Skip to main content

Rover buigt zich over NS-dienstregeling 2021

NS legt haar plannen voor de dienstregeling 2021 voor aan regionale overheden en reizigersorganisaties. De veranderingen in de binnenlandse dienstregeling blijven beperkt. Zowel internationaal als in het binnenland staat een aantal verbeteringen op het programma.

Dienstregeling 2021 gaat in op zondag 13 december 2020, maar NS is al druk bezig met de voorbereidingen. NS vraagt regionale overheden en reizigersorganisaties zoals Rover om advies op een aantal dienstregelingsvoorstellen. Rover zal zich hier de komende weken over buigen.

Binnenland
Dankzij nieuwe infrastructuur kunnen diverse aansluitingen worden verbeterd. Sprinterreizigers tussen Geldermalsen en Arnhem en (in één richting) tussen Hilversum en Soest krijgen een kortere overstap in Tiel en Baarn. Reizigers hebben hier jaren op gewacht en Rover is dan ook blij met deze verbeteringen. Deze verbeteringen betekenen wel voor een kleine groep reizigers dat de reistijd enkele minuten langer wordt. Dit dilemma is in verschillende overleggen tussen NS en consumentenorganisaties aan de orde geweest. Rover begrijpt de door NS gemaakte keuze en blijft tegelijkertijd bij het Rijk aandringen op meer investeringen in het spoor zodat reistijden verder kunnen worden verkort en frequenties verhoogd.

Tussen Nijmegen en Den Bosch wordt op zondag de frequentie van de Sprinters verdubbeld. Hiermee wordt een eerder advies van Rover gevolgd. Rover hoopt dat NS ook op andere trajecten deze keuze gaat maken. Wat Rover betreft zou ieder station in Nederland op elke dag van de week tenminste twee treinen per uur per richting moeten hebben.

Internationaal
Ook internationaal kan de reiziger op een aantal verbeteringen rekenen. Een aantal Thalys-treinen wordt verlengd zodat er meer treinreizigers naar Brussel en Parijs kunnen. Er gaan meer treinen naar Londen rijden. Er komt een dagelijkse nachttrein van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Innsbruck en Wenen.

De reistijd van een aantal treinen naar Berlijn wordt 10 minuten korter. Om hiervoor ruimte op het spoor te maken, kunnen overstappers in Weesp te maken krijgen met een langere reistijd. Rover wil dat er haast wordt gemaakt met het besluit over extra sporen bij Weesp om te voorkomen dat dit station in de toekomst een groter knelpunt wordt.

Nieuwe infra nodig
Rover is positief over de voorgestelde verbeteringen maar wijst erop dat er ook aan de verdere toekomst gedacht moet worden. Het aantal reizigers groeit sneller dan de infrastructuur. Om overvolle treinen te vermijden, moeten er snel besluiten worden genomen over spoorverdubbeling en de aanleg van nieuwe infra.

Dienstregeling