Skip to main content

“Vervang spoorwegovergang Roermond door passerelle”

Er moet een voetgangersbrug komen bij de Robert Regoutstraat in Roermond, zodat de spoorwegovergang gesloten kan worden. Hiervoor pleit Rover. Een passerelle voor fietsers en voetgangers zou het spoor niet alleen veiliger maken, maar ook ruimte bieden voor groei van het aantal reizigerstreinen.

De spoorwegovergang aan de Robert Regoutstraat is de allerlaatste spoorwegovergang in Nederland die niet automatisch wordt bediend. De spoorbomen worden vanaf afstand handmatig gesloten door de verkeersleiding in Maastricht, wat de wachttijd voor overstekend verkeer niet ten goede komt. In de toekomst zullen naar verwachting nog meer treinen de overgang passeren, waaronder Intercity’s naar Maastricht die Roermond op hoge snelheid voorbij zullen rijden. De overgang zal dan nog veel langer gesloten moeten blijven.

Met de komst van de Albert Heyn direct naast de overgang is ook het verkeer dat het spoor moet oversteken, de afgelopen jaren gegroeid. De huidige situatie is volgens Rover daarom onhoudbaar. De huidige spoorwegovergang kruist maar liefst 7 sporen, tegenwoordig zou een tunnel of brug voor het wegverkeer verplicht zijn. “Het is nu alsof er midden op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht stoplichten staan zodat daar een paar keer per uur mensen kunnen oversteken”, vergelijkt Kees Braam van Rover-Limburg.

Er wordt momenteel gewerkt aan plannen voor aanpassing van het emplacement van Roermond. Een goede gelegenheid om de spoorwegovergang aan te pakken, vindt Rover. Het ministerie is bereid financieel bij te dragen aan het opheffen van dit soort gevaarlijke overwegen. Daarnaast ziet Rover een rol voor ProRail en gemeente Roermond om de verdere kosten te dragen van een nieuwe tunnel of brug.

Infrastructuur, Limburg, Lokaal