NS en ProRail moeten onder streng toezicht geplaatst worden totdat de prestaties op het spoor weer verbeteren. Daarnaast heeft NS een jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro nodig. Zo kan worden voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder voor reizigers wordt. Met deze boodschap neemt Reizigersvereniging Rover dinsdag deel aan de hoorzitting in Tweede Kamer.
NS moet uitleg komen...
Betere bereikbaarheid moet prioriteit worden nieuw kabinet
Een coalitie van 29 maatschappelijke organisaties en bedrijven, waaronder Rover en partijen als HandicapNL, vakbond FNV, de Nederlandse Spoorwegen en Natuur & Milieu, maakt zich grote zorgen dat steeds minder mensen dagelijkse bestemmingen goed kunnen bereiken. Deze liggen steeds verder weg, het ov wordt in veel gebieden uitgekleed en is bovendien niet voor iedereen goed toegankelijk. Door slim...
Verkiezingen 2023: wat zijn de OV-plannen?
Een nieuw kabinet in 2024
Wat willen de politieke partijen voor het openbaar vervoer?
De verkiezingen zijn voorbij, maar een kabinet is nog niet in zicht. Het is dus nog niet te zeggen welke plannen de OV-reiziger van het nieuwe kabinet kan verwachten. Wel kunnen we alvast een blik werpen in de verschillende partijprogramma's om een idee te krijgen waar het heen kan gaan met het OV. Rover dook...
Wensen Rover voor NS-contract door Kamer overgenomen
De wens van Rover om scherpere eisen te stellen aan NS, is door de Tweede Kamer overgenomen. Een groot aantal aangenomen moties dwingt de staatssecretaris om flinke aanpassingen te doen aan het contract met NS dat per 2025 ingaat. Hiermee worden veel concrete voorstellen die Rover aan de Kamerleden heeft gepresenteerd, in uitvoering gebracht.
Rover heeft flink gelobbyd om de nodige verbeteringen...
Terugkijken: Rover pleit in Tweede Kamer voor strengere eisen aan NS
Kamerleden moeten zich niet blind staren op de spitsheffing: er valt nog veel meer te sleutelen aan de nieuwe afspraken die het Rijk heeft gemaakt met NS. Zo waarschuwde Rover-directeur Freek Bos tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Deze week buigt de Tweede Kamer zich over de nieuwe afspraken met NS die vanaf 2025 ingaan. “Het moet een evenwichtig pakket zijn zo’n concessie. Een goede...
Kamer buigt zich over nieuwe afspraken met NS
Het Rijk moet hogere eisen stellen aan NS in het nieuwe contract dat per 2025 ingaat. Dat schrijft Rover aan de Tweede Kamer. NS lijkt nu in een gespreid bedje te komen, waarbij weinig aandacht is voor de belangen van de reiziger.
Nauwelijks extra treinen, soms mogelijk zelfs minder, geen extra zitplaatsen, maar wel flink duurdere treinkaartjes: de nieuwe NS-concessie is vooral goed voor NS en...
“Verdubbel het openbaar vervoer voor 2030”
Het nieuwe kabinet moet zorgen dat het openbaar vervoer voor 2030 wordt verdubbeld. Dat schrijft Rover in een brief die begin deze maand verstuurd is aan de verkiezingsprogrammacommissies van de Tweede Kamer. Rover wijst erop dat vanuit de klimaatagenda, de woningbouwopgave, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid een verdubbeling van het OV cruciaal en urgent is.
Investeringen in en budgetten...
Terugkijken: hoorzitting Tweede Kamer over (grote) storingen op het spoor
ProRail, NS en Rover waren te gast in de Tweede Kamer voor een hoorzitting over (grote) storingen op het spoor. Aanleiding voor de hoorzitting is de grote storing rond Amsterdam begin juni waardoor reizigers zelfs moesten overnachten op station Amsterdam Centraal. Het debat is terug te kijken via deze link.
Rover constateert dat het vaker voorkomt dat NS geen vervangende bussen regelt, terwijl...
Rover vraagt provincies om beter openbaar vervoer
Kom met nieuwe snelle busverbindingen, zorg voor extra fietsenstallingen bij stations en ontwikkel één abonnement voor bus en trein in de regio. Onder meer hiervoor pleit Reizigersvereniging Rover in brieven aan alle provincies. Rover roept reizigers op om in actie te komen en een reizigersbrief aan hun provincie te ondertekenen.
Het openbaar vervoer in de regio wordt voor een groot deel bepaald...
Actie: onderteken onze brief voor goed OV in jouw provincie
Rover is een handtekeningenactie gestart om goed en betaalbaar openbaar vervoer op de kaart te krijgen bij de nieuwe provinciale besturen. Doe mee en onderteken de brief aan jouw eigen provincie via deze link.
De provincies spelen een belangrijke rol bij de invulling van het plaatselijk openbaar vervoer. Wij willen dat de provincies actief gaan investeren in aantrekkelijk openbaar vervoer....
Enquête: wat moet er veranderen in jouw provincie?
Zou een vrijliggende busbaan bij jou in de buurt echt een oplossing zijn? Moet het plaatselijk OV-knooppunt nodig worden verbeterd? Laat het ons weten!
Op 15 maart zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten. De invloed van de provincie op het openbaar vervoer is groot. De provincie is niet alleen opdrachtgever en subsidieverlener van het regionale openbaar vervoer maar ook infrastructuurbeheerder,...
Veel bijval Tweede Kamer voor spoorwensen Rover
Stel je voor: met hetzelfde abonnement de bus én trein in kunnen, ook laat in de avond zonder lange wachttijd de trein kunnen nemen (ook buiten de Randstad) en geld terug bij vertraging wanneer een overstap op een ander treinbedrijf niet gehaald wordt.. Wat Rover betreft is de nieuwe spoorconcessie van NS hét moment om dit soort verbeteringen voor de treinreiziger af te dwingen. Een groot deel van...
Rover wil dat Staatssecretaris ingrijpt in het OV
Rover wil dat de staatssecretaris in actie komt in het openbaar vervoer, nu reizigers overal te maken krijgen met ingekrompen dienstregelingen. Bij NS komt daar nog eens bij dat er onnodig te korte treinen rijden, schrijft Rover in een brief aan het Ministerie van IenW.
Vandaag moet NS tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer uitleg komen geven over de opstapelende problemen op het gebied van...
Oproep: schrap btw op OV-kaartjes!
Tickets voor de bus, trein en metro kunnen flink goedkoper als de btw wordt geschrapt. Samen met brancheorganisatie voor ov-bedrijven OV-NL pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer om op deze manier het openbaar vervoer aantrekkelijk en betaalbaar te houden.
Door de hoge inflatie staan ook de prijzen van het openbaar vervoer staan onder druk. En dat terwijl veel mensen het al...
Open brief Rover, Milieudefensie en FNV-stadsvervoer: ‘Red het OV nu!’
Van elke twintig minuten een bus, naar één bus per uur. Of: van drie bussen per dag naar géén bus meer. Veel slechtere aansluitingen en het opheffen van haltes: het dreigt allemaal. Dit omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vooralsnog weigert het openbaar vervoer de noodzakelijke financiële zekerheid te bieden voor 2023. De politiek moet tijdens de behandeling van de voorjaarsnota...
Openbaar vervoer heeft redding nodig
De consument dreigt volgend jaar fors meer te betalen voor het openbaar vervoer en daar tegelijk veel minder voor terug te krijgen. Hiervoor waarschuwt Reizigersvereniging Rover. Inflatie zorgt voor hogere prijskaartjes in het openbaar vervoer en gebrek aan steun van het rijk zorgt voor 20-30% minder bussen.
Vanaf 1 januari stopt het Rijk met de financiële coronasteun die de openbaar vervoer-sector...
Enquête: denk mee over de nieuwe afspraken met NS
Meer treinen, meer plaatsen voor fietsen of toch goedkopere kaartjes? Wat zie jij het liefste veranderen bij NS? Vul de enquête in en wij kaarten het aan!
Vanaf 2024 rijdt NS onder een nieuw contract: de nieuwe vervoerconcessie gaat dan namelijk van start. Om dit voor te bereiden gaat de overheid dit jaar al aan de slag met het maken van nieuwe afspraken met NS over bijvoorbeeld de dienstregeling,...