Skip to main content

Na 4 jaar nog steeds geen voortgang

De grens over vanuit Coevorden

Coevorden wordt in 2025 een internationaal station. In dat jaar moet de trein van Coevorden via Nordhorn naar Bad Bentheim rijden. Eind september zetten Duitse en Nederlandse overheidsinstanties de daarvoor benodigde handtekeningen. De spoorlijn ligt er al, maar tot aan het Duitse Neuenhaus rijden nu alleen goederentreinen.

De trein van de Bentheimer Eisenbahn zal elk uur gaan rijden. Op het nieuwe traject vanuit Coevorden dagelijks 900 tot 1.000 reizigers verwacht. Het eerder heropende traject Neuenhaus–Bad Bentheim voldoet boven verwachting: er maken dagelijks tussen 2.200 en 2.500 reizigers gebruik van.
Er werden er 1.700 verwacht!

Editie 4 2022  |  Bron: provincie Drenthe

Martin Oudenaarden
Nordhorn: in 2025 rijdt deze trein naar Coevorden!

Tram over de nieuwe brug

Het gemeentebestuur van Rotterdam kiest voor een nieuwe brug over de Nieuwe Maas in het oosten van de stad. Het is de bedoeling dat er trams over de brug gaan rijden. Deze rijden dan van metrostation Kralingse Zoom via het nieuwe treinstation Stadionpark (bij het stadion van Feijenoord) naar metrostation Zuidplein.
De Rotterdamse vervoerder RET heeft op het nieuwe traject liever een metro door een nieuwe tunnel. De RET denkt dat een metro beter in staat is om in de verdere toekomst een groeiend aantal reizigers op te vangen. De gemeente Rotterdam denkt echter dat een tunnel onder de Nieuwe Maas financieel niet haalbaar is. Bron: gemeente Rotterdam

Nieuw perron

Het afbouwen van het derde perron van station Tilburg is begonnen. De ruwbouw van het perron en de rails liggen er al een tijdje. Het perron wordt nu afgebouwd en voorzien van o.a. trappen, liften en voorzieningen om comfortabel op de trein te kunnen wachten. Het nieuwe perron komt in 2023 in gebruik. Bron: ProRail

Martin Oudenaarden
Nieuw perron in Tilburg

Uitgeklede dienstregeling

Het openbaar vervoer wordt geteisterd door uitval van bussen, trams, metro’s, treinen en veerboten door personeelstekorten. In Zeeland vallen op doordeweekse dagen minimaal 62 busritten uit. In de provincie Groningen zijn dit jaar al ruim 4.000 treinritten uitgevallen. Eind september kortte de RET in Rotterdam metrolijn A in.

Syntus Utrecht heeft door het personeelstekort haar dienstregeling aangepast. Op een aantal buslijnen zijn er fors minder ritten. De informatie hierover is erg summier. Een overzicht van de wijzigingen was al te veel moeite! Reizigers die de dienstregeling willen raadplegen moeten van het bedrijf maar een reisadvies opvragen. De op haar website gepubliceerde dienstregelingstabellen zijn verouderd. Wie hier toch behoefte heeft aan, kan terecht op www.connexxion.nl. Hier zijn de dienstregelingen van bijna alle Nederlandse vervoerders te vinden.

Martin Oudenaarden
Fors minder bussen bij Syntus Utrecht

Forse tariefverhoging

De tarieven van bus, tram en metro worden elk jaar aangepast met de zogeheten Landelijke Tarief Index (LTI). Deze is onlangs bepaald op 7,24%. Bij het vaststellen van de LTI speelt inflatie een grote rol. Bus, tram en metro zullen in 2023 dus fors duurder worden.