Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 1, 2024  |  Frank Visser

De RET wordt energiebedrijf

Energieke vervoerders

RET en HTM willen energie gaan leveren. De bedrijven willen hun netwerken gebruiken om laadpleinen voor elektrische auto’s van elektriciteit te voorzien. Nu gaat er bij de vervoerders nog veel energie verloren. Door remenergie van metro’s en trams terug te leveren aan het energienetwerk zou er veel energie kunnen worden bespaard. HTM gaat proeven doen; RET heeft inmiddels de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om toestemming gevraagd. De ACM zal de plannen worden in het voorjaar beoordelen. (Bron: SpoorPro)

Geen directe Eurostar

Vanaf juni zal er minimaal een half jaar geen rechtstreekse hogesnelheidstrein vanuit Nederland naar Londen rijden. Vanwege de verbouwing van station Amsterdam Centraal is er in deze periode geen ruimte voor deze trein. Eind dit jaar gaat naar verwachting een nieuwe grotere terminal open voor de beveiligingscontroles voor reizigers. Vanaf dat moment kunnen er meer reizigers tegelijk afgehandeld worden en kan Eurostar weer rijden. (Bron: OVPro)


Eind 2024 is het Frysk Ferfier in handen van Qbuzz

Aanbestedingen busvervoer

Qbuzz won onlangs twee aanbestedingen van busvervoer, in Zuid-Holland en in Fryslân. Beide concessies zijn nu nog in handen van Arriva. Eind 2024 rijdt Qbuzz ook in het noorden van Zuid-Holland en in heel Fryslân, waaronder de Waddeneilanden. In Zeeland moet de aanbesteding van het busvervoer overnieuw. Geen enkele vervoerder wil het busvervoer daar op zich nemen onder de voorwaarden die de provincie in de aanbesteding stelde.

Architectuur aan de Mexikoplatz in Berlijn: binnenkort te bereiken met de dagtrein van GoVolta?

Goedkoop naar Parijs en Berlijn

Mogelijk kunnen we nog dit jaar met goedkope treinen van Amsterdam naar Parijs en Berlijn. Het nieuwe spoorbedrijf GoVolta wil gaan rijden op deze route. Treinkaartjes zouden vanaf 10 euro gaan kosten. De reiziger is voor deze prijs wel langer onderweg, want het zijn geen hogesnelheidstreinen. Ook is het goedkope tarief maar beperkt beschikbaar en moet je extra betalen om een zitplek te reserveren. De gemiddelde prijs voor een retourtje Parijs wordt rond de 80 euro. (Bron: Treinreiziger.nl)

AKO wordt Bruna

Op veertien stations wordt dit jaar de AKO-winkel omgebouwd tot Bruna. Verschil is onder andere dat er geen rookwaren meer worden verkocht. Het gaat om de stations Amersfoort, Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam, Amsterdam Sloterdijk, Arnhem, ’s-Hertogenbosch, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Zwolle. Ook de AKO-winkels op 13 andere stations zullen sluiten. Van deze winkels is nog niet bekend wat ervoor in de plaats komt.

De tram van Mulhouse: Frankrijk werkt aan een aantrekkelijk landelijk OV-abonnement

Frankrijkticket

De Franse president Macron wil in zijn land een goedkoop abonnement om met het openbaar vervoer te reizen. De Franse president heeft zijn transportminister gevraagd om het systeem op te zetten in alle regio’s die eraan mee willen werken. Het is de bedoeling dat er op termijn een landelijk abonnement komt, net als het succesvolle Deutschlandticket in Duitsland. (Bron: Treinreiziger.nl)