Skip to main content

Internationaal OV in de Achterhoek onder de loep

Er zou betere reisinformatie moeten komen over buslijnen aan de andere kant van de grens. Dit heeft Rover bepleit tijdens een symposium over OV in de Achterhoek. Met name de landgrensoverschrijdende verbindingen werden deze middag ochtend onder de loep gelegd.

Goed OV-aanbod
Een goed OV-aanbod leidt tot goed OV-gebruik. Dat bleek wel tijdens het symposium dat vakbonden op 6 mei organiseerden in de Duitse stad Bocholt, net over de grens van de Achterhoek. De heer Detlef Neuss,  Bundesvorsitzender van reizigersorganisatie PRO BAHN, stelde dat er al meerdere voormalige spoorlijnen met succes opnieuw in gebruik zijn genomen. Zoals spoorlijn Kaarts – Mettmann, waar het aantal reizigers zich in twee weken verdubbelde. Net als Rover stelde PRO BAHN dat het OV over de grens eenvoudiger moet worden: met doorgaande verbindingen of goede aansluitingen, grensoverschrijdende tickets, minder bureaucratie en minder verschillende technische systemen. Als scholieren makkelijk over de grens reizen, zullen zij dat als volwassenen ook doen.

Elkaar de hand reiken
Namens Rover gaf René Coveen een overzicht van de Duits/Nederlandse grensoverschrijdende OV- verbindingen. Met de treinverbindingen kan men in de ochtendspits reizen, helaas kan dat met de meeste  busverbindingen pas later in de ochtend.  Het is voor reizigers moeilijk om informatie te vinden over buslijnen over en aan de andere kant van de grens. Bij de betrokken partijen lijkt een soort vrees aanwezig te zijn om met autoriteiten aan de andere kant van de grens te praten.  De heer Coveen betoogde dat aan beide kanten van de grens dezelfde gevoelens bestaan en dat men elkaar op die punten de hand kan reiken. Daar is slechts een beetje durf voor nodig.  Grensoverschrijdend OV is nuttig om mensen bij elkaar te brengen en om bevolkingskrimp in de grensregio’s tegen te gaan.

Kansen voor succes
Dat er kansen voor succes zijn, bleek ook uit de presentatie van Wietse Hermanns die over zijn ervaringen bij de spoorlijn Enschede – Gronau vertelde. Na de aanvankelijke schroom en het zoeken van financiering, bleken de geprognosticeerde reizigersaantallen snel verdubbeld te worden. Een voorbeeld van hoe een goed aanbod aan OV de vraag naar OV stimuleert en rendabel kan maken. Andere kansen voor succes zijn terughoudendheid bij de uitbreiding van het luchtverkeer en interesse van de jeugd in duurzaam vervoer.

Busverbinding Aalten – Bocholt
Wethouder Veldhuizen van de gemeente Aalten, die sprak namens de zeven Achterhoekse gemeenten, liet weten dat er al veel gebeurt om de reismogelijkheden in de Achterhoek te verbeteren. De samenwerking met Kreis Borken verloopt goed.  Er is een ‘Letter of Intent’ getekend over de busverbinding Aalten – Bocholt, die ook de Fachhochschule in Bocholt, de stad Wesel en de Flughafen Dusseldorf sneller bereikbaar zal maken. De spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem en de komst van sneltreinen op dat traject maakt de Achterhoek sneller verbonden met Arnhem en de Randstad.

Internationaal, Politiek en lobby, Gelderland