Skip to main content

Wensen voor het OV in Den Haag

Een fijnmazig tramnet, snelle OV-verbindingen naar toplocaties en een rechtstreekse trein tussen Den Haag Centraal en Düsseldorf. Onder meer deze wensen uit Rover-Den Haag in een brief aan de gemeenteraad. De Rover-afdeling wil hiermee alvast een basis leggen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.

Het OV heeft een onmisbare functie in het mobiliteitssysteem, zeker in een stedelijke regio als Den Haag. Den Haag is enorm in trek om in te wonen en is geliefd bij bezoekers uit binnen-en buitenland, terwijl het de hoogste autodichtheid van Nederland heeft. Aantrekkelijk en hoogfrequent openbaar vervoer is dan ook niet alleen van belang voor het economisch herstel en welvaartsgroei, maar ook voor het verbeteren van de leefbaarheid en het halen van klimaatdoelen, stelt Rover-Den Haag.

Rover-Den Haag pleit voor flinke investeringen in het OV om verbindingen te versnellen, het netwerk uit te breiden en het OV toegankelijk te houden. Als belangrijkste prioriteiten ziet Rover-Den Haag het herstel van het OV na de coronapandemie, het vergroten van de fijnmazigheid van het tramnet (inclusief de realisatie van acht deelprojecten in de stad van de tramlijnen 6, 12 en 16) en meer samenhang tussen gebiedsontwikkeling en OV. Ook pleit Rover voor snelle OV-verbindingen naar toplocaties zoals Scheveningen en Musea in combinatie met P+R locaties aan de rand van de stad.

Daarnaast pleit Rover-Den Haag voor onder meer een rechtstreekse treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Düsseldorf en verbeterde bereikbaarheid van Vroondaal en Clingendael/Uilennest met vraagafhankelijk maatwerkvervoer en deelmobiliteit. De Rover-afdeling wil bovendien dat het OV beter toegankelijk wordt voor inwoners met een minimaal inkomen, bijvoorbeeld middels een OV-arrangement voor gezinnen en het beschikbaar stellen van gebruikte fietsen.

Rover-Den Haag wil dat er in de komende raadsperiode verdere stappen worden gezet in de besluitvorming over de tracékeuze van de lightrailverbinding in het CID en de Binckhorst,  de tracékeuze in de Leyenburgcorridor (doortrekking tramtunnel Prinsegracht) en de tracékeuze in de Koningscorridor in de richting van de Internationale Zone en Scheveningen.

Den Haag, Lokaal