logo-old

Menu
  • Home
  • Actueel
    thumb Foto10   Nieuws
    Lees hier onze laatste nieuwsberichten
         
    thumb 0000000sept15 ic utrecht - schiphol2   Nieuwsarchief
    Een overzicht van eerdere berichten
         
    thumb Arrien Blogs
    Opinie en OV-belevenissen
     
    thumb Arrivabus Blog archief
    Een overzicht van eerdere blogs

    Nieuwsbrief

  • Over Rover
    thumb het aktieteam in Antwerpen-ec7858f8c2   Wie zijn wij
    Wat is Rover en hoe zijn wij ontstaan?
         
    thumb Geleborden Tim Boric   Wat willen wij
    Over onze wensen, missie en
    standpunten
         
    thumb 13622672645 d3e6ac8060 o   Rover Jong
    Maak kennis met de jongerenafdeling
    van Rover

    Visie: het OV in 2025
    Rovers OV-visie 'Ordening begint
    met regie' 

    Organisatie
    Maak kennis met onze organisatie,
    onze medewerkers en bestuursleden

    Vacatures
    Rover is op zoek naar
    enthousiaste vrijwilligers

     

  • Onze activiteiten
    thumb vertrekstaat   Onze successen
    Rover komt in actie voor beter openbaar
    vervoer. Wat hebben wij zoal bereikt?
         
    thumb DR jan 15   Blad De Reiziger
    Alles over ons blad De Reiziger,
    abonnementen en advertenties
         
    thumb wandeling Naarden3 PO   Wandelroutes
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar
         
    thumb Wandelgids cover   Rover-wandelgids
    De wandelgids Op Verkenning: 40
    wandelingen met het Openbaar Vervoer

    Symposia
    Discussieer mee over het OV
    tijdens onze symposia.

    Case studies/ rapportages
    Analyses en zwartboeken nav
    klachten of OV-ontwikkelingen

    Overlegorganen
    Rover vertegenwoordigt
    de reiziger in een scala aan
    overlegorganen

    Spoorboekje
    Rover publiceert met
    Treinreiziger.nl jaarlijks
    het papieren spoorboekje

    Onderzoek
    Rover voert op aanvraag
    onderzoek uit voor Rocov’s. Bekijk
    hier enkele voorbeelden.

    Trainingen
    Rover verzorgt trainingen voor
    Rocov-leden.

    Handboek Reizigersinvloed
    Rover publiceert het Handboek
    als handreiking voor iedereen
    die zich inzet voor beter OV

  • Lokaal
    thumb Limburg   Overzicht afdelingen
    Maak kennis met de regionale
    afdelingen van Rover
         
    thumb Nijmegen Goffert   Nieuws uit Arnhem Nijmegen
    De webpagina's van Rover-afdeling
    Arnhem Nijmegen
         
    thumb Den Haag metro   Nieuws uit Den Haag
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

    Nieuws uit Haarlem
    Rover-afdeling Haarlem e.o. 

    Nieuws uit Leiden
    Rover-afdeling Holland Rijnland 


    Nieuws uit Limburg
    Rover-afdeling Limburg 

    Nieuws uit Overijssel
    Rover-afdeling West-Overijssel 

    Nieuws uit Zoetermeer
    Rover-afdeling Zoetermeer 

     

  • Op reis
    thumb Chipkaartuitleg  

    OV-chipkaart
    Informatie over reizen met OV-chipkaart
    en gesloten poortjes

         
    thumb Arrivabus   Dagkaartenoverzicht 2018
    Iedere provincie heeft zijn eigen dagkaarten
    en -producten. Rover zet ze op een rij.
         
    thumb Rolstoel helling NS VIII   Toegankelijkheid
    Lees hier meer over toegankelijkheidszaken
    en treinen zonder toiletten

    Goedkoper de grens over
    Met het OV op vakantie? Lees
    hier hoe je kunt besparen 

    Wandelroutes
    Download onze wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

     

    Reisinformatie buitenland
    Informatie en tips voor leden over 
    reizen met OV binnen Europa

    Langeafstandsbusdiensten
    Met een internationale bus naar
    het buitenland, er is keuze genoeg!

    Met fiets en OV naar het buitenland
    De fiets mee naar en binnen het 
    buitenland, hoe werkt dat?

  • Lidmaatschap
    thumb Lidmaatsch1   Waarom lid worden?
    Bekijk hier de voordelen van het
    Rover-lidmaatschap
         
    thumb Lidmaatsch4   Lid worden
    Besloten lid te worden van Rover?
    Bekijk hier de mogelijkheden
         
    thumb Lidmaatsch2  

    FAQ lidmaatschap
    Veelgestelde vragen over het
    Rover-lidmaatschap

     

    Mijn Rover
    Download ons blad De Reiziger 
    of bekijk speciale aanbiedingen 
    voor Rover-leden

    Doe een donatie
    Steun Rover, doe een donatie

    Doneer saldo OV-chipkaart
    OV-chipkaart verlopen? Geef het
    saldo niet cadeau aan de 
    vervoerders, doneer het aan Rover!

     

  • Klantenservice
     thumb Arrivabus haarlem   Klacht bij Rover
    Ontevreden over een situatie in het OV?
    Laat het ons weten!
       
     thumb 02 uitchecken   Bemiddeling OV loket
    Het OV loket bemiddelt als onafhankelijke
    ombudsman bij OV-klachten
       
    thumb vol2  

    Meldpunt volle treinen
    Sta je als haring in ton in een
    overvolle trein? Geef het ons door!

         
    thumb Bestorming   Meldpunt volle bussen
    Sta je in een overvolle bus, tram
    of metro? Laat het ons weten!

    Vertraging met de trein
    Vertraging met trein. Hoe wordt dit
    gemeten? Wat zijn je rechten?

    Case studies/rapportages
    Onderzoeken, zwartboeken,
    analyses en 
    bloemlezingen

    Vervoersbedrijven
    Contactgegevens en klachtenformulieren
    van OV-bedrijven 

  • Mijn Rover
ROVER
  • Home
  • Actueel
  • Blogs
  • Blog: budget versus behoefte bij ProRail
  • Sitemap
  • Contact
  • Roverweb
26 sept2015

Blog: budget versus behoefte bij ProRail

Twitter

WerkzaamhedenOnlangs kwam in het nieuws dat ProRail de komende jaren steeds meer geld tekort dreigt te komen voor onderhoud en vervanging van het spoor. Ook zijn er berichten over het schrappen van een aantal nieuwbouwprojecten, onder meer op regionale lijnen. Diverse spelers stroopten hun mouwen op, zoals de Limburgse en Gelderse gedeputeerden en de Arriva-directeur. In krantenberichten heette het dat het Rijk de regio gebruikt als ‘wingewest’, dat provincies moeten bloeden voor de tekorten van ProRail en dat NS wordt ontzien. Tijd om de zaken eens rustig op een rijtje te zetten.

Nadat duidelijk werd dat ProRail de komende jaren niet uitkomt met het begrote budget voor onderhoud en vervanging van het spoor, onderzocht PriceWaterhouseCoopers (PWC) het in de periode tot 2028 te verwachten verschil tussen “budget en behoefte”. In het PWC-rapport staat ook een lijst van maatregelen die dit tekort – zo’n 475 miljoen – zouden kunnen verminderen. Daar zitten ook ideeën bij waarvan de reizigers flink last kunnen krijgen: langere ‘treinvrije perioden’ voor onderhoud, een hogere prijs voor het gebruik van het spoor, een kwart minder wissels en vermindering van het aantal wachtruimtes, bankjes, roltrappen en liften op de stations. Dit treft in principe het hele net, zowel het hoofdrailnet van NS als de regionale lijnen.

Een andere suggestie in het PWC-rapport (pagina 145/146) is om “weinig gebruikte lijnen uit te zonderen uit de hoofdspoorweginfrastructuur”. Als ik het goed begrijp, bedoelt PWC hiermee lijnen waarop alleen lichte reizigerstreinen rijden. Daar zou je de onderhoudseisen kunnen afstemmen op minder zwaar gebruik, zoals bij RandstadRail en straks de Hoekse Lijn. Op zichzelf is een bijstelling van de eisen voor een op light rail lijkende exploitatievorm geen vreemde gedachte. En ook is in het verleden al vaker gesuggereerd op dergelijke lijnen het vervoer en de zorg voor de infra in één hand te brengen.

Maar als PWC voorstelt om zes regionale lijnen uit het door ProRail onderhouden net te halen, zouden de accountants hun keuze wel moeten motiveren. En ook zouden ze moeten aangeven wie de zorg voor de infra dan wél gaat betalen, als ProRail dit niet meer doet. Hierover zeggen ze echter niets. Ja, zo kan ik het ook.

Arriva rijdt op 5 van de 6 door PWC genoemde lijnen die uit het ProRail-net zouden kunnen worden gehaald en heeft dus alle reden om deze suggestie aan de kaak te stellen. Op de zesde lijn (Zwolle-Kampen) gaat Syntus straks rijden. Dat zou aanvankelijk een tram worden, en daarbij zou je je op zichzelf heel goed een goedkoper onderhoudsregime kunnen voorstellen dat past bij light rail. Maar intussen is nu juist besloten om dit traject als spoorlijn te elektrificeren.

Het naar achteren schuiven van een aantal nieuwe spoorprojecten is een ander verhaal dan het onderhoudsgat bij ProRail. Deze ‘herijking’ is een proces dat al sinds vorig jaar loopt. Het zal best kloppen dat er veel meer geld wordt uitgegeven in de (brede) Randstad en aan goederenroutes dan aan projecten daarbuiten. Het gaat echter wat ver om te roepen dat er helemaal niets naar de regio gaat, gezien de spoorverdubbeling Zwolle-Herfte en verdere verbeteringen in de sporendriehoek Noord-Nederland, de elektrificatie van de Maaslijn, Zwolle-Wierden en Zwolle-Kampen, en enige andere regionale projecten. Maar het voornemen om diverse verbeteringen in Gelderland voorlopig te schrappen is inderdaad teleurstellend. De capaciteitsuitbreiding op de Valleilijn is gewenst, niet alleen voor een frequentieverhoging maar ook vanwege het belang dat deze route kan hebben als bypass van het zeer kwetsbare knooppunt Utrecht Doorstroomstation, zeker na het opbreken van de Oosterspoorbaan. Waarschijnlijk is dit belang bij de afweging niet onderkend en in geld uitgedrukt. Helaas ontbreekt een overzicht van alle regionale wensen die zijn doorgeschoven naar een onzekere toekomst.

Bij investeringen in infrastructuur zullen afwegingen altijd noodzakelijk zijn. Er zijn nu eenmaal meer wensen dan er geld is. Maar een wijze overheid zou deze afwegingen over de verschillende vervoerwijzen heen moeten maken. Welke investering draagt het beste bij aan een gezonde, toekomstvaste mobiliteit? Dit geldt overigens zowel voor het Rijk als voor de regionale overheden. Maar zo’n brede afweging lijkt in Nederland nog steeds taboe, helaas.

Tim Boricthumb timklein

Beleidsmedewerker Rover

back to top

Navigatie

  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
  • Blogs
    • Blog archief
  • Nieuwsbrief

Rover landelijk

Postadres
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Bezoekadres
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort

Telefoon: 033-4220450
(ma t/m vrij van 10:00 tot 16:30 uur)

Onze activiteiten

  • Onze successen
  • Blad De Reiziger
  • Wandelroutes
  • Symposia
  • Samen op Reis
  • Overlegorganen
  • Onderzoek
  • Trainingen

KlantenService

  • Vervoersbedrijven
  • Klacht bij Rover
  • Bemiddeling OV loket
  • Meldpunt volle treinen
  • Geld terug bij vertraging
  • Case studies/rapportages
    • Analyse sterabonnementen
    • Zwartboek zonesupplementen
    • Rapportage Keuzedagen

Over Ons

  • Wie zijn wij
  • Wat willen wij
  • Organisatie
  • Vacatures

Op reis

  • OV-chipkaart
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Sitemap
  • Contact
  • Voorwaarden lidmaatschap

Copyright © Reizigersvereniging Rover

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Blogs
      • Blog archief
    • Nieuwsbrief
  • Over Rover
    • Wie zijn wij
    • Wat willen wij
      • Onze standpunten
      • OV-visie 'Ordening begint met regie'
    • Rover Jong
    • Organisatie
      • Bestuur
      • Medewerkers
      • Vrijwilligers
      • Officiële documenten
    • Vacatures
  • Onze activiteiten
    • Onze successen
    • Blad De Reiziger
      • Abonnement
      • Los nummer nabestellen
      • Adverteren
      • Inkijkexemplaar
    • Symposia
      • Archief symposia
    • Wandelroutes
    • Rover-wandelgids
    • Handboek Reizigersinvloed
    • Papieren spoorboekje
    • Overlegorganen
    • Onderzoek voor Rocov’s
      • Knooppunten
      • Ketenreizen en overstappen
      • Dynamische reisinformatie
      • Kwaliteitsonderzoek stations
      • Kwaliteitsonderzoek bushaltes
    • Trainingen voor Rocov-leden
      • Aanbod 2018
      • Rocov-nieuwsbrief
  • Lokaal
  • Op reis
    • OV-chipkaart
      • Informatie
      • Alternatieven
      • Poortjes en internationaal
      • Reizen met keuzedagen
      • Folder OV-chip en internationaal
    • Binnenland
      • Regionale dagkaarten
      • Toegankelijkheid
        • Toegankelijkheid van het OV
        • Treinen met toiletten
    • Buitenland
      • Buitenlandservice
      • Reisinformatie per land
      • FAQ internationaal reizen
      • Tip: goedkoper de grens over
      • Met fiets en trein naar het buitenland
      • Internationale langeafstandsbussen
  • Lidmaatschap
    • Waarom lid worden?
    • Lid worden
    • Doe een donatie
    • Mijn Rover
    • Veel gestelde vragen
    • Doneer saldo OV-chipkaart
  • Klantenservice
    • Vervoersbedrijven
    • Case studies/rapportages
      • Benchmark duurzame mobiliteit
      • Rapport 'Als de gewone bus verdwijnt'
      • Evaluatie klachten Dienstregeling 2017
      • Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng
      • Treinwifi-enquête Rover Jong
      • Enquête naar meest gastvrije stations
      • De OV-chipkaart vergeleken
      • Analyse sterabonnementen
      • Zwartboek zonesupplementen
      • Knelpuntennotitie Schiphol
      • Rapportage Keuzedagen
    • Klacht bij Rover
    • Bemiddeling OVloket
    • Melding over dienstregeling 2019
    • Meldpunt Volle Treinen
    • Meldpunt Volle Bussen
    • Vertraging met de trein
      • Geld terug bij vertraging
      • Treinvertraging en vliegtuig
      • Spoormonitor.nl
      • Meetmethodes betrouwbaarheid
      • Vertraging bij een internationale reis
  • Mijn Rover