Blog: buiten de Randstad

Het openbaar vervoer groeit harder dan voorspeld en dit gaat de komende jaren doorzetten. Gelukkig, want deze groei is ook hard nodig vanwege de klimaatproblematiek en de woningbouwopgave. In Amsterdam wordt nu serieus gepraat over het doortrekken van Noord/Zuidlijn, in Rotterdam en Den Haag denken wordt nagedacht over het uitbreiden van het RandstadRail-netwerk. Goede ontwikkelingen, maar daardoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Maak reiziger eigenaar van OV-data

Er komen steeds meer mobiliteitsaanbieders die vervoersdiensten van verschillende vervoerders verkopen. Reizigers moeten volgens Rover controle kunnen houden over check-in en out gegevens die de mobiliteitsaanbieders registreren. “Het is logisch en vanzelfsprekend dat de producent ook eigenaar van de data is en blijft” aldus directeur Freek Bos tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Dinsdag...

Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Rover vraagt om investeringen spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch blijven investeringen in het openbaar vervoer achter. Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, West-Overijssel, Afdelingsnieuws, Twente

Lees meer

Rover-Amsterdam vraagt om ambitieus vervoerplan

Vervoerregio Amsterdam moet meer eisen stellen aan de vervoerder die vanaf 2021 in regio Zaanstreek-Waterland de bussen gaat verzorgen. Dat schrijft Rover-Amsterdam in een brief aan de Vervoerregio. In 2021 gaat een nieuwe concessie van van kracht start in Zaanstreek-Waterland voor 10 tot mogelijk zelfs 15 jaar. Het programma van eisen voor de aanbesteding wordt nu opgesteld. Rover-Amsterdam...

Dienstregeling, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Amsterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: O, o, Den Haag

Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij. Doel van het plan...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan. Dit levert onze maatschappij jaarlijks...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan

Rover-Den Haag wil een railtracé tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan, zo schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeente. Mogelijke grootschalige werkzaamheden op dat traject bieden een uitgelezen kans om hier rails aan te leggen. Rover-Den Haag zou graag een railverbinding zien tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan. Dit zou een snelle, duurzame verbinding kunnen bieden voor reizigers...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Den Haag, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog over Deventer

Deze blog gaat over Deventer. Een stad met bijna 80.000 inwoners, twee stations en een bescheiden stadsdienst. Het Deventer centrale station ligt op het snijpunt van de spoorlijn tussen Twente en de Randstad en de spoorlijn die vanuit het zuiden van Nederland via Arnhem en Nijmegen naar Zwolle loopt. Een prima station, enkele jaren geleden uitgebreid met een extra perron. Het busstation en voorplein...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby, Marktordening

Lees meer

EPF-conferentie op 7 en 8 juni in Stockholm

De jaarlijkse conferentie van de European Passengers Federation (EPF) vindt op 7 en 8 juni plaats in Stockholm. Thema’s van de conferentie zijn liberalisering en klimaatvriendelijk vervoer. Belangenbehartigers, beleidsmakers en vertegenwoordiging vanuit de OV-sector in heel Europa komen tijdens de EPF-conferentie bij elkaar om innovatieve ideeën en verbeteringen van het OV te bespreken....

Politiek en lobby

Lees meer

Rover vraagt 2 tot 4 miljard euro voor OV Noord-Brabant

Het aandeel van het openbaar vervoer in de mobiliteit in Noord-Brabant kan fors omhoog. In een brief aan de informateurs voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Noord-Brabant doet reizigersvereniging Rover daarom 6 suggesties voor het nieuwe coalitieakkoord. Het aandeel openbaar vervoer binnen de totale mobiliteit blijft in provincie Noord-Brabant achter op andere provincies. Rover...

Infrastructuur, Noord-Brabant, Politiek en lobby, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover vraagt informateurs Noord-Holland om verdubbeling OV

Bouw vooral woningen bij stations, zorg voor meer sprinters en intercity’s vanuit de regio naar Amsterdam en Schiphol en trek de Noord/Zuidlijn door naar Hoofddorp en Schiphol. Onder meer deze suggesties staan in een brief die Reizigersvereniging Rover binnenkort presenteert aan de informateurs voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Noord-Holland. Economische groei, honderdduizenden...

Infrastructuur, Amstelland-Meerlanden, Politiek en lobby, Amsterdam, Het Gooi, Haarlem e.o., Noord-Holland-Noord, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover-Gelderland: OV in álle dorpen, steden en wijken

Alle dorpen en steden in Gelderland moeten van openbaar vervoer voorzien zijn op alle dagen van de week. Onder meer hiervoor pleit Rover-Gelderland in een brief aan de informateur die in Gelderland aan een nieuw college werkt. In de brief met 16 verbeterpunten voor het Gelderse OV pleit Rover verder voor flink wat extra spoor in de provincie. Er loopt een nieuwe aanbesteding voor de bussen...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: het verkeerde debat

Een paar keer per jaar debatteren de leden van de Tweede Kamer over het spoor. Aanstaande donderdag staat er weer een debat gepland. Op de agenda van het overleg onder andere het OV Toekomstbeeld 2040. Het OV Toekomstbeeld schetst een beeld van het hele OV in 2040, niet alleen van spoor. Dit roept bij mij de vraag op waarom het OV Toekomstbeeld 2040 behandeld wordt bij een debat over spoor?...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: na de verkiezingen

In de sportwereld is de zogenaamde derde helft, de bijeenkomst in de kantine na de wedstrijd, vaak nog belangrijker dan de wedstrijd zelf. Dat geldt voor verkiezingen net zo. De strijd om de zetels is gestreden, nu breekt het belangrijkste onderdeel aan: de onderhandelingen voor een coalitieakkoord. Een akkoord waarin het openbaar vervoer een belangrijke rol speelt, want er moeten meer reizigers...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: de rol van de provincie

Vandaag gaan we naar de stembus voor de provinciale verkiezingen. Hoewel de verkiezingscampagnes vooral gericht waren op landelijk beleid, zijn juist de provincies voor de OV-reiziger belangrijk. Dit opniestuk verscheen eerder in Trouw.  De huidige verkiezingscampagne lijkt eerder te draaien rond het huidige kabinet of de Eerste Kamer dan rond het provinciale beleid voor de komende vier...

Tarieven, Blog, Politiek en lobby, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: gezond in het OV

Berlijn heeft besloten dat een Verkehrswende nodig is om de uitstoot van auto’s terug te brengen. Met hogere frequenties, grotere betrouwbaarheid en uitbreiding van het OV-netwerk moeten meer reizigers tot een overstap op het OV worden verleid. Dit was geen besluit van de in Berlijn huizende Angela Merkel, maar van de stad Berlijn zelf. De komende jaren trekt de stad Berlijn het budget voor...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Rover wil station in Haarlem Zuid-West

Rover vraagt gemeente Haarlem om in het ontwikkelgebied de ‘Spoorzone’ ruimte te reserveren om een station aan te leggen. Daarbij moet in de plannen worden opgenomen dat het toekomstige station goed bereikbaar wordt per fiets en te voet. Haarlem gaat de komende jaren maar liefst tienduizend woningen bijbouwen. Dit betekent grotere drukte in het verkeer, dat al steeds meer onder druk staat door...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Afdelingsnieuws, Haarlem

Lees meer

  • 1
  • 2

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons