logo-old

Menu
  • Home
  • Actueel
    thumb Foto10   Nieuws
    Lees hier onze laatste nieuwsberichten
         
    thumb 0000000sept15 ic utrecht - schiphol2   Nieuwsarchief
    Een overzicht van eerdere berichten
         
    thumb Arrien Blogs
    Opinie en OV-belevenissen
     
    thumb Arrivabus Blog archief
    Een overzicht van eerdere blogs

    Nieuwsbrief

  • Over Rover
    thumb het aktieteam in Antwerpen-ec7858f8c2   Wie zijn wij
    Wat is Rover en hoe zijn wij ontstaan?
         
    thumb Geleborden Tim Boric   Wat willen wij
    Over onze wensen, missie en
    standpunten
         
    thumb 13622672645 d3e6ac8060 o   Rover Jong
    Maak kennis met de jongerenafdeling
    van Rover

    Visie: het OV in 2025
    Rovers OV-visie 'Ordening begint
    met regie' 

    Organisatie
    Maak kennis met onze organisatie,
    onze medewerkers en bestuursleden

    Vacatures
    Rover is op zoek naar
    enthousiaste vrijwilligers

     

  • Onze activiteiten
    thumb vertrekstaat   Onze successen
    Rover komt in actie voor beter openbaar
    vervoer. Wat hebben wij zoal bereikt?
         
    thumb DR jan 15   Blad De Reiziger
    Alles over ons blad De Reiziger,
    abonnementen en advertenties
         
    thumb wandeling Naarden3 PO   Wandelroutes
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar
         
    thumb Wandelgids cover   Rover-wandelgids
    De wandelgids Op Verkenning: 40
    wandelingen met het Openbaar Vervoer

    Symposia
    Discussieer mee over het OV
    tijdens onze symposia.

    Case studies/ rapportages
    Analyses en zwartboeken nav
    klachten of OV-ontwikkelingen

    Overlegorganen
    Rover vertegenwoordigt
    de reiziger in een scala aan
    overlegorganen

    Spoorboekje
    Rover publiceert met
    Treinreiziger.nl jaarlijks
    het papieren spoorboekje

    Onderzoek
    Rover voert op aanvraag
    onderzoek uit voor Rocov’s. Bekijk
    hier enkele voorbeelden.

    Trainingen
    Rover verzorgt trainingen voor
    Rocov-leden.

    Handboek Reizigersinvloed
    Rover publiceert het Handboek
    als handreiking voor iedereen
    die zich inzet voor beter OV

  • Lokaal
    thumb Limburg   Overzicht afdelingen
    Maak kennis met de regionale
    afdelingen van Rover
         
    thumb Nijmegen Goffert   Nieuws uit Arnhem Nijmegen
    De webpagina's van Rover-afdeling
    Arnhem Nijmegen
         
    thumb Den Haag metro   Nieuws uit Den Haag
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

    Nieuws uit Haarlem
    Rover-afdeling Haarlem e.o. 

    Nieuws uit Leiden
    Rover-afdeling Holland Rijnland 


    Nieuws uit Limburg
    Rover-afdeling Limburg 

    Nieuws uit Overijssel
    Rover-afdeling West-Overijssel 

    Nieuws uit Zoetermeer
    Rover-afdeling Zoetermeer 

     

  • Op reis
    thumb Chipkaartuitleg  

    OV-chipkaart
    Informatie over reizen met OV-chipkaart
    en gesloten poortjes

         
    thumb Arrivabus   Dagkaartenoverzicht 2018
    Iedere provincie heeft zijn eigen dagkaarten
    en -producten. Rover zet ze op een rij.
         
    thumb Rolstoel helling NS VIII   Toegankelijkheid
    Lees hier meer over toegankelijkheidszaken
    en treinen zonder toiletten

    Goedkoper de grens over
    Met het OV op vakantie? Lees
    hier hoe je kunt besparen 

    Wandelroutes
    Download onze wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

     

    Reisinformatie buitenland
    Informatie en tips voor leden over 
    reizen met OV binnen Europa

    Langeafstandsbusdiensten
    Met een internationale bus naar
    het buitenland, er is keuze genoeg!

    Met fiets en OV naar het buitenland
    De fiets mee naar en binnen het 
    buitenland, hoe werkt dat?

  • Lidmaatschap
    thumb Lidmaatsch1   Waarom lid worden?
    Bekijk hier de voordelen van het
    Rover-lidmaatschap
         
    thumb Lidmaatsch4   Lid worden
    Besloten lid te worden van Rover?
    Bekijk hier de mogelijkheden
         
    thumb Lidmaatsch2  

    FAQ lidmaatschap
    Veelgestelde vragen over het
    Rover-lidmaatschap

     

    Mijn Rover
    Download ons blad De Reiziger 
    of bekijk speciale aanbiedingen 
    voor Rover-leden

    Doe een donatie
    Steun Rover, doe een donatie

    Doneer saldo OV-chipkaart
    OV-chipkaart verlopen? Geef het
    saldo niet cadeau aan de 
    vervoerders, doneer het aan Rover!

     

  • Klantenservice
     thumb Arrivabus haarlem   Klacht bij Rover
    Ontevreden over een situatie in het OV?
    Laat het ons weten!
       
     thumb 02 uitchecken   Bemiddeling OV loket
    Het OV loket bemiddelt als onafhankelijke
    ombudsman bij OV-klachten
       
    thumb vol2  

    Meldpunt volle treinen
    Sta je als haring in ton in een
    overvolle trein? Geef het ons door!

         
    thumb Bestorming   Meldpunt volle bussen
    Sta je in een overvolle bus, tram
    of metro? Laat het ons weten!

    Vertraging met de trein
    Vertraging met trein. Hoe wordt dit
    gemeten? Wat zijn je rechten?

    Case studies/rapportages
    Onderzoeken, zwartboeken,
    analyses en 
    bloemlezingen

    Vervoersbedrijven
    Contactgegevens en klachtenformulieren
    van OV-bedrijven 

  • Mijn Rover
ROVER
  • Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Sitemap
  • Contact
  • Roverweb
28 aug2018

Directeur Ineke van der Werf neemt afscheid van Rover

Twitter

thumb pasfoto InekeNa ruim 20 jaar neemt Ineke van der Werf afscheid van Rover. Rover is onder haar leiding uitgegroeid tot de reizigersorganisatie voor openbaar vervoer.

Ineke van der Werf begon in 1996 haar carrière bij Rover: eerst als vrijwillig bestuurslid, later als kantoorcoördinator en sinds 2008 als directeur. In deze periode heeft zij de organisatie geprofessionaliseerd, het beleid van de vereniging met verve uitgedragen en samen met een hecht team van medewerkers de organisatie gevormd tot wat zij nu is.

Onder meer het dalende ledental van Rover, de veranderende mobiliteitswereld en de steeds grotere moeilijkheden bij het vinden van vrijwilligers, dwingen de vereniging tot een transitie en verjonging. Hiervoor is door bestuur, bureau en leden het afgelopen jaar een nieuwe beleidskoers bepaald die de komende jaren invulling moet krijgen. Bestuur, medewerkers en directeur krijgen hierin een andere rolverdeling. Een nieuwe directeur wordt hierin het boegbeeld en zal een deel van de taken van de huidige voorzitter overnemen.

Ineke van der Werf maakt met pijn in haar hart plaats voor een nog te zoeken opvolger. “Ik heb de afgelopen jaren met heel veel plezier voor Rover gewerkt. Maar met deze nieuwe koers van het bestuur is het een goed moment om plaats te maken voor iemand anders en voor mij om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging.” Het bestuur is Ineke zeer erkentelijk voor de tomeloze professionele inzet en betrokkenheid bij alle medewerkers en vrijwilligers en dankt haar voor haar veelzijdige werkzaamheden voor Rover. De vereniging hoeft haar nog niet helemaal te missen, vooralsnog blijft zij deel uitmaken van de redactie van De Reiziger.

Add a comment
22 aug2018

Rover wil reizigersplan bij grote storingen

Twitter

Tweet arthur kammingaRover wil dat er een reizigersprotocol komt dat in werking treed bij grote storingen op het spoor. In zo’n noodplan moet aandacht zijn voor opvang van reizigers, informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer.

Dinsdagavond was de wijde omgeving van Amsterdam per spoor compleet onbereikbaar. Ondanks de vele gestrande reizigers kwam er slechts een handvol klachten binnen bij Rover. Rover heeft NS en ProRail gecomplimenteerd met het hard doorwerken in de nacht van dinsdag op woensdag, waardoor de overlast woensdagmorgen beperkt bleef.

De ICT-systemen op de verkeersleidingpost zouden dubbel uitgevoerd moeten zijn, om de gevolgen van een grote storing op te vangen. De centrale vraag blijft daarom ook hoe het dan toch kan dat de post uitviel. Rover vraagt ProRail hoe het kan dat het dubbel uitvoeren van de systemen niet gewerkt heeft. De impact van het uitvallen van een post wordt groter, naar mate er minder posten zijn. Er is gesproken over het mogelijk verminderen van het aantal posten en daarmee verder centraliseren van de verkeersleiding. Rover vraagt ProRail de storing van dinsdagavond in gedachten te houden bij de besluitvorming.

Rover heeft dinsdagavond geconstateerd dat er op veel plekken een gebrek was aan betrouwbare reisinformatie. Hoewel er meerdere lijnbussen reden, werden reizigers hier niet naar verwezen. Rover wil daarom met NS in gesprek over een reizigersprotocol dat tijdens grote storingen in werking kan treden. Als onderdeel van dit noodplan kan bijvoorbeeld worden gedacht aan afspraken met streekvervoerders om extra ritten te rijden met het materieel dat buiden de spits in de remise staat. Ook zou er opvang moeten zijn voor het geven van reisinformatie, waar de systemen het bij grootschalige storingen vaak laat afweten.

Add a comment
22 aug2018

Het spoor raakt vol, wat nu?

Twitter

VOLLE TREINZowel NS als ProRail luidden deze week de alarmbel: het Nederlandse spoor loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Volgens ProRail moet er vooral gekeken worden nar innovatieve oplossingen en heeft spooruitbreiding weinig zin. Rover is het daar niet helemaal mee eens: waarom zou er niet aan spooruitbreiding gedacht mogen worden? Wel is hiervoor een goede langetermijnvisie nodig.

Spoor in plaats van asfalt

Wanneer de weg vol loopt, wordt er geïnvesteerd in extra rijstroken. Wanneer het spoor vastloopt, wordt er vooral gesproken over “beter benutten” en innovatieve ideeën. Maar als we de mobiliteit in betere banen willen leiden, moet er toch echt steviger worden ingezet op extra sporen in plaats van extra asfalt. Er zijn genoeg trajecten waar extra sporen de nodige ruimte kunnen bieden. Op basis van een consistente langetermijn-ontwikkelvisie voor het OV zullen daarin de juiste prioriteiten binnen en buiten de Randstad bepaald moeten worden.

De juiste keuzes maken

De bulk van de mobiliteit speelt zich af rond de grote steden op afstanden van tien tot dertig, veertig kilometer. Hier zit ook de grootste verwachte reizigersgroei, nu en in de komende decennia. Vooral hier moet dus de capaciteit van het openbaar vervoer worden vergroot. Op het bestaande spoor is nog wel enige winst te halen door slimme maatregelen in de infrastructuur, onder andere in de treinbeveiliging. Rover ziet bij NS ook mogelijkheden in het versnellen van de Sprinters, vooral door de halteertijden op de stations te verkorten. Daarin zijn treinen nu nog veel trager dan metro’s, en dat kost schaarse capaciteit.

Langetermijnvisie

Om te voorkomen dat Nederland vastloopt, moet er snel een langetermijnvisie komen. Hierin moet tevens worden gekeken naar mogelijkheden om grote mobiliteitsstromen beter te verdelen, ook buiten het bestaande hoofdspoornetwerk. Secundaire railverbindingen, zoals metro, sneltram en Randstadrail kunnen in de dichtstbevolkte delen van de Randstad een belangrijk deel van de vervoersstromen op de kortere afstanden dragen. Ook de bus, waar nodig op eigen baan, kan een belangrijke bijdrage leveren. Hiermee wordt kwalitatief hoogwaardig OV dichter bij plaatsen gebracht waar grote aantallen mensen wonen en werken. Plus het spoor hoeft niet eindeloos te worden belast met vervoer over korte afstanden. De noodzakelijke groei van het OV moet hiermee dus niet alleen de zorg van ProRail en NS zijn, maar ook van de metropoolregio’s en de provincies.

Een maatschappelijk probleem

Het is niet alleen het spoor dat vol loopt. Ook het Meldpunt Volle Bussen van Rover leverde honderden klachten op. En ook automobilisten staan dagelijks in de file. Het feit dat een groot deel van de bevolking op hetzelfde moment van de dag zich verplaatst, levert onvermijdelijk problemen op. Er zal dan ook gekeken moeten worden naar een manier om de spits te verminderen. Bijvoorbeeld door het verschuiven van collegetijden, het introduceren van flexibele werktijden en meer mogelijkheden tot thuiswerken.

Add a comment
14 aug2018

De Reiziger nummer 5 van 2018 is verschenen

Twitter

DR 18 5 coverOns blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2018 is verschenen en valt binnenkort bij onze leden (elektronisch of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen:

Walter Etty: ‘Beter inspelen op veranderende rol OV en reiziger’

In de vorige De Reiziger blikte Arriën Kruyt terug op zijn Rover-voorzitterschap. In dit nummer dus de hoogste tijd voor een nadere kennismaking met Arriëns opvolger Walter Etty. Een gesprek met een man voor wie het OV-glas vooral halfvol is en die van aanpakken houdt. ‘Veranderen is niet een kwestie van nota’s schrijven, het is vooral dingen proberen.’

Meningen verdeeld over spoorlijn Almelo - Groningen

Laat weer rechtstreekse treinen rijden van Almelo naar Groningen en terug! Die oproep doen al ruim 3.000 ondertekenaars van een petitie met die strekking. Ook Rover-Drenthe is warm voorstander – maar de collega’s in West-overijssel zien er niets in.

Smart Public Transport Lab bestudeert de toekomst van het OV

Kan wetenschappelijke kennis van OV-ontwikkelingen helpen om de impact van toekomstige veranderingen te verkennen? Dat zal blijken bij de diverse projecten die het Delftse Smart public Transport Lab in uitvoering heeft. Niels van Oort, oud-Roverlid en één van de initiatiefnemers, vertelt wat het lab zou kunnen betekenen.

Op Verkenning: Motte Montferland in het Bergherbos

Deze keer een wandeling langs het Duitse Hochelten en door het zuidelijk deel van het Montferland. De nabijheid van Duitsland heeft door de geschiedenis heen de nodige dynamiek opgeleverd – van grenscorrecties tot de Eltener Butternacht...

De Reiziger is na te bestellen via deze pagina. Rover-leden die gekozen hebben voor een lidmaatschap met blad krijgen het blad opgestuurd, digitaal of per post. Klik hier voor meer informatie over het Rover-lidmaatschap.

Add a comment
14 aug2018

Rover publiceert wandelgids Op Verkenning

Twitter

thumb Foto wandelgids1Rover publiceert een wandelgids waar naast verschillende wandelingen ook het openbaar vervoer centraal staat. Op 14 augustus is de gids Op Verkenning - 40 wandelingen met het Openbaar Vervoer verschenen. Het eerste exemplaar werd deze dag aangeboden aan wandelauteur John Jansen van Galen. RTV Bunschoten maakte een filmpje over deze middag.

In 2018 bestaat het door Rover uitgegeven tijdschrift De Reiziger veertig jaar. Vaste gast in dit blad is de wandelrubriek, die hiermee ook haar veertigste jubileum viert. Om deze mijlpaal te vieren heeft Rover haar vaste wandelredacteuren Gerda Spaander en Peter Oosterling gevraagd een wandelgids samen te stellen. In lijn met het jubileum kozen de redacteuren voor veertig wandelingen; van oude toppers tot niet eerder gepubliceerde nieuwe wandelingen. De wandelingen zijn verdeeld over onze provincies, daarnaast bevat de gids vier wandelroutes in België en één in Duitsland.

Wandelen en openbaar vervoer vormen een uitstekende combinatie: het biedt de ideale mogelijkheid in een bepaalde plaats aan een wandeling te beginnen en deze in een andere plaats te eindigen. Met het openbaar vervoer onderweg naar het wandelgebied komt de wandelaar nieuwe en verrassende plekken tegen. Zo maakt de gebruiker van de wandelgids niet alleen kennis met de talrijke landschapstypen die ons land rijk is, maar ook met allerlei vormen van het openbaar vervoer.

De wandelgids Op Verkenning is nu te koop. Het eerste exemplaar is aangeboden in Eemdijk aan schrijver/journalist John Jansen van Galen, auteur van Wandelparadijs Nederland. Op Verkenning is te koop bij de (online) boekhandel of via www.rover.nl/wandelgids voor €18 (exclusief verzendkosten), leden van Rover krijgen 40% korting via de Rover-website. Klik hier om een voorproefje van de gids te bekijken. 

Add a comment

Meer artikelen...

  • Eerste SLT-sprinter met toilet op het spoor
  • “RandstadRail en tram blijven ruggengraat van OV Den Haag”
  • Veel klachten over hitte in meldpunt volle treinen
  • Telefoonnummer voor assistentie op stationsliften
  • Start
  • Vorige
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • Volgende
  • Einde

Navigatie

  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
  • Blogs
    • Blog archief
  • Nieuwsbrief

Rover landelijk

Postadres
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Bezoekadres
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort

Telefoon: 033-4220450
(ma t/m vrij van 10:00 tot 16:30 uur)

Onze activiteiten

  • Onze successen
  • Blad De Reiziger
  • Wandelroutes
  • Symposia
  • Samen op Reis
  • Overlegorganen
  • Onderzoek
  • Trainingen

KlantenService

  • Vervoersbedrijven
  • Klacht bij Rover
  • Bemiddeling OV loket
  • Meldpunt volle treinen
  • Geld terug bij vertraging
  • Case studies/rapportages
    • Analyse sterabonnementen
    • Zwartboek zonesupplementen
    • Rapportage Keuzedagen

Over Ons

  • Wie zijn wij
  • Wat willen wij
  • Organisatie
  • Vacatures

Op reis

  • OV-chipkaart
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Sitemap
  • Contact
  • Voorwaarden lidmaatschap

Copyright © Reizigersvereniging Rover

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Blogs
      • Blog archief
    • Nieuwsbrief
  • Over Rover
    • Wie zijn wij
    • Wat willen wij
      • Onze standpunten
      • OV-visie 'Ordening begint met regie'
    • Rover Jong
    • Organisatie
      • Bestuur
      • Medewerkers
      • Vrijwilligers
      • Officiële documenten
    • Vacatures
  • Onze activiteiten
    • Onze successen
    • Blad De Reiziger
      • Abonnement
      • Los nummer nabestellen
      • Adverteren
      • Inkijkexemplaar
    • Symposia
      • Archief symposia
    • Wandelroutes
    • Rover-wandelgids
    • Handboek Reizigersinvloed
    • Papieren spoorboekje
    • Overlegorganen
    • Onderzoek voor Rocov’s
      • Knooppunten
      • Ketenreizen en overstappen
      • Dynamische reisinformatie
      • Kwaliteitsonderzoek stations
      • Kwaliteitsonderzoek bushaltes
    • Trainingen voor Rocov-leden
      • Aanbod 2018
      • Rocov-nieuwsbrief
  • Lokaal
  • Op reis
    • OV-chipkaart
      • Informatie
      • Alternatieven
      • Poortjes en internationaal
      • Reizen met keuzedagen
      • Folder OV-chip en internationaal
    • Binnenland
      • Regionale dagkaarten
      • Toegankelijkheid
        • Toegankelijkheid van het OV
        • Treinen met toiletten
    • Buitenland
      • Buitenlandservice
      • Reisinformatie per land
      • FAQ internationaal reizen
      • Tip: goedkoper de grens over
      • Met fiets en trein naar het buitenland
      • Internationale langeafstandsbussen
  • Lidmaatschap
    • Waarom lid worden?
    • Lid worden
    • Doe een donatie
    • Mijn Rover
    • Veel gestelde vragen
    • Doneer saldo OV-chipkaart
  • Klantenservice
    • Vervoersbedrijven
    • Case studies/rapportages
      • Benchmark duurzame mobiliteit
      • Rapport 'Als de gewone bus verdwijnt'
      • Evaluatie klachten Dienstregeling 2017
      • Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng
      • Treinwifi-enquête Rover Jong
      • Enquête naar meest gastvrije stations
      • De OV-chipkaart vergeleken
      • Analyse sterabonnementen
      • Zwartboek zonesupplementen
      • Knelpuntennotitie Schiphol
      • Rapportage Keuzedagen
    • Klacht bij Rover
    • Bemiddeling OVloket
    • Melding over dienstregeling 2019
    • Meldpunt Volle Treinen
    • Meldpunt Volle Bussen
    • Vertraging met de trein
      • Geld terug bij vertraging
      • Treinvertraging en vliegtuig
      • Spoormonitor.nl
      • Meetmethodes betrouwbaarheid
      • Vertraging bij een internationale reis
  • Mijn Rover