Skip to main content

Rover-Gelderland kritisch over plannen haltetaxi

Rover-Gelderland is kritisch over de plannen van de provincie voor een haltetaxi. De Rover-afdeling heeft nog veel vragen en vindt dat de haltetaxi veel te duur dreigt te worden. Het ROCOV adviseert invoering uit te stellen.

“We zijn het er wel mee eens om het OV-vangnet te vervangen door een goed systeem dat sterk aansluit bij de wensen van de reiziger. Maar over de huidige plannen hebben we erg veel vragen en twijfels”, zegt Hans Schmal, namens Rover lid van het Gelders consumentenoverleg ROCOV, dat een kritisch advies gaf over de haltetaxi en ervoor pleit de introductie een jaar uit te stellen.

De provincie Gelderland wil op 1 januari volgend jaar starten met de haltetaxi RRReis als vervanging van het huidige OV-vangnet. De halte taxi moet gaan rijden van halte naar hub (een treinstation of busknooppunt), deels ook buiten de provincie. Op plekken waar binnen een uur geen (buurt)bus of trein komt, rijdt de haltetaxi ook van halte naar halte. Er kunnen extra haltes bijgeplaatst worden om loopafstanden voor reizigers acceptabel te houden. Hans Schmal: “Die extra haltes, bijvoorbeeld in een buurtschap, dorp of stadswijk zoals Ugchelen, zijn op zich prima. Maar het is wel zeer wenselijk dat veel duidelijker wordt aangegeven wat een hub nu eigenlijk is.”

Iedereen die reist tussen de 2 en 15 kilometer kan gebruik maken van de haltetaxi. Een rit moet worden gereserveerd via de reisplanner en app van RRReis of telefonisch. De OV-chipkaart is niet geldig. Net zo min als het studentenreisproduct, de OV-begeleiderskaart en kortingsacties. Een rit kost 2 tot 2,5 keer het reguliere ov-tarief. “Dat is veel te duur. Daarmee prijst het systeem zich uit de markt”, stelt René Coveen, voorzitter van Rover Gelderland. “Ook zijn OV-abonnementen niet geldig en is het onduidelijk of er op de hubs een aansluitgarantie geldt. De haltetaxi is ook geen alternatief voor de bus omdat er minimaal 2 kilometer gereisd moet worden. De provincie ziet de haltetaxi als deel-taxivervoer. Wij zien het meer als een aanvullend ov-systeem. Dat is toch een cruciaal andere benadering”.

Gelderland, Lokaal