Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 2, 2023  |  Martin Oudenaarden

In oktober weer elk half uur een trein naar Delfzijl

In oktober weer volledige dienstregeling

Arriva rijdt in de provincie Groningen minder treinen dan reizigers zouden mogen verwachten. Zo rijdt de trein naar Delfzijl op zaterdag maar eens per uur in plaats van elk half uur. Het provinciebestuur heeft Arriva hierover op de vingers getikt en dreigt met boetes. Arriva heeft een verbeterplan gemaakt en denkt in oktober van dit jaar de dienstregeling weer op orde te hebben.

Spaarkaart gaat digitaal

Sommige stationswinkels bieden spaarkaarten aan. Als je een aantal producten hebt gekocht, krijg je de volgende gratis. NS gaat de papieren spaarkaarten van Kiosk, StationsHuiskamer, Julia’s en Luca’s by Julia’s vervangen door een app op de smartphone: de Lekker Onderweg app. Papieren spaarkaarten zijn nog geldig t/m 31 december.


Hogere kosten, minder bussen?

De opdrachtgever van het busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe (OV-Bureau Groningen-Drenthe) waarschuwt dat er in 2024 flink gesneden moet worden in de dienstregeling. Redenen zijn hogere kosten, bijvoorbeeld door duurdere brandstof, hogere kosten voor de aanschaf van elektrische bussen en lagere inkomsten omdat er minder reizigers zijn. Het tekort in 2024 bedraagt 9,8 miljoen euro. Voor ongeveer de helft hiervan kan het OV-Bureau haar reserves aanspreken. De Rijksoverheid moet echt bijspringen, anders dreigt volgens het OV-Bureau minder busvervoer!

Geen weekendtram

Op aandringen van omwonenden heeft de gemeente Utrecht laten onderzoeken of de tram naar Science Park ook in het weekend zou kunnen gaan rijden. Dit gaat echter niet gebeuren. Volgens de provincie Utrecht is het te duur en zou de tram weinig reizigers trekken.


Ook geldig in de tram in Würzburg: Deutschlandticket

Deutschlandticket

De opvolger van het Duitse 9-euroticket is er. Voor 49 euro kan iedereen het nieuwe Deutschlandticket kopen. Het is een maand geldig en te gebruiken in vrijwel alle trams, metro’s, stadsbussen en streekbussen. En ook in de trein, maar niet in de langeafstandstreinen zoals ICE’s en IC’s.

Utrechts OV in 2024: beter en slechter

Utrechtse plannen

De Utrechtse vervoerders U-OV (Qbuzz) en Syntus hebben hun plannen voor de dienstregeling in 2024 bekendgemaakt. Sommige voorstellen daarin maken het OV beter, en sommige slechter. U-OV stelt bijvoorbeeld voor om het nieuwe dorp Hoef en Haag bij Vianen ook ’s-avonds en in het weekend van een bus te voorzien. De aandacht van de vervoerders gaat gelukkig niet alleen uit naar de drukke lijnen. Zo stelt Syntus voor om de frequentie van de bus tussen IJsselstein en Gouda te verhogen naar een keer per uur. Nu rijdt deze bus elke twee uur.

Fiets in trein kan beter

De Fietsersbond heeft onderzocht of het meenemen van fietsen in de trein beter kan. Het aantal fietsplekken per trein zou kunnen worden uitgebreid door fietshaken aan te brengen waaraan reizigers hun fiets kunnen ophangen. Verder pleit de bond voor betere informatie op het perron. Het is voor reizigers erg onduidelijk waar ze moeten gaan staan om snel hun fiets op de juiste plaats in de trein te kunnen laden. NS heeft al gereageerd: het bedrijf ziet niets in het voorstel om fietshaken aan te brengen. Eind 2023 verwacht NS wel een proef te kunnen uitvoeren met instapinformatie voor fietsers op de perronborden.

Busstation Druten vernieuwd

Het busstation in het Gelderse Druten wordt dit jaar uitgebreid. De bussen en de regiotaxi krijgen meer ruimte. Daarnaast komen er ruim 100 extra fietsparkeerplekken en 50 extra parkeerplekken voor automobilisten die in Druten de bus willen nemen.