Skip to main content

Rover-Limburg wil betere aansluitingen voor reizigers Kerkrade

Rover-Limburg is ontevreden over de gevolgen van de nieuwe dienstregeling voor reizigers uit Kerkrade, die sinds 9 december met een langere reistijd te maken hebben gekregen. De Rover-afdeling roept ProRail op extra capaciteit op het spoor te creëren door een extra wissel te plaatsen.

De komst van de Drielandentrein, die voorlopig alleen tussen Maastricht, Heerlen en Aachen rijdt, heeft negatieve gevolgen voor reizigers uit Kerkrade. Wegens ruimtegebrek op het spoor gaan aansluitingen in Heerlen verloren. Reizigers vanuit Kerkrade naar Valkenburg, Meerssen en Maastricht zijn hierdoor voortaan op de stoptrein aangewezen, waar voorheen nog in Heerlen op de sneltrein kon worden overgestapt. Ook is de aansluiting op de Intercity naar Eindhoven in Heerlen voor deze reizigers verloren gegaan.

Rover-Limburg ziet het grootste knelpunt in de beperkte perroncapaciteit van station Heerlen. Een oplossing zou kunnen zijn om spoor 5 te delen tussen de stoptrein Sittard – Kerkrade en de Intercity naar Eindhoven, waardoor echter wel lange loopafstanden kunnen ontstaan. Het meeste heil ziet de Rover-afdeling in het plaatsen van een (kruis)wissel. Hierdoor zouden de stoptreinen van Arriva van Kerkrade naar Sittard v.v. weer in Heerlen kruisen in plaats van in Landgraaf zoals sinds 9 december het geval is. De aansluiting op de Intercity naar Eindhoven en de sneltrein naar Maastricht worden dan weer in ere hersteld.

Rover-Limburg baalt van de extra reistijd voor reizigers uit Kerkrade en wil dat de verslechtering snel wordt teruggedraaid. De kosten van de extra wissel kunnen volgens de Rover-afdeling in één jaar worden terugverdiend. Rover vraagt daarom ProRail de aanleg van deze wissel te financieren en met spoed te realiseren.

Meer hierover op de website van Rover-Limburg.

Infrastructuur, Dienstregeling, Limburg, Afdelingsnieuws