Rover-Limburg

09
december
2018

De Drielandentrein: de stand van zaken

Hoewelthumb 18120701 de Drielandentrein van Arriva vandaag voor het eerst zou gaan rijden tussen Maastricht en Aachen Hbf, de officiële start van deze internationale treinverbinding heeft reeds eergisteren plaatsgevonden en wel in de werkplaats van de Deutsche Bahn in Aken. Een kleine smet bij deze inauguratie was wel dat het Eisenbahn Bundesamt (EBA) enige dagen daarvoor bekend maakte dat de Flirt-treinen van Arriva (voorlopig) niet op het Duitse traject mogen rijden. De verwachting is dat toelatingsprocedure binnen een paar weken zal zijn afgerond.

06
december
2018

Kerkrade de pineut met ingang van treindienstregeling 2019

Het14060309 ontbreken van een wissel in Heerlen levert voor veel reizigers vanaf 9 december extra reistijd op. Door deze wissel aan te leggen kan de verslechtering van de dienstregeling worden teruggedraaid. De kosten hiervan kunnen volgens reizigersvereniging Rover in één jaar worden terugverdiend. Rover vraagt daarom ProRail de aanleg van deze wissel te financieren en met spoed te realiseren.

04
december
2018

Aanstaande zondag start dienstregeling 2019

Op17070410 zondag 9 december start de nieuwe dienstregeling. Niet alleen in onze provincie maar ook in de rest van Nederland en in de meeste landen van de EU. Bij NS zijn er voor de provincie Limburg geen wijzigingen doorgevoerd. Hoogstens een enkele aanpassing van de aankomst- en/of vertrektijd van haar treinen op bepaalde dagen en uren van de week. 

Arriva voert komende zondag wel de nodige wijzigingen in de bus- en treindienstregeling door.

01
december
2018

Auf Wiederseh’n Euregiobahn

Vandaagthumb 18120104 reed voor het laatst de trein van de Euregiobahn tussen Heerlen en Herzogenrath. De treinen van de Euregiobahn, waarvan de exploitatie wordt uitgevoerd door DB Regio NRW, namen in juni 2001 de treindienst Heerlen-Aachen Hbf van NS over.

Ten behoeve van de treinverbinding naar Heerlen zette de Euregiobahn in de eerste jaren van haar exploitatie Talent driewagentreinstellen in. Deze driewagenstellen werden door de uitbreiding van het netwerk vervangen door Talent tweewagenstellen en zo kon men vanuit Heerlen op een gegeven moment zelfs rechtstreeks via Eschweiler-Weisweiler naar Düren Hbf reizen.

28
november
2018

Beperkt treinverkeer naar Kerkrade en Herzogenrath

Vanafthumb 18032102 komende zaterdag rijden er de gehele dag tussen Heerlen en Herzogenrath en in de late avonduren geen treinen tussen Heerlen en Kerkrade.

In onderstaand overzicht ziet u gedurende welke dagen en uren er geen treinverkeer mogelijk is op de zojuist vermelde trajecten.

  1. Heerlen-Herzogenrath. Vanaf zaterdag 1 december vanaf 21.50u. t/m zaterdag 8 december
  2. Heerlen-Kerkrade. Zaterdag 1 december vanaf 22.35u., van zondag 2 december t/m vrijdag 7 december vanaf 21.05u. en zaterdag 8 december vanaf 22.35u.
14
november
2018

Wanneer gaat er tussen Aken en Luik twee keer per uur gereden worden?

Erthumb 17052203 is een spoorconflict ontstaan tussen België en Nederland over de Drielandentrein, die Aken via Heerlen en Maastricht met Luik verbindt. Maar eigenlijk speelt de onenigheid al enkele jaren. Alleen werd tot voor kort daar door de media weinig over geschreven. Ook dient opgemerkt te worden dat de Belgische autoriteiten heer en meester zijn in het koppelen van (hoofdpijn)dossiers zoals grensoverschrijdende treinverbindingen in combinatie met het laten rijden van goederentreinen vanuit de haven van Antwerpen via de IJzeren Rijn naar het Ruhrgebied.

Het conflict dat nu speelt heeft te maken met de treinverbinding tussen Maastricht en Luik en het spoortraject tussen Roosendaal en Antwerpen. In de pers worden nu een aantal problemen breeduit gemeten zoals de goedkeuring van de treinen van Arriva en de goedkeuring van de dienstregeling. Echter deze punten worden op dit moment behandeld door de diverse instanties in België.

11
november
2018

Geen dieseltractie meer bij NS

NS-dieseltreinenthumb 07041909 van het type DM90 hebben eind 2017 voor het laatste gereden op twee trajecten waarvan ook de exploitatie in handen was van NS. Limburg kende in het verleden een groot aantal niet-geëlektrificeerde spoorlijnen zoals Heerlen-Kerkrade-Schin op Geul (Miljoenenlijntje), Maastricht-Visé-Luik en Heerlen-Herzogenrath-Aachen en tot op heden nog steeds niet onder de draad het baanvak Roermond-Venlo-Nijmegen.

27
oktober
2018

Buurtbuslijn 723 vanmiddag officieel van start gegaan

Ondethumb 18102709r het toeziend oog van de wethouders van Landgraaf en Kerkrade, de burgermeester van Ubach-Palenberg, vertegenwoordigers van Arriva, de vrijwillige chauffeurs en de bestuursleden van de Stichting Buurtbus Rimburg-Eygelshoven, is vanmiddag het busje gepresenteerd dat wordt ingezet op de reeds bestaande buurtbusverbinding tussen Landgraaf Mondo Verde en het station van Ubach-Palenberg.

Nadat Arriva op 11 december 2016 het openbaar vervoer in de provincie Limburg van Veolia had overgenomen en deze vervoerder uitvoering ging geven aan het Limburgnet, raakten heel wat dorpen en gehuchten hun vertrouwde busverbinding kwijt. Zo ook de kern Rimburg welke vanaf zojuist vermelde datum niet meer werd bediend door een vaste buslijn. Tot 10 december 2016 verbond buslijn 23 van Veolia Rimburg elk uur met de Duitse grensplaats Ubach-Palenberg en met het centrum van Waubach en Eygelshoven en bood op het station van Eygelshoven aansluiting op de trein richting Heerlen.

26
oktober
2018

Wat is goedkoper; tram Maastricht-Hasselt via geplande tracé of over de spoorbrug?

Roverthumb 18012518 afdeling Limburg wil dat opnieuw wordt onderzocht of de tram naar Hasselt over de spoorbrug naar stati Maastricht kan doorrijden. Deze route is interessanter voor reizigers dan een tramlijn die eindigt op de Maasboulevard in Maastricht. Nu er geen goederentreinen meer zullen rijden over de spoorbrug is bovendien het belangrijkste obstakel voor deze route verdwenen. Rover Limburg heeft in diverse artikelen op hun website aangegeven dat zij voorstander is voor het opnemen van de spoorbrug in de route van de tram.

08
oktober
2018

“OV maal twee”

In verband met de verkiezingenthumb 17032201 voor de Provinciale Staten welke op 20 maart 2019 zullen plaatsvinden, draagt Reizigersvereniging Openbaar Vervoer (Rover) u een aantal suggesties aan welke gericht zijn op een optimalisering van het het openbaar vervoer in de provincie Limburg.

Het motto van Rover voor deze verkiezingen is “OV maal twee”. Er moeten meer, snellere en directere verbindingen komen zodat het OV voor meer mensen een aantrekkelijke keuze wordt. Om dit mogelijk te maken doet Rover een aantal concrete voorstellen. Wij vragen aan de politieke partijen deze punten op te nemen in hun verkiezingsprogramma.

14
september
2018

Een dagje treinen in België?

Elkthumb 14060638 jaar zijn er in de Week van de Mobiliteit (16 – 22 september) in Vlaanderen tal van acties bij het openbaar vervoer. Het doel van deze week is om ons deze week te laten stil staan bij ons verplaatsingsgedrag en ons te laten proeven van de alternatieven. Want wie de overstap maakt ontdekt zelf de voordelen van de verschillende vormen van openbaar vervoer en het autodelen.

Festival van de duurzame mobiliteit

Van 16 tot 22 september zijn er diverse acties bij het openbaar vervoer in Vlaanderen. De Week van de Mobiliteit is hét festival van de duurzame mobiliteit. In het kader van de “Week van de mobiliteit” kan men op 16 september spotgoedkoop met de trein door België reizen. Wil je naar Brugge, Gent, de kust of naar de Ardennen; dat kan aanstaande zondag met de Mobility Pass van de NMBS. Voor maar € 5,00 per persoon reis je kriskras met de trein bij onze zuiderburen.

11
september
2018

Spoor Landgraaf-Herzogenrath nu onder de draad

Nadatthumb 16090612 op 17 april van dit jaar gedeputeerde Hubert Mackus en de directeur van het Nahverkehr Rheinland Heiko Sedlaczek op het station van Landgraaf het startsein hadden gegeven voor de elektrificatiewerkzaamheden van het grensbaanvak, is deze week de eerste fase van het project afgerond en wel vanwege het feit dat langs en boven het spoor nu alle bovenleidingportalen en rijdraden zijn aangebracht.

Rover-Limburg hoopt alleen niet dat, althans zo berichtte een verslaggever van de Limburger, de Nederlandse en Duitse bovenleidingdraden met elkaar verbonden zijn. Want als de spanning er straks opgezet wordt dan zou dat wel eens een leuk vuurwerk kunnen opleveren.

05
september
2018

De intercity tussen Venlo en Düsseldorf rijdt vanaf 2025

De11100701 verwachting is dat er vanaf 2025 een intercity zal rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo, naar aanleiding van een brief van het Ministerie aan de Tweede Kamer. Deze rechtstreekse intercity van/naar Düsseldorf zal bestaan uit een koppeling van de huidige intercity Eindhoven-Venlo en een nieuwe intercity of RE-sneltrein (RegionalExpress) Eindhoven-Venlo-Düsseldorf-Hamm.

De nieuwe intercity zal 1x per uur rijden en in Nederland alleen Helmond en in Venlo stoppen, dit betekent wel dat minimaal één sprinter per uur van Eindhoven naar Deurne doorgetrokken wordt naar Venlo. De wens van Rover is dat er twee keer per uur een sprinter gaat rijden tussen Eindhoven en Venlo. De huidige intercity tussen Schiphol en Venlo wordt ten behoeve van de nieuwe intercityverbinding één keer per uur ‘geknipt’ op station Eindhoven. Oftewel: deze intercity rijdt dan niet verder dan Eindhoven. Dit betekent voor de binnenlandse reizigers een extra overstap, dan wel 1x/uur doorrijden tussen Schiphol en Venlo in plaats van 2x/uur.

01
september
2018

Wijziging vertrekspoor IC-trein Sittard-Heerlen

Wiethumb 18081804 in de late avonduren met de IC van Sittard naar Heerlen wil reizen, loopt bij bekendheid met de vertrektijden en vertreksporen in Sittard blindelings naar spoor 1B. Maar daar komt per 3 september a.s. een einde aan. Want vanaf die datum vertrekken deze IC’s naar Heerlen in Sittard vanaf spoor 20; het kopspoor. De wijziging van het vertrekspoor, en natuurlijk ook het aankomstspoor van de IC uit Heerlen in de avonduren, heeft te maken met het feit dat bij een vertraagde aankomst van de IC uit de richting van Eindhoven om 22.16u. 23.16u. of 0.16u. en een daardoor verloren aansluiting op de stoptrein van Arriva naar Heerlen, reizigers naar Heerlen gebruik kunnen maken van de IC’s van NS welke om 22.26u. (*) , 23.26u. en 0.26u. van spoor 20 vertrekken.  

.

29
augustus
2018

Eerste trein Weert-Hamont-Brussel vanaf december 2020?

Infrabel, thumb 12071207de Belgische spoorbeheerder, is inmiddels begonnen met het plaatsen van bovenleidingsportalen en het aanbrengen van een bovenleiding tussen Mol en Hamont, bij de Nederlandse grens. Elektrificatie in België is noodzakelijk omdat de dieseltreinen bij het doortrekken van de verbinding Hamont-Herentals naar Brussel aldaar niet door de spoortunnels mogen rijden.

De treinverbinding Weert-Hamont-Brussel komt hierdoor een stapje dichterbij. Door de elektrificatie wordt de reistijd naar Brussel met een klein uur verkort. Treinreizigersuit Hamont, Neerpelt, Overpelt of Lommel met bestemming Brussel hoeven dan ook niet meer over te stappen in Herentals. Met het onder de draad brengen van het baanvak Herentals-Hamont-Nederlandse grens verdwijnt dan één van de laatste dieseltreinverbindingen in Vlaanderen.

[12 3 4 5  >>