Skip to main content

“Nieuw Haarlems busstation biedt kansen voor tram”

Ontwerp geen nieuw busstation buiten het centrum van Haarlem, maar kies voor een tramstation waar ook bussen kunnen stoppen. Met dit pleidooi roept Rover-Haarlem de gemeenteraad opnieuw op om na te denken over herintroductie van een tram tussen Haarlem en Amsterdam.

Haarlem wil een nieuw busstation realiseren buiten het centrum, tussen de Europaweg en de Buitenrustbruggen. Een goede kans om ruim baan te maken voor een tram van Haarlem naar Amsterdam-Zuid, stelt Rover-Haarlem. De Rover-afdeling zet zich al jaren in voor terugkeer van de tram: een tram biedt kwaliteit, is geruisloos en schoon en trekt 15 procent meer reizigers. Buslijn 300, die op het nieuwe busstation zal halteren, is bovendien al op zo’n wijze aangelegd dat het bustraject in de toekomst tot trambaan omgebouwd zou kunnen worden.

Met de bouw van het nieuwe busstation moet de stad vooruit kijken naar de toekomst. Rover-Haarlem wijst erop dat het busvervoer naar Amsterdam nu al tegen zijn grenzen aanloopt. “Er rijdt nu al elke 2 minuten een gelede of dubbeldeks bus. En het aantal reizigers groeit met 5% per jaar. Heel veel meer bussen kun je niet laten rijden, dat kan de stad en het stationsplein niet aan”, stelt Léon Tebbens namens Rover-Haarlem tegenover de gemeenteraad. Bovendien is uit studies gebleken dat het verbeden van de A9 geen oplossing biedt tegen files. De tram lijkt daarmee dé oplossing voor het verkeer tussen Haarlem en Amsterdam.

De gemeenteraad en wethouders reageren positief op het voorstel van Rover-Haarlem. Met de enorme woningbouwplannen van de gemeente en de grenzen van het busvervoer in zicht, lijkt het politieke klimaat nu rijp voor de tram. NH Nieuws noemt de terugkeer van de tram zelfs “een kwestie van tijd”.

Wil je Rover-Haarlem helpen om de tram van Haarlem naar Amsterdam voor elkaar te krijgen? Neem dan contact met de afdeling op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Haarlem e.o., Lokaal