Skip to main content

Rover ziet kansen voor NS

De aangekondigde plannen van NS om kosten te besparen mogen niet ten koste gaan van de reiziger. “NS heeft al gesproken met de vakbonden en de ondernemingsraad. Wij denken ook graag mee in deze moeilijke tijd voor het bedrijf. Rover ziet in de huidige situatie kansen om de dienstverlening te verbeteren.”, aldus directeur Freek Bos.

Deze week maakte NS bekend dat in de komende jaren zo’n 2300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan bij het bedrijf. NS verwacht dat de reizigersaantallen pas na 2024 weer terug zullen zijn op het niveau van vorig jaar. Rover vindt dat NS voorbijgaat aan de kansen die de coronacrisis biedt. “Misschien gaan mensen inderdaad meer thuiswerken. Die doen dan juist hun tweede of zelfs hun eerste auto de deur uit en gaan meer reizen met het OV. NS moet deze nieuwe klanten binnenhalen. Ook is er een welkom terug campagne nodig.”

NS kan reizigers stimuleren om buiten de spits te reizen. “Maak samen met de overheid, het bedrijfsleven en de onderwijssector afspraken om colleges en vergaderingen beter gespreid te laten beginnen. Daarmee ontstaat ruimte in de spits en zijn de treinen in de daluren beter bezet”.

Rover vraagt NS om structurele gevolgen van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen te onderzoeken. De voorstellen van NS moeten ook rekening houden met gevolgen voor de reizigers. Bij ieder voorstel moet een reizigerseffectrapportage in kaart brengen wat de effecten zijn voor bestaande én nieuwe reizigers.