logo-old

Menu
  • Home
  • Actueel
    thumb Foto10   Nieuws
    Lees hier onze laatste nieuwsberichten
         
    thumb 0000000sept15 ic utrecht - schiphol2   Nieuwsarchief
    Een overzicht van eerdere berichten
         
    thumb Arrien Blogs
    Opinie en OV-belevenissen
     
    thumb Arrivabus Blog archief
    Een overzicht van eerdere blogs

    Nieuwsbrief

  • Over Rover
    thumb het aktieteam in Antwerpen-ec7858f8c2   Wie zijn wij
    Wat is Rover en hoe zijn wij ontstaan?
         
    thumb Geleborden Tim Boric   Wat willen wij
    Over onze wensen, missie en
    standpunten
         
    thumb 13622672645 d3e6ac8060 o   Rover Jong
    Maak kennis met de jongerenafdeling
    van Rover

    Visie: het OV in 2025
    Rovers OV-visie 'Ordening begint
    met regie' 

    Organisatie
    Maak kennis met onze organisatie,
    onze medewerkers en bestuursleden

    Vacatures
    Rover is op zoek naar
    enthousiaste vrijwilligers

     

  • Onze activiteiten
    thumb vertrekstaat   Onze successen
    Rover komt in actie voor beter openbaar
    vervoer. Wat hebben wij zoal bereikt?
         
    thumb DR jan 15   Blad De Reiziger
    Alles over ons blad De Reiziger,
    abonnementen en advertenties
         
    thumb wandeling Naarden3 PO   Wandelroutes
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar
         
    thumb Wandelgids cover   Rover-wandelgids
    De wandelgids Op Verkenning: 40
    wandelingen met het Openbaar Vervoer

    Symposia
    Discussieer mee over het OV
    tijdens onze symposia.

    Case studies/ rapportages
    Analyses en zwartboeken nav
    klachten of OV-ontwikkelingen

    Overlegorganen
    Rover vertegenwoordigt
    de reiziger in een scala aan
    overlegorganen

    Spoorboekje
    Rover publiceert met
    Treinreiziger.nl jaarlijks
    het papieren spoorboekje

    Onderzoek
    Rover voert op aanvraag
    onderzoek uit voor Rocov’s. Bekijk
    hier enkele voorbeelden.

    Trainingen
    Rover verzorgt trainingen voor
    Rocov-leden.

    Handboek Reizigersinvloed
    Rover publiceert het Handboek
    als handreiking voor iedereen
    die zich inzet voor beter OV

  • Lokaal
    thumb Limburg   Overzicht afdelingen
    Maak kennis met de regionale
    afdelingen van Rover
         
    thumb Nijmegen Goffert   Nieuws uit Arnhem Nijmegen
    De webpagina's van Rover-afdeling
    Arnhem Nijmegen
         
    thumb Den Haag metro   Nieuws uit Den Haag
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

    Nieuws uit Haarlem
    Rover-afdeling Haarlem e.o. 

    Nieuws uit Leiden
    Rover-afdeling Holland Rijnland 


    Nieuws uit Limburg
    Rover-afdeling Limburg 

    Nieuws uit Overijssel
    Rover-afdeling West-Overijssel 

    Nieuws uit Zoetermeer
    Rover-afdeling Zoetermeer 

     

  • Op reis
    thumb Chipkaartuitleg  

    OV-chipkaart
    Informatie over reizen met OV-chipkaart
    en gesloten poortjes

         
    thumb Arrivabus   Dagkaartenoverzicht 2018
    Iedere provincie heeft zijn eigen dagkaarten
    en -producten. Rover zet ze op een rij.
         
    thumb Rolstoel helling NS VIII   Toegankelijkheid
    Lees hier meer over toegankelijkheidszaken
    en treinen zonder toiletten

    Goedkoper de grens over
    Met het OV op vakantie? Lees
    hier hoe je kunt besparen 

    Wandelroutes
    Download onze wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

     

    Reisinformatie buitenland
    Informatie en tips voor leden over 
    reizen met OV binnen Europa

    Langeafstandsbusdiensten
    Met een internationale bus naar
    het buitenland, er is keuze genoeg!

    Met fiets en OV naar het buitenland
    De fiets mee naar en binnen het 
    buitenland, hoe werkt dat?

  • Lidmaatschap
    thumb Lidmaatsch1   Waarom lid worden?
    Bekijk hier de voordelen van het
    Rover-lidmaatschap
         
    thumb Lidmaatsch4   Lid worden
    Besloten lid te worden van Rover?
    Bekijk hier de mogelijkheden
         
    thumb Lidmaatsch2  

    FAQ lidmaatschap
    Veelgestelde vragen over het
    Rover-lidmaatschap

     

    Mijn Rover
    Download ons blad De Reiziger 
    of bekijk speciale aanbiedingen 
    voor Rover-leden

    Doe een donatie
    Steun Rover, doe een donatie

    Doneer saldo OV-chipkaart
    OV-chipkaart verlopen? Geef het
    saldo niet cadeau aan de 
    vervoerders, doneer het aan Rover!

     

  • Klantenservice
     thumb Arrivabus haarlem   Klacht bij Rover
    Ontevreden over een situatie in het OV?
    Laat het ons weten!
       
     thumb 02 uitchecken   Bemiddeling OV loket
    Het OV loket bemiddelt als onafhankelijke
    ombudsman bij OV-klachten
       
    thumb vol2  

    Meldpunt volle treinen
    Sta je als haring in ton in een
    overvolle trein? Geef het ons door!

         
    thumb Bestorming   Meldpunt volle bussen
    Sta je in een overvolle bus, tram
    of metro? Laat het ons weten!

    Vertraging met de trein
    Vertraging met trein. Hoe wordt dit
    gemeten? Wat zijn je rechten?

    Case studies/rapportages
    Onderzoeken, zwartboeken,
    analyses en 
    bloemlezingen

    Vervoersbedrijven
    Contactgegevens en klachtenformulieren
    van OV-bedrijven 

  • Mijn Rover
ROVER
  • Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Sitemap
  • Contact
  • Roverweb
17 sept2012

Gevolgschade door OV-vertraging?

Twitter

euro2Rover roept reizigers die hoge gevolgschade hebben opgelopen als gevolg van OV-vertraging, op om naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer te stappen. Rover hoopt hiermee een betere regeling af te dwingen voor reizigers die met hoge kosten blijven zitten. Aanleiding hiervoor zijn klachten van reizigers die vanwege treinvertragingen rond Schiphol  in de afgelopen maanden hoge kosten moesten maken, doordat ze hun vlucht misten en moesten omboeken of omdat ze een taxi hebben moeten nemen om het vliegtuig alsnog te halen. De wet stelt dat OV-bedrijven dit soort kosten (gevolgschade) niet hoeven te vergoeden. Zie ook onze oproep in het nieuwsblok van de uitzending van Kassa (2 minuten na het begin) van 15 september.

In het Burgerlijk Wetboek (artikel 8:108) staat dat vervoerbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor gevolgschade van reizigers (zoals het missen van een vliegtuig als gevolg van vertraging). “De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.”

In de periode 2000-2003 heeft Rover – samen met andere consumentenorganisaties - geprobeerd om dit artikel uit de wet te krijgen, maar uiteindelijk heeft Minister De Boer aan de Kamer voorgesteld om het artikel te handhaven, en de Kamer heeft daarmee ingestemd.

Rover zou een gang naar de Geschillencommissie OV willen aanbevelen, omdat dat kan helpen om een betere regeling af te dwingen bij de vervoerders. Nu komen de OV-bedrijven er wel erg gemakkelijk vanaf.

Er is in 2002 een uitspraak geweest van de Geschillencommissie Openbaar Vervoer waar Rover enige hoop uit put (uitspraak inzake OPV02.0022). Toen kreeg een vertraagde reiziger de extra ticketkosten wel vergoed, omdat de Commissie van mening was dat:

1) het vervoerbedrijf tekort was geschoten (het had reizigers niet goed geïnformeerd over de omreis van de trein, zodat de consument zich niet kon beraden op alternatieven).

2) de consument voldoende marge had ingebouwd om het vliegtuig nog te halen bij een eventuele calamiteit (nl. 2 uur van tevoren aankomen op het vliegveld).

Het loont dus wel de moeite om naar de Geschillencommissie te gaan, mits je maar kunt aantonen dat je voldoende marges hebt ingebouwd (je moet rekening houden met vertragingen) en de vervoerder duidelijk in gebreke is gebleven. Dus als je ruim op tijd van huis vertrokken bent om eventuele calamiteiten op te kunnen vangen, maak je wellicht een kans. (In 2007 heeft de Geschillencommissie dat nog eens bevestigd, toen kreeg een reiziger ongelijk omdat hij géén ruime marge had genomen (in dat geval ging het om een taxi-rit naar Schiphol).)

Hoe meer jurisprudentie op dit gebied komt, hoe meer mogelijkheden Rover heeft een goede regeling voor reizigers met gevolgschade af te dwingen. Wij helpen daarom graag met een gang naar de Geschillencommissie. Heeft u een aanleiding om naar de Commissie te stappen? Neem dan contact met ons op.

{source}
<iframe width="480" height="360" frameBorder="0" src="http://media.vara.nl/player.php?id=183984"></iframe>
{/source} 

Add a comment
15 sept2012

Verbeter de reis van en naar het station

Twitter

FietsersWin een reis met jouw idee
 
De Nationale Reisvraag is op zoek naar ideeën om de reis van en naar het station te verbeteren. Tot en met 31 oktober kunnen treinreizigers een idee indienen en meedingen naar een weekend weg voor twee personen. De Nationale Reisvraag daagt reizigers uit om uit om een originele oplossing te bedenken om de reis van en naar het station prettiger te laten verlopen. De prijsvraag is een initiatief van Agentschap NL in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rover heeft zich als één van de ondersteunende partijen bij de uitvoering van het initiatief aangesloten.

 
Waarom de Nationale Reisvraag
De overheid wil de trein aantrekkelijker maken voor steeds meer mensen. Zo kan de bestaande infrastructuur beter worden benut. Op die manier wordt gewerkt aan minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de bereikbaarheid van de economische belangrijke regio’s verbetert. Wanneer de trein vaker een aantrekkelijk alternatief vormt voor de auto, wordt bestaande infrastructuur handiger gebruikt en zorgt dit voor een betere bereikbaarheid. Dit begint ermee dat de reis van en naar het station prettig moet verlopen. De Nationale Reisvraag wil graag weten welke ideeën jij hebt om het reizen van en naar het station te verbeteren. 

Co creatie sessies
Er worden door het land op verschillende plekken co-creatie sessies georganiseerd. Tijdens deze sessies kunnen groepen reizigers van gedachten wisselen, ideeën aanscherpen en meteen indienen. Rover-leden die in één van de plaatsen wonen waarin een dergelijke sessie wordt gehouden, krijgen van ons een uitnodiging om deel te nemen. Ook als je geen gelegenheid hebt om deel te nemen aan een sessie, kun je via www.nationalereisvraag.nl ideeën indienen. De data en plaatsen van de sessies worden binnenkort bekend gemaakt op www.nationalereisvraag.nl. 
 
Procedure
Indienen kan tot en met 31 oktober 2012. Een jury bestaande uit Bert van Wee (professor Transport Policy TU Delft), Marjan Minnesma (Directeur Urgenda), Jeroen Fukken (directeur OV en Spoor van ministerie I&M) en Gea van Oortmarssen (sectormanager Duurzame mobiliteit bij Agentschap NL) maakt een selectie. De jury beoordeelt op oplossingsgerichtheid, toepasbaarheid en originaliteit. De beste tien gaan aan de slag zoveel mogelijk publiekstemmen te krijgen. Het winnende idee wordt verder uitgewerkt op uitvoerbaarheid en de winnaar krijgt een mooi weekend weg.
 
Zie ook:
www.nationalereisvraag.nl
http://www.facebook.com/DeNationaleReisvraag
Twitter: @VANHOTNAARHER #vanhotnaarher

Add a comment
11 sept2012

Rover OV-kieshulp

Twitter

 

stemmenDe verkiezingen staan voor de deur, veel mensen twijfelen nog op welke politieke partij ze deze keer gaan stemmen. Voor de reiziger is het uiteraard belangrijk om weten wat de politieke partijen met het openbaar vervoer willen. Rover heeft als service op een rij gezet welke beloftes de partijen hierover in hun verkiezingsprogramma doen.

In de tabel hieronder heeft Rover 15 beloftes op een rij gezet. Per politieke partij is één van de volgende pictogrammen te zien:

check-rover groen-160px-paddingDe partij doet deze belofte

cross-rover rood-160px-paddingDe partij doet deze belofte niet

doubt-iconDe partij doet deze belofte een beetje / in beperkte mate

 

Beweeg met de muis over de pictogrammen om de bijbehorende fragmenten uit de verkiezingsprogramma’s te lezen.

Via deze pagina kunt u de complete mobiliteitshoofdstukken uit de verkiezingsprogramma’s, of samenvattingen daarvan, lezen.

 

NB: Onderstaande stellingen zijn niet per se standpunten van Rover. Ze zijn afkomstig uit de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen. De standpunten van Rover staan hier: Standpunten Rover.

 


 Thema's VVD PvdA PVV CDA SP D66 GL CU SGP PvdD Piraten 50PLUS
1. Er komt geen forensentaks {tooltip}{end-link}De fiscale vrijstelling voor de tegemoetkoming in het woonwerk-verkeer blijft{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De PvdA wil dat de fiscale vrijstelling van de reiskostenvergoeding woon-werk-verkeer gehandhaafd blijft{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Geen kilometerheffing, geen forenzentaks{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer blijft bestaan tot het kostenniveau van het openbaar vervoer. {end-tooltip} {tooltip}{end-link}Er komt geen forensentaks.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}D66 was voorstander van de forensentaks, maar heeft tijdens het verkiezingscongres een motie tegen de maatregel aangenomen. Hierover staat echter nog niets in het verkiezingsprogramma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De vergoeding voor woon-werkverkeer met de auto gaat onder het normale belastingregime vallen. De vergoeding voor woon-werkverkeer met het OV blijft onbelast.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De onbelaste reiskostenvergoeding voor het openbaar vervoer blijft bestaan. Wel komt er een maximum aan de te vergoeden afstand. De onbelaste kilometervergoeding blijft ook bestaan, maar de kilometervergoeding wordt wel lager.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma{end-tooltip} {tooltip}{end-link} De Partij voor de dieren heeft de regering in een motie verzocht af te zien van de voorgenomen forensentax waar het OV reizigers betreft en op zoek te gaan naar een alternatief in de vorm van een heffing op milieubelastende activiteiten.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
2. De OV-chipkaart wordt gebruiksvriendelijker {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De regelgeving rondom de OV chipkaart zal, vóór de afschaffing van het papieren vervoersbewijs, aangepast worden zodat een deugdelijke oplossing geboden wordt voor OV aanbieders en gebruikers in de grensregio’s.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De taken van TLS (het bedrijf achter de OV-Chipkaart) worden bij het ministerie ondergebracht. De OV-Chipkaart wordt gebruiksvriendelijker: de kaart rekent automatisch het goedkoopste tarief, de dubbele opstaptarieven worden afgeschaft en de tariefstructuur wordt landelijk vastgesteld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De OV-chipkaart wordt een echte servicekaart die het reisgemak dient. Reizigers die op hun privacy gesteld zijn, mogen hiervan geen financieel nadeel ondervinden. De OV-chipkaart wordt pas verplicht op het spoor als de NS alle kinderziekten heeft opgelost en de klachtenafhandeling bij één loket is geregeld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De OV-chipkaart wordt meer klantgericht door meer verkooppunten en makkelijker overstappen. Het moet een brede mobiliteitskaart worden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het OV-chipkaart systeem is nog niet klaar voor gebruik, de strippenkaart moet teruggebracht worden totdat er een goed alternatief is. Fouten in het systeem moeten niet op de gebruikers afgeschoven worden, alleen op die manier zullen problemen efficient en tijdig afgehandeld worden. Dit betekent dat burgers op geen enkele manier belast mogen worden met mankementen in het systeem.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
3. OV-bedrijven worden op prestaties afgerekend {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Er komt een jaarlijkse toets op de prestaties van openbaar vervoersbedrijven.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Treinen rijden op tijd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Al het binnenlandse reizigersvervoer per spoor wordt weer onderdeel van één vervoervergunning. In deze concessie worden veel duidelijker prestatieafspraken gemaakt over de treinfrequenties, de gemiddelde snelheid, de punctualiteit, de veiligheid en de kwaliteit van de dienstverlening. Er komen landelijke basisafspraken over de prestatie-eisen in het stads- en streekvervoer.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Bij NS en bij vervoerders in het stads- en streekvervoer wil D66 dat het reizigersbelang en de betrouwbaarheid een prominente plaats innemen in de kaders die de overheid stelt en de financiële prikkels die zij geeft.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Vervoerders worden verplicht cijfers over bezettingsgraad, reistijd en klanttevredenheid te publiceren. De voor reizigers belangrijke criteria worden opgenomen in de nieuwe NS vervoersconcessie voor het hoofdrailnet. De maximaal toegestane prijsverhoging wordt afhankelijk van de prestaties van NS.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
4. Het OV is betaalbaar {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De tarieven voor het openbaar vervoer moeten landelijk door de overheid worden vastgesteld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Buiten de spits zijn er te veel lege stoelen in het openbaar vervoer. Door meer gebruik te maken van goedkope daltarieven voor doelgroepen wordt de benutting van de capaciteit in trein en bus verbeterd. Het toeslagtarief van de Fyra vervalt, zodat de miljardeninvestering in de hogesnelheidslijn maatschappelijk nut gaat opleveren. De OV-chipkaart rekent automatisch het goedkoopste tarief, de dubbele opstaptarieven worden afgeschaft en de tariefstructuur wordt landelijk vastgesteld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De rijksoverheid stuurt zodanig op ov-tarieven en (auto) belastingen dat schoon en zuinig vervoer en thuiswerken aantrekkelijk worden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De toeslag voor de HSL-Zuid vervalt nu deze onderdeel wordt van het hoofdrailnet.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer, ook op het platteland, wordt betrouwbaar, betaalbaar{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Privacybeperkende initiatieven als de OV-chipkaart mogen niet door negatieve stimulans aan de burger verkocht worden. Dat betekent dat het niet duurder mag zijn om met een papieren kaartje te reizen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Gratis openbaar vervoer buiten de spits{end-tooltip}
5. Het OV is een samenhangend net {tooltip}{end-link}Verschillende vormen van vervoer moeten goed op elkaar aansluiten. Bij nieuwe infrastructurele projecten moet aandacht zijn voor overstapmogelijkheden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Ontbrekende trajecten in het spoorwegnet worden opgevuld met snelwegbussen, die ook de bereikbaarheid van grote bedrijventerreinen kunnen verbeteren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Goed openbaar vervoer is meer dan een verzameling lijnen, het is een systeem dat – veel meer dan nu – in samenhang moet worden bekeken. D66 wil het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door het bieden van meer kwaliteit, hogere frequenties, betere aansluitingen van trein, metro, tram, bus en fiets, het aanbieden van gratis internet in de trein en het zorgen voor schone treinen. D66 is voor het tot stand brengen van ‘metro-achtige’ treinverbindingen tussen de grote steden en een uitbreiding van het NS-nachtnet. D66 wil fietsgebruik stimuleren en binnen bereik van grotere groepen mensen brengen. Combinaties met het openbaar vervoer worden door D66 gestimuleerd met P+R voorzieningen op strategische locaties. D66 wil het netwerk van fietsverbindingen verbeteren, onder andere door meer stallingvoorzieningen in stadcentra, bij stations, publieke voorzieningen en bedrijven.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}In grootstedelijke regio’s gaan regionale treinen, lightrail, metro, sneltram en snelbus een samenhangend net vormen van hoge kwaliteit. Wacht- en overstaptijden worden korter. Reisinformatie is integraal en actueel. Er komen meer stationsstallingen en OV-fietsen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Investeren in lightrail en busbanen. Binnen het Infrafonds wordt structureel ruimte gereserveerd voor grote regionale OV-projecten met een nationaal belang, zoals de IJmeerverbinding, de metro tussen Schiedam, Rotterdam Zuid en Kralingse Zoom, de uitbouw van het tramnetwerk in Utrecht en meer vrije busbanen. De snelwegbus biedt voor veel forenzen kortere reistijden. Het OV-fietssysteem wordt uitgebreid tot alle stations en andere belangrijke OV-knooppunten.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het Rijk moet meer investeren in regionaal openbaar vervoer. Niet de vervoervraag moet leidend zijn, maar de ambitie om regionaal OV op te plussen tot een samenhangend netwerk van OV. Juist in dichtbevolkte gebieden, zoals Zuid-Holland, is nog veel te winnen. Zie het succes van Randstadrail. Er gaapt een kloof tussen de mogelijkheden en de financiële middelen die de decentrale overheden ontvangen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
6. Het OV is toegankelijk {tooltip}{end-link}Goed openbaar vervoer is heel belangrijk voor mensen met een beperking. De VVD wil daarom alle treinen, bussen, trams en stations toegankelijk maken voor mensen met een beperking. Deze eisen moeten in de aanbesteding worden opgenomen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het gehele openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. De trein moet standaard uitgerust zijn met een toilet en internetverbinding.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}In de eerstkomende concessie wordt vastgelegd dat alle treinen een toilet krijgen. Stations en treinen worden zodanig ingericht dat mensen met een beperking er zelfstandig gebruik van kunnen maken. De kwaliteit van het leerlingvervoer en taxivervoer voor mensen met een beperking wordt beter geborgd. Lagere overheden mogen er ook voor kiezen om deze activiteit onder te brengen in een nutsbedrijf. Voor mensen met een handicap maken we treinen en perrons, maar ook bussen, trams en metro’s beter toegankelijk.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}D66 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is, onder andere door het toegankelijk maken van materieel, haltes en opstapplaatsen voor minder validen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer wordt beter toegankelijk voor ouderen, gehandicapten en mensen met kinderen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer moet goed toegankelijk zijn voor gehandicapten.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer, ook op het platteland, wordt betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk, ook voor mensen met een beperking.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}In alle treinen toiletten. Meer beschutte zitplaatsen op perrons. Lokaal vervoer met haltes dichtbij woonwijken en niet te ver uit elkaar{end-tooltip}
7. Aanbesteden van OV in de steden is niet verplicht {tooltip}{end-link}De aanbesteding van het stadsvervoer in Rotterdam heeft bewezen dat het openbaar vervoer beter en goedkoper kan. Daarom willen we dat alle grote steden hun bussen, trams en metro's openbaar aanbesteden. Provincies worden verantwoordelijk voor de openbare aanbesteding van regionale stoptreinen, zodat de aansluiting tussen trein en bus makkelijker wordt. De VVD wil een kwaliteitsimpuls geven aan het openbaar vervoer. Dit kan door het voor een groter deel door particuliere bedrijven te laten uitvoeren. We willen meer concurrentie op het spoor, zo kunnen we treinreizen goedkoper en beter maken. De NS blijft de komende 10 jaar verantwoordelijk voor de trein op het hoofdspoornet (intercity’s). De regionale stoptreinen (sprinters) worden samen met ander regionaal vervoer aanbesteed, zodat er goede aansluitingen zijn.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het aanbesteden van het openbaar vervoer in de steden is geen verplichting.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De verplichte aanbesteding in het OV wordt afgeschaft. Provincies en gemeenten krijgen de mogelijkheid om het stads- en streekvervoer door een eigen nutsbedrijf te laten verzorgen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De grote steden houden de keus hun openbaar vervoer zelf aan te besteden bij gemeentelijke vervoerbedrijven. Zo blijft de samenhang tussen tram, bus en metro in stand.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
8. Grensoverschrijdend OV wordt verbeterd {tooltip}{end-link}Ook wil de VVD de internationale verbindingen naar België en Duitsland verbeteren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Wij dragen de NS, als beoogd concessiehouder voor het hoofdrailnet, op om vóór 2015 grensoverschrijdende IC-verbindingen met HST-stations kort over de grens te realiseren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}D66 wil dat ook in grensstreken goed openbaar vervoer aanwezig is. Barrières die de ontwikkeling van grensoverschrijdend openbaar vervoer remmen, moeten worden weggenomen{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Nederland neemt internationaal het voortouw voor beter grensoverschrijdend openbaar vervoer, alsmede voor de invoering van een Europese treinplanner met boekingssysteem, ook voor fiets en rolstoel. Er komen betere treinverbindingen naar Duitsland en België.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De enkelsporige regionale spoorlijnen en grensoverschrijdende spoorlijnen worden opgewaardeerd door (gedeeltelijke) spoorverdubbeling, elektrificatie en verhoging van de baanvaksnelheid.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Nederland investeert in snelle treinverbindingen met het buitenland en naar de noordelijke provincies.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  9. Er komt toezicht op ProRail {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Perverse bonuscultuur bij NS en ProRail stoppen, regie spoor terug naar het rijk{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Betere samenwerking tussen ProRail en gebruikers, vooral NS, is noodzakelijk{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}ProRail komt onder directe leiding van de minister en wordt op termijn samengevoegd met Rijkswaterstaat. Hierdoor wordt synergie afgedwongen tussen weg- en spoorprojecten en wordt de minister beter aanspreekbaar op het spoorbeheer. De samenwerking tussen ProRail, NS en de andere spoorvervoerders wordt geïntensiveerd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  10. NS en ProRail worden samengevoegd {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Om de problemen op het spoor sneller aan te pakken willen we dat de NS en Prorail weer samengaan in één organisatie. De afstemming en samenwerking moet veel beter, waarbij de minister de eindverantwoordelijkheid draagt.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De splitsing tussen NS en ProRail wordt ongedaan gemaakt.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}NS en ProRail worden onderdeel van één publiek nutsbedrijf. Zo wordt de samenwerking versterkt en voorkomen dat de bedrijven langs elkaar heen werken. De minister van Infrastructuur en Milieu is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het spoorvervoer.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  11. Het spoornet wordt uitgebreid {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link} Uitbreiding van het huidige spoornet verdient hoge prioriteit, waarbij regionale overheden mee kunnen financieren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het vervoer per trein krijgt een impuls: extra treincapaciteit, inhaalsporen, betere stations en beter onderhoud vanb spoor en treinen. De trajecten waar treinen in hoge frequentie gaan rijden, worden verlengd tot buiten de Randstad. Tevens starten in meerdere regio’s buiten de Randstad experimenten met nachttreinen, naar Brabants voorbeeld. Er komt een nieuwe spoorlijn van Almere via Utrecht naar Breda (AUB) en betere treinverbindingen naar Duitsland en België.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Inhaalsporen of spoorverdubbeling, extra perrons en ongelijkvloerse kruisingen zijn op een aantal punten noodzakelijk, zodat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd. De enkelsporige regionale spoorlijnen en grensoverschrijdende spoorlijnen worden opgewaardeerd door (gedeeltelijke) spoorverdubbeling, elektrificatie en verhoging van de baanvaksnelheid. Het spoor wordt waar mogelijk stapsgewijs geschikt gemaakt voor hogere snelheden. Oude spoorverbindingen, zoals Veendam-Stadskanaal en Apeldoorn-Dieren worden opnieuw geopend. Bij de verbreding van de A27 wordt rekening gehouden met een toekomstige spoorlijn Breda-Utrecht-Almere. Er wordt geïnvesteerd op de OV-relatie Drachten-Heerenveen, bij voorkeur in een spoorverbinding. Er moet ruimte komen voor stadsgewestelijk vervoer op het spoor. Er worden tot 2028 tenminste vijftig nieuwe stations geopend.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
12. Het OV is veilig {tooltip}{end-link}Het openbaar vervoer moet niet alleen goed, maar ook veilig zijn.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Veiligheid op het spoor moet weer gegarandeerd zijn en treinongevallen moeten tot het verleden gaan behoren. Daarom pleit de PvdA voor het versneld invoeren van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Veilig en goed openbaar vervoer. Geen criminelen als taxichauffeurs. Meer bevoegdheden voor conducteurs om tuig aan te pakken{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS wordt snel ingevoerd, zodat treinen korter op elkaar kunnen rijden, de spoorveiligheid verbetert en op langere termijn onderhoudskosten worden bespaard.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
13. Reisinformatie wordt verbeterd {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Reisinformatie dient tijdig beschikbaar te zijn{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoerbedrijven gaan gratis goede en actuele reisinformatie leveren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Reisinformatie is integraal en actueel.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De actuele reisinformatie op haltes, stations en internet wordt aanzienlijk verbeterd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
14. Privacy van de OV-gebruiker is gewaarborgd {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Individuele gegevens over het reisgedrag van reiziger mogen niet langer worden opgeslagen dan noodzakelijk is voor het vervoer.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Reizigers die op hun privacy gesteld zijn, mogen hiervan geen financieel nadeel ondervinden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Anoniem reizen blijft in alle vormen mogelijk en mag geen extra geld kosten. Anoniem reizen moet te allen tijde kunnen. Men moet niet alleen een anonieme chipkaart kunnen kopen en gebruiken maar bijvoorbeeld ook reistegoed (bijvoorbeeld bij niet uitchecken) moet anoniem kunnen worden teruggevraagd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
15. OV-kaart voor MBO-studenten {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}MBO’ers vormen de toekomstige motor van onze economie. Daarom voeren wij een OV-trajectkaart voor het MBO in, samen met de provincies, te financieren uit de brede doeluitkering mobiliteit.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Er komt een OV-jaarkaart voor 16- en 17-jarige jongeren in het MBO.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Goedkoop reizen, ook voor MBO studenten. Zij krijgen net als HBO- en universitaire studenten een fikse korting op het reizen met het OV.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  VVD PvdA PVV CDA SP D66 GL CU SGP PvdD Piraten 50PLUS

 

Add a comment
11 sept2012

“Wees coulant voor vertraagde Schipholreizigers”

Twitter

treinreizigers2Rover roept NS op coulant om te gaan met compensatieclaims van reizigers die gedupeerd zijn door de aanhoudende problemen rondom Schiphol.

De laatste dagen ligt het treinverkeer rond Schiphol regelmatig stil door onterechte brandmeldingen (voortkomend uit schijnbaar geobserveerde rookwolken). Waar dit verschijnsel opeens vandaan komt, is een raadsel. ProRail onderzoekt de situatie. De brandmeldingen zijn echter lang niet de enige plaag voor de reiziger naar Schiphol. De treinreis naar het vliegveld is al tijden een potje Russische roulette door de vele storingen waardoor de reis lang niet altijd tot een goed einde gebracht kan worden.

Rover heeft tientallen meldingen onder ogen gehad van treinreizigers die de afgelopen maanden door verschillende verstoringen op het spoor met grote vertragingen te maken krijgen. Meerdere van deze reizigers maakten tot honderden euro’s kosten door het verder reizen met een taxi of omboeken van de vlucht. In meerdere gevallen wilde NS geen compensatie bieden of alleen het treinkaartje vergoeden.

Rover vindt dat als een reiziger ruimschoots op tijd vertrekt, hij erop moet kunnen rekenen dat de trein een betrouwbaar vervoersmiddel naar het vliegveld is. Het valt zeer te betreuren dat dit momenteel niet het geval is, maar het is al helemaal niet acceptabel om reizigers hierdoor met hoge kosten op te zadelen. Rover roept NS daarom op om coulant om te gaan met compensatieclaims van reizigers die met extra kosten te maken krijgen door de problemen rondom Schiphol.

Add a comment
07 sept2012

SP: spoorconcurrenten het land uit

Twitter

symposiumAls het aan de SP ligt, mogen Arriva, Connexxion en Veolia het Nederlandse spoor verlaten en terugkeren naar hun eigen land. Deze gewaagde uitspraak wist discussieleider Marc Maartens aan SP-woordvoerder Farshad Bashir te ontlokken tijdens het OV-debat dat Rover en Railforum op 5 september organiseerden. Deze middag werd in het Haags Openbaar Vervoer Museum een pittige discussie gevoerd tussen kandidaat-Kamerleden, journalisten en OV-professionals.

Arriva-directeur Frank van Setten schrok wel even toen hij de SP-woordvoerder hoorde zeggen dat hij de Arriva’s, Veolia’s en Connexxions het liefst het spoor en zelfs het land zag verlaten. De SP is een fel tegenstander van marktwerking en ziet het liefst alleen NS op het spoor rijden onder zeer strakke regie van de minister. Alle winst die de marktpartijen maken, verdwijnt nu maar naar het buitenland. Uiteraard waren lang niet alle aanwezigen het hier mee eens. “De minister stelt de randvoorwaarden, de spelers moeten hier zelf mee aan de gang”, aldus Pieter Duisenberg van de VVD.

verkiezingsdebat rover-railforum_3Uiteraard werd niet alleen over marktwerking gesproken, een heel scala aan onderwerpen passeerde de revue. Politici namen de kans om te vertellen wat zij na de verkiezingen willen voor het OV. Frank Visser van de ChristenUnie pleitte voor prestatiecijfers per lijn in het OV en voor een spoorknelpunten top-50 (à la de file top-50). Studenten, ook in het MBO, zouden van de ChristenUnie een OV-kaart krijgen die recht geeft op 90% korting. De PvdA ziet liever een trajectkaart voor alle studenten. De SP wil dat de OV-chipkaart altijd het goedkoopste tarief gaat berekenen, het liefst hemelsbreed. GroenLinks hield een pleidooi voor een Europese Reisplanner, om zo het grensoverschrijdende OV te stimuleren.

Er zijn ook onderwerpen waar de deelnemers het best met elkaar over eens zijn. Zo ziet iedereen graag dat het OV beter toegankelijk wordt voor mensen met een beperking. Wel wordt verschillend gedacht over de termijn waarop, vooral het CDA wil hier de tijd voor nemen. Ook was iedereen het met elkaar eens dat het tijd is voor een lange termijnvisie. De spoorprofessionals Jonge Veranderaars verweten de politiek slechts te willen scoren in de regeerperiode, terwijl vooruit denken zo belangrijk is. Tip voor de spoorsector van de CU:“Zet in op betere kwaliteit, ga voor hogere ambities en wees transparant over wat wel en niet goed gaat!”

Confronterend maar zeer gewaardeerd was de discussie met journalisten van de Staatscourant, Volkskrant, Dagblad Metro en OVPro. De journalisten waren terecht kritisch op de OV-sector. “Het grote probleem van deze sector is dat niemand durft te zeggen wat er mis gaat”, vond Sander Heijne van de Volkskrant. Ook vindt hij dat de overheid een duidelijk keuze moet maken: kies voor échte marktwerking of maak van NS weer een door de overheid gereguleerd bedrijf.

Tot slot kregen vervoerders de tip om het reizen prettiger temaken: let op de kleine dingen (“de alledaagse waanzin waarmee reizigers worden geconfronteerd”). Een defecte roltrap die pas na 4 weken wordt gerepareerd, defecte schermen, verouderde informatie. Er zijn veel grote vraagstukken in het OV om op te lossen, maar vervoerders kunnen door het aanpakken van deze kleine, alledaagse dingen de reis al zoveel prettiger maken.

Add a comment

Meer artikelen...

  • Veiliger afzetpunt station Haarlem nodig
  • Reactie NS Hispeed op irritaties aan de website
  • Rover en Railforum organiseren verkiezingsdebat
  • "Klachten in het OV vooral structureel van aard"
  • Start
  • Vorige
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • Volgende
  • Einde

Navigatie

  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
  • Blogs
    • Blog archief
  • Nieuwsbrief

Rover landelijk

Postadres
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Bezoekadres
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort

Telefoon: 033-4220450
(ma t/m vrij van 10:00 tot 16:30 uur)

Onze activiteiten

  • Onze successen
  • Blad De Reiziger
  • Wandelroutes
  • Symposia
  • Samen op Reis
  • Overlegorganen
  • Onderzoek
  • Trainingen

KlantenService

  • Vervoersbedrijven
  • Klacht bij Rover
  • Bemiddeling OV loket
  • Meldpunt volle treinen
  • Geld terug bij vertraging
  • Case studies/rapportages
    • Analyse sterabonnementen
    • Zwartboek zonesupplementen
    • Rapportage Keuzedagen

Over Ons

  • Wie zijn wij
  • Wat willen wij
  • Organisatie
  • Vacatures

Op reis

  • OV-chipkaart
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Sitemap
  • Contact
  • Voorwaarden lidmaatschap

Copyright © Reizigersvereniging Rover

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Blogs
      • Blog archief
    • Nieuwsbrief
  • Over Rover
    • Wie zijn wij
    • Wat willen wij
      • Onze standpunten
      • OV-visie 'Ordening begint met regie'
    • Rover Jong
    • Organisatie
      • Bestuur
      • Medewerkers
      • Vrijwilligers
      • Officiële documenten
    • Vacatures
  • Onze activiteiten
    • Onze successen
    • Blad De Reiziger
      • Abonnement
      • Los nummer nabestellen
      • Adverteren
      • Inkijkexemplaar
    • Symposia
      • Archief symposia
    • Wandelroutes
    • Rover-wandelgids
    • Handboek Reizigersinvloed
    • Papieren spoorboekje
    • Overlegorganen
    • Onderzoek voor Rocov’s
      • Knooppunten
      • Ketenreizen en overstappen
      • Dynamische reisinformatie
      • Kwaliteitsonderzoek stations
      • Kwaliteitsonderzoek bushaltes
    • Trainingen voor Rocov-leden
      • Aanbod 2018
      • Rocov-nieuwsbrief
  • Lokaal
  • Op reis
    • OV-chipkaart
      • Informatie
      • Alternatieven
      • Poortjes en internationaal
      • Reizen met keuzedagen
      • Folder OV-chip en internationaal
    • Binnenland
      • Regionale dagkaarten
      • Toegankelijkheid
        • Toegankelijkheid van het OV
        • Treinen met toiletten
    • Buitenland
      • Buitenlandservice
      • Reisinformatie per land
      • FAQ internationaal reizen
      • Tip: goedkoper de grens over
      • Met fiets en trein naar het buitenland
      • Internationale langeafstandsbussen
  • Lidmaatschap
    • Waarom lid worden?
    • Lid worden
    • Doe een donatie
    • Mijn Rover
    • Veel gestelde vragen
    • Doneer saldo OV-chipkaart
  • Klantenservice
    • Vervoersbedrijven
    • Case studies/rapportages
      • Benchmark duurzame mobiliteit
      • Rapport 'Als de gewone bus verdwijnt'
      • Evaluatie klachten Dienstregeling 2017
      • Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng
      • Treinwifi-enquête Rover Jong
      • Enquête naar meest gastvrije stations
      • De OV-chipkaart vergeleken
      • Analyse sterabonnementen
      • Zwartboek zonesupplementen
      • Knelpuntennotitie Schiphol
      • Rapportage Keuzedagen
    • Klacht bij Rover
    • Bemiddeling OVloket
    • Melding over dienstregeling 2019
    • Meldpunt Volle Treinen
    • Meldpunt Volle Bussen
    • Vertraging met de trein
      • Geld terug bij vertraging
      • Treinvertraging en vliegtuig
      • Spoormonitor.nl
      • Meetmethodes betrouwbaarheid
      • Vertraging bij een internationale reis
  • Mijn Rover