Rover-Limburg

14
april
2019

Bouw Maankwartier nadert voltooiing

MensenNieuwbouw station Heerlen die geregeld een bezoek brengen aan de nieuwe stationsomgeving van Heerlen zien de laatste weken dat bouwvakkers onder het toeziend oog van bedenker en ontwerper Michel Huisman de laatste hand leggen aan zijn kunstwerk.

Echter in een van de laatste fase van de afbouw moeten er nog een aantal omvangrijke werkzaamheden worden uitgevoerd zoals het aanbrengen van de serre, de (perron)overkappingen, de installatie van de (rol)trappen vanuit de stationshal naar de twee perrons en het plaatsen van enkele kunstwerken van Michel Huisman aan de gevel. Maar ook op het emplacement van station Heerlen moet nog het e.e.a. gebeuren zoals het verplaatsen van de balken van de bovenleiding en het verleggen van kabels en leidingen.

09
april
2019

De kaartlezer op het station en de piepjes

VoorKaartlezers Roermond de doorgewinterde treinreiziger komen de piepjes bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart wel bekend voor. Maar voor de incidentele treinreiziger met zo’n kaart ligt dat even iets anders en zeker als hij/zij in- of uitstapt op een station dat niet afgesloten is met poortjes. Voor hen is het belangrijk dat het in- en uitcheckproces correct verloopt.

Zoals aangegeven zijn veel stations heden ten dage afgesloten en krijgt men alleen toegang tot de perrons en de treinen na ingecheckt te hebben bij de poortjes. Ook het uitchecken geschiedt dan via de kaartlezer bij de poortjes. Belangrijk is om op stations met meerdere vervoerders het juiste poortje te passeren zoals in Sittard, het station dat bediend wordt door NS en Arriva. Maar op de andere grotere stations zoals Heerlen, Maastricht en Roermond, welke ook door meerdere spoorwegmaatschappijen wordt aangedaan, zijn geen poortjes en dient men derhalve via de kaartlezer bij de ingang van het station, in de stationshal of op het perron in- en uit te checken.

05
april
2019

Nieuws over treinverbindingen in Limburg

MaaslijnArriva trein Heerlen

Begin deze week kwam het bericht dat de financiering van de Maaslijn rond is. Echter overvolle treinen zullen voorlopig nog wel blijven bestaan. Maar door aanpassingen van de collegetijden van de Radboud Universiteit en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen is de drukte in de spits gelukkig wel iets afgenomen.

Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden over een lengte van 86 kilometer portalen en palen geplaatst. Aan deze palen komt de bovenleiding te hangen die de elektrische trein van stroom voorziet. Op vijf plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd; ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Vierlingsbeek, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. Ook wordt een deel van de Maaslijn geschikt gemaakt voor het rijden met hogere snelheden. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden vervangen of verplaatst.

24
maart
2019

Wil Nederland de trein Hamont-Weert nog wel?

HetStation Hamont plan om Weert en Hamont via het spoor met elkaar te verbinden staat in het Nederlandse regeerakkoord. Hierdoor ontstaat er een treinverbinding tussen Weert en Antwerpen. Afgelopen week zijn er in het dagblad het Belang van Limburg en de Limburger artikelen verschenen over de investeringen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het 9 km lange Nederlandse traject.

In Nederland wordt er een zogenaamde Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) uitgevoerd en ProRail is bezig met een studie over de kosten aan de Nederlandse kant van het traject en dit wordt binnenkort afgerond. Uit de artikelen komt naar voren  dat de kosten voor het Nederlandse traject opvallend hoog worden ingeschat en aanmerkelijk meer zullen zijn dan de aanvankelijke schatting van 35 miljoen uit 2015. Er moet een spoorbrug worden verhoogd en een bocht vlak voor station Weert zou opnieuw moeten worden aangelegd. Dit zou er voor zorgen dat de uitgaven veel hoger uitvallen. De eerste resultaten van dat onderzoek zouden al tussen ProRail en Infrabel zijn besproken.

17
maart
2019

Wissel in Valkenburg blijft liggen, dus de ZLSM gaat weer naar Valkenburg rijden

BeginZLSM Maastricht dit jaar berichtten wij u over het voornemen van ProRail om een wissel op het spooremplacement in Valkenburg weg te halen. Middels dit wissel kan de trein uit oostelijke richting het Geulstadje binnenrijden op spoor 3. Ook de stoomtrein van de ZLSM uit Simpelveld gebruikte vele jaren dit spoor. Begin dit jaar waren de ZLSM, Arriva en de gemeenten aan deze lijn ontstemd toen bekend werd dat het wissel verwijderd zou worden. Door het weghalen van betreffend wissel zou het voor de toeristische stoomtreinmaatschappij ook niet meer mogelijk zijn om vanuit Schin op Geul door te rijden naar Valkenburg.

Gelukkig heeft dit verzet de spoorbeheerder er toe aangezet om een streep te zetten door het eerder vermelde plan. De intentie van de ZLSM is om vanaf 2020 met haar treinen weer door te rijden naar Valkenburg kan dan realiteit worden.

14
maart
2019

Statenverkiezingen en het Openbaar Vervoer

Eind station Heerlen2vorig jaar heeft Rover afdeling Limburg de politieke partijen die deelnemen aan de Provinciale Statenverkiezing in Limburg geïnformeerd wat de wensen zijn van deze reizigersorganisatie.

Naar aanleiding hiervan heeft Rover-Limburg onlangs de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen beoordeeld en vergeleken met onze wensen. Hierbij blijkt dat de ideeën van de SP op het terrein van het openbaar vervoer in de provincie het meest overeenkomen met die van Rover-Limburg. Het volledige overzicht van de vergelijking treft u hieronder aan.

13
maart
2019

Arriva draagt bij aan een schoner milieu in Limburg

Ze start ebus Maastricht1rijden al een tijdje in Maastricht; de elektrische bussen van Arriva. De eerste stadslijn welke met elektrische bussen werd gereden was lijn 3. Vanaf 9 december 2018 is het aantal lijnen waarop Arriva elektrisch materieel inzet uitgebreid naar 5. Naast lijn 3 worden nu ook de lijnen 1,2,5 en 6 met 28 zero-emissie bussen gereden. En de opmars van deze milieuvriendelijke en stille voertuigen zal in de komende periode toenemen. Eind juni zullen ook de lijnen 4,7,9 en 10 in de regio Maastricht met elektrische bussen worden gereden. In de regio Parkstad/Sittard zullen de buslijnen 20 en 36/37 met de meer aangehaalde type bussen worden gereden. Ook in Sittard, Venlo en Venray zal de elektrische bus de diesel variant uit het straatbeeld doen verdwijnen.

05
maart
2019

Aantrekkelijke reisformules bij de Belgische spoorwegen

Nu station de Pannehet voorjaar er aankomt, en qua weer zitten we er al in, is het leuk om in het weekend er op uit te trekken en bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan Brussel, Antwerpen of aan de Belgische kust. Om daar te komen hebben de Belgische spoorwegen (NMBS) voor alle leeftijdscategorieën aantrekkelijke reisformules; tickets die voor inwoners uit de grensstreek ook interessant kunnen zijn. Met de vervoerbewijzen die vanaf Visé of Hamont geldig zijn kunnen jongeren tot en met 25 jaar met de Go Pass 1 voor € 6,60 (enkele reis) in de 2e klas naar alle bestemmingen in België reizen. In de schoolvakanties reizen deze jongeren met de Go Unlimited voor € 15,00 per week of € 25,00 per maand kriskras door België.

Bent u 65 jaar of ouder; ook dan heeft de NMBS goedkope reismogelijkheden voor u want voor € 6,80 koopt men het seniorenbiljet. Het seniorenbiljet is een dagretour waarmee u vanaf elk Belgisch station naar uw (favoriete) reisbestemming reist. Reist u liever 1e klas dan betaalt u € 14,40. Dit treinkaartje is van maandag tot en met vrijdag geldig vanaf 9.00u en in het weekend de gehele dag. Van 13 juli t/m 18 augustus 2018 is het seniorenbiljet niet geldig op zaterdag, zondag en feestdagen. Voor 65+ reizigers uit Nederland is er ook een seniorenbiljet dat als dagretour vanuit Maastricht, Maastricht Randwyck of Eijsden geldig is naar een plaats in België en kost € 10,10 voor de 2de klas en           € 19,20 voor de 1ste klas. Dezelfde mogelijkheden zijn ook vanuit Roosendaal beschikbaar. 

27
februari
2019

Het Toekomstbeeld OV 2040 en de gevolgen voor onder andere Limburg

EenStation Amsterdam paar weken geleden publiceerde het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat het Toekomstbeeld OV 2040. Een van de punten hierin is dat tussen Amsterdam, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Breda, Rotterdam en Den Haag worden opgenomen in een ringlijn, waarbij Utrecht met al deze steden verbonden wordt. Op deze trajecten gaat iedere tien minuten een trein rijden. Dit wordt aangevuld met snelle verbindingen naar steden buiten de ringlijn, zoals Maastricht, Vlissingen, Hengelo, Leeuwarden en Groningen. Reizigers moeten daarnaast makkelijk kunnen overstappen van de trein op metro, tram, bus of deelfiets.

In het toekomstbeeld staat dat er een reizigersgroei wordt verwacht van 30 tot 40 procent. Om deze groei te faciliteren zullen de nodige infrastructurele aanpassingen moeten worden gerealiseerd. Hoe dit gefinancierd moet worden is nog onduidelijk omdat er tot 2030 geen extra geld voor beschikbaar is. De Provincie Brabant vraagt 1,5 miljard voor de financiering van deze OV-plannen. Om de plannen te kunnen realiseren is ook de invoering van ERTMS noodzakelijk.

25
februari
2019

De IJzeren Rijn weer op de agenda gezet

DeStation Hamont reactivering van de IJzeren Rijn is weer actueel geworden; de voormalige goederenspoorlijn die de haven van Antwerpen via Nederland met het Ruhrgebied verbond. Op verzoek van Vlaanderen is Duitsland nu bereid zich in te zetten voor reactivering van deze goederenlijn, het zogenaamde 3RX-tracé. Vlaanderen doet sinds 2015 verwoede pogingen om het dossier “IJzeren Rijn” weer op de railagenda te zetten. Er is een studie gedaan naar de beste route. De uitkomst daarvan was dat de ‘Rhein-Ruhr-Rail Connection’ of te wel het 3RX-tracé de beste keuze is. 3RX loopt van Antwerpen via Mol, Hamont, Weert, Roermond en Venlo naar Duitsland. Een extra spoorverbinding met het Ruhrgebied betekent minder vrachtwagens in de grensregio. Een goede verbinding Antwerpen-Ruhrgebied heeft voordelen voor de haven van Antwerpen 

Op het prioriteitenlijstje van de Nederlandse overheid zal je vergeefs zoeken naar het 3RX-traject. Dat is ook logisch want de spoorlijn die Antwerpen met het Ruhrgebied verbindt, loopt dwars door Limburg en voegt derhalve maar weinig toe aan de Nederlandse economie. De enige reden waarom Nederland maar blijft meepraten over heropening van de spoorlijn zijn de verdragen uit 1839 en 1873 waarin Nederland verplicht is om de treinen door Limburg te laten rijden. Sinds 1992 is het bosrijke oostelijke gedeelte van de IJzeren Rijn, de zogenaamde Meinweg, gesloten voor het treinverkeer. De Meinweg werd in 1994 een natuurreservaat. 

24
februari
2019

Vervanging liften op station Maastricht

WerdenTijdelijke lift Maasricht vorig jaar op station Maastricht Randwyck de liften vervangen, dit jaar is dat van toepassing voor 2 van de 3 liften op het hoofdstation van Maastricht. Het gaat hierbij om de lift bij spoor 4 en de lift op het eilandperron (spoor 5 en 6). De werkzaamheden verband houdende met de vervanging van de liften duren van 8 maart tot en met 16 juni. Het spreekt voor zich dat tijdens de zojuist vermelde periode de lift bij spoor 4 en de lift bij spoor 5/6 niet gebruikt kunnen worden; dat zijn dus de liften die de perrons verbinden met de traverse.

Om ervoor te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van liften toch beide perrons kunnen bereiken wordt er een tijdelijke traverse geplaatst; een verbinding over de sporen 4 en 5. Perrons zijn via de tijdelijke traverse alleen maar bereikbaar met liften. Omdat op 8 maart de liften bij de tijdelijke traverse nog niet operationeel zijn, zullen er servicemedewerkers aanwezig zijn om de mensen begeleiden naar het andere perron. Mocht er geen servicemedewerkers in de buurt zijn dan dient men te bellen met telefoonnummer 06-22164209.

20
februari
2019

Geen Drielandentrein maar wel een Vijflandentrein

IsBahnhof Munster de door Arriva gewenste Drielandentrein per 9 december 2018 door allerlei oorzaken niet van start kunnen gaan, voor de spoorliefhebber die niet drie maar vijf landen binnen veertien uur per trein wil doorkruisen bestaat die mogelijkheid er vanaf zojuist vermelde datum wel. Maar om deze reis te kunnen maken moet je naar Berlijn reizen om daar op de nachttrein Metropol van de ÖBB naar Boedapest te stappen. Deze nieuwe nachttreinverbinding wordt uitgevoerd door de Oostenrijkse spoorwegen onder de productnaam ÖBB Nightjet. Deze trein begint op station Berlin Charlottenburg en rijdt via Berlin Hbf en Frankfurt (Oder) naar het zuiden van Polen. De trein voert rijtuigen mee voor drie bestemmingen te weten Wenen, Boedapest en Przemyśl. In Racibórz wordt het gedeelte naar Przemyśl, alleen zitrijtuigen 2e klas, ontkoppeld van de Metropol en vervolgt zijn weg via Katowice en Krakau naar de eindbestemming Przemyśl. Deze Poolse stad is gelegen vlakbij de Oekraïense grens.

05
februari
2019

Goedkoop op reis met de Dagdalurenkaart van Kruidvat

Inkruidvat de periode van 4 t/m 17 februari verkoopt Kruidvat weer treinkaartjes. De dagdalurenkaart kan gebruikt worden in de periode 4 februari t/m 31 maart 2010. Maar ten opzichte van eerdere acties rond de verkoop van voordelige treintickets zijn er twee grote verschillen. Kreeg de koper van het ticket in voorgaande jaren nog een wegwerpchip als vervoerbewijs overhandigd, anno 2019 zijn Kruidvat en NS overgestapt op het E-ticket.

Het tweede verschil ten opzichte van vorige aanbiedingen is dat men met de dagkaart alleen in de daluren mag reizen. Dit impliceert dat men tussen 6.30-9.00u. en tussen 16.00-18.30u. niet met de trein mag reizen. Op zaterdag en zondag mag men de gehelde dag met deze kaart reizen.

29
januari
2019

Geslaagde Adviesraad bij Rover-Limburg

AfgelopenRover ALV 260119 zaterdag trokken een dertigtal mensen van o.a. het landelijk bestuur, afdelingen, werk- en contactgroepen van Reizigersbelangenvereniging Rover en afgevaardigden in ROCOV’s naar Heerlen om de Adviesraad te kunnen bijwonen. Na ontvangst van de gasten en na het aanbieden van een kop koffie en een stuk vla opende rond 11.45u voorzitter Marcel Versteeg de vergadering. Tijdens het eerste gedeelte van de bijeenkomst ontvouwde Marc Schram van de werkgroep tariefintegratie zijn visie en ging Marloes Hofstede in op het onderwerp “Interactief-Betere klantinteractie”. Na de lunch kwamen de mededelingen vanuit het landelijk bestuur aan de orde en informeerde Marloes de aanwezigen over o.a. de mogelijkheden tot het volgen van trainingen en sloot directeur Freek Bos de Adviesraad af met zijn Nieuwjaarsrede.

Vanaf 14.00u. druppelden de eerste leden van Rover-Limburg de zaal binnen om zich te laten informeren over de buurtbus; het onderwerp van het themagedeelte dat aansluitend op de Adviesraad heeft plaats gevonden.

27
januari
2019

Vanaf vandaag weer rechtstreekse treinen naar Aachen Hbf

Zoals RE18 Heerlenwij al eerder op onze website berichtten, mocht vanwege toelatingseisen die het Eisenbahn Bundesamt (EBA) stelt aan de treinen die op Duitse spoorwegnet rijden, de trein Maastricht-Aachen Hbf met ingang van 9 december 2018 (voorlopig) niet de grens oversteken. Bussen vervingen de treinen op het traject Heerlen-Herzogenrath-Aachen. Maar met het overstappen van trein op bus en omgekeerd te Heerlen is vandaag een eind aangekomen en kunnen reizigers uit Maastricht, Meerssen en Valkenburg zonder overstappen te Heerlen doorreizen naar Duitsland. Voor de treindienstregeling van de Regio Expres (RE18), voorheen sneltrein, op het traject Maastricht-Heerlen-Herzogenrath-Aachen Hbf verwijzen wij u naar de site van Arriva.

[12 3 4 5  >>