Rover pleit voor meer regie op het spoor

Er is meer regie nodig op het spoor. Hiervoor pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Ook vraagt Rover om investeringen zodat het spoor beter kan concurreren met andere vervoersmiddelen. Op woensdag 9 september spreekt de Tweede Kamer tijdens een Algemeen Overleg Spoorordening over de toegang tot het spoor voor verschillende treinvervoerders vanaf 2025. Volgens Rover is het van ondergeschikt...

Lees meer

Rover in verzet tegen omvorming ProRail

De omvorming van ProRail brengt veel risico’s met zich mee en biedt de reiziger geen voordelen. Dit zijn de belangrijkste bezwaren van Rover tegen het plan om ProRail per 1 januari 2021 om te vormen naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Rover heeft een schriftelijke reactie op het wetsvoorstel gegeven. Door ProRail om te vormen tot zbo komt de organisatie onder de vleugels van het ministerie...

Politiek en lobby

Lees meer

Blog: nu actie voor de toekomst

Het zijn bijzondere tijden. Aan de ene kant lijkt de wereld stil te staan, gelijktijdig draait de wereld ook gewoon door. Als Rover hebben we ook onze maatregelen genomen. Alle bijeenkomsten zijn geannuleerd of omgezet in videovergaderingen. Vrijwel iedereen werkt vanuit huis. Het voelt zelfs raar om deze blog te schrijven voor de website. Want wat is er nu belangrijk om over te schrijven? Virussen...

Politiek en lobby, Corona

Lees meer

Rover presenteert manifest met OV-plannen Noord-Holland

Het moet anders met de mobiliteit in de noordelijke Randstad, en behoorlijk snel ook. Deze boodschap heeft Rover overgebracht met de overhandiging van een manifest aan de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Maandag werd in Haarlem Jeroen Olthof als de nieuwe gedeputeerde Mobiliteit en Leefbaarheid geïnstalleerd. Reden voor Rover om zich meteen sterk te maken voor maatregelen die duurzame...

Politiek en lobby, Amsterdam, Haarlem e.o., Noord-Holland-Noord, Lokaal

Lees meer

Blog: wat te doen met 80 miljoen?

In politiek Den Haag is men druk bezig met een besluit over hoe het openbaar vervoer georganiseerd zou moeten zijn. Reizigers vragen mij wel eens of Rover nou wel de nodige aandacht zou moeten besteden aan dit zogenaamde ordeningsvraagstuk. Want ordening is toch maar een middel en geen doel? Moet Rover zich daar dan druk om maken? Een logische vraag natuurlijk. Beter openbaar vervoer in 2030...

Politiek en lobby

Lees meer

Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden

Qbuzz en provincie Zuid-Holland moeten samen met een actieplan komen om van het openbaar vervoer in regio Drechtsteden een succes te maken. Hiervoor pleit Reizigersvereniging Rover tijdens een hoorzitting van de Provinciale Staten. De Provinciale Staten hebben diverse partijen uitgenodigd om hun licht te schijnen op de prestaties van Qbuzz in het concessiegebied Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem...

Politiek en lobby, Dienstuitvoering, Drechtsteden

Lees meer

Blog: gestroomlijnd

Een aantal zaterdagen per jaar komen alle vrijwilligers van Rover bij elkaar om kennis uit te wisselen en inhoudelijke visies te ontwikkelen. Afgelopen zaterdag stond de vraag centraal welke OV-projecten binnen de (plaatselijke) politiek en in de media worden besproken. Dat zou toch een mooie lijst van investeringen moeten opleveren. De inventarisatie leverde een lijst op vol met verschillende...

Politiek en lobby

Lees meer

Blog: goed nieuws

Goed nieuws! Dat leek de boodschap van de minister van Infrastructuur afgelopen maandag in debat met de Tweede Kamer. Ze had nog eens goed naar de spoorprojecten op de stikstoflijst gekeken. Projecten op die lijst lopen vertraging op door de uitspraak van de Raad van State over beperking van de maximale hoeveelheid stikstofuitstoot. De minister had geconstateerd dat deze dertien spoorse projecten...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Lieve Sint, niet meer asfalt maar meer OV

Dit opiniestuk verscheen op 24 november in Dagblad Trouw.  Vandaag houdt de Tweede Kamer weer het grote Sinterklaasdebat, minder goed bekend als het nota-overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Daarin geeft het kabinet aan hoeveel belastinggeld er gaat naar asfalt, spoor en waterwegen. Elk jaar wordt zeven miljard verdeeld, voornamelijk aan asfalt....

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: stikstof

Het wordt binnenkort wat minder “vroem vroem” op de Nederlandse snelwegen. Maar nu automobilisten straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden, krijgen ze daar wel spiksplinternieuw asfalt voor terug. Zo zagen we in een tweet op het officiële kanaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werd met trots een zevental projecten genoemd die weer door kunnen gaan nu het...

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: buiten de Randstad

Het openbaar vervoer groeit harder dan voorspeld en dit gaat de komende jaren doorzetten. Gelukkig, want deze groei is ook hard nodig vanwege de klimaatproblematiek en de woningbouwopgave. In Amsterdam wordt nu serieus gepraat over het doortrekken van Noord/Zuidlijn, in Rotterdam en Den Haag denken wordt nagedacht over het uitbreiden van het RandstadRail-netwerk. Goede ontwikkelingen, maar daardoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Maak reiziger eigenaar van OV-data

Er komen steeds meer mobiliteitsaanbieders die vervoersdiensten van verschillende vervoerders verkopen. Reizigers moeten volgens Rover controle kunnen houden over check-in en out gegevens die de mobiliteitsaanbieders registreren. “Het is logisch en vanzelfsprekend dat de producent ook eigenaar van de data is en blijft” aldus directeur Freek Bos tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Dinsdag...

Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Rover vraagt om investeringen spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch blijven investeringen in het openbaar vervoer achter. Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, West-Overijssel, Afdelingsnieuws, Twente

Lees meer

Rover-Amsterdam vraagt om ambitieus vervoerplan

Vervoerregio Amsterdam moet meer eisen stellen aan de vervoerder die vanaf 2021 in regio Zaanstreek-Waterland de bussen gaat verzorgen. Dat schrijft Rover-Amsterdam in een brief aan de Vervoerregio. In 2021 gaat een nieuwe concessie van van kracht start in Zaanstreek-Waterland voor 10 tot mogelijk zelfs 15 jaar. Het programma van eisen voor de aanbesteding wordt nu opgesteld. Rover-Amsterdam...

Dienstregeling, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Amsterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: O, o, Den Haag

Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij. Doel van het plan...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan. Dit levert onze maatschappij jaarlijks...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan

Rover-Den Haag wil een railtracé tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan, zo schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeente. Mogelijke grootschalige werkzaamheden op dat traject bieden een uitgelezen kans om hier rails aan te leggen. Rover-Den Haag zou graag een railverbinding zien tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan. Dit zou een snelle, duurzame verbinding kunnen bieden voor reizigers...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Den Haag, Afdelingsnieuws

Lees meer

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons