Skip to main content

“Maak Eurostar-reis naar Londen sneller”

De Eurostar-reis tussen Nederland en Londen kan nog sneller waardoor de trein een aantrekkelijker alternatief wordt voor het vliegtuig. Dat stelt Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De consumentenorganisaties pleiten daarnaast voor verbeteringen voor reizigers naar Antwerpen en Brussel.

Het Ministerie heeft het voornemen Nederlandse reizigers niet meer te laten uitstappen op station Brussel Zuid: dit station geldt dan alleen nog als instapstation. Hierdoor hoeft de trein nog maar 15 minuten in Brussel stil te staan in plaats van de huidige 27 minuten. Rover en de andere consumentenorganisaties zijn positief over dit plan maar denken dat een nog kortere reistijd mogelijk moet zijn. Tenslotte is een kwartier halteren op een station waar niemand mag uitstappen, nog steeds fors. In Rotterdam staat de trein slechts 5 minuten stil.

Wat de consumentenorganisaties betreft, is ook op Brussel Zuid een stop van 5 minuten voor alleen instappers genoeg. De consumentenorganisaties pleiten ervoor om een aantal Eurostar-treinen per dag zelfs helemaal niet te laten stoppen in Brussel en in Lille maar direct vanuit Amsterdam en Rotterdam door te rijden naar Londen. Voor de reizigers vanuit Brussel en Lille moeten dan wel voldoende alternatieve verbindingen met Londen blijven rijden.

Geen reizigers vanuit Nederland meenemen naar Brussel, betekent een flink financieel voordeel voor NS en Eurostar vanwege eenvoudigere beveiligingscontroles. De consumentenorganisaties willen dat dit voordeel wordt geïnvesteerd in verbeteringen voor reizigers die met de IC Brussel tussen Nederland en België reizen. Een treinreis naar Brussel is feitelijk niet anders dan een treinreis naar Groningen: dus moeten de tarieven omlaag naar het reguliere, binnenlandse tarief. En kortingsabonnementen moeten ook op het Belgische deel van het traject gewoon geldig zijn. 

Internationaal