Skip to main content

Rover wil compensatie voor HSL-reizigers wegens vertragingen

Rover wil dat reizigers van de HSL worden gecompenseerd voor de vele vertragingen. Ook moet er betere informatie komen over de oorzaken. “Het is tijd dat NS en ProRail een handreiking doen.” Rover krijgt veel klachten van reizigers over de betrouwbaarheid van de hogesnelheidslijn. De cijfers liegen er niet om: zo’n 25 procent van de reizigers op de HSL doet meer dan 5 minuten vertraging op. Daarmee...

HSL

Lees meer

Rover wil uitstel prijsverhoging IC Direct

Per 1 juli gaat de reiziger meer toeslag betalen voor de IC Direct. Hoewel de IC Direct de afgelopen maanden beter is gaan presteren, vindt Rover het nog te vroeg voor een prijsverhoging. Per 1 juli stijgen de tarieven van de toeslagkaartjes voor de IC Direct van €2,40 naar €2,60: een prijsstijging van 8,3%. Ook de toeslagabonnementen worden deze zomer ruim 10% duurder. Volgens het oorspronkelijke...

HSL, Tarieven

Lees meer

“Laat meer treinen over de HSL rijden”

De HSL kan een succes worden door ontwerpfouten uit het verleden te repareren. Onder meer dat advies geeft Rover in een memo aan de Kamercommissie voor Infrastructuur & Waterstaat, die zich donderdag in een Rondetafelgesprek over de HSL buigt. Het aantal reizigers op de HSL groeit sterk. Daarom is het noodzakelijk om de kwaliteit te verbeteren en treinen minder vaak stil te laten vallen. Infrastructurele...

HSL, Infrastructuur, Internationaal, Dienstregeling, Politiek en lobby

Lees meer

HSL blijft zorgenkindje

Rover baalt ervan dat de problemen met de HSL nog altijd niet zijn opgelost. Wel is de reizigersvereniging tevreden over het feit dat NS met compensatie voor vaste reizigers komt. Vorig jaar kondigde NS nog aan per 1 januari de toeslag voor de Intercity Direct met 20 cent te verhogen. Na protesten van Rover was deze prijsverhoging van de baan. Geheel terecht, blijkt vandaag. Want ook in januari...

HSL, Dienstuitvoering

Lees meer

IC Direct voorlopig niet duurder

Op verzoek van Rover verhoogt NS voorlopig niet de tarieven van de toeslagkaartjes voor de Intercity Direct. De vervoerder gaat eerst maatregelen nemen om de kwaliteit van de treindienst te verbeteren. Eind oktober maakte NS bekend de toeslagkaartjes voor de IC Direct 20 cent duurder te maken. Ook de tarieven van abonnementen zouden met 10% stijgen. De plannen konden op forse kritiek van Rover...

HSL, Tarieven, Dienstuitvoering

Lees meer

IC Direct duurder ondanks slechte kwaliteit

NS verhoogt volgend jaar de toeslag op het treinkaartje van de Intercity Direct. Dit ondanks het feit dat reizigers van deze trein vaker dan gemiddeld te maken krijgen met uitval en vertraging. De consumentenorganisaties, waaronder Rover, hebben negatief geadviseerd over de prijsverhoging. NS heeft besloten de toeslag te verhogen naar €2,60 per rit, dat is een prijsverhoging van 20 cent. Daarnaast...

HSL, Tarieven, Dienstuitvoering, Advies

Lees meer

Veel klachten over vertragingen HSL

Rover ontvangt de laatste maanden steeds meer klachten van reizigers die gebruik maken van treinen die over de HSL rijden. Het gaat daarbij niet alleen over de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam/Breda, maar ook over de IC Den Haag-Eindhoven die sinds begin vorig jaar over de HSL is gaan rijden. Sinds april rijdt ook de IC Brussel over de HSL, ook dat heeft gezorgd voor een toename...

HSL, Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: de Hogesnelheidslijn (HSL)

De HSL is noch door ProRail noch door NS aangelegd, maar door mensen zonder spoorervaring. De lijn is technisch zo ingewikkeld dat de Franse Thalys drie jaar nodig had om de software van de trein af te stemmen op de software van de rails, ondanks decennialange Franse ervaring met hogesnelheidstreinen. Het gebrek aan kennis leidde tot een architectonisch prachtige brug bij de Moerdijk, waarover treinen...

HSL

Lees meer