• Home
  • Nieuws afdeling Limburg

Rover-Limburg

12
juli
2018

Omreizen bij plotselinge stremming; reiziger betaalt de rekening

Het17070410 komt wel eens voor dat vanwege een sein- en/of wisselstoring dan wel door een aanrijding met een persoon op een bepaald spoortraject of een gedeelte daarvan geen treinverkeer mogelijk is. Als een dergelijke calamiteit zich pas heeft voorgedaan, dan kan het volgens ervaring ongeveer twee uur duren voordat de eerste (treinvervangende) bussen kunnen gaan rijden. Mocht een stremming zich in de spits voordoen, dan kan het zelfs nog langer duren voordat er bussen ingezet worden! Om aan het begin van de verstoring een lange wachttijd op vervangend vervoer te voorkomen zou je dus kunnen omreizen. Mocht bijvoorbeeld tussen Weert en Roermond geen treinverkeer mogelijk zijn, dan kan men beter vanaf Eindhoven via Venlo naar Roermond reizen of omgekeerd.

03
juli
2018

Comeback voor de internationale nachttrein?

Op17070403 9 december 2016 vertrok de voorlopig laatste internationale nachttrein vanuit Amsterdam naar München en Zürich. Ik schrijf “voorlopig de laatste” want het ziet er naar uit dat, op zijn vroegst vanaf december 2020, er vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem in de vroege avond weer een nachttrein vertrekt naar Wenen en Innsbruck.

In feite is dit de verlenging van de reeds rijdende Nightjet-trein van de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) vanuit eerdergenoemde steden naar Düsseldorf. Op basis van de huidige dienstregeling komt deze trein dan op het eind van de ochtend op het station Amsterdam Centraal aan. De aankondiging van de nieuwe nachttreinverbinding met Oostenrijk werd medio juni 2018 wereldkundig gemaakt, alhoewel in een eerder stadium er al oriënterende gesprekken tussen ÖBB en NS plaatsvonden en hierover werd bericht.

26
juni
2018

Hoe kan het grensoverschrijdend treinverkeer bevorderd worden?

De14072221 laatste tijd is er de nodige discussie ontstaan over de korte vluchten op het Europese continent. Hiervoor zijn een aantal redenen op te noemen. Allereerst zijn daar de milieuorganisaties die het hebben over een verdere aantasting van het milieu door de toename van het vliegverkeer. Daarnaast heeft Schiphol te maken met een capaciteitsprobleem en handelt om die reden liever intercontinentale vluchten af dan korte Europese vluchten. Maar ook de politici in Den Haag willen dat meer mensen gebruik gaan maken van de trein; het vervoermiddel dat aan het klimaatakkoord van Parijs ongetwijfeld een bijdrage kan leveren.

Recentelijk heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de hierboven aangehaalde kwestie. Deze brief is gebaseerd op een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een organisatie verbonden aan het eerdergenoemd ministerie.    

24
juni
2018

Nieuwe NS-balietoeslag; nagel aan doodskist loketten

Het 15053104besluit van de NS om vanaf 2 juli gefaseerd een toeslag van € 0,50 in rekening te brengen bij het opladen van OV-chipkaarten aan het loket roept bij de reizigers en NS-medewerkers grote weerstand op. Samen met de andere consumentenorganisaties verenigd in het Locov heeft Rover negatief op het besluit van NS gereageerd.

Het standpunt van de NS-directie is dat de loketten een kostbaar middel zijn om relatief simpele handelingen te verrichten. Dus iedereen moet maar gebruik gaan maken van de kaartautomaten of het online gaan regelen is de gedachtegang bij het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Bij de andere regionale vervoerders blijft het wel mogelijk kosteloos het saldo te verhogen bij de servicebalie.

19
juni
2018

Werkzaamheden aan het spoor

Bijna14060638 ieder weekend, maar soms ook in de avond- en nachtelijke uren is in verband met het onderhoud aan het spoor of vanwege een bouwproject geen treinverkeer mogelijk op een bepaald baanvak. Deze stremmingen worden ruim van te voren via de sites van NS en ProRail bekend gemaakt.

Met de vakantieperiode in het vooruitzicht waarin veel mensen voornemens zijn met de trein op reis te gaan is het ten behoeve van de planning van de reis wellicht handig te weten dat er op twee trajecten gedurende een langere periode de schop in de grond gaat en dat derhalve geen treinverkeer mogelijk is.

De eerste grote buitendienststelling is van 30 juni t/m 15 juli. In die periode rijden er geen treinen naar en vanuit Zwolle. Reizigers worden vanuit Zwolle met bussen vervoerd naar Meppel, Ommen, Raalte, Olst, ’t Harde, Kampen Zuid en Kampen. Mensen die met de IC vanuit Utrecht of Amsterdam naar de noordelijke provincies reizen worden tussen ’t Harde resp. Kampen Zuid en Meppel met bussen vervoerd. Het spreekt voor zich dat dit ook geldt in omgekeerde reisrichting.

14
juni
2018

Pinkpop 2018

Dit13061419 weekend vindt op het terrein van Megaland te Landgraaf de 49e editie van Pinkpop plaats. Om de vele duizenden muziekliefhebbers die van heinde en ver komen tussen Heerlen en het festivalterrein ordentelijk te kunnen vervoeren, vinden er een aantal aanpassingen in de treindienstregeling plaats. Zo rijden op vrijdag, zaterdag en zondag van 8.24u. tot 16.01u. en van 21.54u. tot 2.05u. pendeltreinen tussen Heerlen en Landgraaf; treinen die bovendien niet halteren op station Heerlen de Kissel. Deze pendeldienst tussen Heerlen en Landgraaf wordt ook op maandag 18 juni gereden en wel tussen 6.35u. en 14.01u.

13
juni
2018

Twijfel over doorgang tram Maastricht-Hasselt

Op 7 juni meldde de omroep TVL uit Belgisch-Limburg dat de tramverbinding Hasselt-Maastricht, welke deel uit maakt van het Spartacusplan, niet door zou gaan. De federale regering in Brussel wil geen geld besteden aan de kruisingen met een spoorlijn van Infrabel (waar NMBS-treinen gebruik van maken) in Bilzen en Diepenbeek.

Landelijk minister van Mobiliteit Bellot heeft voor de periode 2018-2031 namelijk geen geld gereserveerd om deze aanpassingen aan de infrastructuur te realiseren.

Maar als er in het investeringsplan van de NMBS 2018-2031 er geen geld voor is uitgetrokken, wil dat niet zeggen dat de aanpassing van de infrastructuur niet uit een ander potje betaald zou kunnen worden.

31
mei
2018

Aantrekkelijke trein- en buskaartjes voor het reizen naar België en Duitsland

Naar 17033013België en Duitsland:

Flixbus

Door Flixbus worden vanaf diverse Limburgse stations de nodige verbindingen aangeboden. Zo is er een rechtstreekse busverbinding van Heerlen naar München welke afhankelijk van de boekingsdatum tussen € 29,99 en € 65,99 kost. Een reis per trein, geboekt via de site van DB, kost tussen € 119,90 en € 147,40. Informatie over routes en prijzen van Flixbus is te vinden op hun site: https://www.flixbus.nl/bus-reisplanner

Euregioticket

Met het Euregioticket kan men reizen in de Euregio Maas-Rijn. Het Euregioticket kost € 18,50. In het weekend en op dagen dat in Nederland, Duitsland of België er een officiële feestdag geldt, kan men voor hetzelfde geld zelfs met twee volwassenen en drie kinderen (jonger dan 12 jaar) met één ticket op stap in de Euregio Maas-Rijn. Meer info over dit ticket is te vinden op:

http://www.euregio-mr.com/nl/service/bus-en-trein/euregio-ticket-bus-en-trein

Bij de servicepunten van Arriva in Limburg zijn tegenwoordig ook internationale treintickets te koop.

30
mei
2018

Komende donderdag staking bij Arriva bussen en treinen in Limburg

Buschauffeurs 18012506en machinisten van Arriva staken komende donderdag 31 mei voor de derde keer in Limburg. Hiernaast wordt er ook gestaakt in Rotterdam(behalve stadsdienst en de metro), Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, Voorne-Putten en in Friesland.

De stakingen gingen in het begin over twee cao’s. Over de cao Multimodaal Vervoer is inmiddels overeenstemming bereikt. Deze cao geldt voor werknemers, die als treinmachinist, steward en buschauffeur worden ingezet bij Arriva en Keolis. Het probleem bij deze cao is dat de machinisten bij NS ongeveer 10% meer loon ontvangen. Er wordt nu ook weer bij de treinen gestaakt omdat een aantal machinisten onder de bus cao vallen.

22
april
2018

Elektrificatie baanvak Landgraaf-Herzogenrath van start

Op18041711 17 april 2018 werd het startsein gegeven voor de elektrificatie van het traject tussen Landgraaf en de Duitse grens.

Nadat in 2014 hierover op bestuurlijk niveau al overeenstemming was bereikt en twee jaar later de toenmalige staatssecretaris van het ministerie van Milieu en Infrastructuur Sharon Dijksma haar goedkeuring hieraan verleende voor de uitvoering van de elektrificatieplannen, was dan toch echt de dag aangebroken.

ProRail zal de elektrificatiewerkzaamheden uitvoeren van Landgraaf tot Haanrade, alwaar een zogenaamde spanningssluis zal worden gecreëerd ten behoeve van de overgang van een Nederlandse naar een Duitse bovenleiding, en omgekeerd.

De werking van de spanningssluis is als volgt, een stukje voor de spanningssluis laat de machinist de “Nederlandse” pantograaf zakken en net na de spanningssluis wordt de “Duitse” pantograaf tegen de bovenleiding gezet.

22
april
2018

ALV Rover Limburg op 14 april 2018 en presentatie van Arriva

Op18041404 14 april 2018 heeft weer de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV) van Rover-Limburg plaats gevonden. Dit jaar was de locatie van de ALV net zoals vorig jaar in De Spuiklep te Heerlen. De ALV bestond zoals gewoonlijk uit een besloten ochtendgedeelte (alleen voor leden van Rover) en een openbaar toegankelijk middaggedeelte met een presentatie door een gastspreker; dit keer de vervoersontwikkelaar van Arriva Peter-Paul Weijers.

Arriva heeft in 2016 de Limburgse OV-concessie gewonnen. Op 11 december 2016 is Arriva begonnen met de uitvoering van de dienstregeling. In het begin waren er de nodige problemen met de dienstregeling van trein en bus.

17
maart
2018

Vanaf 1 april alleen nog reizen met OV-chipkaart en betaalpas in de bussen van Arriva

Zoals 16121204in de titel vermeld is betekent dit dat vanaf 1 april 2018 bij de koop van een vervoerbewijs géén contant geld meer wordt geaccepteerd in de Limburgse bussen. Uitzondering hierop zijn de lijnen 44 Heerlen-Aachen v.v. en 350 Maastricht-Aachen v.v. waar de reiziger nog wel met contant geld kan blijven betalen

Aanleiding voor deze maatregelen zijn een aantal overvallen op buschauffeurs sinds medio 2016 in de regio Brabant. Alhoewel deze problemen zich de laatste jaren zich niet in Limburg hebben voorgedaan is in overleg tussen vervoerder Arriva en de vakbonden besloten, in het kader van de veiligheid voor het buspersoneel, de hierboven bovengenoemde maatregel per 1 april 2018 ook in Limburg in te voeren.

13
maart
2018

Werkzaamheden op de Heuvellandlijn in Landgraaf

10010310ProRail vernieuwt binnenkort een deel van het spoor op het emplacement van Landgraaf. In twee fasen worden rondom het station van Landgraaf over een traject van 450 meter de sporen, de bielzen, spoorgrind alsmede twee wissels vervangen. Zo zorgt ProRail voor een grotere betrouwbaarheid van het treinverkeer. Er kan geluidshinder ontstaan door het werken met grote machines. Gedurende deze werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Kerkrade en Heerlen.

02
maart
2018

Duitse tickets zijn ook geldig in Zuidoost-Limburg en in de regio Venlo

AlSchonertagticket jaren pleit Rover Limburg er voor om Duitse tickets geldig te laten zijn in de trein van de Euregiobahn vanaf Heerlen. Sinds kort is dit eindelijk gerealiseerd en bovendien zijn ook in de Arriva-bussen een aantal Duitse kaartjes te gebruiken binnen de gemeenten Heerlen, Landgraaf en Kerkrade en in de regio Venlo.

In Duitsland bestaat in Nordrhein-Westfalen (NRW) het zogeheten NRW-Tarif. Dit is een overkoepelend tarievenstelsel met bijbehorende producten voor langere reizen in de deelstaat, waarbij men gebruik kan maken van RE-, RB-treinen, S-bahnen, metro’s, trams en bussen. Een bekend product is de dagkaart SchönerTagTicket NRW.

26
februari
2018

Wanneer rijdt de eerste elektrische trein op de Maaslijn?

Onlangs 17062933is besloten dat de bouw van station Grubbenvorst geen doorgang zal vinden. Dit omdat D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven geen extra geld wilde investeren in de Maaslijn omdat er een financieel tekort was door een probleem met de terugbetaling van de BTW en het feit dat ProRail vergeten was dat er opstelsporen geëlektrificeerd moesten worden. Feitelijk heeft dit niets te maken met station Grubbenvorst terwijl het toch geschrapt wordt.

Recent is er weer een groot financieel tekort aan het licht gekomen. De realisatie van de elektrificatie is met nog een jaar uitgesteld naar 2022. Een bijkomend probleem is dat het verlengen van de projecttijd vaak ook kostenoverschrijdingen oplevert. Dit is de tweede tegenvaller in nog geen jaar tijd. De elektrificatie valt ongeveer twintig miljoen euro duurder uit. Het verschil zit hem er met name in dat bedragen na 2014 nooit zijn geïndexeerd. De totale elektrificatie wordt inmiddels geschat op 168 miljoen euro.

<<  1 [23 4 5 6  >>