Skip to main content

Blog: groeiende mobiliteit

thumb Arrien treinNu de crisis voorbij is groeien de files snel en het einde van de groei is niet in zicht. Sinds de invoering van de Spoedwet Wegverbreding is €20 miljard extra in Rijkswegen geïnvesteerd zonder dat de files verdwenen zijn. Momenteel worden er weer miljarden geïnvesteerd in een verbreding van de Rijksweg Almere- Amsterdam – Schiphol. De auto’s rijden daardoor een paar minuten sneller om vervolgens geen parkeerplaats te kunnen vinden in Amsterdam. De maatschappelijke kosten van autoverkeer zijn hoog: 620 doden en tienduizenden gewonden per jaar. Daarnaast is er een groot aantal (minder zichtbare) doden en gewonden door luchtvervuiling.  De autolobby roept opgewekt dat alles straks beter wordt met zelfsturende elektrische auto’s. Een elektrische zelfsturende auto lost het congestieprobleem niet op, evenmin als het probleem met fijnstof dat veroorzaakt wordt door banden en remmen. Elektriciteit wordt in Nederland bovendien vuil geproduceerd. Railvervoer neemt vele malen minder ruimte in beslag, veroorzaakt geen doden of gewonden en is oneindig veel schoner.

Voorbeelden hoe het beter kan zijn te vinden in het buitenland. In Zwitserland is jarenlang gericht geïnvesteerd in spoorwegen en in technologische vernieuwing. In Zwitserland wordt in verhouding tot Nederland tweemaal zo veel gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. In Oslo, Stockholm en Londen is sinds de invoering van een ‘congestion tax’ (een vorm van beprijzen van autogebruik) het autoverkeer afgenomen en het openbaar vervoer gegroeid. Het klimaat en de leefbaarheid zijn er in die steden op vooruit gegaan. Londen, Oslo, Stockholm en de Zwitserse steden zijn economisch welvarend en ontkrachten de mythe dat automobiliteit goed is voor de economie.

In Maastricht werd deze week een feestje gevierd omdat de A2-tunnel is geopend. Dat feestje is begrijpelijk. De kosten bedroegen 1, 2 miljard euro. In de spoorlijn van Maastricht naar Luik is in geen jaren meer geïnvesteerd en er rijdt eenmaal per uur een knus treintje van museale kwaliteit van de Belgische Spoorwegen. Hoe zou het komen dat vrijwel iedereen de auto neemt naar Luik?

Een echte keuze vormt de rijksweg van Utrecht naar Breda. Die weg loopt vol. Verbreding is de makkelijke oplossing die niets oplost. De echte oplossing is de aanleg van een spoorweg van Utrecht via IJsselstein en Gorinchem naar Breda. Omdat Breda vanaf 2018 het grensstation naar België wordt, ontstaat daarmee een belangrijk verbinding met de snelgroeiende steden Antwerpen en Brussel.IJsselstein en Gorinchem (ieder 35.000 inwoners) worden daarmee bovendien beter ontsloten en niemand hoeft meer op de A27 in de file te staan. 

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover