logo-old

Menu
  • Home
  • Actueel
    thumb Foto10   Nieuws
    Lees hier onze laatste nieuwsberichten
         
    thumb 0000000sept15 ic utrecht - schiphol2   Nieuwsarchief
    Een overzicht van eerdere berichten
         
    thumb Arrien Blogs
    Opinie en OV-belevenissen
     
    thumb Arrivabus Blog archief
    Een overzicht van eerdere blogs

    Nieuwsbrief

  • Over Rover
    thumb het aktieteam in Antwerpen-ec7858f8c2   Wie zijn wij
    Wat is Rover en hoe zijn wij ontstaan?
         
    thumb Geleborden Tim Boric   Wat willen wij
    Over onze wensen, missie en
    standpunten
         
    thumb 13622672645 d3e6ac8060 o   Rover Jong
    Maak kennis met de jongerenafdeling
    van Rover

    Visie: het OV in 2025
    Rovers OV-visie 'Ordening begint
    met regie' 

    Organisatie
    Maak kennis met onze organisatie,
    onze medewerkers en bestuursleden

    Vacatures
    Rover is op zoek naar
    enthousiaste vrijwilligers

     

  • Onze activiteiten
    thumb vertrekstaat   Onze successen
    Rover komt in actie voor beter openbaar
    vervoer. Wat hebben wij zoal bereikt?
         
    thumb DR jan 15   Blad De Reiziger
    Alles over ons blad De Reiziger,
    abonnementen en advertenties
         
    thumb wandeling Naarden3 PO   Wandelroutes
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar
         
    thumb Wandelgids cover   Rover-wandelgids
    De wandelgids Op Verkenning: 40
    wandelingen met het Openbaar Vervoer

    Symposia
    Discussieer mee over het OV
    tijdens onze symposia.

    Case studies/ rapportages
    Analyses en zwartboeken nav
    klachten of OV-ontwikkelingen

    Overlegorganen
    Rover vertegenwoordigt
    de reiziger in een scala aan
    overlegorganen

    Spoorboekje
    Rover publiceert met
    Treinreiziger.nl jaarlijks
    het papieren spoorboekje

    Onderzoek
    Rover voert op aanvraag
    onderzoek uit voor Rocov’s. Bekijk
    hier enkele voorbeelden.

    Trainingen
    Rover verzorgt trainingen voor
    Rocov-leden.

    Handboek Reizigersinvloed
    Rover publiceert het Handboek
    als handreiking voor iedereen
    die zich inzet voor beter OV

  • Lokaal
    thumb Limburg   Overzicht afdelingen
    Maak kennis met de regionale
    afdelingen van Rover
         
    thumb Nijmegen Goffert   Nieuws uit Arnhem Nijmegen
    De webpagina's van Rover-afdeling
    Arnhem Nijmegen
         
    thumb Den Haag metro   Nieuws uit Den Haag
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

    Nieuws uit Haarlem
    Rover-afdeling Haarlem e.o. 

    Nieuws uit Leiden
    Rover-afdeling Holland Rijnland 


    Nieuws uit Limburg
    Rover-afdeling Limburg 

    Nieuws uit Overijssel
    Rover-afdeling West-Overijssel 

    Nieuws uit Zoetermeer
    Rover-afdeling Zoetermeer 

     

  • Op reis
    thumb Chipkaartuitleg  

    OV-chipkaart
    Informatie over reizen met OV-chipkaart
    en gesloten poortjes

         
    thumb Arrivabus   Dagkaartenoverzicht 2018
    Iedere provincie heeft zijn eigen dagkaarten
    en -producten. Rover zet ze op een rij.
         
    thumb Rolstoel helling NS VIII   Toegankelijkheid
    Lees hier meer over toegankelijkheidszaken
    en treinen zonder toiletten

    Goedkoper de grens over
    Met het OV op vakantie? Lees
    hier hoe je kunt besparen 

    Wandelroutes
    Download onze wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

     

    Reisinformatie buitenland
    Informatie en tips voor leden over 
    reizen met OV binnen Europa

    Langeafstandsbusdiensten
    Met een internationale bus naar
    het buitenland, er is keuze genoeg!

    Met fiets en OV naar het buitenland
    De fiets mee naar en binnen het 
    buitenland, hoe werkt dat?

  • Lidmaatschap
    thumb Lidmaatsch1   Waarom lid worden?
    Bekijk hier de voordelen van het
    Rover-lidmaatschap
         
    thumb Lidmaatsch4   Lid worden
    Besloten lid te worden van Rover?
    Bekijk hier de mogelijkheden
         
    thumb Lidmaatsch2  

    FAQ lidmaatschap
    Veelgestelde vragen over het
    Rover-lidmaatschap

     

    Mijn Rover
    Download ons blad De Reiziger 
    of bekijk speciale aanbiedingen 
    voor Rover-leden

    Doe een donatie
    Steun Rover, doe een donatie

    Doneer saldo OV-chipkaart
    OV-chipkaart verlopen? Geef het
    saldo niet cadeau aan de 
    vervoerders, doneer het aan Rover!

     

  • Klantenservice
     thumb Arrivabus haarlem   Klacht bij Rover
    Ontevreden over een situatie in het OV?
    Laat het ons weten!
       
     thumb 02 uitchecken   Bemiddeling OV loket
    Het OV loket bemiddelt als onafhankelijke
    ombudsman bij OV-klachten
       
    thumb vol2  

    Meldpunt volle treinen
    Sta je als haring in ton in een
    overvolle trein? Geef het ons door!

         
    thumb Bestorming   Meldpunt volle bussen
    Sta je in een overvolle bus, tram
    of metro? Laat het ons weten!

    Vertraging met de trein
    Vertraging met trein. Hoe wordt dit
    gemeten? Wat zijn je rechten?

    Case studies/rapportages
    Onderzoeken, zwartboeken,
    analyses en 
    bloemlezingen

    Vervoersbedrijven
    Contactgegevens en klachtenformulieren
    van OV-bedrijven 

  • Mijn Rover
ROVER
  • Home
  • Actueel
  • Blogs
  • Blog: zo ontwerpt een stedenbouwkundige een busstation
  • Sitemap
  • Contact
  • Roverweb
11 juli2017

Blog: zo ontwerpt een stedenbouwkundige een busstation

Twitter

thumb LeidenDe toekomst van het busstation in Leiden houdt de gemoederen bezig. Hans van Dam, voorzitter van Rover-afdeling Holland Rijnland, schreef onderstaand verslag over de stedenbouwkundige plannen waarbinnen de reiziger geen plaats heeft.

Het participatieproces van de gemeente Leiden over de locatie van het busstation, nu gelegen aan de voorzijde van het treinstation, geeft een goed inzicht in hoe het belang van het openbaar vervoer door de gemeente wordt gezien. Tijdens de participatiebijeenkomst op 5 juli gaf een stedenbouwkundige aan hoe er vanuit zijn discipline aan het ontwerp van een busstation wordt gewerkt. Zo’n busstation moet volgens hem efficiënt worden opgezet en dat betekent dat er geen plaats meer is voor eindhalten, benodigde ruimte voor chauffeurswissels of bussen die vanuit de ene lijndienst doorrijden in een andere lijndienst. Nee, alles moet worden gericht op bussen die eenvoudig direct in dezelfde lijndienst kunnen doorrijden. Dat kan het beste door ook de (nacht)stallingsruimten elders onder te brengen, vlakbij de eindpunten van de lijnen. Dat heeft trouwens als nevenvoordeel dat de huidige stallingsruimte vrijkomt en kan worden ingezet om nieuwe kantoren, winkels en woningen te ontwikkelen.

Dat een bus die iets te vroeg aankomt bij het station moet wachten op zijn vertrektijd is stedenbouwkundig gezien natuurlijk ook een gruwel. Dat kost dure ruimte, die beter is te gebruiken voor wonen, werken en winkelen.

Een stedenbouwkundige oplossing is om net als bij auto’s de busroutes in een ring om de stad aan te leggen en vanaf deze ring twee hoofdroutes in kruisvorm door de stad te maken. Dat kan door op vier punten op deze ring overstappunten te realiseren. Regionale lijnen komen niet meer verder dan de overstappunten en reizigers kunnen naar het station reizen door over te stappen. De wachttijd van bussen kan daarmee verplaatst worden naar de overstappunten. Dan kun je dus verder toe met weinig bushaltes op het centraal station, misschien net zo veel zoals bij station Lammenschans. Dat het creëren van een overstap ongeveer een derde van de reizigers op een lijn laat afhaken mag dan zo zijn, maar we moeten wel iets over hebben voor de extra bouwmogelijkheden. Dat een busstation bij een calamiteit op het spoor ruimte moet bieden aan vele bussen om de gestrande treinreizigers vervoer te bieden is voor de ontwerpers een hinderlijke bijkomstigheid, want ook dat vergt veel ruimte. Daarom kunnen de NS-bussen beter vanaf de overstappunten vertrekken.

Een busstation ontwerp je stedenbouwkundig dus niet door uit te gaan van de reizigers en een te faciliteren dienstregeling maar door, uitgaande van een zo’n klein mogelijk busstation, een nieuw lijnennet te ontwerpen. Dat blijkt ook uit het onderzoekprogramma voor het ‘program van eisen busstation’. De op te leveren producten gaan allemaal over een nieuw lijnennet voor de jaren 2022-2030.

Dat dit voor reizigers in de wijde omtrek negatieve gevolgen heeft op het gebied van reistijd en af te leggen afstanden zal best, maar dat lost de provincie maar op. Voor Leiden staat voorop dat de dure grond rondom het station zo veel mogelijk moet opbrengen. Het participatieproces rond het busstation is niet gericht op een beter OV-knooppunt. Het past slechts in een onroerendgoedproject voor enkele torenflats met bedrijven, kantoren en woningen. Het busstation is daarin slechts een sluitpost en moet zo klein mogelijk worden. Burgers mogen hooguit meepraten over de ruimtelijke inpassing.

Rover wijst deze houding van de gemeente Leiden af. Het lijkt op typisch NIMBY-gedrag (Not In My Back Yard), maar dan van de gemeente. De gemeente heeft een zorgplicht voor het openbaar vervoer, maar breekt het kennelijk liever af.

NB. De projectontwikkelaar voorop stellen lijkt een gevaarlijke trend te worden in de Randstad, zie ook de discussie over het busstation in Haarlem.

Hans van Dam

Hans van Dam,
Voorzitter Rover Holland Rijnland

back to top

Navigatie

  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
  • Blogs
    • Blog archief
  • Nieuwsbrief

Rover landelijk

Postadres
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Bezoekadres
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort

Telefoon: 033-4220450
(ma t/m vrij van 10:00 tot 16:30 uur)

Onze activiteiten

  • Onze successen
  • Blad De Reiziger
  • Wandelroutes
  • Symposia
  • Samen op Reis
  • Overlegorganen
  • Onderzoek
  • Trainingen

KlantenService

  • Vervoersbedrijven
  • Klacht bij Rover
  • Bemiddeling OV loket
  • Meldpunt volle treinen
  • Geld terug bij vertraging
  • Case studies/rapportages
    • Analyse sterabonnementen
    • Zwartboek zonesupplementen
    • Rapportage Keuzedagen

Over Ons

  • Wie zijn wij
  • Wat willen wij
  • Organisatie
  • Vacatures

Op reis

  • OV-chipkaart
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Sitemap
  • Contact
  • Voorwaarden lidmaatschap

Copyright © Reizigersvereniging Rover

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Blogs
      • Blog archief
    • Nieuwsbrief
  • Over Rover
    • Wie zijn wij
    • Wat willen wij
      • Onze standpunten
      • OV-visie 'Ordening begint met regie'
    • Rover Jong
    • Organisatie
      • Bestuur
      • Medewerkers
      • Vrijwilligers
      • Officiële documenten
    • Vacatures
  • Onze activiteiten
    • Onze successen
    • Blad De Reiziger
      • Abonnement
      • Los nummer nabestellen
      • Adverteren
      • Inkijkexemplaar
    • Symposia
      • Archief symposia
    • Wandelroutes
    • Rover-wandelgids
    • Handboek Reizigersinvloed
    • Papieren spoorboekje
    • Overlegorganen
    • Onderzoek voor Rocov’s
      • Knooppunten
      • Ketenreizen en overstappen
      • Dynamische reisinformatie
      • Kwaliteitsonderzoek stations
      • Kwaliteitsonderzoek bushaltes
    • Trainingen voor Rocov-leden
      • Aanbod 2018
      • Rocov-nieuwsbrief
  • Lokaal
  • Op reis
    • OV-chipkaart
      • Informatie
      • Alternatieven
      • Poortjes en internationaal
      • Reizen met keuzedagen
      • Folder OV-chip en internationaal
    • Binnenland
      • Regionale dagkaarten
      • Toegankelijkheid
        • Toegankelijkheid van het OV
        • Treinen met toiletten
    • Buitenland
      • Buitenlandservice
      • Reisinformatie per land
      • FAQ internationaal reizen
      • Tip: goedkoper de grens over
      • Met fiets en trein naar het buitenland
      • Internationale langeafstandsbussen
  • Lidmaatschap
    • Waarom lid worden?
    • Lid worden
    • Doe een donatie
    • Mijn Rover
    • Veel gestelde vragen
    • Doneer saldo OV-chipkaart
  • Klantenservice
    • Vervoersbedrijven
    • Case studies/rapportages
      • Benchmark duurzame mobiliteit
      • Rapport 'Als de gewone bus verdwijnt'
      • Evaluatie klachten Dienstregeling 2017
      • Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng
      • Treinwifi-enquête Rover Jong
      • Enquête naar meest gastvrije stations
      • De OV-chipkaart vergeleken
      • Analyse sterabonnementen
      • Zwartboek zonesupplementen
      • Knelpuntennotitie Schiphol
      • Rapportage Keuzedagen
    • Klacht bij Rover
    • Bemiddeling OVloket
    • Melding over dienstregeling 2019
    • Meldpunt Volle Treinen
    • Meldpunt Volle Bussen
    • Vertraging met de trein
      • Geld terug bij vertraging
      • Treinvertraging en vliegtuig
      • Spoormonitor.nl
      • Meetmethodes betrouwbaarheid
      • Vertraging bij een internationale reis
  • Mijn Rover