De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

De Reiziger Digitaal editie 2, 2022  |  Frank Visser

Leiden - Utrecht

De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht gaat vanaf 2026 ook in de daluren 4x per uur rijden (tot 20 uur 's avonds). Dit zijn de Provincie Zuid-Holland, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject overeengekomen. Ook komt er een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk.

De spoorlijn Leiden-Utrecht ligt op slappe veengrond, waardoor het niet makkelijk is om extra treinritten toe te voegen op dit traject. Eerder onderzoek wees uit dat maatregelen om de ondergrond van het spoor te versterken zeer kostbaar zijn. De baanstabiliteit zal daarom niet worden verbeterd. Wel komt er een systeem om dit te monitoren. Daarnaast zullen er tot 20 uur alleen Sprinters worden ingezet omdat deze lichter zijn dan intercity's.

Om de frequentieverhoging in de brede spits mogelijk te maken, werden vorig jaar al verschillende spoorwegoverwegen veiliger gemaakt en onbewaakte overwegen opgeheven. Voor de uitbreiding naar 4 treinen per uur de hele dag wordt de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude ongelijkvloers gemaakt. (Bron: provincie Zuid-Holland)

Lelylijn

Uit een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn, een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad, Heerenveen en Groningen, van het Rijk en de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland blijkt dat het niet realistisch is dat rond de nieuwe spoorlijn 220.000 extra woningen worden gebouwd. Realistischer is circa 75.000 woningen. De Lelylijn van 125 kilometer zou tussen 5 en 10 miljard euro kosten en leiden tot een reistijdwinst van circa 40 minuten. In het regeerakkoord is 3 miljard euro gereserveerd. De exacte kosten voor de spoorlijn worden pas duidelijk na aanvullend onderzoek. Verbeteren van de bestaande spoorlijn is volgens het rapport minder gunstig: het vraagt hoge kosten en levert slechts beperkte tijdwinst. (Bron: PV Magazine)


Uithoornlijn

De aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Uithoorn en Amstelveen Westwijk is officieel gestart. De Uithoornlijn is onderdeel van de Amsteltram: de gehele tramlijn tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid. Het traject tussen Amstelveen en Amsterdam Zuid – werd in december 2020 na een grondige verbouwing geopend. De nieuwe lijn draagt nummer 25. De verwachting is dat de eerste reizigers in de zomer van 2024 over het hele traject mee kunnen reizen. (Bron: Vervoerregio Amsterdam)

Reisinformatie

De bushaltes in Gelderland, Overijssel en Flevoland krijgen vanaf deze maand nieuwe digitale informatieborden om reizigers beter te kunnen informeren. In totaal worden er zo’n 1.600 nieuwe informatieborden geplaatst. (Bron: OVPro)


Ede-Wageningen

De verbouwing van station Ede-Wageningen is gestart. Bestaande perrons worden verbreed en er komt een nieuw perron. In 2024 is het nieuwe station klaar, inclusief fietsenstalling met 1800 plaatsen, P+R met 500 parkeerplaatsen en busstation. Ook komt er een bewaakte fietsenstalling met 6.000 plekken. De openbare ruimte rond het station is in 2025 gereed. (Bron: ProRail)

Metro Utrecht?

Moet er een metro in Utrecht komen of een nieuwe ondergrondse tramlijn? De Utrechtse gemeenteraad is er nog niet uit. De politieke fracties pleiten voor verschillende nieuwe lijnen: de Papendorplijn, de Merwedelijn naar Nieuwegein Centrum of de Waterlinielijn van Westraven naar Zeist. De regio krijgt in het regeerakkoord de kans om met een alternatief te komen voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd inclusief ontsluiting van nieuwe woonwijk Rijnenburg. Maar ook over de bouw van deze nieuwe woonwijk is nog geen overeenstemming. (Bron: Verkeersnet)

Station Schiphol

Station Schiphol Airport wordt vanaf voorjaar 2023 verbouwd. De hellingbanen worden vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen worden verbreed. Ook worden van enkele roltrappen dubbele roltrappen gemaakt. Ook de liften worden gerenoveerd. Op de langere termijn komen er ook nieuwe (rol)trappen en liften voor een directe verbinding met het bovengelegen busplatform. Reizigers hoeven dan geen omweg meer via Schiphol Plaza te maken.

Station Sloterdijk

Er komt een nieuwe fietsenstalling met plek voor 4.000 fietsen naast station Amsterdam Sloterdijk. De bouw kost 16 miljoen euro. In de toekomst komen daar mogelijk nog 6.000 fietsparkeerplekken bij. In het ontwerp is hier al rekening mee gehouden. De fietsenstalling komt onder een nieuw gebouw met nieuwe huurwoningen. (Bron: Vervoerregio Amsterdam)

Eurostar

Reizigers met de Eurostar vanuit Amsterdam en Rotterdam kunnen in de toekomst niet meer uitstappen in Brussel-Zuid. Dat blijkt uit een adviesaanvraag van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bij consumentenorganisaties. De reistijd naar Londen zou dan in de toekomst korter kunnen worden omdat treinen dan korter kunnen halteren in Brussel-Zuid. Nu is de lange stop nog nodig voor veiligheidscontroles. (Bron: SpoorPro)


Woon-werkverkeer

Negen grote werkgevers rondom Utrecht Centraal willen vanaf 2025 de CO2-uitstoot van hun gezamenlijke mobiliteit halveren. Elke werkgever gaat daarvoor het mobiliteitsbeleid op zijn eigen manier aanpassen. Een deel van de samen 20.000 werknemers zal na de afschaffing van de coronamaatregelen gedeeltelijk thuis blijven werken. De medewerkers die wel op pad gaan, moeten dit vooral buiten de spits doen en drukte ontlopen. Een andere afspraak is dat reizen met het OV of de fiets straks vóór reizen met de auto gaan. Over drie jaar is de ambitie dat er 2.500 medewerkers extra op de fiets komen. Nog eens 2.600 mensen extra willen de negen werkgevers stimuleren om op rustige dagen en tijden te komen werken, gemeten ten opzichte van de situatie in 2019. Gemiddeld brengen de medewerkers in 2025 tot 60 procent van hun werktijd op kantoor door. De negen deelnemende bedrijven zijn de Belastingdienst, Gemeente Utrecht, Jaarbeurs, Movares, NS, ProRail, Rabobank, VodafoneZiggo en de Volksbank.  (Bron: Verkeersnet)

Binckhorst

Provincie, gemeenten, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de intentie uitgesproken samen te werken aan een nieuwe HOV-verbinding van Den Haag Centraal naar station Voorburg en Rijswijk-Delft. Zo kunnen de nieuwe woningen die worden gebouwd in de Binckhorst worden ontsloten. Er is nog geen overeenstemming over de route van het HOV. (Bron: Zuid-Holland)

2000 panelen

ProRail gaat dit jaar ruim tweeduizend zonnepanelen plaatsen op stations. Op veertien vooral grotere stations liggen ze al. De komende tien tot vijftien jaar krijgen alle stationsdaken die daarvoor geschikt zijn zonnepanelen. Het doel is om de komende tien jaar op zo’n zeventig stations zonne-energie op te wekken. Dat kost 23,5 miljoen euro. (Bron: OVPro)


IC Brussel versneld

NS en NMBS zijn in gesprek over een snelle treindienst tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid. Met 2 uur en 3 minuten zou deze verbinding straks maar tien minuten langer zijn dan de Thalys tussen beide steden (1 uur en 53 minuten). De reistijdwinst ten opzichte van de huidige IC Brussel is circa 30 minuten. Dit wordt o.a. bereikt door de inzet van de nieuwe snellere ICNG en door het overslaan van station Breda. Naast deze snelle treindienst zou de reguliere treindienst tussen Brussel Zuid en Rotterdam bestaan, met alle tussenliggende stops. Er is nog geen adviesaanvraag ingediend bij de consumentenorganisaties (Bron: SpoorPro)


Nunspeet

Het einde van twee spoorkruisingen in Nunspeet is in zich. Vlak naast het station ligt nu nog een drukke overweg. Daarnaast ligt bij het station een pad over het spoor voor voetgangers om bij het middenperron te komen. Er komen twee tunnels: één voor gemotoriseerd verkeer op de plek van de huidige overweg en een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het station. Vanuit deze tunnel is het perron bereikbaar met trappen en een lift. De toegang naar het station wordt compleet anders want het is straks vanuit twee kanten bereikbaar. (Bron: ProRail)


Deventer

Dit najaar wordt het emplacement van Deventer vernieuwd. Ook gaat ProRail aan de slag met perrons en het waterdicht maken van spoorviaducten. De grote piek van werkzaamheden is van 8 tot 24 oktober: dan wordt er 16 dagen dag en nacht gewerkt. (Bron: ProRail)


Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons