Skip to main content

Brabantse treinen trager door trillingen

Treinreizigers tussen Breda, Tilburg en Boxtel worden in lagere snelheid over het spoor vervoerd. Dit is te wijten aan een proef van NS om trillingshinder tegen te gaan. Rover is niet blij met de proef en had NS vooraf gevraagd er een streep door te zetten.

Met de start van de nieuwe dienstregeling zijn Intercity’s Den Haag Centraal – Eindhoven Centraal tussen Breda en Boxtel in snelheid teruggebracht van 140 km/uur naar 115 km/uur. Hiermee wil NS bekijken of de klachten over trillingshinder onder bewoners in Oisterwijk, Dorst en Rijen afnemen. De proef duurt minimaal 3 maanden. Rover vreest echter dat de snelheidsverlaging langer kan duren omdat de trillingshinder wordt verweten aan de zogenaamde TRAXX-locomotieven, die per 2021 vervangen zullen worden met de komst van nieuwe Intercity’s.

Door de proef vertrekken de Intercity’s naar Den Haag Centraal 1 minuut eerder uit Eindhoven en komen de Intercity’s uit Den Haag Centraal 1 minuut later aan. De aansluiting in Eindhoven op de Intercity’s van en naar Venlo is hierdoor korter en daarmee extra kwetsbaar. Bovendien wordt de reistijd voor duizenden reizigers per dag tussen Brabant en de westelijke Randstad hierdoor langer.

Reizigersvereniging Rover heeft samen met andere consumentenorganisaties in het Locov negatief geadviseerd over deze proef. “Op grond van normen voor veiligheid en trillingen is een snelheidsbeperking niet nodig. Eventuele problemen met trillingen dient ProRail als infrabeheerder op te lossen. Treinen langzamer laten rijden vanwege trillingen schept een ongewenst precedent”, stelt Rover. Op verzoek van Rover heeft NS toegezegd dat machinisten bij vertraging wel 140 km/uur mogen rijden om de vertraging in te lopen.

Dienstregeling, Noord-Brabant