Skip to main content
Rover in actie

Red Mijn Lijn: tijd voor actie!

We zagen het afgelopen jaar al meerdere buslijnen uitgedund worden. Helaas blijkt het ergste nog niet achter de rug: een nieuwe ronde bezuinigingen dreigt het openbaar vervoer verder uit te kleden. Rover is in actie gekomen tegen de kaalslag.

Editie 3, 2023  | Sanne van Galen en Martin Oudenaarden

Sticker Red mijn Lijn
Deze oude actiesticker lag al sinds de jaren 70 op het Rover-kantoor in een lade

 

Apeldoornse buslijnen die zijn vervangen door buurtbusjes die ’s avonds niet rijden. Een sterke vermindering in de stadsbussen in Ede. Een permanente zomerdienstregeling in Haarlem. Geen bus meer naar dorpen rond Houten. Minder nachtbussen in Amsterdam. Het is slechts een greep van de verslechteringen waarmee OV-reizigers dit jaar te maken hebben gekregen. Vanwege coronaschulden, personeelsgebrek en minder reizigers door meer thuiswerken, is er van stad tot platteland flink gesneden in het aanbod. En het einde is nog niet in zicht.

Vroege en late bussen

Een grootschalige nieuwe bezuinigingsronde dreigt in het OV. Dit raakt niet alleen dunbezette buslijnen maar ook grootstedelijke HOV-lijnen, trams en metro’s. In heel het land kunnen reizigers straks te maken krijgen met lijnen die minder vaak gaan rijden of misschien zelfs enkele haltes verliezen. Zo stelt Rover-Amsterdam dat het OV-net grofmaziger dreigt te worden: “De binnenstad wordt moeilijker per tram bereikbaar. Op diverse plekken in de stad wordt de – jarenlang gebruikelijke – bereikbaarheidsnorm van ‘400 meter hemelsbreed’ niet meer gehaald. Zogenaamd wordt het OV ‘sneller’, maar reizigers gaan er in de praktijk behoorlijk op achteruit!” Daarnaast leert de ervaring ons dat er gevaar dreigt voor vroege en late bussen, omdat deze vaak minder gebruikt worden. Zo kan een busdienst later opstarten of eerder op de dag alweer stoppen. Voor wie van de bus afhankelijk is om op het werk te komen, kan dit een groot probleem opleveren.

Drentse buslijnen gered

Enkele maanden geleden zag het er slecht uit voor buslijnen 59 en 77 in het Veenkoloniale gebied. Rover Drenthe maakte zich zorgen omdat inwoners hun verbinding met de gemeentehuizen in Gieten en Exloo zouden kwijtraken. Rover tekende daarom bezwaar aan bij provincie Drenthe en het OV Bureau Groningen Drenthe. Uiteindelijk besloot het OV Bureau om naar alle reacties te luisteren en de buslijnen te behouden. Hoewel in Drenthe nog wel een aantal bussen wat minder ritten gaat rijden, is Rover tevreden. “Van zes naar vier ritten per uur: daar worden reizigers niet echt vrolijk van, maar dat is hier nog steeds een prima verbinding”, stelt Will Gerbers van Rover-Drenthe. “De reiziger in Drenthe heeft al flink aan mobiliteit moeten inleveren. We zijn blij dat de verdere verschraling komend jaar lijkt mee te vallen.”

Drenthe: lijn 59 wordt niet opgeheven, ook niet tijdelijk!
Foto: Martin Oudenaarden

 

Stickeractie

Het is niet voor het eerst vijf voor twaalf voor het Nederlandse OV. Dat bleek ook tijdens de verhuizing van het Roverkantoor deze zomer. Bij het uitzoeken van oud archiefmateriaal en het inpakken van spullen in dozen, kwamen er meerdere momenten uit de 50-jarige Rovergeschiedenis boven waarop het niet goed ging met het OV. In het oog springend was een sticker, zo te zien uit de jaren 70, waarop de laatste bus dreigt langs te rijden. In een ironische bui besloten we deze oude actie nieuw leven in te blazen. De stickers werden opnieuw gedrukt – deze keer op een milieuvriendelijk pvc-vrij materiaal want de tijden zijn wel degelijk veranderd. Vele reizigers hebben inmiddels de stickers bij Rover besteld om deze te verspreiden en daarmee op te roepen onze petitie tegen de kaalslag te tekenen. Andere reizigers zijn kritisch op deze ‘vervuilende’ actie. Maar het niet redden van OV-lijnen zou beteken dat er straks nog veel meer wordt gereden met vervuilende auto’s, dat mensen minder bewegen waardoor ze meer zorg nodig hebben en dat mensen minder kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat alles rechtvaardigt voor ons een ‘slordige’ stickeractie.

Interliner 395: voorlopig veilig

Nederland heeft nog één buslijn die zich Interliner noemt: lijn 395 tussen Zierikzee, Bruinisse en het Rotterdamse Zuidplein. Forenzen, studenten en scholieren waarderen deze overstapvrije bus tussen het van oudsher vrij sterk op Rotterdam gerichte Schouwen-Duiveland en de Maasstad. In een uur ben je vanuit Zierikzee op het Zuidplein. De metro zet je maximaal een kwartier later af in het centrum van Rotterdam.
De provincie Zeeland lijkt daar weinig oog voor te hebben en vooral de exploitatie erg duur te vinden. Reizigers zouden volgens haar ook kunnen overstappen in Oude-Tonge en dan met de Zuid-Hollandse bus verder reizen naar Rotterdam. In het eisenprogramma voor de nieuwe busconcessie kwam de lijn dan ook niet meer voor. Na protest van de gemeente Schouwen-Duiveland en het Zeeuwse reizigersoverleg OPOV heeft de provincie het eisenprogramma aangepast en ziet de toekomst van de rechtstreekse busverbinding naar Rotterdam er wat zonniger uit.

Stickers plakken
Foto: Rover beeldbank

Ook in de grote stad dreigt gevaar: flyeren in lijn 8 in Rotterdam
Foto: Rover beeldbank

 

Actie in Rotterdam

Stickers plakken is niet het enige dat we doen tegen de dreigende kaalslag. De petitie wordt voornamelijk onder de aandacht gebracht via (betaalde) promoties in de sociale media. Daarnaast steken we ook de handen uit de mouwen. Bijvoorbeeld eerder deze zomer met een flyeractie in Rotterdam, waar tramlijn 8 tussen Spangen en Hillegersberg op de nominatie stond om volgend jaar te verdwijnen. Daarnaast blijven de Rover-vrijwilligers zich inzetten om het OV in hun eigen regio te redden via gesprekken, politieke lobby, brieven en protesten. Wil je ook in actie komen? Teken de petitie via www.rover.nl/redmijnlijn. Stickers bestellen kan daar ook. Nog meer doen? Neem dan vooral contact met ons op.

Deel Rotterdamse trams blijft

De plannen voor een nieuw tramnet hebben in Rotterdam en omgeving het afgelopen jaar voor veel beroering gezorgd. Afgelopen juli besliste de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag uiteindelijk over het plan. Eerder hadden verschillende gemeenten, wijkraden, bewoners en Rover zich stevig laten horen. Deze acties hebben zeker wat opgeleverd: er blijven trams rijden in Spangen en Hillegersberg. De tram in de wijk Woudhoek in Schiedam verdwijnt niet zomaar: er komt eerst een onderzoek welke rol de tram kan krijgen als er straks vier treinsporen zijn tussen Schiedam en Delft en er in het nog te bouwen station Schiedam Spaland vaak treinen gaan stoppen.
Maar er is ook een keerzijde: de tram verdwijnt uit de Zaagmolenstraat in het Oude Noorden, op de Nieuwe Binnenweg in Delfshaven en de Oudedijk in Kralingen. Reizigers zullen hier over een aantal jaar verder moeten lopen of met de bus naar een ander(e) tramlijn of metrostation moeten reizen.