestaat al sinds 1847. Het traject maakte deel uit van de zgn. oude lijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Als er een oude lijn is, verwacht je ook een nieuwe lijn. Die is er ook en die dateert van 1869, maar daarmee wordt de verbinding van Amsterdam via Woerden naar Rotterdam bedoeld. De oude lijn reed via  Den Haag Holland Spoor. De verbinding tussen Den Haag Centraal, waar we nu opstappen, en Holland Spoor kwam pas in 1976 tot stand.

De route gaat hoofdzakelijk door stedelijk gebied. U ziet een aantal markante gebouwen. Daartussen ligt nog een uitloper van het veenweidelandschap van Midden Delfland. Er rijden nu wel tien treinen per uur in beide richtingen die er 25-32 minuten over doen.

Editie 3, 2021  |  Geri van Ittersum

Het Strijkijzer

0,0 Den Haag Centraal.

R 1,4: De torenflat die u na het uitkomen van het station aan de rechterkant ziet, heeft de treffende bijnaam het Strijkijzer gekregen. Hij is 132 meter hoog, dateert van 2007 en bestaat merendeel uit luxe appartementen.

Station Den Haag HS

1,7 Dit station, vernoemd naar de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, die de oude lijn aanlegde, staat er vanaf 1891. Het kwam in de plaats van het eerste station van 1843.

Het is een ontwerp van D.A.N. Margadant, die meerdere stations ontwierp. Het station heeft zelfs een koninklijke wachtkamer, die nu niet meer in gebruik is. Het monumentale gebouw heeft de status van Rijksmonument. Het behoort tot “de Collectie”, een verzameling van 50 stations, die een representatief beeld geven van de stations in Nederland.

ROC Mondriaan

L 2,0: Meteen na het uitrijden van het station ziet u aan de linkerkant een gebouw met vierkante panelen in geel, rood en blauw. Het lijkt Mondriaan wel. Dat klopt, want hier huist sinds 2011 het ROC Mondriaan. De architect heeft zich overduidelijk door de naamgever laten inspireren. 

3,7: Station Den Haag Moerwijk (sinds 1996).

5,6: Station Rijswijk. Rijswijk kreeg een eigen station in 1965. Dat was bovengronds. In 1996 werd er een spoortunnel aangelegd. Het station kwam toen  ondergronds te liggen. In een enquête van reizigersorganisatie Rover van 2016 staat Station Rijswijk op nummer één van de meest ‘onaangename’ stations van Nederland. In het onderzoek noemen de reizigers het station griezelig en kaal.  De klachten betreffen vooral de ondergrondse perrons, waar niet-stoppende intercity's “de plooien uit je broek blazen” volgens een artikel in het AD.

6,6: Kruising met de A4. Deze rijksweg loopt van Amsterdam naar de Belgische grens. Er ontbreekt nog wel een stuk tussen Hoogvliet en Klaaswaal.

DSM-fabriek

L 8,7: De fabriek van DSM, waar o.a. antibiotica worden geproduceerd. De fabriek is via overnames en fusies ontstaan uit de Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek. Het voormalige hoofdkantoor is erachter nog te zien. Dat is nu een rijksmonument. Op het braakliggende terrein ernaast stond de Calvé fabriek. Deze is in 2008 gesloten en vervolgens gesloopt. 

10,1: Station Delft. Er was een station sinds de aanleg van de spoorlijn in 1847. In 1885 kwam er een nieuw station. Tussen 2009 en 2015 ging de hele spoorzone op zijn kop en kwam er een spoortunnel met een ondergronds station. De tegels in de nieuwe stationshal verwijzen door hun kleurstelling naar het toeristisch handelsmerk van Delft: het Delfts blauw.

11,9: Station Delft Campus: in 1970 aangelegd als Station Delft Zuid. In 2019 werd de naam na een verbouwing veranderd in Delft Campus. De gemeente vond dit een betere uitstraling hebben. De TU Delft ligt namelijk vlakbij. Volgens krantenberichten zou de naamsverandering een ton hebben gekost.

Midden Delfland

14,0 Na Delft rijden we door het Abtswoudse bos en een stukje van het veenweidegebied van Midden Delfland.

Sint Jacobus kerk

R 17,6: De toren van de Sint Jacobus kerk in Kethel. Deze RK kerk is gewijd aan de heilige Jacobus en wordt nog steeds aangedaan door pelgrims op weg naar Santiago de Compostella, de plaats waar de heilige zou zijn begraven.

20,3: Station Schiedam Centrum (sinds 1847 vervangen in 1889 en 1963. Het  huidige station is van 2000, de overkapping van 1963 is gehandhaafd. 

Van Nelle fabriek

L 21,8: U kunt hem niet missen, want de naam staat er met grote letters op. Het gebouw dateert van 1929 en is ontworpen in een voor die tijd vernieuwende bouwstijl door Leendert van der Vlugt. De naam van de 19-de eeuwse handelaar  in koffie thee en tabak Van Nelle heeft het gebouw behouden, maar  er wordt vanaf 1995 geen van deze geurige waren meer geproduceerd. Het is gerenoveerd tot een kantoren- en evenementencomplex. Het gebouw is vanwege het unieke karakter in 2014 op de UNESCO monumentenlijst is geplaatst.

Delfshavense Schie

22,2: We passeren de Delfshavense Schie. Deze maakt deel uit van de scheepvaartverbinding tussen de Nieuwe Maas in Rotterdam en de Rijn bij Leiden.

Mevlana moskee

R 22,9: Rechts heeft u goed zicht op wat in 2006 in een publieksverkiezing door het City Informatiecentrum werd verkozen tot het mooiste gebouw van Rotterdam: de Mevlana moskee. Deze moskee is in 2001 voor de Turks-Nederlandse gemeente gebouwd. De minaretten zijn 42 meter hoog. De naam van de moskee komt van Mevlana Rumi (1207-1273), een Perzische filosoof. Hij predikte tolerantie, goedheid en naastenliefde.

Blijdorp

L 23,1: Van links sluit de spoorlijn vanuit Gouda zich aan; deze doorkruist diergaarde Blijdorp. Twee gebouwen van de dierentuin zijn van hieruit zichtbaar. Links de glazen koepel van de Amazonica (het grootste vlinderparadijs van Europa), rechts het verblijf van de giraffen.

Rotterdam Centraal

R 24,0: Voordat we het station Rotterdam Centraal binnenrijden, ziet u rechts de skyline van Rotterdam. Op de foto ziet u van rechts naar links: kantoorgebouw First, de Millenniumtoren, de drie blokken van de Delftse Poort en het Weenacenter.

24,5: De eindbestemming van dit traject: station Rotterdam Centraal. Het huidige stationsgebouw werd na een verbouwing van 10 jaar in maart 2014 geopend door koning Willem Alexander. Het verving het oude station dat dateerde uit 1957. Dat kwam weer in de plaats van station Delftse Poort, dat iets oostelijker van het huidige station lag. Dat markante stationsgebouw is in de oorlog verwoest. Het huidige station is minstens zo markant te noemen. Het heeft de bijnaam de kapsalon gekregen. Deze naam kreeg de meeste stemmen bij een enquête hierover. Dat komt omdat de vorm van het dak bij de ingang doet denken aan het bakje waarin de Rotterdamse snack “de kapsalon” wordt geserveerd.

U kunt hier overstappen in de richtingen Gouda en Dordrecht of met de machinist terugrijden in de sprinter via deze link


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons