Skip to main content
Stand van zaken

OVpay: hoe staat het ermee?

Sinds begin juni is OVpay landelijk uitgerold. Betalen met de bankpas of smartphone is nu vrijwel overal in het openbaar vervoer mogelijk. Maar hoe staat het er nu verder voor met de opvolger van de OV-chipkaart?

Editie 3, 2023  |  Sanne van Galen

Betalen met een bankpas in een bus van de HTM
Foto: Martin Oudenaarden

Je ziet het steeds vaker: reizigers die in de bus instappen en inchecken met iets anders dan een OV-chipkaart. Het gaat dan om een pinpas, creditcard, betaalapp op de mobiele telefoon of smartwatch. Ook buitenlandse contactloze betaalpassen of creditcards van Maestro, V Pay, Mastercard of Visa worden geaccepteerd. Iedereen die contactloos kan betalen, kan nu met de bankpas in- en uitchecken.

Alleen voltarief

Wie regelmatig reist, is nog een tijdje op de OV-chipkaart aangewezen. OVpay werkt alleen voor voltarief en in de trein ook alleen voor de 2e klas. Daarmee zal het overgrote deel van de incidentele reizigers en bezoekers vanuit het buitenland uit de voeten kunnen. Voor deze groep is OVpay dan ook een welkome aanvulling in het OV. Want wie incidenteel reist, zal niet snel een OV-chipkaart willen aanschaffen en daar ook nog een borgbedrag op willen zetten. Ook veel regelmatige reizigers kennen wel iemand die ze nu net iets makkelijker een dagje kunnen meenemen in het OV – zolang dat zonder samenreiskorting is. En er zijn nog een paar beperkingen. Zo is OVpay ook nog niet bruikbaar voor P+R-terreinen, vervoer op aanvraag en buurtbussen. Klanten van de Triodosbank kunnen nog helemaal geen gebruik maken van de nieuwe betaalmethoden; zij moeten wachten op een nieuwe bankpas. Tot slot zijn bij de RET nog niet alle kaartlezers geschikt voor OVPay, al zou er in iedere bus of tram tenminste één moeten zijn. In Rotterdam heeft de uitrol langer geduurd dan in de rest van het land, maar nu de RET ook om is, is de landelijke dekking een feit.

Te veel betalen

Ook als je OVpay niet gebruikt, doe je er goed aan om het bestaan ervan wel in het achterhoofd te houden. Anders zou je wel eens te veel kunnen betalen voor je reis. Wie nonchalant de hele portemonnee tegen een incheckpaaltje houdt, loopt namelijk het risico dat zowel de OV-chipkaart als de bankpas inchecken. Een foutmelding verschijnt niet altijd in beeld. Je betaalt dan dubbel voor de reis. Dit geldt ook voor reizigers die een betaal-app op de telefoon aan hebben staan: bedenk dat je ook onbedoeld met je telefoon kunt inchecken wanneer je deze om een andere reden tegen het poortje houdt (bijvoorbeeld om het poortje te openen met een QR-code van je (internationale) eticket). Goed opletten dus bij het passeren van poortjes en paaltjes!

Rover heeft al meerdere meldingen gehad van reizigers die op deze manier extra geld kwijt waren. OVpay betaalt dit terug, maar daarvoor is wel actie vereist. Een enkele reiziger zou daarom de optie tot inchecken met de bankpas helemaal willen blokkeren. Maar dat kan niet: wie contactloos betalen als mogelijkheid aan heeft staan, kan altijd inchecken in het OV – gewenst of niet. Een ander aandachtspunt is er voor reizigers die wel bewust gebruikmaken van OVPay: zorg dat je altijd met hetzelfde betaalmiddel uitcheckt als waarmee je bent ingecheckt, anders begin je bij het uitchecken een nieuwe reis met een ander betaalmiddel en betaal je dus ook te veel.

Overigens kan niet alleen de klant de pineut zijn. Sommige reizigers schijnen gebruik maken van digitale bankpassen om deze snel op te heffen aan het einde van een reis, waardoor het voor vervoerders erg lastig kan zijn om aan hun geld te komen.

OV-chipkaart inleveren

De uitrol van een nieuw systeem gaat doorgaans niet zonder hindernissen. Tot nu toe lijken de problemen bij OVpay mee te vallen. Wel zien we dat er wat onduidelijkheden zijn bij reizigers. Zo werden reizigers die parkeerden bij een P+R verrast met een hoge rekening toen OVpay hier nog niet bleek te werken. Andere reizigers weten de klantenservice van OVPay niet weten te vinden. Maar er komen vooral vragen van bezorgde reizigers die bang zijn dat ze hun OV-chipkaart moeten inleveren. Dit klopt maar deels. De OV-chipkaart blijft naast OVpay bestaan; wel komt er een nieuw pasje omdat de techniek van de huidige OV-chipkaart is verouderd. Dat betekent dat reizigers die met de OV-chipkaart willen blijven reizen dus inderdaad het pasje eens zullen moeten inleveren, maar daar krijgen zij dan een nieuwe voor terug. Wanneer dat precies wordt, is nog even afwachten. Inmiddels is besloten dat de huidige OV-chipkaart tot zeker in 2025 in gebruik blijft. Pas als het nieuwe systeem zich bewezen heeft in klantgemak en betrouwbaarheid kan de techniek achter de huidige OV-chipkaart worden stopgezet en de nieuwe OV-pas zijn intrede doen. Daarmee lijkt de sector te hebben geleerd van de introductie van de OV-chipkaart: destijds werd de strippenkaart al afgeschaft terwijl het nieuwe systeem nog de nodige kinderziektes had.

Toekomstwensen

Rover heeft al in 2019 een lijst met eisen aan de nieuwe betaalmiddelen gepresenteerd. Ons uitgangspunt: alle bestaande mogelijkheden moeten blijven, daarnaast moet er vooral méér mogelijk worden. Voor wie dit wil, moet reizen op saldo blijven bestaan. Dat is vaak de makkelijkste methode om je budget in de gaten te houden. De nieuwe techniek biedt daarnaast mogelijkheden die nog verder uitgewerkt kunnen worden. Denk aan een einde aan het tussentijds in- en uitchecken en de mogelijkheid om achteraf de gunstigste prijs te berekenen voor je reizen die dag (in Londen kennen we dit als ‘daily cap’).  Wat Rover betreft komen er ook nieuwe abonnementsvormen die hiervan gebruik gaan maken – bijvoorbeeld abonnementen waarbij de ritprijs daalt naarmate je per maand meer reist. Dat is voordeliger en dus aantrekkelijker voor de reiziger.

We blijven kortom graag meedenken met OVpay. Een nieuw betaalsysteem is een mooie kans om deze keer niet vanuit het systeem, maar vanuit de reiziger te denken.