Skip to main content

Weer meer NS-treinen in dienstregeling 2024?

Veel treinen die nu niet rijden wegens personeelstekorten komen vanaf december mogelijk terug in de dienstregeling, zo blijkt uit de nieuwe plannen van NS. Dienstregeling 2024 is nu in de maak en Rover zal zich samen met de andere consumentenorganisaties over de plannen buigen.

Of diverse treinen die we al sinds 2022 moeten missen nu weer zullen terugkeren, blijft nog onzeker. De personeelstekorten zijn nog niet opgelost en NS maakt daarom een voorbehoud. Pas rond de zomer besluit NS welke treinen er echt per december weer gaan rijden. Daarnaast heeft NS in een adviesaanvraag (pdf) nog een aantal andere wijzigingen per december 2023 voorgesteld:

  • Sprinter Leeuwarden-Meppel-Zwolle rijdt door naar Lelystad Centrum. Sprinters uit Amsterdam Centraal en Schiphol Airport eindigen in Almere Oostvaarders en Lelystad Centrum. Voor reizigers tussen Meppel en Lelystad betekent dit kortere reistijden en voor reizigers tussen Meppel en Zwolle meer treinen in de daluren. Reizigers uit Dronten en Kampen die richting het westen reizen moeten echter overstappen in Lelystad Centrum. Zij zijn net zo lang onderweg tenzij ze naar één van de Sprinter-stations in Almere reizen. Dan is de extra reistijd ongeveer 20 minuten.
  • Versnelling Intercity Berlijn met 30 minuten, geen stop meer in Almelo.
  • Tienminutentreinen rijden maandag t/m donderdag. Op vrijdag t/m zondag rijden de tienminutentreinen niet en gelden andere vertrektijden (kwartierdienst met aansluitingen van Intercity’s op Leiden Centraal en Utrecht Centraal). Reizigers tussen Heerlen en de Randstad moeten hierdoor op vrijdag t/m zondag altijd overstappen op Eindhoven Centraal. NS onderzoekt nog of een rechtstreekse trein toch mogelijk is.
  • Op vrijdag rijden ook niet alle spitstreinen
  • Aangepaste Sprinterdienst Hoofddorp-Leiden Centraal op vrijdag en Tilburg Universiteit-Weert op vrijdag t/m zondag. Dit betekent voor sommige reizigers extra reistijd en extra overstappen.
  • Er komen enkele extra Sprinters aan randen van de dag Leeuwarden-Zwolle en Groningen-Zwolle (op deze momenten stoppen de Intercity’s niet meer op de Sprinter-stations).

De expertisegroep dienstregelingen van Rover gaat de komende weken alle plussen en minnen van deze wijzigingen op een rij zetten. Daarna brengt Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov een advies uit.

Dienstregeling