Skip to main content

"Maak nieuwe Sprinter meer herfstbestendig"

Rover wil dat er maatregelen worden getroffen zodat de nieuwe sprinters in de herfst volgens dienstregeling kunnen blijven rijden tussen Groningen en Zwolle. Op die manier blijven aansluitingen en toegankelijkheid intact.

Vanaf 7 september zullen net als vorig jaar enkele sprinterdiensten met oudere Sprinters (SGMm) worden gereden. Deze oude Sprinters hebben een Sandite-voorziening die ervoor zorgt dat het spoor minder glad wordt door vallende herfstbladeren. De Sprinters hebben echter ook nadelen, zo zijn zij niet volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking. Ook rijden deze treinen iets langzamer, wat terug te zien is in de dienstregeling tussen Groningen en Zwolle.

De iets langzamere Sprinters hebben slechts een minimale wijziging in de dienstregeling nodig, maar wel met het gevolg dat reizigers uit Groningen op station Zwolle de aansluiting op de Sprinter naar Lelystad zouden missen. Op advies van Rover heeft NS nu besloten de Sprinter naar Lelystad 1 minuut later te laten vertrekken zodat de aansluiting intact blijft. Rover is blij dat NS dit advies opvolgt, maar ziet hiernaast liever een meer toekomstbestendige maatregel.

Rover wil dat de nieuwe sprinters vanaf volgend jaar kunnen rijden met een Sandite-installatie. Er zouden dan geen wijzigingen in de dienstregeling nodig zijn en reizigers met een beperking kunnen gebruik blijven maken van de gelijkvloerse instap van de nieuwe Sprinters. Rover heeft NS vragen gesteld over de voortgang in het herfstbestendig maken van de treinen.

Dienstregeling