Rover-Limburg

08
oktober
2018

“OV maal twee”

In17032201 verband met de verkiezingen voor de Provinciale Staten welke op 20 maart 2019 zullen plaatsvinden, draagt Reizigersvereniging Openbaar Vervoer (Rover) u een aantal suggesties aan welke gericht zijn op een optimalisering van het het openbaar vervoer in de provincie Limburg.

Het motto van Rover voor deze verkiezingen is “OV maal twee”. Er moeten meer, snellere en directere verbindingen komen zodat het OV voor meer mensen een aantrekkelijke keuze wordt. Om dit mogelijk te maken doet Rover een aantal concrete voorstellen. Wij vragen aan de politieke partijen deze punten op te nemen in hun verkiezingsprogramma.

14
september
2018

Een dagje treinen in België?

Elk14060638 jaar zijn er in de Week van de Mobiliteit (16 – 22 september) in Vlaanderen tal van acties bij het openbaar vervoer. Het doel van deze week is om ons deze week te laten stil staan bij ons verplaatsingsgedrag en ons te laten proeven van de alternatieven. Want wie de overstap maakt ontdekt zelf de voordelen van de verschillende vormen van openbaar vervoer en het autodelen.

Festival van de duurzame mobiliteit

Van 16 tot 22 september zijn er diverse acties bij het openbaar vervoer in Vlaanderen. De Week van de Mobiliteit is hét festival van de duurzame mobiliteit. In het kader van de “Week van de mobiliteit” kan men op 16 september spotgoedkoop met de trein door België reizen. Wil je naar Brugge, Gent, de kust of naar de Ardennen; dat kan aanstaande zondag met de Mobility Pass van de NMBS. Voor maar € 5,00 per persoon reis je kriskras met de trein bij onze zuiderburen.

11
september
2018

Spoor Landgraaf-Herzogenrath nu onder de draad

Nadat16090612 op 17 april van dit jaar gedeputeerde Hubert Mackus en de directeur van het Nahverkehr Rheinland Heiko Sedlaczek op het station van Landgraaf het startsein hadden gegeven voor de elektrificatiewerkzaamheden van het grensbaanvak, is deze week de eerste fase van het project afgerond en wel vanwege het feit dat langs en boven het spoor nu alle bovenleidingportalen en rijdraden zijn aangebracht.

Rover-Limburg hoopt alleen niet dat, althans zo berichtte een verslaggever van de Limburger, de Nederlandse en Duitse bovenleidingdraden met elkaar verbonden zijn. Want als de spanning er straks opgezet wordt dan zou dat wel eens een leuk vuurwerk kunnen opleveren.

05
september
2018

De intercity tussen Venlo en Düsseldorf rijdt vanaf 2025

De11100701 verwachting is dat er vanaf 2025 een intercity zal rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo, naar aanleiding van een brief van het Ministerie aan de Tweede Kamer. Deze rechtstreekse intercity van/naar Düsseldorf zal bestaan uit een koppeling van de huidige intercity Eindhoven-Venlo en een nieuwe intercity of RE-sneltrein (RegionalExpress) Eindhoven-Venlo-Düsseldorf-Hamm.

De nieuwe intercity zal 1x per uur rijden en in Nederland alleen Helmond en in Venlo stoppen, dit betekent wel dat minimaal één sprinter per uur van Eindhoven naar Deurne doorgetrokken wordt naar Venlo. De wens van Rover is dat er twee keer per uur een sprinter gaat rijden tussen Eindhoven en Venlo. De huidige intercity tussen Schiphol en Venlo wordt ten behoeve van de nieuwe intercityverbinding één keer per uur ‘geknipt’ op station Eindhoven. Oftewel: deze intercity rijdt dan niet verder dan Eindhoven. Dit betekent voor de binnenlandse reizigers een extra overstap, dan wel 1x/uur doorrijden tussen Schiphol en Venlo in plaats van 2x/uur.

01
september
2018

Wijziging vertrekspoor IC-trein Sittard-Heerlen

Wie18081804 in de late avonduren met de IC van Sittard naar Heerlen wil reizen, loopt bij bekendheid met de vertrektijden en vertreksporen in Sittard blindelings naar spoor 1B. Maar daar komt per 3 september a.s. een einde aan. Want vanaf die datum vertrekken deze IC’s naar Heerlen in Sittard vanaf spoor 20; het kopspoor. De wijziging van het vertrekspoor, en natuurlijk ook het aankomstspoor van de IC uit Heerlen in de avonduren, heeft te maken met het feit dat bij een vertraagde aankomst van de IC uit de richting van Eindhoven om 22.16u. 23.16u. of 0.16u. en een daardoor verloren aansluiting op de stoptrein van Arriva naar Heerlen, reizigers naar Heerlen gebruik kunnen maken van de IC’s van NS welke om 22.26u. (*) , 23.26u. en 0.26u. van spoor 20 vertrekken.  

.

29
augustus
2018

Eerste trein Weert-Hamont-Brussel vanaf december 2020?

Infrabel, 12071207de Belgische spoorbeheerder, is inmiddels begonnen met het plaatsen van bovenleidingsportalen en het aanbrengen van een bovenleiding tussen Mol en Hamont, bij de Nederlandse grens. Elektrificatie in België is noodzakelijk omdat de dieseltreinen bij het doortrekken van de verbinding Hamont-Herentals naar Brussel aldaar niet door de spoortunnels mogen rijden.

De treinverbinding Weert-Hamont-Brussel komt hierdoor een stapje dichterbij. Door de elektrificatie wordt de reistijd naar Brussel met een klein uur verkort. Treinreizigersuit Hamont, Neerpelt, Overpelt of Lommel met bestemming Brussel hoeven dan ook niet meer over te stappen in Herentals. Met het onder de draad brengen van het baanvak Herentals-Hamont-Nederlandse grens verdwijnt dan één van de laatste dieseltreinverbindingen in Vlaanderen.

20
augustus
2018

Vervanging liften op station Maastricht Randwyck

Reizigers18081813 die voor hun verplaatsing vanaf de ingang van station Maastricht Randwyck naar een van de twee perrons of omgekeerd afhankelijk zijn van de lift, dienen dit station in de periode van 27 augustus t/m 30 november 2018 te mijden. De reden hiervan is dat in zojuist vermelde periode Prorail de liftinstallaties op dit station gaat vervangen. Daarnaast worden ook de liftschachten transparant gemaakt. Omdat gedurende de bouwwerkzaamheden er dus geen liften beschikbaar zijn, dienen reizigers die afhankelijk zijn van de lift vanaf eind augustus tot eind november met een taxi via de stations Maastricht of Eijsden te reizen. Taxi’s die in opdracht van Transvision de ritten uitvoeren, brengen reizigers met een mobiliteitsbeperking dan naar station Maastricht Randwyck of halen deze mensen daar weer op om hen terug te brengen naar het hoofdstation van Maastricht of naar Eijsden. De kosten voor dit vervoer worden door spoorbeheerder ProRail betaald.

15
augustus
2018

Komend weekend geen treinen tussen Visé en Liège-Guillemins

Niet 14060638alleen op het station van Maastricht vinden er werkzaamheden aan het spoor plaats, ook op het traject Visé-Liège Guillemins gaat dit weekend de schop de grond in. In verband hiermede rijden komende zaterdag en zondag de treinen van de NMBS alleen tussen Maastricht en Visé. Tussen Visé en Luik worden reizigers per bus vervoerd. In Visé is er een overstaptijd van 8 tot 10 minuten.

Vanwege de werkzaamheden aan het spoor zijn passagiers tussen Maastricht en Luik dit weekend 20 minuten langer onderweg en op de terugreis zelfs dertig minuten.

10
augustus
2018

Werkzaamheden aan het spoor tussen Heerlen en Maastricht Randwyck

Vanaf18012506 aanstaande zaterdag 11 augustus t/m zondag 19 augustus vinden er werkzaamheden plaats op een gedeelte van de Heuvellandlijn.In verband hiermede zullen in zojuist vermelde periode een paar kleine aanpassingen in de dienstregeling worden doorgevoerd. Zo rijden op zaterdagochtend 11 augustus tot 7.25u. en op zondagavond 19 augustus na 22.30 bussen in plaats van treinen tussen Valkenburg en Maastricht Randwyck.

04
augustus
2018

Stationslift kapot, wat nu?

18080308Mark Rijken een actief Rover-bestuurslid uit Limburg maakt voor zijn verplaatsing gebruik van een rolstoel en wanneer hij met de trein op reis gaat schakelt hij de regiotaxi en de assistentieverlening van de NS in om zijn reisdoel te bereiken.

Begin dit jaar wilde hij naar een vergadering van Rover in Geldermalsen. Tot Geldermalsen verliep de treinreis probleemloos. Op station Geldermalsen bleek de lift kapot te zijn en bij de lift stond geen telefoonnummer vermeld waar dit probleem gemeld kon worden.

Dus hij nam contact op met de NS-assistentieverlening die hem adviseerde door te reizen naar Utrecht en van Utrecht zou er taxivervoer geregeld worden naar Geldermalsen. Uiteindelijk kwam hij met ongeveer 3 uur vertraging in Geldermalsen aan. Helaas verliep de terugreis ook niet vlekkeloos.

13
juli
2018

Omissie OV-chipkaartsysteem Arriva; mogelijk gedupeerde houders weekend vrij-abonnement

Zaterdag 140923117 juli j.l. hebben zich systeemproblemen voorgedaan bij het OV-chipkaartsysteem van Arriva waardoor ten onrechte saldo is afgeschreven bij treinreizigers die normaliter op deze dag gratis reizen met het Weekend Vrij-abonnement. Passagiers die toevallig onvoldoende saldo op hun chipkaart hadden staan konden niet inchecken. Reizigers met voldoende saldo konden dat wel en zullen mogelijk niet allemaal hebben gemerkt dat er ten onrechte saldo is afgeschreven.

Arriva verwacht dat reizigers zelf in actie komen om het te veel betaalde bedrag terug te vorderen. Intussen zwijgt Arriva in alle talen over de storing waardoor er mogelijk nog steeds abonnementhouders zijn die niet weten dat zij voor hun reis extra hebben betaald.

12
juli
2018

Omreizen bij plotselinge stremming; reiziger betaalt de rekening

Het17070410 komt wel eens voor dat vanwege een sein- en/of wisselstoring dan wel door een aanrijding met een persoon op een bepaald spoortraject of een gedeelte daarvan geen treinverkeer mogelijk is. Als een dergelijke calamiteit zich pas heeft voorgedaan, dan kan het volgens ervaring ongeveer twee uur duren voordat de eerste (treinvervangende) bussen kunnen gaan rijden. Mocht een stremming zich in de spits voordoen, dan kan het zelfs nog langer duren voordat er bussen ingezet worden! Om aan het begin van de verstoring een lange wachttijd op vervangend vervoer te voorkomen zou je dus kunnen omreizen. Mocht bijvoorbeeld tussen Weert en Roermond geen treinverkeer mogelijk zijn, dan kan men beter vanaf Eindhoven via Venlo naar Roermond reizen of omgekeerd.

03
juli
2018

Comeback voor de internationale nachttrein?

Op17070403 9 december 2016 vertrok de voorlopig laatste internationale nachttrein vanuit Amsterdam naar München en Zürich. Ik schrijf “voorlopig de laatste” want het ziet er naar uit dat, op zijn vroegst vanaf december 2020, er vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem in de vroege avond weer een nachttrein vertrekt naar Wenen en Innsbruck.

In feite is dit de verlenging van de reeds rijdende Nightjet-trein van de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) vanuit eerdergenoemde steden naar Düsseldorf. Op basis van de huidige dienstregeling komt deze trein dan op het eind van de ochtend op het station Amsterdam Centraal aan. De aankondiging van de nieuwe nachttreinverbinding met Oostenrijk werd medio juni 2018 wereldkundig gemaakt, alhoewel in een eerder stadium er al oriënterende gesprekken tussen ÖBB en NS plaatsvonden en hierover werd bericht.

26
juni
2018

Hoe kan het grensoverschrijdend treinverkeer bevorderd worden?

De14072221 laatste tijd is er de nodige discussie ontstaan over de korte vluchten op het Europese continent. Hiervoor zijn een aantal redenen op te noemen. Allereerst zijn daar de milieuorganisaties die het hebben over een verdere aantasting van het milieu door de toename van het vliegverkeer. Daarnaast heeft Schiphol te maken met een capaciteitsprobleem en handelt om die reden liever intercontinentale vluchten af dan korte Europese vluchten. Maar ook de politici in Den Haag willen dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein; het vervoermiddel dat aan het klimaatakkoord van Parijs ongetwijfeld een bijdrage kan leveren.

Recentelijk heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de hierboven aangehaalde kwestie. Deze brief is gebaseerd op een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een organisatie verbonden aan het eerdergenoemd ministerie.    

24
juni
2018

Nieuwe NS-balietoeslag; nagel aan doodskist loketten

Het 15053104besluit van de NS om vanaf 2 juli gefaseerd een toeslag van € 0,50 in rekening te brengen bij het opladen van OV-chipkaarten aan het loket roept bij de reizigers en NS-medewerkers grote weerstand op. Samen met de andere consumentenorganisaties verenigd in het Locov heeft Rover negatief op het besluit van NS gereageerd.

Het standpunt van de NS-directie is dat de loketten een kostbaar middel zijn om relatief simpele handelingen te verrichten. Dus iedereen moet maar gebruik gaan maken van de kaartautomaten of het online gaan regelen is de gedachtegang bij het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Bij de andere regionale vervoerders blijft het wel mogelijk kosteloos het saldo te verhogen bij de servicebalie.

[12 3 4 5  >>