Skip to main content

Winterweer

Of er nu sneeuw komt of niet, de reiziger heeft last van de aangepaste dienstregeling. Rover is van mening dat deze landelijk uitgedunde dienstregeling (LUD) alleen mag worden ingezet bij zeer uitzonderlijk weer. Afgelopen zomer hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV, waaronder Rover, nog een formele reactie aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu gegeven over de LUD. Naast enkele concrete verbeterpunten zien we ook kansen in het makkelijker op- en afschakelen van de dienstregeling.

In het advies schrijven we dat meer flexibiliteit nodig is. Om een LUD ook gedurende de dag te kunnen inzetten zijn maatregelen nodig die snellere aanpassingen mogelijk maken. Met de huidige planwijzen zou invoering van een LUD op het midden van de dag tot een oncontroleerbare situatie leiden. Wij zien graag een verkenning van het meer betrouwbaar maken van de planning. Dit draagt mogelijk bij aan een minder kwetsbare uitvoering van de dienstregeling. Zo kan de inzet van een LUD wellicht worden verkort tot een deel van de dag of zelfs worden voorkomen. Hierdoor hebben reizigers minder last van het extreme weer en worden vertragingen vermeden.

Ook vragen wij af of de politiek ProRail voldoende middelen ter beschikking stelt. Alleen al Rijkswaterstaat zet vandaag 1200 mensen in voor de bestrijding van gladheid. Daarnaast zijn ook nog provincies en gemeenten volop bezig met strooien. Daarvoor zijn elk jaar veel euro’s vrijgemaakt op begrotingen. De gemeente Enschede is ongeveer 723.000 euro per jaar kwijt aan strooikosten. Voor het spoor zijn veel minder middelen beschikbaar. Het aantal storingsploegen dat vandaag actief is, ligt rond de 40. Daarnaast rijden op goederentreinen monteurs mee en is het commandocentrum van ProRail in Utrecht beter bezet. Gezien het maatschappelijk belang van openbaar vervoer vraagt Rover de politiek meer middelen ter beschikking te stellen voor de betrouwbaarheid van ons spoor tijdens winterweer.

Dienstregeling, Dienstuitvoering