Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot: internationaal

De Reiziger Digitaal juli 2023  |  Frank Visser

Het spoor tussen Nijmegen en Kleef wordt nu gebruikt voor railbikes

Nijmegen - Kleef

De deelstaat Noordrijn-Westfalen wil werk maken van het heropenen van de spoorlijn Nijmegen-Kleef, ook wel de Keizerlijn genoemd. De Duitse deelstaat heeft de reactivering van de 21 kilometer lange lijn opgenomen in het concept-verkeersplan 2032-2040. Daarmee is helemaal nog niet zeker dat de lijn ook wordt heropend. De Nederlandse gemeente Berg en Dal is tegenstander van reactivering en vindt daarbij voorlopig in de provincie Gelderland een medestander. De provincie heeft ervoor gekozen de buslijnen te verbeteren.

Maar de gemeenteraad van Nijmegen sprak zich al twee keer uit vóór de spoorlijn. Een dure elektrificering is niet nodig, vinden de Duitsers. Zij denken aan trein met batterijen die opgeladen worden als ze op een stuk geëlektrificeerd spoor rijden en vervolgens een stuk kunnen doorrijden op een spoor dat niet geëlektrificeerd is. (Bron: PV Magazine)

Zakelijke vliegers

Wanneer zakelijke reizigers bij reizen tot 700 kilometer de trein zouden pakken in plaats van het vliegtuig, levert dat een reductie op tot 43 procent van de vliegreizen. 23 procent van de reizen was zelfs korter dan 400 kilometer. Dat blijkt uit een analyse van vliegdata van acht grote werkgevers die in samenwerking met milieuorganisatie Natuur & Milieu is uitgevoerd. Een belangrijke hindernis die zorgt dat vaak nog niet voor de trein wordt gekozen is dat voor reizen naar bijvoorbeeld Hamburg, München, Kopenhagen, Manchester en Birmingham één of meerdere overstappen nodig zijn. (Bron: SpoorPro)


Belgische locs

De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben bij Alstom 24 Traxx-locomotieven besteld die geschikt zijn voor het Nederlandse, Belgische, Duitse en Luxemburgse spoor. Vanaf 2026 zullen de locomotieven uit de fabriek rollen. De nieuwe locs kunnen 200 kilometer per uur rijden. Het is nog onduidelijk of de locomotieven ook daadwerkelijk in Nederland gaan rijden. Ze zijn ook bedoeld voor oude binnenlandse locs. De Belgen kunnen de order uitbreiden tot 50 locomotieven. (Bron: Treinreiziger.nl)

Groei NMBS

De NMBS wil het aantal treindiensten tot 2032 met 10% uitbreiden en zo 30% reizigersgroei bereiken. Al jarenlang verkeert de Belgische vervoerder in financiële schuld maar het investeringsplan zou ervoor moeten zorgen dat de schuld uiteindelijk met maximaal 1 miljard euro wordt verminderd. Volgens het Belgische kabinet zou in 2040 het aantal treinreizigers moeten zijn verdubbeld. De plannen van NMBS moeten later dit jaar nog door de minister worden goedgekeurd. (Bron: Treinenweb)


Einde Izy

Na zes jaar heeft Thalys deze zomer de low-budget treindienst IZY stop gezet. De treindienst maakte het voor reizigers mogelijk om voor tien euro van Brussel naar Parijs te rijden. Reizigers moeten nu gebruik maken van de reguliere Thalys. Thalys is duurder maar rijdt wel het hele traject over de hogesnelheidslijn en is daardoor drie kwartier tot een uur sneller. (Bron: Treinenweb)

Hamont - Weert

Het Vlaamse station Hamont vlak over de grens krijgt vanaf zomer 2023 een langer perron. Nu is het perron nog bijna 200 meter, straks bijna 350 meter. Ook wordt het perron verhoogd naar 76 cm en worden trappen en hellingen aangepast om de toegankelijkheid te verbeteren. De spoorlijn Antwerpen-Hamont is hiermee klaar voor de doortrekking naar Weert. Over het laten doorrijden van de treinen naar Nederland is echter nog geen besluit genomen. (Bron: nieuwsblad.be)

Zweden, Zwitserland en Tsjechië

Op de site van NS Internationaal zijn nu ook tickets te koop voor treinreizen binnen Zweden. NS werkt nog aan het beschikbaar stellen van de Öresund treinen tussen Denemarken en Zweden. Vanaf dan kun je de complete treinreis tussen Nederland en Zweden boeken. Ook enkele treinen met een verplichte reservering zoals de Glacier en Bernina Express in Zwitserland en de Supercity treinen in Tsjechië zijn nu online te boeken (Bron: NS International)

Hasselt - Antwerpen

De nieuwe Intercity Hasselt-Antwerpen brengt je in 1 uur op je bestemming. Tot voor kort was de reistijd met een rechtstreekse trein ruim anderhalf uur.  Overigens deed de Intercity in 1988 nog 49 minuten over de reis. (Bron: PV Magazine)

Zonnepanelen

In Duitsland wordt een proef gestart met zonnepanelen op de dwarsliggers tussen het spoor. Dit zou in potentie net zoveel energie kunnen leveren als 5 kerncentrales. (Bron: SpoorPro)


Trein naar Bad Bentheim

Er komt een nieuwe grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Coevorden en de Duitse plaats Bad Bentheim. De trein moet nog voor het einde van 2025 gaan rijden. Hiervoor moet een stuk spoor tussen Coevorden en Neuenhaus worden gereactiveerd voor reizigerstreinen. De provincie Drenthe, ProRail en het Rijk hebben hiervoor een intentieverklaring getekend. Het Rijk heeft 10 miljoen euro gereserveerd.

1,9 kilometer

De Rhätische Bahn heeft in Zwitserland een wereldrecord gevestigd: de langste reizigerstrein ooit. De trein bestond uit 25 treinstellen van het type Capricorn, had een lengte van 1,9 kilometer en reed 30 kilometer per uur over 48 bruggen en door 22 tunnels. De spoorlijn waarover de trein reed, is door UNESCO eerder uitgeroepen tot werelderfgoed. (Bron: Treinreiziger.nl)

Van snelweg naar busbaan

De burgemeester van Parijs wil de Périphérique, de beruchte ringweg van Parijs, op de schop gooien. De autosnelweg met 2x4 rijstroken zou moeten worden versmald naar 2x2 rijstroken en twee rijstroken exclusief voor bussen en carpoolers. Ook zouden er 70.000 bomen gepland moeten worden. Doel is het aantal auto’s fors terug te dringen. Een definitief besluit volgt nog. Zo is de politie nog tegen en het regionale bestuur nog niet akkoord. Wel komt er in 2024 bij de olympische spelen een exclusieve strook voor deelnemers en betrokkenen van de spelen. (Bron: AD)


IC Berlijn

Eind 2023 wordt de IC Berlijn een half uur sneller. Omdat de nieuwe treinen nog niet beschikbaar zijn huurt NS tijdelijk locomotieven zodat de bestaande trein wel sneller kan rijden. In Nederland geldt voor deze zwaardere locomotieven op delen van het traject een snelheidsbeperking in verband met de staat van de bodem. Op delen van het traject waar hiervoor geen ruimte is wordt de stevigheid van de spoorbaan en de ondergrond gemonitord. Verder krijgt station Oldenzaal een nieuw perron. Langs dit perron gaan de stoptreinen uit Zutphen keren zodat deze de IC Berlijn niet hinderen. Later volgt mogelijk een verbouwing van station Deventer waar dan een extra perron komt (Bron: SpoorPro/Treinreiziger.nl)


160 miljard euro

De Italiaanse spoorwegmaatschappij FS investeert de komende tien jaar 160 miljard euro in infrastructuur. Doel is om de modal split te verhogen. Nu gaat 10% van het vrachtvervoer per spoor. In buurland Zwitserland is dit 75%. Ook Zwitserland gaat investeren in Italië om zo versneld de spoorcapaciteit te verhogen. (Bron: Railfreight.com)


Lagevloer-ICE

Deutsche Bahn heeft de nieuwe ICE-L rijtuigen gepresenteerd. Het materieel van de Spaanse fabrikant Talgo zal worden ingezet voor de IC Amsterdam-Berlijn. De ‘L’ staat voor lage vloer, een primeur voor de ICE. (Bron: SpoorPro)


Wunderline

De Wunderline-plannen voor het traject Groningen-Bremen zijn in gevaar. Een rechtstreekse trein zal er volgens onderzoekers niet voor 2036 rijden.  Een groot probleem is dat de nieuwe Friesenbrücke maar twintig minuten per uur beschikbaar zal zijn voor treinverkeer. Hierdoor zou een sneltrein niet mogelijk zijn tenzij er elders inhaalsporen worden gebouwd. Ook zou er in Groningen en Bremen te weinig ruimte zijn voor een sneltrein om te keren. De enige optie die door de onderzoekers als haalbaar wordt geacht is het doortrekken van de stoptrein Bremen-Bad Zwischenahn naar Groningen. (Bron: OV-nieuws uit Groningen)

Eurostar

Er komt nieuw onafhankelijk onderzoek om Eurostar tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal te blijven rijden vanaf dit station. Het ministerie wil zo voorkomen dat er zeven tot elf maanden geen treinen tussen het Centraal Station en Londen rijden. Om dit mogelijk te maken zou de bestaande terminal later moeten worden gesloopt en moet er een nieuwe tijdelijke looproute komen tussen deze terminal en een ander perron. Ook wordt gekeken of de nieuwe terminal in de Amstelpassage sneller gerealiseerd kan worden.